Arctic Freezer 64 Pro Review

F for Fragging 25 januari 2006, 2.857 views

Arctic Freezer 64 Pro

Pluspunten

• koelvermogen is zeer goed
  • redelijk stil
  • koelpasta tijdens de productie al aangebracht

Minpunten

• groot
  • installatie is vervelend

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Omdat ik wat problemen had met mijn vorige koeler, een Arctic Silencer 64, heb ik besloten deze koeler te kopen. Die problemen had ik zelf veroorzaakt overigens, lees er meer over in mijn survey over de Arctic Silencer 64 Ultra TC.

Deze koeler heeft een apart ontwerp, deze lijkt op een normale koeler maar dan op zijn zij. Het is de bedoeling dat de koeler zo geplaatst wordt dat de ventilator de lucht door de heatsink blaast, in de richting van de de casefan die de lucht de behuizing uit blaast. De ventilator staat dus rechts, de heatsink links. Hier wel goed op letten, want ik had het niet gelijk door.

Betreffende compatibitliteit is er ook nog iets belangrijks wat potentiele gebruikers moeten weten. Ik citeer het volgende uit dit nieuwsbericht van T.net over een Freezer 64 Pro review: "Nadelig is wel dat de koeler op het gebruikte DFI Ultra-D Nforce4-bord de warme lucht naar beneden blies, in plaats van richting de achterkant van de kast." Het is echter mogelijk om de koeler 90 graden te draaien, dit staat in de instructies die in de doos zitten. Dus dit zou geen probleem moeten zijn.

De installatie van deze koeler was echt extreem vervelend. Omdat de koeler zo groot is kan je bijna niet zien of deze wel goed bevestigd is, als je de koeler inbouwt wanneer het moederbord al in de behuizing is ingebouwd. Ik heb mijn videokaart er tijdelijk even uit moeten halen om deze koeler vast te zetten. Het duurde een kwartier voordat het mij gelukt was. Mijn advies is dus wanneer je zelf een PC bouwt met deze koeler dat je deze koeler op het moederbord bevestigd voordat je het moederbord in de behuizing inbouwt. Zelf overweeg ik om voortaan mijn PC door de winkel te laten monteren, het was echt zo extreem vervelend om deze koeler te installeren.

Geluidsproductie is zeer laag als je dingen zoals Cool 'n Quiet en Asus Q-Fan (op Asus moederborden) aanzet. Ik hoor het verschil niet tussen deze koeler en de Arctic Silencer 64 Ultra TC die speciaal bedoeld is voor stilte, volgens mij overstemt de koeler van mijn Asus GeForce 7800GT ze allebei. De geluidsproductie stressed let ik igenlijk niet zo veel op, mijn CU is praktischalleen maar stressed voor lange perioden als ik aan het gamen ben, en dan komt er helemaal niets boven mijn Logitech Z-5500 speakerset uit >:).

Nog een voordeel van deze koeler is dat er bij de productie al koelpasta is bevestigd op de onderkant. Je hoeft dat dus niet zelf aan te brengen.

Het koelvermogen is fantastisch. Mijn AMD Athlon 64 3500+ is 32 graden idle bij 900 RPM, gelijk na de installatie wanneer de koelpasta dus nog niet optimaal geleid.

De prijs is goed, een combinatie van een AMD Athlon 64 3500+ OEM met deze koeler zal zo'n 5 euro duurder zijn dan een 3500+ met boxed koeler. Absoluut gezien is 20 euro misschien veel geld voor zoiets 'onbenulligs' als een CPU koeler, maar relatief gezien is dat niet zo. Deze koeler is goedkoper dan de concurrentie, bijvoorbeeld Zalman. Daarnaast is deze koeler van hoge kwaliteit, deze koeler wordt ook aangeraden door de Tweakers.net Best Buy Guide. Een hoge kwaliteit en een lage prijs betekent een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Toch zal misschien voor de mensen die niet overclocken en de paar graden extra koeling van deze koeler dus niet nodig hebben een goedkopere koeler zoals de Arctic Silencer 64 volstaan. Die kost ongeveer 10 euro (in combinatie met een OEM processor is dat dus goedkoper dan een CPU met boxed koeler) en is even stil, deze koelt alleen wat minder goed.

Heb jij ook een Arctic Freezer 64 Pro?

Handig stukje! Nog even een vraagje: Is de koeler hoger dan een PCI kaart (of eigenlijk de backplate ervan) wanneer deze gemonteerd zit?
Oftewel, stel, je legt het moederbord plat neer met PCI kaarten Ún koeler gemonteerd. Welk onderdeel is dan hoger, de koeler of de kaart?
Dit omdat me dit een interessante koeler lijkt voor m'n mediacenter, mede omdat ik 'm op de achterkant (waar twee 60mm fans op 7 volt zitten) kan richten. Echter deze kast is niet echt hoog, niet veel hoger dan een normale backplate.
Alvast bedankt!
Ik heb even snel mijn behuizing opengeschoven, en ik zag dat de koeler inderdaad hoger is dan een PCI kaart (Audigy 4) en mijn videokaart (Asus Geforce 7800GT). Ongeveer 2 centimeter hoger. Op de website van Arctic Cooling zijn trouwens de precieze afmetingen te vinden.
OK, bedankt voor de moeite! Gaat helaas niet passen in de behuizing, jammer.