Samsung HMD Odyssey

Specificaties Geschikt voor PC - Bekijk alle specificaties

Samsung HMD Odyssey Review

phoentje 28 september 2018, laatste update op 28 september 2018, 252 views Product gekocht

Samsung HMD Odyssey

De beste WMR bril in zijn soort voor een flinke prijs.

Pluspunten

• Contrast
  • FOV
  • Resolutie
  • IPD hardwarematig in te stellen

Minpunten

• Gewicht tov andere WMR sets
  • Geluid

Design & bouwkwaliteit Score: 5
De Samsung HMD Odyssey is mijn 2e VR headset. Na ongeveer 6 maanden de WMR Lenovo Explorer te hebben gebruikt kon ik zonder invoerrechten een Samsung HMD Odyssey bemachtigen. Deze kans heb ik dan ook direct gegrepen en tot op heden heb ik hier geen spijt van.
Ik kan helaas geen vergelijk geven t.o.v. de Rift of Vive maar wel t.o.v. de standaard WMR lijn.

Men zegt dat er minder SDE aanwezig is op deze headsets t.o.v. de Rift of de Vive. Ik heb zelf opgemerkt dat de SDE zeker minder aanwezig is op de Samsung als op de Lenovo. Een pluspunt dus.
Daarnaast is de IPD hardwarematig in te stellen door aan een wieltje te draaien. Dit is op andere WMR sets alleen softwarematig in te stellen. Mijn ogen hebben een IPD van 31mm. Deze valt in de range van de Samsung. Staan je ogen ver uit elkaar dan is wellicht de standaard WMR lijn geen optie voor je omdat hier een softwarematige max is om in te stellen! Dan komt deze Samsung set naast de Rift en Vive als enige voor je in aanmerking.
Wat nog meer opvalt is het contrast en de kijkhoek. Het contrast is hoger en de kleuren springen er meer uit dan op de Lenovo. Ook de kijkhoek is iets groter lijkt het dan op de Lenovo.
Een groot verschil wordt hier gemaakt door het type lens welke gebruikt wordt. OLED ipv LCD. De lenzen anzich zijn wat meer ovaal ipv rond. De sweetspot voor het scherpe deel van de lens is ook beduidend groter. Er zijn personen die dit super belangrijk vinden. Ik ben van mening dat ook de andere WMR sets dit prima doen, je moet hier alleen zorgvuldiger de positie op je hoofd bepalen.
Een nadeel vind ik toch wel het gewicht. Hij is een stuk zwaarder dan de Lenovo. Dit voel je ook op je hoofd. Soms moet ik dan ook de set iets anders plaatsen om geen drukpunten te krijgen op het voorhoofd. Bij de Lenovo heb ik nooit last van druk op het voorhoofd gehad.
De prijs is ook een nadeel. In verhouding is deze te duur tov de andere WMR headsets. Dit komt mede omdat de set officieel niet in de EU wordt geleverd. De winkels die hem dan ook leveren binnen de EU hebben het product geimporteerd en daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.
De AKG headphones geintegreerd op de hoofdband zijn prima. Deze zitten comfortabel. Maar meer dan prima is het dan ook niet. Ben je gewend aan je HyperX hoofdtelefoon dan zul je echt een grote stap achteruit gaan. Er zijn weinig lage tonen te bespeuren helaas.
Ik heb deze set amper met de controllers gespeeld. Daar kan ik dus weinig over vertellen. Deze set is dan ook alleen toegepast (en nog steeds) voor simracing.

Conclusie:
Wil je een (momenteel) high end VR bril aanschaffen dan is dit een goede keuze. De resolutie is hoog en zo lang je PC dit kan aan kan en je portemonee niet leeg is de beste WMR op de markt.
Twijfel je nog te veel? Probeer dan toch een andere WMR headset of de Rift of wacht tot de volgende generatie.
Wil je echter weten waarom iedereen zo dol is op VR? Kopen dan! Ik kan iig niet meer zonder!

Heb jij ook een Samsung HMD Odyssey?