Microsoft Zune HD 32GB Zilver Review

florosas 25 maart 2010, laatste update op 25 maart 2010, 3.081 views

Microsoft Zune HD 32GB Zilver

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gewicht
  • Design
  • Kwaliteit van het apparaat
  • Software

Minpunten

• Hoeveelheid applicaties
  • De PC moet ingesteld worden op de VS

Geluidskwaliteit Score: 4
Deze Mp3 speler is in het leven geroepen om te gaan concurreren met de Ipod Touch serie. Wat zeer goed gelukt is. Vooralsnog niet in europa verkrijgbaar, en er zijn ook nog geen concrete plannen. Maar via Ebay of andere verkoopsites is de Zune Hd gemakkelijk te importeren.

Allereerst is de verpakking waarin de Zune komt zeer fraai, niet te groot en mooi design. Alles wat je nodig hebt is erbij geleverd. Dat zijn dus de oplader, hoofdtelefoon, manual etc. Zelf prefereer ik de in-ear telefoons, maar die worden niet bijgeleverd, dus doe ik het met mijn trouwe sennheiser cx200 hoofdtelefoon.
De Zune heeft een grote aan uit knop aan de bovenkant, die ook gebruikt wordt voor het unlocken van het scherm, wat overigens ook kan met de 'Home' knop. Die zich net onder het scherm bevindt. Om de Zune volledig te unlocken moet je dan een balk naar boven schuiven, een soort van slide to unlock.
Hierna kom je aan in een fraai maar simpel hoofdmenu, met verschillende keuzes als: Music, Videos, Pictures, Radio, Marketplace, Social, Podcasts, Internet, Apps en Settings. Als je links in het scherm druk kom je bij het snelkeuze menu, waar je onlangs afgespeelde items kan selecteren of nieuw toegevoegde dingen.

De muziek speler is makkelijk te bedienen, en ook simpel maar fraai van uiterlijk. De Zune software die gratis van de site is te downloaden, download automatisch een biografie van de artiest en wat foto's. Deze foto's dienen oa als een soort screensaver als je een nummer speelt.
De Radio die erin zit werkt ook gewoon in europa, en is van goede kwaliteit.
De Zune software werkt overigens niet zomaar, je zult je computer op Amerikaans moeten instellen, anders kan je geen verbinding maken met de marketplace. De marketplace is overigens ook via WLAN met de Zune te bereiken, zo kun je dus apps etc vanuit je luie stoel binnenhalen.
Met de Apps komen we bij een zwak punt, de apps. Er is maar een zeer beperkt aanbod te vinden van apps. Je kunt je wel inschrijven voor podcasts, dit is allemaal gratis, en die worden automatisch binnengehaald. Hiervan is wel een groot aanbod.

Dan nu het punt waarin de Zune HD uitblinkt, Het Scherm. Het is een fantastisch helder scherm en ook nog eens zeer scherp beeld. De Zune ondersteunt 720p video's. Verder voelt het aan als een heel sterk apparaat, met de metalen achterkant en het sterke 'frame'. Zeer fraai design dus en ook nog vederlicht. Ook de accu gaat lang mee, je kan er gerust een uur of 4 mee naar filmpjes kijken, of minimaal 20 uur muziek luisteren.

Al met al een prima apparaat, het apparaat zelf vind ik zelfs beter dan de Ipod Touch. Alleen een groot minpunt is de beperkte hoeveelheid apps die voor handen zijn. Ook al is dat voor mij persoonlijk geen probleem.
Voor 210 euro heb ik de Zune vanuit de VS laten komen, inclusief douane kosten etc.

Dit zijn de specs gegeven door microsoft:

Screen
Size: 3.3-inch OLED color display, 16:9 aspect ratio
Type: Scratch-resistant glass with touch input capability
Orientation: Vertical (music) and horizontal (videos)
Resolution: 480 pixels x 272 pixels

Wireless
Connectivity: 802.11b/g compatible
Wireless sync
Connectivity: 802.11b/g compatible
Authentication modes: Open, WEP, WPA, and WPA2
Encryption modes: WEP 64- and 128-bit, TKIP, and AES

Audio support
Windows Media® Audio Standard3 (WMA) (.wma); Up to 384 Kbps; constant bit rate (CBR) and variable bit rate (VBR) up to 48-kHz sample rate; WMA Pro two channel up to 768 Kbps; CBR and VBR up to 48-kHz
WMA Lossless: two channel up to 768 kbps and 48-kHz
Advanced Audio Coding (AAC-LC) (.mp4, .m4a, .m4b); .m4a and .m4b files without FairPlay DRM up to 320 Kbps; CBR and VBR up to 48-kHz
MP3 (.mp3); Up to 320 Kbps; CBR and VBR up to 48-kHz

Picture support
JPEG (.jpg)

Video support
Windows Media Video (WMV) (.wmv); Main and Simple Profile, CBR or VBR, up to 10.0 Mbps peak video bit rate; 720 pixels x 480 pixels up to 30 frames per second (or 720 pixels x 576 pixels up to 25 frames per second); Advanced profile up to L2, 1280 pixels x 720 pixels up to 30 frames per second, CBR or VBR, up to 14.0 Mbps peak video bitrate;Zune software will transcode HD WMV files above stated capabilities at device sync
MPEG-4 (MP4/M4V) (.mp4) Part 2 video3; Simple Profile up to 4.0 Mbps peak video bit rate; 720 pixels x 480 pixels up to 30 frames per second (or 720 pixels x 576 pixels up to 25 frames per second); Zune software will transcode HD MPEG-4 files at device sync
H.264 video3; Baseline Profile + bframes, up to 10 Mbps peak video bit rate; 720 pixels x 480 pixels up to 30 frames per second (or 720 pixels x 576 pixels up to 25 frames per second);1280 pixels x 720 pixels up to 30 frames per second, up to level 3.1 and 14.0 Mbps peak video bitrate; Zune software will transcode HD WMV files above the stated capabilities at device sync
DVR-MS4; Zune software will transcode at time of sync

Audio output
Analog Audio Out; Optical Digital Audio Out (requires additional dock, sold separately)

Video output
HDMI or Composite (requires additional dock, sold separately)

Radio
Built-in FM/HD Radio™ receiver

Heb jij ook een Microsoft Zune HD 32GB Zilver?

Hoi,

Heb je misschien ook eigen foto's? Kun je ook zeggen of het xvid/divx, h263 en h264 videobestanden kan afspelen (zonder te converteren uiteraard)? En wat zijn de specificaties? schermresolutie bijvoorbeeld? Wifi aanwezig? Output mogelijkheden? Geheugenuitbreiding? Spelletjes voorgeinstalleerd? Zo ja, hoe zijn ze?

Bedankt : )

[Reactie gewijzigd door M.E.Amrani op 25 maart 2010 23:41]

Hallo,
Ik heb geen eigen foto's van de Zune.
De specificaties heb ik er even bijgezet. Er is wifi aanwezig, en het internet is, dus via de wifi, erg snel. Ook is het meedraaien van het scherm heel soepel, ik heb het getest naast een Iphone 3gs, en de Zune deed dat beter en sneller. Je kan via een dock Hd output als het goed is, ben ik niet helemaal in thuis ;) Er is geen geheugenuitbreiding mogelijk. En er zijn geen apps op geinstalleerd. Het enige wat erop staat is een introductie filmpje van een minuut. Verder zijn de spelletje wel ok, zoals bijvoorbeeld PGR. Zeer mooie kwaliteit ook, verschilt weinig met bijvoorbeel de xbox.

Groeten.
Zit er zelf over na te denken zo een ding over te laten komen. Nou heb ik alleen zo mijn twijfels bij het geluid. Hoe ervaar jij de kwaliteit daarvan?

Ik gebruik Shure SE210 of AKG K340 in-ears...
Kwalieit van de muziek is goed, alleen waar ik over val en vervelend vindt is dat er heel weinig apps zijn, en je in huis niet lekker naar youtube kan surfen voor wat filmpjes via wifi.
Dit ondersteund hij namelijk niet.

verder vind ik het een van de beste touchscreens, en je hebt gelijk een voor proefje voor windows mobile 7.

Ik heb de zune van oktober 2009, gekocht voor 220+tax in New York. Het vervelende van dat hij alleen nog maar in Amerika etc. te koop is, is dat je je windows op de pc in het engels = als locatie USA moet instellen. Anders kan je de apps niet via de pc of zune hd downloaden.
De kwaliteit van de muziek is inderdaad goed, doet niets onder aan bijvoorbeeld een ipod. Of er verschil is vind ik moeilijk te bepalen.
En zoals koening al zegt, een prima touchscreen, heel direct reagerend.
Ik heb zelf sinds kort de 16GB versie en ben zeer tevreden Vooral de Zune desktop software vind ik veel prettiger werken dan Itunes.
Weet iemand of het mogelijk is om de marketplace videos welke in de VS zijn gekocht in Nederland af te spelen. De software geeft de melding dat de marketplace niet beschikbaar is in deze regio. Ik kan wel gewoon muziek kopen.
Ik heb een Amerikaanse Live en Zuneid aangezien ik daar regelmatig voor mijn werk ben.
De Zune HD is via bijvoorbeeld Ebay ook wel in Europa te krijgen (met name de UK) en ook enkele chinees/hongkong sites leveren het apparaat.
Hmm geen last van gehad dat ik de PC moest instellen op de VS.
Heb eigenlijk dezelfde vragen aan de andere reviewer gesteld, voor de rest goede review!
Van welke site heb jij hem gekocht? En is het al die moeite wel waard of kan je eigenlijk net zo goed een Ipod touch halen? En komt het geluidskwaliteit in de buurt van cowon j3?