Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 128GB opslag) Blauw

Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 128GB opslag) Blauw Review

Raznov 26 september 2018, laatste update op 5 april 2019, 12.889 views Product gekocht

Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 128GB opslag) Blauw

Wil je een van de snelste toestellen, met een groot scherm, goede camera en lange batterijduur, voor minder dan de helft van de prijs van een topmodel? Dan is de Pocophone F1 absoluut een aanrader!

Pluspunten

• Batterij
  • Snelheid
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• NFC
  • Notificatie meldingen (notch / led)

Als Raznov ben ik al jaren actief op Tweakers, vooral bezig geweest met pc’s bouwen en Android toestellen (van de G1 tot aan de Pocophone F1). Ook ben ik al jaren geïnteresseerd in hardware uit China, en sta ik binnen de familie bekend als een echte China-shopper. Ik heb begin hield dit in, dat ik een la had met heel wat goedkope rommeltjes die je of “een keer gebruikt en daarna weglegt” of juist “vooral als je het ooit nodig hebt, hebt liggen, al 15 maanden”. Dit is de laatste paar jaren wel anders geworden, steeds meer computerapparatuur haal ik uit China en sinds een aantal jaren dus ook telefoons, koptelefoons, stappentellers, lampen, mechanische toetsenborden, controllers en al dat soort materiaal.

Van te voren even een waarschuwing: Dit gaat niet een doorsnee review worden, waarbij ik het toestel uit elkaar haal (figuurlijk dan), alle benchmarks ga draaien met prima resultaten (Antutu: 286170, Geekbench: Single: 2214, Multi: 8474, 3DMark Sling shot Extreme: OpenGL ES 3.1 4211, Vulkan 2992 ), hierover is genoeg te vinden in andere reviews. Deze review gaat over gebruik. Gebruik vanuit mijn eigen perspectief, waarbij ik van een Oneplus One met Lineage OS afkom, met in het achterhoofd de ervaring met diverse Android toestellen en diverse ROMs. Ik heb dan ook geen vergelijkbare toestellen hier liggen om bijvoorbeeld de benchmarks of beeldschermen te vergelijken. Deze dingen zal ik op sommige plekken in mijn review wel opnemen, maar alleen op basis van persoonlijke ervaring over oordelen. In het kort zal ik met deze review vooral een antwoord proberen te geven op de vraag: “Heeft Xiaomi met de Poco F1 een waardige OPO-opvolger?”.

Verder nog de melding dat in de onderstaande afbeeldingen de Pocophone uitgerust is met een glazen screenprotector (welke er niet standaard bij zat) en het siliconen hoesje (welke er wel standaard bij zat).

Sinds 23 augustus 2015, was ik de gelukkige gebruiker van een Oneplus One (OPO). Voor sommige hier op tweakers een oudje, maar voor de meeste een legendarisch toestel. In totaal heb ik met de OPO, dus 3 jaar gedaan, want op 21 september 2018 kwam bij mij de Pocophone F1 (Poco) binnen. 3 Jaar, dat is lang, zeker voor de reeks aan Android toestellen die ik heb gehad in de jaren er voor:
T-Mobile G1, T-mobile pulse, Google Nexus S, HTC HD2 (altijd met Android ROM gedraaid), HTC Desire Z, Jiayu G3, Huawei G700, Sony Xperia M, Oneplus One. En dat in 10 jaar tijd. Dan kan je wel begrijpen, dat de OPO mij een goed gevoel gaf. Het was een “flagship killer” voor een lage prijs. Ook het feit dat hij op Cyanogen OS liep, was voor mij een groot pluspunt. In die tijd was er nog geen Android One, en waren de launchers die o.a. Huawei, Samsung en HTC op de toestellen hadden, voor mij een erg vertragende factor. De OPO was toen ik hem kocht al even op de markt, maar de Sony Xperia M die ik had beviel mij totaal niet en voor de Huawei G700 was voor mijn gevoel de support al gestopt toen ik hem een paar weken na release kocht. Het was dus tijd voor iets anders, maar niet voor 600 euro anders.

Nu, 3 jaar later, kan ik wel zeggen dat de OPO een van mijn beste telefoon-keuzes ooit is geweest. Toen CyanogenOS stopte ben ik overgegaan op Lineage OS en hier ook geen moment spijt van gehad. Voor mij is de OPO een soort flash-and-enjoy apparaat geworden. Iedere week weer een update van het LOS-team en zelfs Android 8.1, voor een toestel welke eigenlijk 4 jaar oud is. Natuurlijk sluipen er andere kleine problemen naar binnen (batterij was er daar één van) maar niet direct een reden om naar vervanging te zoeken. Het enige toestel wat in de buurt kwam was de Oneplus 3, maar op dat moment had ik nog geen vervanging nodig voor mijn OPO. Snel was de OPO in mijn ogen nog steeds, ook vergeleken met de Samsung Galaxy S6 welke ik zakelijk gebruik.

Toen kwamen de eerste berichten naar buiten over de Pocophone F1 van Xiaomi. Oneplus was ondertussen redelijk aan de prijs gegaan (in verhouding) en de Samsung’s, LG’s, Nokia’s en Huawei’s van de wereld kregen mij niet warm. Mooie schermen, goede camera’s maar ik had geen zin om meer dan 400 euro uit te geven, en wilde eigenlijk toch wel hetzelfde “flagship” gevoel krijgen als met de OPO toen ik deze kocht.

Mijn ervaring met Xiaomi was goed, ik had al diverse producten van hen welke ik dagelijks gebruik: MiHome Gateway met bewegingsmelder, camera, koptelefoons, deursensoren, een aantal RGB LED lampen, de Stratos (zie ook mijn review), MiBand, Powerbank en ook een telefoon van mijn vrouw (Xiaomi Redmi Note 2). Alles bevalt goed en voelt degelijk aan, dus ik had er geen probleem mee om voor een voor Nederlandse begrippen relatief onbekend merk te gaan.

Qua specs lag de Pocophone redelijk in de buurt van de flagships. Een Qualcomm 845, 6Gb RAM, 64 of 128Gb opslag, een 6,2” LCD scherm, een redelijke camera, een 4000Mah batterij, dual sim (of single en microSD), een notch, en bovenal, een 3,5mm aansluiting. Die notch was voor mij in eerste instantie een reden om niet voor de Poco te gaan, maar daar heb ik mij toch overheen gezet, want “wat kan het voor kwaad als zo veel toestellen het hebben?”.

Levertijden waren in het begin nog wat lastig. Ik was niet van plan hem bij een Nederlandse webshop aan te schaffen, want dat werd een stukje duurder, en wilde eigenlijk voor rond de 300 euro klaar zijn. Via een bekende webshop uiteindelijk 305 euro betaald voor de 128Gb versie in het blauw. Ik had in eerste instantie een pre-order gedaan voor een 64Gb, maar dat ging mij iets te lang duren, dus uiteindelijk voor 25 euro meer voor de 128Gb gegaan. Geen verkeerde prijs, maar natuurlijk wel een risico wat betreft garantie. Wil je hier geen problemen mee zou ik hem lekker binnen Nederland of Duitsland kopen.

Na 2 weken wachten was het dan zo ver. Tekenen en uitpakken maar!

De telefoon kwam in een stevige doos binnen en als geheel zag het er goed uit. Omdat ik hem niet uit Nederland had, was er een verloop voor de adapter meegeleverd. Verloopjes vind ik zelf niet prettig werken, maar ik had zelf al een QC2.0 adapter liggen, dus geen probleem. Dat de telefoon 3.0 ondersteund is mooi en dus een losse 3.0 EU adapter besteld om dit op te lossen. Voor nu laad die van mij onder QC2.0 en dit vind ik snel genoeg. Een doorzichtig siliconen hoesje wordt ook meegeleverd, welke goed om de telefoon heen valt, maar ook wel eenvoudig loskomt. Al met al redelijk compleet. Enige extra welke ik mis is een goede screenprotector (al was het maar een plastic variant geweest).

De Pocophone ligt goed in de hand, hij is vrij lang, maar aangezien ik redelijk grote handen heb is dit geen enkel probleem. Dat vrij lang is ook wel een beetje de trend van de afgelopen jaren had ik al gemerkt. Ook mijn vrouw vind hem prima vasthouden, maar de locatie van de vingerafdrukscanner is wat lastiger voor haar te bereiken. Zonder het bijgeleverde siliconen hoesje is het toestel redelijk glad. Daar merk je wel verschil met het sandstone van de OPO. Het plastic voelt echter wel erg stevig en zal voor iemand die niet bekend is met het toestel, bijna als aluminium aanvoelen. In vergelijking met andere toestellen wordt de Poco niet overmatig warm en blijft hij goed vast te houden, ook bij zwaardere processen. De behuizing voelt als kwaliteit, de knoppen zijn goed in te drukken en geven goede feedback. De vingerafdrukscanner was even wennen voor mij, maar reageert heel erg vlot (aantal ms) en is natuurlijk een stuk vlotter dan bijvoorbeeld een patroon of pin invoeren.

Zodra je de regio op bijvoorbeeld Frankrijk, Hong Kong of India in stelt, kan je ook de "face recognition" functie gebruiken. Ook deze functie werkt vloeiend, zelfs onder weinig licht. Nadeel van deze functie is natuurlijk wel dat iemand met een foto van jouw gezicht zo het toestel ook eenvoudig kan ontgrendelen. Mijn voorkeur heeft dit uit een veiligheidsoogpunt niet. Het Pocophone ontwikkelingsteam is overigens bezig om deze optie wel zo snel mogelijk ook voor Nederland beschikbaar te maken.

De eerste installatie van de Poco is niet heel anders dan bij alle vorige toestellen welke ik had. Hij heeft volledige Google Play markt, en dus kan je snel een backup terugzetten van je apps (mocht je deze backup maken natuurlijk). Wat direct opvalt daarna is de Miui launcher. Of eigenlijk, Poco-launcher. De Poco-launcher is niet meer dan een thema over Miui heen. Ik heb er gelijk versie 10 van Miui op de Poco gezet (welke op het moment van schrijven nog in beta is, maar wel zonder het unlocken van de bootloader en dergelijke andere aanpassingen er op te zetten is). Miui 10 zou sneller moeten zijn (dit heb ik zelf niet kunnen oordelen) maar vooral iets mooier. Dit laatste was wel te merken met onder andere icoontjes en het overzicht van alle open apps.

Het Poco launcher thema vond ik een stuk fijner ten opzichte van bijv de stock Miui launcher welke op de Redmi Note 2 draaide. Het reageert vlot en bovenal zit er een App drawer in. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat je, je achtergrond “clean” kan houden en er geen reden is om allerlei app logo’s op het scherm te hebben. Wil je hierbij komen kan je de app drawer gebruiken. Dit zal wel even wennen zijn voor mensen die al bekend zijn met Miui of bijvoorbeeld iOS. Mijn ervaring met de launcher is positief, het lijkt niet heel erg vertragend meer te werken (wat ik jaren terug wel had met de Miui launchers).

Mogelijk is dit een kwestie van wennen, maar ik gebruikte al jaren Nova Launcher en ben dus uiteindelijk na een paar dagen, terug gevallen naar Nova launcher. Onder Nova is mijn ervaring dat alles vloeiend verloopt en ben ik zeer tevreden over de snelheid. Als ik nu mijn OPO er naast leg, merk ik dat de OPO toch best wat trager is en was hij dus blijkbaar toch wel een beetje aan vervanging toe.

Het toestel is ingesteld, de apps gedownload, de vingerafdruk staat er in, de sim werkt, laten we maar eens gaan kijken wat voor apps er op het toestel staat.

Ik ben voorstander van “clean” Android, zodat ik zelf kan installeren wat ik wil. Dit is vrijwel nooit het geval bij de aanschaf van een apparaat, dus ga ik hier over een groot deel van de apps heen die ik er eigenlijk niet op wil hebben. Voor sommige mensen zal dit betekenen dat deze software juist gewenst is.

Al de onderstaande software is niet standaard te verwijderen. Software welke standaard op het toestel staat is (let wel, mijn taal is op NL ingesteld en dus kunnen de apps in het Engels een andere naam hebben): Mi Cloud, Mi Cloud Backup, Mi Account, Mi Backup, Beveiliging, Gapps-set, Duo, Quick Apps, Mi Credit, Mi Recycle, MiCloudSync. Op zich valt deze lijst mee. Wel staan er nog wat andere Mi-apps op en had mijn Poco ook gelijk Facebook, maar deze apps waren te verwijderen. Even een paar minuten de tijd nemen en het is opgelost.

Zodra we wat meer de diepte ingaan en kijken naar de systeemapps, zie je dat er nog het nodige aan Miui-apps en een aantal andere Mi-apps aanwezig is. Iets wat dus mogelijk met een niet-Miui ROM opgelost kan worden. Vertragend zullen de apps niet zo snel zijn, wel is het natuurlijk de vraag wat voor data ze verzamelen en / of versturen.

Voor wat betreft de Miui-rom welke er nu op staat zie ik de toekomst positief in. Xiaomi biedt degelijke support voor zijn telefoons. Ook op het xiaomi forum is duidelijk dat het Poco-team er naar streeft alle bekende problemen zo snel mogelijk op te lossen. De Poco uitleveren onder Android One had in dit opzicht, voor mij, van de Poco het perfecte toestel gemaakt.

Op dit moment zijn er nog geen custom ROMs beschikbaar voor de Pocophone. Er is wel de mogelijkheid om de bootloader te unlocken, en gelukkig gaat je dit niet weken kosten (in het verleden was dit het geval) maar 3 dagen. Er zijn al wel een aantal custom recovery’s te vinden. Voor wat betreft ROMs gaan er diverse geruchten over LineageOS en AOSP, maar op het moment van schrijven nog niets.

Update: 28-9, de eerste custom ROMs zijn uit, zo is er een unofficial Lineage OS, enkele AOSP ROMs en nog wat anderen. Wel lijkt de IR camera niet te werken in alle gevallen.

De Poco phone voelt erg vlot aan, zoals eerder vermeld is hij snel te ontgrendelen via de vingerafdrukscanner en voelt als geheel erg snel. Tijdens en na de launch waren er meerdere problemen, zoals lag en screen bleeding. Zelf heb ik (gelukkig) geen van deze problemen ondervonden.

Wat ik wel minder fijn vind is de notch en de nadelen hiervan. Ik vind het fijn om aan de hand van de icoontjes in mijn statusbar te zien dat er bijvoorbeeld een whatsapp bericht is, dat mijn alarm aan staat of er een agendapunt is. Door de notch zie je dit niet, want de statusbalk geeft nu alleen de tijd, batterij (welke ook niet weer te geven is met een percentage), wifi en data verbinding aan. Nu is dit op zich nog geen probleem, mits er een notificatie ledje is welke je kan vertellen wat er aan de hand is. De Poco heeft een ledje, echter lijkt deze alleen wit als kleur uit te kunnen sturen. Hij knippert wel (dit is ook per app in te stellen). Maar geeft niet zoals bij bijvoorbeeld de OPO mogelijk was, een groen ledje voor Whatsapp of blauw voor Telegram / Facebook.

De notch heeft ook een ander nadeel, want de Poco is ontworpen om zowel boven in beeld als beneden afgeronde hoeken weer te geven. Dit ziet er mooi uit, maar zorgt in sommige gevallen voor wat inconsistentie. Als je bijvoorbeeld op youtube een video aan zet, worden de zijkanten van de notch zwart (de plek waar de tijd, wifi etc. zit). Echter wordt de rand daardoor recht, terwijl deze onderin het scherm afgerond is. Natuurlijk geen groots probleem, maar het zou mooier zijn als dit met toekomstige updates er voor kan zorgen dat beide plekken afgerond zijn.

De notch is ook te verbergen, dat wil zeggen, de ruimtes naast de notch worden dan zwart weergegeven waardoor je het idee hebt dat er geen notch meer is. Dit werkt wel (maar brengt natuurlijk niet notificatie icoontjes terug).

Wat betreft notificaties met de notch in combinatie met de notificatie led, laat de Poco wat mij betreft wel iets vallen. Mogelijk dat updates of een custom ROM straks het e.e.a. kunnen omgooien, want dit is natuurlijk niet alleen een probleem bij de Pocophone, maar ook bij andere telefoons met een notch.

Het scherm van de Poco is goed. Ik vind een led-scherm mooier om naar te kijken, maar daarin zie je dan ook wel het verschil in prijs met bijvoorbeeld een toestel van 100 euro meer (NL prijs) S8 of een Galaxy A8 van vergelijkbare prijs (maar waar je gaat inleveren op een deel van de overige specs). In direct zonlicht is de Poco goed af te lezen en de auto-brightness doet goed zijn werk. Het ziet er uit als een zeer goed LCD scherm en kan licht genoeg ingesteld worden.

Het enige nadeel vond ik zelf, dat als je met een gepolariseerde zonnebril probeert het scherm af te lezen dit niet lukt. Het scherm is dan gewoon een groot zwart vlak. Draai je de Poco een kwartslag, lukt dit wel. Dit probleem heb ik vaker ondervonden bij diverse merken telefoons, maar is natuurlijk wel een beetje muggenziften (alhoewel we de laatste tijd steeds meer zon hebben in Nederland).

update: na de installatie van de glazen screenprotector is dit niet meer het geval. Door de glazen screenprotector is het scherm gewoon goed zichtbaar, ook met een gepolariseerde zonnebril.

Hier kan ik heel kort over zijn, de batterij van de Pocophone is wat je zou verwachten van een toplijn mobile! De eerste rit had ik nog 5% over met een screen on time van zo'n 8 uur. Sinds gisteren, met 2 uur screen on time is de batterij nog op 70%. Tijdens die 2 uur heb ik onder andere wat video gekeken op Youtube en Dumpert, een half uurtje een spelletje gespeeld (geen heel zware game zoals fortnite oid) en verder wat zitten browsen en chatten. Ook heb ik een half uurtje Spotify zitten luisteren dus dit is niet meegenomen in de sot. Geen slecht resultaat, zeker niet gezien ik vaak blij was als mijn OPO de 3 uur sot zou halen. Natuurlijk zal de toekomst uit moeten wijzen of dit nog beter kan, maar in eerste instantie ben ik hier heel erg tevreden over.

De Poco heeft geen NFC, dit zal niemand meer verbazen, en de 4G connecties zijn mogelijk ook niet overal even goed (alhoewel ik hier zelf nog geen problemen mee heb gehad binnen de randstad) omdat er wel bespaard is op antenne's. NFC zal ik zelf mogelijk oplossen met een nieuwe smartwatch welke dit wel aan boord heeft, maar zelf mis ik alleen draadloos laden. Niet omdat ik dit zo vaak gebruikte, maar mijn auto was er wel op voorbereid. Uiteindelijk is dit geen deal breaker, want de OPO had dit ook niet en er zijn niet heel veel telefoons die dit wel hebben. Het was een mooie extra geweest. Voor mij was dit ook geen reden om de Poco links te laten liggen.

Nog een punt wat als nadeel gegeven moet worden, Widevine L1 support. Dit kan overigens bij alle Xiaomi toestellen gezegd worden, en de vraag is vooral, gaat dit softwarematig opgelost kunnen worden (zoals ook bij Sony en Huawei toestellen is gebeurd). En natuurlijk of het belangrijk genoeg is voor Xiaomi om hiervoor een oplossing te vinden. Zelf kan ik hier eigenlijk niet mee zitten. Netflix, NLZiet en anderen kijk ik lekker op mijn TV of Chromebook, niet op een telefoon. Mocht Xiaomi dit weten op te lossen via een OTA is dit natuurlijk mooi, maar voor mij geen reden om het toestel links te laten liggen.

Update (05-04-2019): Na de Beta versie heeft nu ook de Stable versie Widevine L1 support, dit bovenstaande probleem is dus opgelost.

Vergeleken met de OPO is de camera een verschil van dag en nacht. Bij de lancering van de OPO was al bekend dat deze niet de beste camera had maar zelf heb ik dit in het begin niet het probleem gevonden van de OPO. Pas later (toen ik de Galaxy S6 via het werk ging gebruiken) merkte ik de verschillen. Voor wat betreft de camera was het dus niet al te lastig om beter te zijn dan de OPO.

De camera van de Poco is goed, volgens diverse reviews vergelijkbaar met de camera in de Oneplus 6, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee. Ik merk zelf wel dat de camera soms wat problemen heeft met de belichting en dat is niet alleen bij weinig licht. Bij avond opnames merk je dat de Poco soms óf net te licht óf net te donker is. De dubbele camera zorgt voor mooie effecten wat betreft focus en is een echte toevoeging, mocht je vaker close-up foto's maken.

Naast de standaard foto functies zijn er nog een aantal opties aan te zetten (via de AI moet dit ook automatisch gaan maar dit liep bij mij nog niet helemaal vloeiend, wel herkende hij dat ik een huisdier aan het fotograferen was zodra mij kat in beeld kwam). Ook zijn er een paar filters ter beschikking. Zelf heb ik niets met filters op een telefooncamera, want hiervoor gebruik ik of Photoshop of de Android app Snapseed. De beschikbare filters geven diverse effecten zoals "Koekje", "Gourmet" of "Soda" (wie komt er op die namen?), leuk als je hier naar op zoek bent.

Voor wat betreft de front-camera heb ik met de OPO weinig ervaring. Ik denk dat in de 3 jaar tijd, ik de front camera welgeteld 5 a 10 keer heb gebruikt. Ik draai zelf liever het toestel om voor een betere kwaliteit foto. Maar om de kwaliteit van de foto het verschil te zien met de OPO, heb ik dit ook gedaan met de Pocophone. Wat kwaliteit betreft zit er hier een enorm verschil tussen de 2 camera’s. Maar als je kijkt naar foto’s van andere flagships valt de Pocophone wel wat tegen wat betreft frontcamera, voor mij geen probleem, maar mocht je echt helemaal selfie-gek zijn is de Poco niet echt de beste keuze.

Oneplus One
Pocophone F1 - met een smooth filter aan (kwam ik later pas achter)

Al met al ben ik te spreken over de camera. Tijdens het spelen met telefoons van collega’s en vrienden merk ik wel dat bijvoorbeeld een Galaxy S9 mooiere foto’s weet te maken, vooral in het donker. Dit zie je dan ook terug in diverse reviews, maar het verschil is buiten donkere foto’s om, relatief beperkt. Daar staat natuurlijk de prijs tegenover en daardoor zou ik eigenlijk dit model met een Nokia 7 of dergelijke modellen moeten vergelijken. Voor de prijs in verhouding tot een S8 of S9 moet ik zeggen dat ik écht positief ben over de foto's van de Poco.

De een zal zeggen ouderwets (begrijpelijk, Bluetooth koptelefoons worden steeds beter), de andere zal het missen.

Bij sommige telefoons krijg je nu nog een koptelefoon setje met draad, zonder verloop en zonder 3,5mm plug, eigenlijk niet normaal. Daarnaast werken de USB-C naar 3,5mm verloopjes niet altijd hetzelfde en zorgt dit alleen maar voor meer verkoop. Gelukkig heeft de Pocophone wel gewoon een normale 3,5 mm aansluiting en kan je, je lade met koptelefoons gewoon nog eens opentrekken om te genieten.

Overigens zijn de ingebouwde stereo speakers gewoon prima en is het volume goed hard te zetten.

En dan zal ik toch een conclusie moeten trekken. Is de Poco een goede, degelijke telefoon? Ja! Is de Poco een echte vooruitgang als je van een flagship van 3 a 4 jaar terug komt? Zeker! Is de Poco een vooruitgang als je van een flagship van een jaartje terug komt? Niet direct. De Poco is voor zijn prijs natuurlijk een flagship killer, de Snapdragon 845 en 6Gb ram in deze prijsklasse zijn onverslaanbaar. De Poco is degelijk gebouwd en de software werkt goed. Zelf ben ik niet zo weg van Miui maar zelfs ik vond de standaard “Poco-launcher” fijn om mee te werken. De batterij van de Poco is geweldig en weet het zo 2 dagen uit te houden bij flink gebruik.

Dan zal ik nog mijn vorige review (Amazfit Stratos) quoten “En dan, zoals bij veel Xiaomi producten, de terugkerende zin “voor de prijs, is dit een fantastisch product”.“ Ook dit is hier weer het geval. Binnen deze prijsklasse gaat het heel lastig worden om een toestel te vinden welke beter weet te presteren(op het moment van schrijven).

Mijn Oneplus One gaat de kast in. De Poco is “mijn” nieuwe flagship killer en dat voor een derde van de prijs. Natuurlijk merk je verschil in scherm, camera’s en connectie, maar voor wat betreft het gebruik kan ik hier niet mee zitten en lever ik hier graag op in, in verhouding tot prijs. Ik hoop dat de community van de Pocophone mij hetzelfde weet te bieden als de lange support welke de Oneplus (eerst via Cyanogenmod en daarna via Lineage) heeft gekregen, maar dat kan alleen de toekomst uitwijzen.

Heb jij ook een Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 128GB opslag) Blauw?

Mooi en goed onderbouwd, precies wat ik altijd fijn vind om te lezen ten opzichte van allerlei testen en grafieken.

Zelf heb ik deze Pocophone F1 ook gehad, ja je leest het goed op zaterdag 15 September had ik hem thuis en Maandag 18 September weer terug gebracht naar de winkel waar ik hem had besteld.

Moet zeggen dat ik het een mooie en fijne mobiel vond en nog vind maar waar ik niet aan kan wennen is dat ik de velden niet kan doordraaien of anders uitgelegd, als ik op mijn 1e pagina zit en wil naar pagina 12, dan moet ik 12x swipen om daar te komen ik kan dus niet 6x naar links gaan om daar te komen.

Nu zou ik dus ook een NOVA Launcher er op kunnen zetten maar moet toegeven dat ik de iconen en zeker de mapjes mooier vind van de Poco dan van NOVA.

Heb zelf nu nog de Elephone P9000 die het ook nog goed doet maar je wilt na 2 jaar weer iets anders.

Heb lang getwijfeld en zelfs bij Alternate toen ik aan de bali stond en met de verkopers het probleem aan het bekijken was maar uiteindelijk (uitstekende service overigens) toch teruggegeven omdat ik mij anders toch zou blijven ergeren.

Zo jammer dat naar links gaan een of ander menu pagina tevoorschijn komt en dan ook niet verder kunnen scrollen.

Groet...
Wat je bedoelt is denk ik "infinite scrolling" op je beginscherm?
Dit heb ik zelf ook niet gevonden binnen de Poco Launcher. Nova heeft dit wel.

Wat betreft iconen zijn de Poco-iconen ook als onofficiele apk te vinden op xda. Verder zijn er natuurlijk diverse icon-packs te vinden via de Google Play store (zelf gebruik ik bij voorkeur Antimo, Pixbit of Funkong).

Ik zou overigens als ik een toestel fijn vind, het niet snel terugbrengen vanwege een software aanpassing of issue (tenzij natuurlijk geen kans op andere Roms of gewoon instabiel vanaf dag 1). Veelal kunnen updates of andere Roms al erg veel verhelpen.

[Reactie gewijzigd door Raznov op 26 september 2018 23:11]

Ik heb ook mijn elephone vervangen voor de Pocophone. Fijn en ook mooi telefoontje maar die van mij was echt af na de 2 jaar. Ik heb uiteindelijk 3 wireless charging stations gehaald en daar lag hij eigenlijk op mijn werk constand op zodat ik op de terugweg muziek kon luisteren |:( ook de ontzettend brakke GPS was ik echt helemaal zat. de pocophone gebruiken na de elephone.. ongelooflijk wat een apparaat. zo snel dat ik me direct afvroeg hoe ik het zo lang met de P9000 heb uitgehouden. MIUI vind ik ook eigenlijk best goed. veel echt handige features als bijvoorbeeld de tap to share password in je wifi instellingen. baterij die ik al doe ik mijn best niet leegkrijg in een dag. Heerlijk!
@Raznov mooie review! Helaas doet het mij als OPO gebruiker nog niet overtuigen om over te stappen naar de Pocophone. De specs zijn goed, de prijs is erg goed, het is een mooi toestel en zal in alle gevallen mijn OPO omverblazen, maar ik mis een wauw-factor.

Daarnaast werkt mijn OPO gewoon nog zo goed. :P
Dankje! Haha dat probleem ken ik. Ik moet ook heel eerlijk zijn hier dat de opzet niet eens direct was om mijn OPO te vervangen met de Pocophone. Het was ook meer een gokje. De Xiaomi Redmi Note 2 moest worden vervangen, dus de bestelling er uit gedaan. Maar ik ging meer en meer lezen en kijken wat betreft reviews over de Pocophone en toen ging ik zelf ook twijfelen. De OPO werkt goed, is vlot en het grootste nadeel vond ik eigenlijk de batterij, had vrijwel altijd een Powerbank mee voor het toestel. Maar uiteindelijk was de OPO al wel 4 jaar oud en komt er toch een keer een stop aan de support.

Nu, ongeveer een week later, mis ik eigenlijk alleen het besturingssysteem van de OPO, verder is de Pocophone écht een heel stuk sneller, werkt alles heel vloeiend en is het scherm heerlijk groot. De camera is een heel stuk mooier en geeft echt betere foto's. De accu doe ik ruim 2 dagen mee en dat is echt een verademing. Het was een gokje, want ik was echt gehecht aan de OPO, maar ben zelf wel echt over. Overigens gaat de OPO niet weg, als reserve toestel gaat hij zijn tweede leven in en ik kan iets makkelijker omspringen met het testen van de diverse ROMs nu het niet meer mijn dagelijkse toestel is :).
Ik kan mij goed vinden in alle punten en waarschijnlijk zal ik dezelfde ervaring hebben als jouw met de Pocophone. Wellicht als LineageOS officieel voor het toestel verschijnt dat ik toch zwicht.

Alhoewel ik dan nog steeds een beetje de wauw-factor mis. Ik heb die bijvoorbeeld bij de Vivo Nex wel heel erg, alleen is dat toestel voor de rest gewoon bagger en behoorlijk aan de prijs. :P
Dat begrijp ik ja, de Vivo Nex doet écht iets anders. De OPO was ook echt anders door de sandstone behuizing en de specs voor die prijs. De Poco heeft vooral specs, qua uiteindelijk is het een "standaard" toestel, van plastic in de tijd van glas en alu. Zelf zat ik ook te kijken naar de Oppo Find X, maar die prijzen he. Door het budget ben ik toen bij de Poco uitgekomen.
Ja daarom. De OPO was destijds ook speciaal, en niet alleen door zijn prijs. De Poco is zoals je zegt gewoon een high-end telefoon in een goedkoop jasje en dito prijs.

Overigens vind ik de keus voor plastic een hele goede. Aluminium en glas heb ik echt nooit begrepen, glas is zo breekbaar en onpraktisch en aluminium is zo enorm glad en gevoelig voor butsen.

Ik denk dat ik gewoon nog even wacht totdat de Nex mainstream is geworden voordat ik overstap op iets anders. Aankomend jaar zal de FPS in het scherm in ieder geval wel mainstream zijn en dat is een feature die ik wel heel gaaf vind.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 28 september 2018 13:56]

Goede review! Ik zit al een tijdje te twijfelen tussen de oneplus-6 de Huawei Mate 10 Pro en de pocophone.
Het enige waar ik me enigszins zorgen over maak is het bereik. Ik heb momenteel een galaxy s7 icm provider ben.
Op mijn werk heb ik zo goed als geen internet en gsm bereik dit komt grotendeels door het gebouw. De s7 is continu naar het netwerk aan het zoeken mede hierdoor gaat ook de accu belachelijk snel leeg. (2~3 keer opladen op 1 dag) Maar merk dat sommige collega's wel enigzins beter bereik hebben.
Nu ligt dit natuurlijk aan meerdere factoren
(provider, gsm merk) Is het bereik echt zo matig zoals in het tweakers review verteld word? Want dan valt de pocophone voor mij helaas af
Dit is lastig om een antwoord op te geven. Zelf heb ik hem getest tegenover een Samsung s6, maar die werkte met een andere provider. De s6 leek daarbij wel een 4g ontvangst te hebben in een vrij gesloten gebouw, terwijl de poco dat niet redde. Ik vind het alleen lastig om daar een conclusie uit te trekken omdat het verschillende providers zijn. Voor wat betreft het ontvangst zelf heb ik alleen op dat moment (in een wat groter betonnen gebouw) problemen ondervonden.
Thanks voor de nette review! Kun je misschien ook iets zeggen over de WiFi ontvangst? Dat is bij m'n huidige toestel (HTC one M10) een grote frustratie.
Ik heb zelf geen problemen ervaren met de Wifi ontvangst.
-> en de 4G connecties zijn mogelijk ook niet overal even goed

Want bepaalde frequentie ondersteuning mist ofzo?

-> "zwart vlak"

Is dit heel toevallig je screen protector die polariseert of is het echt het scherm van de telefoon :P ?
Wat betreft de 4G connecties had ik niet helemaal duidelijk staan. Ik heb de review een update gegeven met iets meer info daarbij. De Review van Tweakers zelf gaat hier ook iets dieper op in.

Het zwarte vlak komt door het scherm van de telefoon :). Ik heb dit zonder screenprotector geprobeerd en toen bleef het zwart. Na de installatie van de glazen screenprotector kan ik er wel gewoon naar kijken. Een uitleg hierover is ook te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=67p5phutxc4.
Ik ken het effect, maar omdat je vermeldde dat je het eerder had gezien vroeg ik me stiekem af of je toevallig per abuis polariserende screenprotectors had gebruikt al je voorgaande telefoons.

Bedankt voor de verduidelijking, fijne review :) !
Mooie review! Lekker nuchter, beter dan de vele anderen die zich helemaal blindstaren op de specs en prijs. Want die vergeten vaak dat een vorige generatie flagship toestel ook binnen deze prijs valt.

Ik heb deze zelf ook overwogen en heb hem ook zelf in de Xiaomi winkel hier bekeken. Maar uiteindelijk ben ik voor de Samsung S8 gegaan, die je zelf ook noemt als alternatief.

Voordeel voor mij was ten eerste DeX, dat ik toch wel een heel mooi concept vind. En ook de bouwkwaliteit, en het oled scherm zonder notch, NFC, draadloos laden... Als ik puur naar de winkelprijzen keek dan was het inderdaad 100 euro duurder zoals je al noemt, en dat vond ik toch wel de moeite waard.

Natuurlijk is de pocophone wel een generatie nieuwer qua chip en heeft een betere accuduur. Ik heb hem dan ook echt overwogen.

PS: De mi mix 2 heb ik ook nog even bekeken als alternatief, die is ook erg mooi en heeft geen notch. Maar het was het hem ook net niet voor mij.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 september 2018 15:19]

Ik heb zelf ook kort nog naar de S8 gekeken, maar vond zelf het toestel rond de 400 net even iets te duur. Nadeel van de S8 vond ik dat deze geen officiële LineageOS release heeft (wat op zich vreemd is aangezien de S7 en S9 dit wel hebben). De S8 is daarnaast nu alweer 1,5 jaar oud en ik vraag mij af hoe Samsung de support hiervoor zal laten lopen. Zelf twijfel ik nog wel of ik voor mijn vrouw toch voor een spotprijs probeer een S8 te kopen in plaats van de 64Gb Poco welke nog op pre-order staat.
Van de week stond de S8 nog voor 352 euro op Amazon.de (van Amazon zelf nota bene, niet van een of andere vage seller): https://de.camelcamelcame...chwarz/product/B06XJ49G5B

Ik baalde zelf wel een beetje want ik heb er nog 440 voor betaald. Wel heb ik het grijs-paarse model, niet het zwarte. Dat was al 30 euro duurder toen (de zwarte was rond de 410) maar die 30 euro had ik er wel extra voor over. Met 90 euro was de keus wel anders geworden. Maarja, net te laat (had hem ook online maar terugsturen en dan die andere bestellen vond ik ook weer zoiets...)

Met die link hierboven kan je je ook inschrijven om een mailtje te krijgen bij volgende prijsverlagingen.

Lineage is idd een punt maar dat gebruik ik toch niet. Onze werk MDM staat geen geroote telefoons toe.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 september 2018 16:07]

Erg goede review. Mijn complimenten. Top review over een top telefoon :)
Thanks! Feedback altijd welkom :)
Ik probeer overigens de review ook een beetje up-to-date te houden met de ontwikkeling van de telefoon.
Bij welke winkel heb je de telefoon gekocht?
Eglobalcentral. China / Hong Kong shop. Was toen goedkoop, maar nadeel is vooral garantie. Levertijd is ook niet geheel duidelijk (zie ook [Pocophone F1] Levertijden & Prijzen). Werd aangegeven binnen 24 werkuren verzonden, maar dit werd uiteindelijk anderhalve week (en ook alleen omdat ik kwaad werd over de mail dat ze "24 werkuren" hadden gezegd, anders had het nog iets langer geduurd).
Heel fijn deze review! Ik heb nu ook nog de Oneplus One (bijna 4 jaar oud) en ga over tot de Poco f1, mede door deze review.
Hopelijk gaan ze die minpunten die aankaart over de led kleurtjes aanpakken. De MI skin zal wennen zijn, hopelijk worden die ook in de komende updates verbeterd.

Bedankt!

[Reactie gewijzigd door AfterSun op 28 september 2018 18:51]

Dankje! De led kan maar 1 kleurtje weergeven, dus dat kunnen ze niet oplossen. Wat betreft notificaties hoop ik dat het weergeven in de statusbalk wel opgelost gaat worden.

Ik verwacht dat de miui skin niet heel erg aangepast gaat worden, miui gaat al een hele tijd mee en is ook goed verbeterd. Mogelijk dat ze specifiek voor de poco skin een beetje de andere kant op gaan, maar dat zullen we in de toekomst wel zien.
Ik denk dat ik morgen m'n pocophone binnenkrijg. Inmiddels aan m'n 5e Xiaomi-telefoon toe. Miui 10 is niet beta zoals jij zegt, gewoon stable.

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide review :) Je hebt er echt tijd ingestoken. Ik zal later mijn gedachten over de pocophone geven.
Miui 10 8.9.20 is een global beta rom. Miui 10 an sich is stable, maar de poco werd om de een of andere reden standaard met miui 9 uitgeleverd ;). Het kan overigens zijn dat er nu een stable rom uit is, want ik zag laatst het eea langs komen, maar vond nog geen poco release. Overigens gebruik ik de global rom en niet die van xiaomi.eu (tot nu dan). Op de redmi note 2 heb ik altijd de eu roms geflashed.
Bij mij was ook miui 9 geleverd. Ik had wat problemen met flashen omdat de decrypting niet werkte in twrp. Maar dat is te ondervangen door de files op een sd te zetten.

Ik moet zeggen dat ik ook nog niet overtuigd ben van de poco-launcher. Ik ga de launcher de komende tijd even uitproberen. Op het moment even de module, Pixify, van Magisk aan het uitproberen.

Ik denk trouwens dat het beter is om de eu-versie van Miui te gebruiken. Heeft nogal wat voordelen: https://xiaomi.eu/communi...al-rom-differences.37425/

Op dit website van XDA staan nog een aantal custom firmware's zoals: ResurrectionRemix en Pixel experience, maar ik zie daar de voordelen niet van.
Xiaomi.eu rom heeft altijd wel voordelen gehad tov China rom. Ik wil aan de ene kant wel flashen, aan de andere kant betekend het wel dat ik weer van scratch moet beginnen. Dat zal dus weer even een half uurtje / uurtje instellen worden en ben daar eigenlijk te lui voor om dat regelmatig te doen. Regelmatig als in, zodra LineageOS officieel uit is (wat ik nog wel verwacht), zal ik waarschijnlijk daar naar over gaan.

Vind vooral de rommel die er nu op staat vervelend, zo komt de laatste paar dagen iedere dag een notificatie van "wisser" naar voren, welke ik niet uit kan zetten.

Gebruik je nu zelf de EU rom?

[Reactie gewijzigd door Raznov op 2 oktober 2018 09:59]

Yes, ik gebruik altijd de EU-rom. Je bent van de rommel af als je EU installeerd. Van de developer-rom krijg je daarnaast elke week een update.

Ik zal eens kijken naar Lineage, hoewel ik denk dat ik het bij MIUI hou. In deze thread hebben ze het erover: https://forum.xda-develop...es-vs-lineage-os-t3781070
Ik heb zelf daarstraks ook de EU rom er op gezet, de bloatware is weg dus dat is positief. Verder merk ik weinig verschil. EU Rom heb ik wel altijd gebruikt op de Note 2 en is prettig ook met de wekelijkse updates.

Voor wat betreft LineageOS, er is al een unofficial ROM: https://forum.xda-develop...m-lineageos-15-1-t3846972
Echter ben ik voorstander van de official versies ivm updates e.d.
Ik heb zelf op dit moment de OnePlus 3, deze functioneert verder nog prima m.u.v de accu. Ik vind dat deze toch wel iets te snel leeg is met gemiddeld gebruik. Denk jij dat het het waard is om van de OPO3 af te stappen en de Pocophone F1 te gaan gebruiken?
Ik denk dat je zal moeten afwegen wat je winst is en wat je verlies. Voor wat betreft winst denk ik dat de processor, geheugen (mogelijk), accu, scherm (formaat) voordelen zullen zijn. De interface zal vooral wennen zijn. Het scherm is goed, maar geen amoled, en je hebt geen nfc meer. Zelf merk ik dat de sprong van OPO naar deze groot is, maar kan ik lastig inschatten wat de stap van een op3 zal zijn. Als het alleen een batterij probleem is kan je natuurlijk ook de accu (laten) vervangen?
NFC gebruik ik op dit moment ook niet dus dat ga ik niet missen. Batterij vervangen heb ik ingekeken echter wil ik mijn telefoon geen 1 a 2 weken kwijt zijn. en moet ik zelf nog even bekijken of het mogelijk is om deze batterij uberhaupt orgineel achteraf te bestellen en of het vervangen makkelijk is.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5