Honeywell EvoHome Radiatorpakket Wi-Fi OpenTherm Review

basriet 29 september 2018, laatste update op 25 januari 2019, 5.115 views Product gekocht

Honeywell EvoHome Radiatorpakket Wi-Fi OpenTherm

Evohome systeem. Gisteren gekocht bij 50five voor 498 inclusief 6*HR92 thermostaatknoppen. Vandaag nog 8*HR92 via amazon.de voor 416 euro. We gaan in ons huis gebruik maken van 10 zones. 7 sl.k, 1 douche, voorkamer, achterkamer. Komend weekend installeren. Het schermpje is compacter dan gedacht.

Pluspunten

• multizone
  • wifi niet noodzakelijk maar kan wel
  • app voor afstandbediening
  • eenvoudig zelf te installeren
  • mooi klein scherm
  • Goede (video) ondersteuning op youtube
  • na sw update, warmte vraag per zone zichtbaar

Minpunten

• beste investering
  • De app zou meer functionaliteit kunnen bieden zoals inzage in gebruik

Kwaliteit Score: 5
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1G6dMwxP3rVKwVB.pngAfgelopen dagen heb ik de losse onderdelen van het systeem uitgepakt en ingesteld. Dat kan zonder dat je de aansluiting op de cv ketel hebt gemaakt. Leuk als playground voordat je het systeem echt in werking zet.
Evohome tafelstandaard aangesloten op stopcontact.
Evohome display aangemeld via wifi en app geïnstalleerd op de telefoon.
Zones ingesteld op het evohome bedieningspaneel.
6 nieuwe HR92 aangemeld bij de juiste zone op het evohome bedieningpaneel. Beetje gespeeld met temperatuur programma.
Vandaag is het systeem aangesloten op de ketel.
Eerst de R8810 (opentherm) aangesloten op de Intergas kombi kompact HR28/24 (bj 2007).
Met behulp van Intergas installatie voorschrift de juiste aansluitpunten gevonden. Met het youtube filmpje van Honeywell de juiste manier van aanmelden van de R8810 gevonden. Tien minuutjes werk en de ketel luistert netjes naar de evohome. (Foto 1, R8810 bij de ketel)
Alle thermostaat knoppen (merk Heimeier) vanmorgen vervangen door de HR92 (foto 2, verloopjes, meegeleverd met de HR92). Ook hierbij het youtube installatiefilmpje van honeywell gebruikt. 5 minuutjes per knop (foto 3 HR92).
De knop kan je eventueel iets gedraaid monteren zodat het schermpje beter kan worden afgelezen.
Na de installatie van een knop, check je of de verbinding met de evohome en de ketel goed loopt door een keer maximale temperatuur in te stellen op de evohome voor betreffende zone en dan luisteren of het motortje in de HR92 gaat lopen om de klep te openen. Op de ketel even checken of de temperatuur vraag is aangekomen en de ketel aan gaat.
Het systeem loopt. Leuke klus.
Binnenkort komt de loodgieter de oude draaiknoppen vervangen en wat pijpwerk verleggen. Dan zijn alle kamers en ruimtes operationeel!

Wat is ons opgevallen:
Het scherm van de evohome is kleiner als je denkt
Installatie kan je eenvoudig zelf doen ook als je geen loodgieter ervaring hebt.
Er zijn prima instructiefilmpjes op youtube van alle installatie stappen.
Vooraf het systeem leren kennen zonder dat deze is aangesloten, is een leuke avond hobbywerk.
Een knop toekennen aan een andere zone, is een fluitje van een cent.
Typenamen van de HR92 knoppen wisselen per verkoper. Ik heb nu HR92WE volgens de pakbon van 50five. Deze zijn glanzend wit.
Via amazon.de heb ik 2x4 stuks HR92RT besteld. Die komend over een paar dagen binnen. Ik zal later toevoegen of die identiek zijn.
Via de app heb je helaas nog geen inzicht in je gebruik over afgelopen dagen of weken.

Update 1:
afgelopen twee dagen op zoek geweest naar inzicht in "vraagt een zone warmte of niet". Via youtube een (engels) filmpje gevonden met een uitleg over software versie 02.00.17.xx Met deze versie kan je, in het menu, per zone zien of deze warmte vraagt of niet. Dat is interessante informatie en ik zou graag deze software versie op de evotouch willen hebben. Op dit moment draait deze 02.00.11.21. Ik heb een ticket gestart bij honeywell en wacht hun antwoord af.
Naast informatie op de evotouch, kan je meer data loggen en monitoren via domotica programma's. Ik heb gekozen voor Domoticz. Eenvoudig te installeren op de laptop en middels een web interface instellen en meekijken. Vast al eerder genoemd op tweakers maar voor nieuwe lezers nog maar een keer: https://www.domoticz.com/wiki/Evohome#Domoticz
Geeft inzage in de huidige en gevraagde temperatuur en plot dit in een grafiek over de tijd dat domoticz draaide. Volgende stap: raspberry pi en 24/7 monitoring.

Update 2:
De HR92 set uit Duitsland is aangekomen (foto 6). En ze zijn volledig identiek aan de eerder bij 50five bestelde set met identificatie HR92WE. Bestelcode is: THR0924HRT (een set van 4 spierwitte HR92RT).
Er zijn nu 7 zones operationeel. 6 ruimtes met 1 HR92 en 1 ruimte met twee HR92's.

Update 3
Na twee dagen het op de evohome instelde thermostaatprogramma draaien en middels domoticz de gevraagde en gemeten temperatuur per radiatorkraan te loggen, ben ik tevreden over het systeem.
Omdat ik de gevraagde en uitgelezen temperatuur kan monitoren middels domoticz, kon ik vrij snel zien dat twee HR92 knoppen warm werden door een warmtevraag elders. De ene radiatorknop bleek los te zitten (daardoor stond de radiatorkraan helemaal open en liep de temperatuur mee met de warmtevraag elders), knop losgehaald, klep helemaal opengedraaid en knop opnieuw geïnstalleerd en gesynchroniseerd.
De tweede radiator die meeloopt met temperatuur vraag elders, zit dicht bij de pijpleidingen die van boven naar beneden door ons huis lopen. Deze HR92 wordt opgewarmd door de opgewarmde pijpen. Voorlopig laat ik dat zo.

Update 4
De nieuwe firmware versie is op de evohome gezet. bemoeienissen van mijn kant, is de evohome nu voorzien van de laatst bekende firmware versie. Gevolg was dat ongeveer een uur de temperatuur uitlezing op de evohome stil stond. In plaats van de temperatuur zag ik een zandloper bij elke zone. Toen de temperatuur weer zichtbaar was, hadden we een nieuwe firmware versie draaien. Met deze nieuwe firmware versie, is de warmtevraag te zien per zone. (foto 7 en 8).

Update 5
Wat opvalt is het reactieve gedrag van de aansturing van de CV. Ook op de evohome is dat te zien. Zelf als de vraagtemperatuur al gezakt is, staat de warmtevraag nog ongeveer 5 minuten lang op 100%
Om dat te veranderen, heb ik de optimalisatie ingeschakeld voor alle zones.
Gevolg is dat bij warmtevraag, maximaal een uur van te voren de ketel wordt aangestuurd én een icoontje van een opgaande grafiek zichtbaar wordt bij die ruimte. Het afschalen van de temperatuur begint ook eerder dan het wegvallen van de warmtevraag volgens het ingestelde programma en wordt met een icoontje met een euro teken aangegeven (foto 9). Hiermee is meteen invulling gegeven aan de vraag: “hoe kan ik zien welke zone warmte vraagt op het hoofdscherm?” Ook hierbij weer een zeer informatief filmpje van Honeywell: https://youtu.be/PtULzgg-5DI

Update 6
Ondertussen dalen de temperaturen in Nederland en zijn alle radiatoren in ons huis voorzien van de HR92. Om te voorkomen dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan, hebben we een radiator in de wc in het voorhuis en de vloerverwarming in de keuken in het achterhuis altijd open staan.
Het stookgedrag volg ik met DOmoticz en ziet er goed uit. Ik kan per zone goed zien of de temperatuur vraag en gemeten temperatuur elkaar volgen. Ook is te zien hoe het evo home systeem eerder begint te stoken om met een rustige temperatuur kromme uit te komen bij de gevraagde temperatuur.
De kinderen hebben ieder hun eigen programma ingesteld zodat de studeerkamers op temperatuur zijn wanneer ze studeren.
Eén defecte knop, deze liet geen temperatuur stijging zien ondanks warmte vraag en oplopende temperatuur van de radiator, hebben we retour gestuurd.
Kortom, tevreden gebruikers in dit huis.

Update 7
Wintertijd. Buitentemperatuur zakt onder het vriespunt.
Ondanks de koude buiten temperaturen, blijft het systeem goed werken. Onze aanvoertemperatuur is bewust laag (55 graden) en het schema van de Honeywell staat strak afgesteld op de behoefte. Dat betekend: geen mensen in huis, niet stoken. Dat levert nu af en toe koude begin situaties. Kamertemperatuur 10 graden is niet ongewoon. Maar zo hebben we het systeem ook ingesteld. Als je dan wat extra verwarming nodig hebt om de winterkou buiten te houden, is het een kwestie van het schema her en der aanpassen. Bij deze temperaturen begin je heel mooi het regelsysteem terug te zien in de temperatuur grafieken.

Heb jij ook een Honeywell EvoHome Radiatorpakket Wi-Fi OpenTherm?

Ben benieuwd naar je ervaringen gedurende de winter!

Ik heb hier ook al eens naar gekeken, met name vanwege het zone systeem, wat mij een goede oplossing lijkt om per ruimte de warmtevraag in te kunnen stellen. Veel reviews zijn echter niet heel lovend over met name de radiatorknoppen die niet altijd goed werken. Zeker in mijn geval, waar de oude knoppen best zwaar draaien vraag ik me of dat allemaal goed gaat.
Bij het testen per knop (maximaal warm naar maximaal koud en weer terug) heb ik nog geen problemen gehad. De motortjes doen netjes hun werk.
Ik ben van plan de review de komende maanden bij te werken met mijn ervaringen.
Kan je tegenwoordig in de app wel zien of er een zone warmte vraagt?
Ik heb een ouder model Evotouch, en vind dat toch wel een gemis dat je dat niet kon zien, terwijl de Round Wireless bijvoorbeeld dit wel laat zien.

Kan mij herrinneren dat ze dit wel zouden gaan implementeren, volgens mij heb ik dat toen in het evohome topic op fokt.nl gelezen.

Edit:
Je kan het wel zien, alleen in het systeemoverzicht.
Ik heb deze update vandaag binnen gekregen. Weinig schokkende aanpassingen. Ver weg bij het systeemoverzicht zie je nu in % uitgedrukt de warmtevraag per zone.

[Reactie gewijzigd door Mickroz op 1 oktober 2018 16:35]

Honeywell biedt i.d.d. weinig extra functuinaliteit zoals ik ook in de review als minpunt heb aangegeven. Ik verwacht van honeywell geen grote vernieuwingen. Gisteren heb ik met Domoticz de eerste data gelogged. Ik kijk met name in die richting voor oplossingen.
Ja hier ook, alleen met Openhab :D
De software update is gisteren op mijn evohome geïnstalleerd. Nu kan ik in het installatie menu per zone de warmtevraag zien. De nieuwe software versie is: 02.00.17.03.
De warmtevraag wordt weergegeven in een % per zone. 0% is geen warmtevraag, 100% is maximale warmtevraag. Zie foto 7.
Ik ben nog op zoek naar de mogelijkheid om deze warmtevraag te loggen met domoticz.

[Reactie gewijzigd door basriet op 5 oktober 2018 19:53]

Honeywell EvoHome review
Ik had ook de hoop dat de nieuwe software versie is: 02.00.17.03.
al mijn problemen zouden oplossen.

Maar dat is dus niet zo.
Ik ben al twee maanden met dit domme systeem bezig.
Misschien gaat het beter werken als ik mijn huis in een kooi van Faraday zet en alle telefonie palen in de buurt omhak.
Maar dat denk ik niet.
Ik las hier al ergens, zint eer u begint.
Dat is in het geval Honeywell EvoHome een wijs advies.
Die 700 Euro had ik liever aan gas opgestookt (Sorry Groningen) dan mijn tijd te verspillen aan een waardeloos onbegrijpelijk product.

Doe er je voordeel mee.
Dit bericht is een beetje een frustratie dump. (Wat misschien wel te begrijpen is als iets in deze prijsklasse niet goed werkt.) Maar als je wat beter vertelt wat er nou precies mis gaat hebben anderen er ook wat aan!

Jouw reactie samenvattend:

Systeem is "dom". >> Hoezo dan?
Je hebt schijnbaar last van communicatie problemen? >> Watvoor?
Product in onbegrijpelijk. >> Wat snap je niet? En waar ligt dat aan?

PS. Ik ben echt nieuwsgierig naar de antwoorden, ik zeg het niet om flauw te doen ofzo. Ik zit er ook over te denken om dit spul te kopen.
Ik heb sinds kort ook evohome geïnstalleerd en ben op zoek naar een oplossing on deze informatie te kunnen loggen. Heb jij al een oplossing gevonden?
Zie forum van Tweakers en de wiki van Domoticz voor meer info.

In plaats van een rapsberry, kan je ook kiezen voor een pc, laptop of je android telefoon.
Het voordeel van de pi is dat deze 24/7 mee draait.

[Reactie gewijzigd door basriet op 25 januari 2019 16:07]

Ik vermoed dat die firmware enkel is voor het model met ingebouwde WIFI... ik heb namelijk nog de voorgaande versie en hier kan ik zelfs nergens een firmware versie vinden. Hoe heb je Honeywell precies gecontacteerd voor de upgrade van de firmware... raar dat ze dat niet automatisch doen bij iedereen.
Top bedankt, ik ga de dev van de evohome binding vragen of dat ook te loggen is in openhab.
Jazeker, ik heb een raspberry pi in mijn thuisnetwerk. Op die raspberry draai ik Domiticz. Via Domoticz kijk ik mee met de sensoren, de buitentemperatuur en de rapsberry zelf. Zie de laatste drie foto's. Screendumps van de webpagina die draait op de pi.

Zie forum van Tweakers en de wiki van Domoticz voor meer info.

Het voordeel van de pi is dat deze 24/7 mee draait.
heb je daar ook de warmtevraag per zone in zitten? ik heb ook een raspberry in mijn netwerk hangen maar met openHAB. ik kan de functie nog niet ontdekken om de warmtevraag uit te lezen. is dit wel mogelijk met Domoticz?
Jazeker, warmtevraag en huidige temperatuur per zone
Goedemorgen,

Allereerst bedankt voor alle feedback. Dit is zeer nuttig voor iemand (zoals ik) die aan het onderzoeken is of het Evohome systeem bruikbaar is. Ik heb zelf nog een vraag met betrekking tot het bereik. Wij hebben een grote boerderij (14x28 meter) en ik vroeg me af of het haalbaar is om met het Evosysteem te werken en of het gebruik maakt van de al geïnstalleerde wifi of dat het gebruik maakt van een eigen netwerk.

Wederom bedankt weer voor de feedback.
De communicatie tussen de controller en de kranen gaat via een eigen netwerk op 868 MHz wat meestal verder rijkt dan de klassieke WIFI (maar draadloze dingen voorspellen is onbegonnen werk). De controller zelf gebruik WIFI om met het internet te verbinden (zodat je de app kan gebruiken).
Hallo, bij mij staat de ontvanger van de ketel op de tweede etage. Daar zitten ook radiator knoppen. De vloer daar is hout.
Op de eerste etage ook radiatorknoppen. Vloer van beton. Op de bg radiatorknoppen en de bediening. Ik heb nooit problemen gehad met het bereik. En volgens mij is dat bij deze lage frequentie, 868MHz niet snel een probleem. Dat geldt voor de communicatie binnen het Honeywell systeem (bedieningspaneel, radiatorknoppen en regelaar bij de ketel). De communicatie met de buitenwereld gaat via je huis wifi netwerk op 2.4GHz. Daarvoor gelden de gebruikelijke wifi afstanden.
Voor de zekerheid kan je de vraag over het bereik voorleggen aan de helpdesk van Honeywell. Die reageren snel.