1 review

MSI GF63 8RD-050NL

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GF63 8RD-050NL Review

johanl79Testpanel 2 oktober 2018, laatste update op 27 maart 2019, 874 views Testpanel

MSI GF63 8RD-050NL

Prima prestaties maar de prijs is iets te hoog.

Pluspunten

• Prestaties
  • Gewicht

Minpunten

• Batterijduur
  • Niks meegeleverd

Dit is mijn eerste ervaring met een gamelaptop dus ik kan het niet vergelijken met eerdere ervaringen. Echt een gamer ben ik ook niet maar speel af en toe wel eens wat op mijn game pc of PS4.
Algemeen
Mijn algemene indruk van deze laptop van MSI is dat het zeker geschikt is om mee te gamen, maar er zijn wel wat minpunten op te merken.
Mobiliteit en accuduur
De laptop is, naar mijn mening, zeker vrij compact voor een gamelaptop. Het 15.6" scherm is precies groot genoeg (een 17.3" scherm lijkt me echt te groot) en het totale gewicht van de laptop is laag genoeg om de laptop mee te nemen naar evenementen en vrienden. Het meenemen op backpack vakantie zou ik achterwege laten maar ach, als je zo verslingerd bent aan gamen? Over de accuduur ben ik wat minder te spreken, als test heb ik een Full HD Youtube video laten spelen, full screen, en na zo'n 3,5 uur vond de laptop het wel genoeg. Ik snap dat als je gamed de batterij hard zal gaan, maar bij het kijken van een video zou het toch wel wat langer mee mogen gaan.
Warmte en geluidsproductie
Wat dit onderdeel betreft is het best lastig om geen vergelijkingsmateriaal te hebben. Ik vind namelijk dat de laptop toch vrij snel aardig lawaaierig word en ook echt behoorlijk warm, tegen heet aan, word. Niet ver van de WASD toetsen, die je bij veel games gebruikt, word de behuizing goed warm en aan die zijkant van de laptop word de lucht afgevoerd en die is gewoon heet te noemen. Wel moet ik zeggen dat als ik het geluidsniveau van deze laptop met die van mijn Latitude 7480 vergelijk, het me toch meevalt.
Prestaties
De prestaties van deze laptop zijn wat mij betreft het sterkste punt. Met een Core i7 van de Coffee Lake generatie en een GeForce GTX1050 TI kan de laptop goed meekomen. De games die ik heb getest zijn DOOM (2016) en Far Cry 5, grafisch veeleisende games dus. DOOM heb ik ingesteld op High, Full HD en daar had ik bijna continu 60 fps. Alleen bij stukken waar echt veel vijanden op je af komen dropt het soms naar 57, 58 fps maar daar merk je eigenlijk niks van.
Far Cry 5 heeft dezelfde instellingen, alles op High en uiteraard Full HD. Ook hier geen haperingen te merken en het speelt lekker vlot.
Ergonomie
Het toetsenbord typt niet heel verkeerd, wel weinig travel, maar toch zou ik het vooral bij gamen houden en niet gaan tekstverwerken. Lijkt me ook vrij logisch bij een gamelaptop.
Featureset
Ook hier geld dat ik geen idee heb wat andere merken meeleveren met hun gamelaptops, maar MSI houdt het simpel: je krijg een laptop met de voeding en dat is het. Persoonlijk vind ik dat toch wel een beetje karig. een muis, sleeve of muismat had er toch wel van af gekund zou je denken. Ook geen voucher voor een gratis game kunnen bespeuren. Enigzins opvallend, standaard valt de laptop in slaap na 10 minuten inactiviteit, zelfs op netvoeding! Tikkeltje vreemd voor een gamelaptop lijkt me zo.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de laptop lijkt me in orde, het geheel komt solide over. Wel is alles van plastic, dat zal vooral gedaan zijn om gewicht te besparen. Enig minpuntje is dat het scherm erg makkelijk beweegt. Misschien komt dit de levensduur van de scharnieren ten goede maar het doet een klein beetje afbreuk aan de bouwkwaliteit.
Al met al is dit qua prestaties zeker een aardige gamelaptop alleen denk ik dat MSI er toch iets te veel geld voor vraagt. Voor €100 minder biedt Lenovo namelijk een Legion laptop aan met weliswaar een CPU van de Kaby Lake generatie, maar wel een GTX1060 met 6GB (t.o.v. de 1050TI met 4GB). Dat verschil zou je toch zeker moeten merken. MSI zou dat prijsverschil kunnen compenseren door wat leuke dingetjes bij de laptop te leveren of simpelweg iets van de prijs af te halen.

Heb jij ook een MSI GF63 8RD-050NL?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht