HTC Legend Zilver Review

Crazyanz 17 mei 2010, 8.728 views

HTC Legend Zilver

Pluspunten

• Unibody design
  • HTC sense
  • Kwaliteit foto's
  • Opladen via USB
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• 4 knoppen onder scherm
  • Scherpe rand
  • kwaliteit filmen
  • Kwaliteit externe speaker
  • Telefoonboek functionaliteit

Goed na een paar dagen met de HTC Legend gespeeld te hebben kan ik wel een review schrijven. Sinds mijn vorige telefoon (nokia 5800XM) ben ik verslingerd geraakt aan mobiel internet en alle mogelijkheden daarvan. Mijn nokia voldeed op meerdere fronten niet aan mijn behoeften dus na wat rond kijken kwam ik bij de Legend uit, hoofdreden was toch wel het design van de telefoon icm android.

Verpakking
Toen de postbode langskwam had ik in eerste instantie niet door dat hij mijn telefoon kwam brengen tot hij mij vroeg om een betaling. De verpakking van de HTC Legend is ongelooflijk klein. Er zit dan ook geen software cd of extra goodies. Wat wel in de doos te vinden is:

Telefoon met Accu
Usb kabel
oplader die gebruikt dient te worden icm de usb kabel
Oordopjes
2GB mirco sd kaart
Nodige boekjes

Toestel
De telefoon ziet er mooi uit het unibody design zorgt voor een uniek telefoon die solide aanvoelt en zeer mooi oogt. Telefoon ligt lekker in de hand en de kenmerkende kin is in dagelijks gebruik best handig. En dan dat scherm! Oh wat ziet dat er goed uit zeg dat AMOLED scherm, super mooie kleur weergaven en kwa bediening reageert het scherm fantastisch .Nog een mooie toevoeging op dit toestel is de optische trackbal, ik ontdek steeds meer de handigheid van deze toevoeging bv voor het selecteren van kleine links. Ook doet de de optische trackbal dienst als camera knop. Min puntje is het scherpe randje, tijdens het bellen drukt dit randje tegen je oor het is niet pijnlijk ofzo maar allerminst relaxed. Nog een min punt van de telefoon zijn de 4 plastic knoppen onder het scherm. Waar de hele telefoon degelijkheid uitstraal zijn de knoppen waarscheinlijk maandag ochtend door een stagiair ontworpen want deze voelen nogal goedkoop aan. Echter ben ik zeer tevreden over het totaal plaatje van de telefoon hij ligt lekker in de hand en het formaat en gewicht is precies goed om comfortabel mee te nemen in je broekzak.

Bellen
Met alle mogelijkheden zou je bijna vergeten dat je er ook nog mee kan bellen. Normaal zou ik dit niet eens behandelen maar deze telefoon heeft toch wat min punten op dit gebied. Aller eerst de geluidskwaliteit tijdens het bellen. Het geluid is over het algemeen ruim voldoende maar in vergelijking met de Nokia toestellen die ik in het verleden had is het geluid minder vol en komt het soms een beetje blikkerig over. Ook de externe speaker is niet al te best. Gesprekken op speaker zijn wel mogelijk maar het geluid is zeer blikkerig waardoor je wel goed moet luisteren. Dan is er nog de bel functionaliteit op het toestel zelf. Ik ben zelf nieuw met android dus ik weet niet of dit geld voor alle android telefoons maar ik vind het telefoonboek nogal onhandig functioneren! Je kan op 2 manieren in je telefoonboek komen, namelijk door een link naar contacten op je home screen te zetten of door op het home screen op telefoneren te drukken kies je voor dit laatste heb je de mogelijkheid om een nummer in te toetsen of om door al je contacten heen te bladeren, echter bij het scrollen selecteer je nogal snel een naam die dan ook gelijk gebeld wordt! Zodoende heb ik al mijn halve adressen bestand min of meer onbedoeld aan de telefoon gehad de afgelopen week.

Android met HTC sense
Wat gelijk opvalt is dat htc sense één groot genot voor het oog is, alles is voorzien van de nodige effecten en eye candy en daarbij voelt alles ook nog soepel aan en heb je nergens het idee dat er enige vorm van lag of hickups plaats vind. Android is nieuw voor mij maar de leer curve was zeer kort. Alles zit op logische plekken en de bijgeleverde standaard programma's zorgen ervoor dat je eigenlijk gelijk aan de slag kan. Email,twitter en facebook waren zeer snel goed ingesteld en werkend. De Agenda app is voor mij redelijk belangrijk in een telefoon en ook daarin voorziet het meegeleverde programma uitstekend. Uiteraard kan je op de market voor alle functionaliteit wel een alternatief vinden maar toch lekker als je gelijk aan de slag kan. ook een mooie functie is de auto correctie tijdens het typen. Je kan razend snel typen alle letters missen en er dan aan het einde achter komen dat alles foutloos gespeld is!

Let wel op wanneer je je facebook account aan je telefoon koppelt worden al je contacten van facebook in je contacten gezet! Dit is geinig omdat je dan gelijk een foto heb bij je meeste contacten maar niet als je zoals in mijn geval veel internationale vrienden heb die je toch nooit belt. Ook je gmail contacten worden automatisch toegevoegd aan je telefoonboek. Ik heb zelf nog niet kunnen achterhalen hoe je dit uitzet je kan echter wel heel simpel aanvinken welke contacten je wel en niet wil zien. (dus gmail contacten bv niet)

Bereik
De legend beschikt over alle aansluitingen die je van een huidige telefoon mag verwachten. Vooraf las ik enkele berichten over slecht bereik. Na enkele dagen kan ik echter zeggen dat het 3G(tmobile) bereik prima in orde is en ik geen enkel verschil merk met andere telefoons. Ook wifi en bluetooth werken prima. De gps is een apart verhaal. In principe is de GPS zelf prima maar het lijkt nogal te verschillen per applicatie hoe snel en hoe precies je een fix krijgt. Google maps kan er bijvoorbeeld wel even over doen en zit er vervolgens nog 100 meter naast ook. Maar C:GEO (geocach app) heeft altijd in no time een fix die ook nog eens redelijk nauwkeurig is. Navigatie heb ik nog niet uitgeprobeerd maar Sygic is me goed bevallen op mijn Nokia dus die zal ik binnenkort ook wel op me Legend zette. Ervaring hiermee zal ik later toevoegen.

camera
De Legend beschikt over een 5MP camera met flash. Ik ben zeer onder de indruk van deze camera. Zeker bij voldoende licht produceert hij haarscherpe foto's, maar ook met slechter licht icm de flits zijn de foto's van prima kwaliteit. Minder tevreden ben ik over de de video modus. Het beeld wordt schokkerig zo gouw je gaat bewegen met de camera en geluid opnamen is buiten gewoon teleurstellend!

Accu
Bij zoon telefoon die uitnodigt om er vaak en veel mee te klooien is een accu een belangrijk punt. Als je intensief bezig ben met de telefoon zoals surfen via 3G en apps die gebruik maken van GPS en muziek en video streamt haal je het einde van de dag niet. Echter bij meer realistisch dagelijks gebruik hou je het makkelijk een dag uit en ook 2 dagen moeten geen probleem zijn. Hou er ook rekening mee dat de accu pas na 3 a 5 oplaad cyclussen op zijn maximale capaciteit is. Leuke optie is dat je de Legend ook kan opladen via de USB van je computer!

Klinkt misschien vreemd na de min punten die langs zijn gekomen maar overall ben ik zeer tevreden met de HTC legend. Det design en vorm factor zijn ideaal en hij voorziet in alles wat ik van een telefoon wil. Makkelijk in gebruik en door de vele apps kan je eigenlijk alles naar wens aanpassen. De meeste min punten die ik heb genoemd is prima mee te leven. Alleen de externe speaker is toch een opvallend min punt. Maar aangezien ik toch nauwelijks bel via de speaker functie is ook hier prima mee te leven.

Update na 2 maanden:
Inmiddels een screenprotector erop geplakt omdat ik merkte dat het scherm wat kras gevoelig was. Deze screenprotector zorgde er trouwens ook gelijk voor dat je makkelijker met je vinger over het scherm gaat dus dit is eigenlijk alleen een plus punt. Batterij duur is gemiddeld 2 dagen dat wil zeggen sochtends om 8 uur van het stroom en dan aan het einde van de 2e dag weer aan het stroom. Ik ben in vergelijking met mijn nokia 5800 nog meer gebruik gaan maken van mobiel internet. Gewoon omdat alles zo makkelijk en simpel werkt. Ben voor de rest tegen weinig problemen aan gelopen. Enige is dat android soms toch zijn kuren kan hebben. vaak veroorzaakt door een app. Maar dit is niet specifiek voor de Legend maar voor alle android telefoons.

Heb jij ook een HTC Legend Zilver?

Nette en overzichtelijke review van het toestel waar iedereen over juicht. Het is daarom prettig om ook iets over de praktische minpuntjes zoals geluidskwaliteit, gsm en het telefoonboek te lezen, want daar krijg je dagelijks mee te maken. Zelf twijfel ik nog welke Android m'n N82 binnenkort gaat vervangen :)
Het is denk ik een kwestie van wennen dat telefoonboek. Ik vind het telefoonboek van mijn iphone ook het meest onlogische dat er is, maar op een gegeven moment zorg je er wel voor dat je alles goed drukt etc.

Bestaat er geen contactenwidget? Zou denk ik een oplossing voor je zijn :)
Je kunt veel gebruikte contacten gewoon op je homescreen zetten (via widget+ snelkoppeling)
Ik zet zelf ook nog altijd een mapje op m'n homescreen waar zakelijke contacten in komen te staan. Erg handig!

Je kunt toch gewoon een naam intoetsen? Eigenlijk net als je deed met de Nokia.. Ook kun je allerlei applicaties voor contactenbeheer downloaden voor op je homescreen.
De HTC Legend/Hero is overigens een verademing tov de iPhone die ik eerder had!! De minpunten van de film en geluidkwaliteit ervaar ik ook! Lijkt erop dat ze daar niet echt veel aandacht aan besteden, want op de Hero is het ook niet al te best..

Goede review!

[Reactie gewijzigd door Amazon62 op 2 mei 2010 11:04]

Idd, ik vind het telefoonboek juist 1 van de plus punten, meestal heb je een naam door de drie eerste letter in te toetsen, gaat supersnel altijd binnen 2 seconden ofzo.
Welke screenprotector gebruik je?
een goodkoop flut ding van ebay. had er 6 voor een 2 euro ofzo :+ enige jammeren is dat ze na een tijdje weer los gaan zitten aan de randjes en dat ik er dus al 6 heb opgebruikt 8)7
Kijk hier 's voor een protector: http://www.zagg.com/ Heb er een tijdje terug 2 besteld, maar nog altijd niet opgeplakt (gebruik de apparaten ook zelden). Kan dus weinig zeggen over de kwaliteit, maar ik vermoed beter dan de 6 voor 2 euro variant :P.
Op een paar spelfouten na een zeer nette review.
De fouten zorgen er niet voor dat het slechter leesbaar wordt.
Hier heb ik iets aan. hartelijk dank!
Mooie review. Heb het toestel zelf ook maar ik ben niet te spreken over de batterijduur. Als ik het toestel niet gebruikt vreet het ding nog steeds flink wat batterij terwijl dit in de specs staat:
Gesprekstijd 8 uur
Standby tijd: 440 uur

Vind ik dus toch wel een behoorlijk minpunt. Of is dit met alle functies uitgeschakeld? 3g, wifi etc. uit?
Mooie review, ik heb het toestel eens in handen gehad, ik vind het een leuk ding, dat was de eerste telefoon met android die ik vast had, erg leuk om het allemaal te ontdekken :)
Ik heb een andere vraag, sinds kort als ik op de home button druk krijg ik af en toe de keuze tussen home screen of htc sense, kies ik home kom ik op de standaard android home screens uit, kies ik sense is het gewoon zoals normaal met Sense.

Erg vervelend dit heeft 1 van jullie dit ook?
Edit. heb het inmiddels aan HTC gemeld, ik heb nog maar 1 Engelse melding gevonden van het probleem.