1 review

Lenovo Yoga 730-15IKB 81CU003EMH

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 730-15IKB 81CU003EMH Review

K.blok 3 oktober 2018, 992 views Product gekocht

Lenovo Yoga 730-15IKB 81CU003EMH

Veel power-to-weight, voor een redelijke prijs.

Pluspunten

• dun en licht voor een 15 inch
  • krachtige specs
  • ziet er premium uit
  • goedkoper dan de competitie
  • Dolby Atmos

Minpunten

• batterijduur inconsistent
  • scherm wiebelt als je erop tikt
  • thermal issues out of the box
  • weinig IO

Omdat ik een nieuwe laptop nodig had en mijn vorige echt wel verouderd was keek ik voor een enigzins dunne laptop die niet te duur was en toch krachtige hardware had. Meestal zit je dan toch rond de 1700 euro. maar toen ik deze lenovo zag werk ik toch wel nieuwschierig. 17mm dun en een gtx 1050 + een quad core, onder de 2kg, redelijk dunne bezels en een touchscreen convirtible, is dat mogelijk voor rond de 1100?
Ja en nee, maar niet gelijk.

Allereerst moet ik toegeven dat ik geen ervaring heb met het 1100 euro i5 model.
Waarschijnlijk is er iets misgegaan met de bestelling dus heb ik het i7 model met 16 GB ram gekregen.
Raar, want ik had het i5 model aangeschaft, maar ik klaag niet. Maar ik gok dat met wat ik voornamelijk doe het niet superveel uitmaakt.
Ik had voor het geld ook een meer krachtige laptop kunnen nemen, want ik speel wel een spelletje, maar wat je dan krijgt is een 3 cm dikke gaminglaptop met plastic en veel rode agressieve lijnen en nog slechtere batterijduur. Ook zou hij niet zo licht zijn. Een gamelaptop rond deze prijs is geweldig, behalve als je hem voor iets anders dan gaming gebruikt. Over gaming gesproken, dat doet deze aardig door de NVIDEA GTX 1050. lichtere AAA games zoals Doom 2016 kan hij op ultra spelen, maar high is beter. zwaardere games moeten op high of medium. hij draait dan wel op 60/60 graden op de GPU en CPU.

De performance is goed, maar zoals eerder gezegd niet gelijk. Daarvoor moet je eerst alle nieuwe drivers updaten, en inteligent cooling uitzetten en het profiel op performance zetten in de lenovo vantage app. Ook is aan te raden dat je de CPU undervolt. Dit is geheel veilig. mijn I7 staat op -115 volt. Dit is heel belangrijk, anders gaat je CPU underclocken naar 0.8 GHZ.

De touchscreen is best handig, vooral in tentmode op je schoot. Nadeel daaraan is dat het scherm een beetje wiebelt wanneer je erop tikt.

IO is karig, met je laadport, 2 usb 3.0 ports, 1 usb C thunderbolt met 2 PCIe lanes, een HDMI 2.0 en 1 3.5mm jack.

Het beeldscherm is goed genoeg, maar verwacht geen wonderen. Een beetje Netflix, games en wat casual foto berwerking kan prima. Er komt ook een pen bij. Dit kan handig zijn, maar ik heb er nog geen nut voor gevonden. er zit ook bluethooth op, met 2 knoppen Die je geheel naar eigen smaak een functie kunt geven. Zo kun je bijvoorbeeld cortana oproepen.

Waar je deze laptop wel voor kunt gebruiken is muziek. Door dolby Atmos uit je headphone jack heeft deze laptop prachtig geluid. Goede bass, mooie highs en lows.
De ingebouwde speakers zijn dan weer niet zo goed. Ze zin bruikbaar voor wat muziek en films, maar geen HIFI systeem. Er staat JBL op en dit bewijst wederom dat het niet uitmaakt wat voor merk erop staat totdat je het gehoord hebt.

De batterijduur kan beter. Soms kan hij 11 uur mee, soms zit je na 4,5 uur al aan de lader. Lenovo had er beter de 72 wattuur batterij van zijn voorganger in kunnen gooien. 52 wattuur is net niet genoeg, alhoewel als je er zuinig mee bent je de 7 uur wel kan halen. Dit is wel met het scherm op zijn laagste stand en niet te veel achtergrondprocessen.

De laptop heeft wel wat scherpe randen dus niet comfortabel om vast te houden, achterin zijn naden, geen gapende naden, maar wel zichtbaar. Alhoewel hij onder de 2kg weegt, is de tabletmodus niet echt handig door de redelijk dunne bezels en het gewicht wat veel is voor een tablet. Hij is volledig aluminium en ziet er premium uit.

De trackpad is goed, alhoewel het geluid wel questionable is. Wederom laat het zien waarom je Windows precision drivers moet hebben, wat veel accurater is dan bijv. ELAN drivers. De webcam is OK, maar niets kan tippen aan de microsoft webcams.

Het toetsenbord is goed stevig, en tikt lekker weg. Het heeft wel weinig travel, dus je zult eraan moeten wennen. Er zit ook backlighting op, met 2 levels brightness. enige punt van kritiek zijn de navigatie toetsen voor naar beneden en boven, want die zijn de helft van de toetsen naar links en rechts. Er zit ook een fingerprint scanner op.

Ik ben blij met mijn aankoop, alhoewel je wel wat performance opgeeft tegenover een gamelaptop. maar dan is deze laptop weer beter als je ook maar IETS anders doet dan gaming. Maar dan is deze laptop op zijn beurt weer krachtiger dan andere dunne laptops die vaak een MX150 of MX130 hebben. De lenovo is een goedkoper alternatief dan de DELL XPS 15 2-in-1 en de Spectre X360 als je een 15 inch converible wilt hebben. Maar ook als je gewoon een normale laptop wil, is dit een goede aankoop, en dan is de toutchscreen een mooie bonus die je vaker zult gebruiken als je eerst denkt.

Ik hoop dat deze review handig was en hielp te kiezen voor een nieuwe aankoop.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 730-15IKB 81CU003EMH?

Leuke review! Maar ik heb een vraag. Vandaag heb ik mijn yoga 730 15" terug gestuurd. Het scherm vertoonde bij bepaalde kleuren een afwijking. Het is lastig te omschrijven maar ondanks dat het om effen kleuren gaat waren er pixels/dunne strepen te zien. Met name bij "Intel blauw" en "SoundCloud oranje" was deze afwijking zichtbaar.

Hopelijk is de leverancier het met mij eens en krijg ik een nieuw exemplaar. Heb jij dit probleem ook ervaren?

Gr. Bas
bedankt voor de reactie!

Ik heb gellukig die problemen nog niet gehad, maar snap de frustratie als je een probleem hebt met een nieuw product.
hadden die strepen ook een bepaalde kleur? je ziet wel eens mensen met groene of paarse strepen. of is het gewoon een kleur afwijking? of is het de screen-door effect?

hooge kans dat je een nieuwe krijgt, aangezien lenovo een van de beste support heeft. als je het maar goed aan kan tonen. ik dacht ook dat lenovo zelfs bij je langs kan komen, maar dat weet ik niet zeker.
als je nog vragen hebt, PM me dan

Gr. Klarald
Het gaat inderdaad om het screen door effect (goed om te weten wat voor naam het probleem heeft). De laptop is terug gegaan naar de leverancier (paradigit) waar ik nu op een reactie wacht. Ik hoop dat je gelijk hebt wat betreft de service van lenovo (en hopelijk paradigit). Binnen deze prijsrange ben ik nog geen product tegen gekomen met specs die hierbij in de buurt komen op de flashy gamelaptops na.

Maar ik moet zeggen, los van de issues is het een fijne machine. Touchpad en toetsenbord werken zeer prettig en na het uitschakelen van intelligent cooling hij ook zeer stil.

Wanneer meer bekend is over de omruil kwestie dan zal ik dat hier weer posten zodat andere tweakers hier ook iets aan hebben.

Gr. Bas
volgens mij is het screen-door effect een natuurlijk probleem waar ieder display last van heeft. naarmate de resolutie omhoog gaat wordt het minder en visa versa. sorry, maar heb je niet gewoon met je neus op het scherm gezeten om het te zien? want als het dat is dan denk ik dat je hem gewoon weer teruggestuurd krijgt.

alshet echt zo'n groot probleem is, dan kun je altijd nog kijken naar de versie van de yoga met een 4k scherm, of een andere laptop met 4k scherm

succes in ieder geval.

edit: typo