sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Sony Cyber-shot RX100 V(A) Zwart

Specificaties 20,1MP • Ultra HD filmen • 2,9x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot RX100 V(A) Zwart Review

JoooostB 26 september 2018, laatste update op 26 september 2018, 2.006 views

Sony Cyber-shot RX100 V(A) Zwart

Pluspunten

• Zeer mooie foto's
  • Klein formaat
  • Helder scherm

Minpunten

• Bediengemak
  • Niet altijd optimaal in P-stand

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 3
Uitbreidbaarheid Score: 3

Sony RX100 V

In m'n allereerste review hier op Tweakers ga ik de Sony Cyber-shot RX100V behandelen. Deze camera heb ik van Sony voor enkele weken in huis gehad in ruil voor een eerlijke review.

De RX100 lijn van Sony is voor mij niet nieuw. Enkele jaren terug heb ik de derde uit deze reeks gekocht als camera voor 'erbij' die klein/handaam was zodat deze gemakkelijk mee kan op korte tripjes en/of andere gelegenheden. Aan de sensor en lens is sindsdien niks veranderd, echter kan er nu in een hogere resolutie én framerate gefilmd worden; en is hij in het gebruik wat sneller door de vernieuwde processor. De behuizing is verder volledig hetzelfde gebleven, wat de stap tussen deze camera's vrij klein maakt.

Unboxing

Als je de doos open maakt en het boekwerk een plekje in de kast gegeven hebt kom je uit bij de net ingepakte camera. Verder zit er in de doos:
  • De camera
  • Batterij van type NP-BX1
  • USB lader en kabel
  • Polsbandje
En daar houdt het bij op, meer heb je ook niet nodig toch?

Eerste indruk

M'n eerste indruk is natuurlijk vooral gebaseerd op m'n voorgaande ervaring met de RX100 reeks, die nu na enkele jaren wat betreft bouwkwaliteit z'n tol geëist heeft. Lens bescherming die niet altijd volledig open gaat, een fragiele flitser die naar verloop van tijd licht buigt en ook de schermcoating die los begint te laten.

Het lijkt erop dat Sony hier wel aandacht aan heeft besteed. De flitser voelt steviger aan wanneer deze uitgeklapt is en ook het scherm lijkt van een iets beter materiaal gemaakt te zijn. Echter zal de tijd moeten leren of dit zo blijft.

Na het laden van de batterij kon ik het niet laten gelijk wat foto's van mijn trouwe viervoeters te schieten. Alle instellingen staan hier nog standaard en zijn in JPEG geschoten. (Wel iets gecomprimeerd om aan Tweakers z'n eis van max. 4MB te voldoen)

Een diepere duik in de mogelijkheden

Na wat spelen met de instellingen heb ik onder andere de RAW functionaliteit ingeschakeld en de fotokwaliteit op de hoogste setting ingesteld. Wat experimenteren met foto's later kreeg ik buitenshuis veelal de gewenste kwaliteit. Bij weinig licht doet hij het voor z'n formaat ook verassend goed dankzij de grote sensor:

Op onderstaande foto is de ruis echter goed zichtbaar. Deze is dan ook, in vergelijking met bovenstaande foto, in de P stand geschoten tegenover M. Voor m'n gevoel kunnen hedendaagse smartphones deze ruis tegenwoordig beter wegfilteren.

Tijdens een zonnige dag vond ik het scherm redelijk goed afleesbaar, helemaal dankzij het kantelbare scherm was er bijna altijd een hoek waarin ik voldoende kon zien wat ik deed. Bij eventuele uitzonderingen bood het OLED zoekertje zeker uitkomst.

Enkele foto's na wat hands-on ervaring met de camera en RAW nabewerking in Lightroom:
Al met al naar mijn mening zeer indrukwekkende foto's voor zo'n kleine camera.

In gebruik

Met een handzame camera als deze is de vergelijking met een smartphone snel gemaakt en dat doe ik dan ook vooral. Foto's maken gaat makkelijker en zien er beter uit, maar de beste camera is immers de camera die je altijd bij je hebt. Met dit formaat kan dat zeker en levert dit zeer mooie plaatjes op, ook in de automatische modus. Wil je een stapje verder en weet je wat je doet, dan bied deze camera ook ontzettend veel mogelijkheden.

Echter ligt een camera als deze gewoon niet zo lekker in de hand als een volwaardige DSLR, wat het maken van sommige 'kiekjes' wat uitdagender maakte.

In vergelijking met de III

Wat betreft de foto's ga je er op kwaliteit niet erg op vooruit. Ben je echter geïnteresseerd in video en met name op hoge resolutie en in hoge framerate is dit zeker een leuke upgrade. Maar wetende dat op het moment van schrijven de III voor €300,- minder verkocht wordt is dat grote verschil wat mij betreft niet volledig gerechtvaardigd als je je vooral op het maken van foto's focust.

Als je op zoek bent naar een camera die op veel vlakken een DSLR kan vervangen en gewoon meer opties in zowel gebruik als resultaat biedt dan een smartphone is dit zeker een fantastische camera. Overschat hem echter niet, door het kleine formaat ligt hij gewoon niet mega lekker in de hand en is dan ook minder snel en fijn te bedienen dan een DSLR. De foto's en video's zijn daarentegen wel erg mooi en komen zeer dicht bij de grote jongens in de buurt. Ik zou deze camera dan ook aanraden voor het gebruik naast een 'grote jongen' (DSLR) of als je slechts geïnteresseerd bent in zeer leuke kiekjes van citytrips en andere uitjes.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot RX100 V(A) Zwart?