Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart

Specificaties 5,84" • 2280x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart Review

Tombossoo 31 januari 2019, laatste update op 25 oktober 2019, 516 views Product gekocht

Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart

Een degelijke standaard telefoon voor alledaags gebruik met een super accu, redelijke camera en Android One.

Pluspunten

• Dual-sim en uitbreidbaar geheugen
  • Accuduur uitstekend
  • Android One
  • Goed formaat en degelijke bouw

Minpunten

• Fotokwaliteit bij onvoldoende licht slecht
  • Notificaties >2 niet te zien vanwege notch
  • Verhouding scherm is wennen
  • Snel krasvorming op scherm
  • Geen NFC

Mijn vorige telefoon was een Huawei Nexus 6P. Een uitstekende snelle high-end telefoon met goede camera. Na twee jaar gebruik was de accu aan zijn einde. Het enige nadeel vond ik de grootte, te breed om normaal vast te houden.

Ik wilde weer een kale Android telefoon en ging voor de Xiaomi A2 lite vanwege zijn afmetingen en prijs. Niet vergelijkbaar qua specs met de Nexus dus ik zal de Xiaomi daar niet mee meten.

Allereerst de prijs: 170 euro via Amazon.de kostte hij.

Scherm: Het scherm geef ik een voldoende. Het is nu eenmaal geen Amoled maar is helder genoeg. Zwart is daardoor geen pikzwart dat merk je aan de Notch overloop. De kleuren springen er niet uit en is ietwat flets. Niettemin een keurig scherm.

De notch zelf vind ik niet storend. Wat wel vervelend is is dat zowel links als rechts van de Notch amper plek is voor notificaties en statussen. Twee notificaties max links van de Notch en rechts 4 statussen max voor batterij, bereik en wifi etc. Als er meer zijn dan wordt dat aangegeven met puntjes.
Zie foto

Notificatielampje:
Helaas maar 1 kleur en niet te configureren. Hadden ze meer mee kunnen doen. Wellicht via update ooit nog. Toegevoegde waarde van het notificatielampje is momenteel minimaal vanwege het niet kunnen differentiëren tussen verschillende meldingen/opladen.

Performance:
Die is ondanks de wat oudere snapdragon 625 keurig. Ik gebruik hem dagelijks voor Whatsapp, bellen en browsen en soms wat YouTube. Geen zware belasting zoals gamen dus.

Batterijduur:
4.000mAh is ruim meer dan menig andere telefoon. Een absoluut pluspunt aan deze telefoon. Ik kan er prima anderhalve dag mee doen, soms ook twee dagen.
Accu is na vier maanden dagelijks gebruik nog uitstekend.

Update 21-07-2019: Ik merk dat batterij duur begint af te nemen. Regelmatig haal ik het einde van de dag niet meer.

Update 25-10-2019: Accuduur gaat snel achteruit. Bij gebruik Google Maps in de ochtend + normaal gebruik apps en browsen is de accu rond 18.00u op zijn laatste %.

Overig:
Youtube, soms raar gedrag video en geluid. Heb dit nog niet uitgebreid getest maar soms lijkt het alsof het beeld scrambled en het geluid problemen heeft. Dit moet ik nog uitgebreider testen.
UPDATE 31-01-2019: YouTube issues hebben zich niet meer voorgedaan, werkt prima.

Design en vormgeving:
Telefoon is degelijk gebouwd maar relatief dik en daardoor een beetje lomp. Dit vergeef ik vanwege de accu. Ligt goed in de hand, geen scherpe randen o.i.d.

UPDATE 31-01-2019:
Ik merk dat het scherm redelijk kwetsbaar is wat betreft krasvorming. Heel veel kleine krasjes bij normaal gebruik in broekzak/jaszak. Dit heb ik niet eerder zo erg gemerkt bij andere telefoons. Moet wel toegeven dat er af en toe een sleutel tussen zit, dus geen gemiddelde weergave van slijtage.

Onderstaande foto's na vier maanden normaal gebruik. Foto's gemaakt met fel licht dus krassen zijn extra goed zichtbaar.

Netwerk en connectiviteit:
Werkt prima op wifi op zowel 2.4 als 5ghz.
Veel problemen met verbinden met netwerk in België. Kan mij niet voorstellen dat het aan de provider ligt, die heeft al alles geprobeerd qua instellingen. Toch iets met frequenties etc.?

Update 25-10-2019: Netwerk in buitenland werkt weer correct. Hoewel connectiviteit met Wifi prima is, zijn de max snelheden beperkt tot ong. 120mbit op 5Ghz.

Heb jij ook een Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart?

Dank voor je review!

Heb je eventueel een foto van de krassen?
Heb er net een paar foto's van gemaakt en toegevoegd aan de review.
Dankje! Dat valt inderdaad nogal tegen, vooral de zijkanten lijken nogal vatbaar voor krassen. Daar heb ik met mijn oude telefoons nooit last van gehad, dus misschien nu even extra opletten en toch maar een screenprotector kopen.
Ik heb de A2 Lite sinds september en het scherm is nog helemaal krasvrij (zonder screenprotector). Ik bewaar hem in ieder geval in een broekzak waar ik alleen de telefoon in heb. Mijn sleutels zitten in een andere broekzak. En ik leg hem nooit met het scherm naar beneden op tafel.

[Reactie gewijzigd door easyriider op 31 maart 2019 19:37]

Ik heb de A2 Lite ongeveer een half jaar met screen protector en bewaar hem ook in mijn zak, maar in mijn screen protector zitten al meerdere krassen