MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio

Specificaties 8GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio Review

NotLikeTheOther 28 september 2018, laatste update op 28 september 2018, 1.504 views Product gekocht

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio

Machtig mooie kaart met een machtig mooi prijskaartje. Onder de streep een prima kaart waar je veel plezier aan gaat beleven.

Pluspunten

• Zeer degelijk gebouwd, uiterlijk is subjectief
  • Een support bracket voor het gewicht, goed over nagedacht door MSI
  • Herrie versus koeling is goed in balans
  • PCB design is dik in orde.

Minpunten

• Erg zwaar, zwaarder dan de oudere Palit koelers
  • Bijzonder lang wat in mijn Meshify C een probleem is/was
  • Bepaalde features zijn nog niet beschikbaar wat de "wow" factor wat verminderd.

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Intro

Aangezien ik al een tijdje een GTX 1070 had van Palit (ja, die lelijke GameRock kaart) en de garantie verlopen was mocht ik mezelf weer eens kietelen, een 2080 dus. De vorige Palit kaart was ik zeer over te spreken, behalve het uiterlijk dan, die heb ik later dus ook zwart gespoten. De koeler, PCB design en herrie versus koeling verhouding waren bijzonder goed, maar waarom zou ik dan upgraden? Een 3440x1440 paneel die 100Hz haalt was een valide reden, een 1070 is dan bij lange na niet voldoende.
In de praktijk
Eén van de belangrijkste dingen waar je bij deze kaart rekening moet houden is de lengte. Toen ik de kaart naast mijn Palit 1070 hield schrok ik serieus, die ging duidelijk niet passen in mijn Fractal Design Meshify C! Na wat passen en meten was het een kwestie van de onderste front fan loshalen en voilà, het paste. Blij werd ik er overigens niet van aangezien de kaart nu z'n verse luchtaanvoer kwijt is, en daar kwam ik snel genoeg achter...

Na vrolijk de oude driver met DDU verwijderd te hebben etc was het tijd om te benchen, of niet. Al na mijn eerste rondje Heaven benchmark was het duidelijk dat er iets mis was, de kaart was bijzonder snel 80c. Even logisch nadenken en de eerste stap was het glazen paneel verwijderen, wat meteen een vermindering van 10c opleverde.

Nu game en test ik dus tijdelijk totdat mijn machtig mooie Obsidian 500D van Corsair binnenkomt zonder paneel. Let dus heel erg op wat voor behuizing je hebt! Een grote behuizing is bij deze kaarten geen overbodige luxe lijkt me. Voor de rest doet de kaart exact wat ik er van verwacht, net zoals de overmatige lading RGB op de kaart :P
Overclocking en features
Hier ben ik maar kort mee bezig geweest aangezien ik eerst alles op orde wil hebben qua behuizing. Tot nu toe ben ik er niet bijzonder blij mee, dat gaat op voor de hele 2xxx serie. Je grootste problemen zullen je temperatuur en power limit zijn.

Alle extra features zoals DLSS en ray tracing heb ik uiteraard nog niet kunnen testen, wat best wel jammer is. Dit zou de WOW factor van deze generatie moeten zijn, dit kan je dus gewoon niet weglaten bij de launch. Jammer NVIDIA.

Toen ik deze kaart kocht was hij €949 bij Azerty, mits je er eentje te pakken kan/kon krijgen, wat de reden is van de slechte verkrijgbaarheid is mij niet geheel duidelijk.

*UPDATE:
Ondertussen heb ik mijn Corsair Obsidian 500D binnen en de spullen ingebouwd, wat een verschil. Dankzij het extra volume en de extra fan zie ik nu temperaturen van ~66c, 14c koeler dan met mijn Meshify C.
Specifiacties
ASRock Fatal1ty X99 Professional Gaming i7
Intel Core i7-6850K @ 4.00GHz 1.185v
48GB RAM G.Skill Ripjaws V @ 2666MHz
Be Quiet! Dark Rock Pro 3
MSI RTX 2080 Gaming X Trio
2x Samsung 960 Evo 500GB
Corsair RM650x
Fractal Design Meshify C (Dark TG)

Samsung C34H890WJU
Corsair K70 Lux
Logitech G502 Proteus Spectrum
Audeze LCD-2C

Heb jij ook een MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio?

Ik ga exact dezelfde sprong maken. Van 1070 naar rtx 2080 trio. Hoop dat die wel in mijn nieuwe evolv X past haha.. Heb nu toch een beetje schrik. Heb precies wel de foute webshop gekozen.. Ben nog steeds aan het wachten 🙄
Ik zat op exact dezelfde behuizing te wachten! Helaas komt de pracht en praal van die behuizing niet helemaal tot zijn recht op mijn bureau. Anyway, die Evolv X zou geen enkele moeite moeten hebben met deze kaart. Sterker nog, zelfs met een radiator moet het geen probleem zijn.
Kaart komt maandag eindelijk. Ja pracht van een case!!