1 review

MSI GE63 8RE-045NL

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GE63 8RE-045NL Review

kaisojTestpanel 27 september 2018, laatste update op 27 september 2018, 229 views Testpanel

MSI GE63 8RE-045NL

De MSI GE63 8RE-045NL is een goede gaming laptop met leuke extra's. Prijs mag wat mij betreft wel iets lager liggen.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Snel
  • RGB aan te passen per key
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Zwaar
  • Geluid van ventilatoren
  • Accuduur

Ik heb mij een tijdje terug aangemeld voor het Tweakers Testpanel en verwachte niet dat ik ooit uitgekozen zou worden. Ik ben dan ook niet echt een echte reviewer. Echter kreeg ik een paar weken terug de kans om deze laptop te mogen reviewen, en wie zou zo'n kans nou afslaan?

Ik moet wel even vermelden dat ondanks dit een gaming laptop is, ik niet een echte hardcore gamer ben. In deze review heb ik wel zo veel mogelijk geprobeerd om te gamen.
Overigens is dit ook mijn allereerste review.
Ik hoop dat jullie wat aan deze review hebben en wens jullie dan ook veel leesplezier.

Specificaties

Dit zijn de specificaties van deze laptop:

- 15,6'' inch Full HD display 120Hz Display
- Intel i7-8750H 2,2GHz
- 16GB RAM DDR4
- 256GB SSD en 1TB HDD
- GeForce GTX 1060 6GB

Deze laptop heeft ook voldoende aansluitingen om randapparatuur op aan te sluiten:

- 3x USB-A 3.1 en 1x USB-C 3.1
- 1x HDMI
- 1x Mini DisplayPort
- Ethernet 1Gbps
- SD Cardreader
- Audio aansluiting

Bouwkwaliteit

Deze laptop is wat aan de zware kant(2,5kg). Dit voel je vooral als je de laptop in rugtas hebt zitten en er een tijdje mee rond loopt. Ook zal je het gaan merken als je hem een tijdje op je schoot hebt. De laptop is wel goed afgewerkt, waardoor je geen scherpe randjes of oneffenheden voelt. Voor een laptop van 1700 euro valt, met uitzondering van het gewicht, niet veel te klagen.

Gebruik

Toen ik de laptop voor de eerste keer aanzette viel mij meteen het RGB toetsenbord op. Dit toetsenbord is door Steelseries ontworpen. Doormiddel van een progamma die wordt meegeleverd kan je het toetsenbord naar smaak instellen. Je kan het toetsenbord 1 kleur geven, of je kan per toets een kleur selecteren. Het toetsenbord is namelijk per key verlicht. Kleuren van de lichten op de achterkant van de laptop zijn trouwens ook in te stellen via het progamma.
Ik heb alle keys die ik gebruikte voor Fortnite verlicht en alles wat ik niet gebruikte uitgezet, hierdoor was het voor mij heel overzichtelijk welke keys ik wel of niet kon gebruiken. Op het toetsenbord zit ook een apart knopje om van kleurmodus te wisselen. Handig is ook dat je snel met een toetsencombinatie het trackpad uit kan zetten zodat je niet tijdens het gamen perongeluk een gekke move maakt doordat je het touchpad aanraakt.

De prestaties tijdens het gamen(Fortnite) zijn op niet al te hoge settings prima te doen. Gemiddeld haalde ik dan 120-140fps. Dit is prima voor de specificaties die deze laptop heeft. Ik heb geprobeerd om de settings op epic te zetten, maar dat trekt hij helaas niet.
Als je een tijdje bezig bent merk je dat de laptop erg warm wordt, waardoor de ventilatoren beginnen te werken. Deze zijn erg luid. Aan de ene kant vind ik dit jammer omdat hij best veel lawaai maakt, maar aan de andere kant is dit ook wel weer logisch als de laptop bezig is met zware taken.
Wat erg handig kan zijn is de functie waarbij je de ventilatoren sneller kan laten draaien waardoor hij beter koelt. Hier is een apart knopje voor op het toetsenbord.

Beeldkwaliteit van de laptop zijn over het algemeen goed. Goede kleurweergave en alles is gewoon duidelijk te lezen. Helderheid is binnen in huis ook prima. Hou er wel rekening mee dat als je in de zon zit, je ondanks het matte scherm toch moeite zal gaan krijgen met het kijken wat er op je beeldscherm gebeurd.

Ik verwacht niet veel van laptop speakers, maar man wat heeft deze MSI een goed geluid. Lage tonen zijn verbazingwekkend. Klanken zijn duidelijk. Dit heeft MSI wel echt goed voor elkaar.

Wat ze minder voor elkaar hebben is de accuduur. Aangezien dit een gaming laptop is verwachtte ik wel dat de accuduur tijdens zwaar gebruik tegen zou vallen, maar zelfs tijdens normaal gebruik vind ik dit tegenvallen. Op een gemiddelde dag heb ik wel minimaal 2x de lader er bij moeten pakken. Dit is daarom wel een verbeterpunt die zij mogen verbeteren.

Beoordeling

Deze MSI is een goede gaminglaptop die leuke extra features heeft. Als je ook onderweg wil gamen is dit een goede optie. Hou er wel rekening mee dat je lader dan wel meeneemt, want zoals eerder in de review aangegeven is de accuduur toch wel echt een minpunt. Mocht dit geen issue voor je zijn en heb je het geld er voor over, dan is dit zeker een laptop om mee te nemen in je keuzes.

Heb jij ook een MSI GE63 8RE-045NL?