AMD Athlon 64 3000+ Boxed Review

Finwe 19 april 2005, laatste update op 19 april 2005, 237 views

AMD Athlon 64 3000+ Boxed

Pluspunten

• De voornaamste positieve eigenschap van deze processor is de prestaties vs. de warmte-ontwikkeling - je kan op dit moment geen koelere processor krijgen die toch zoveel performance levert voor dezelfde prijs. Daarnaast is hij gewoon stabiel.

Minpunten

• Zou volgens de verhalen slechter dan een P4 zijn in media-applicaties, heb hier persoonlijk nog niks van gemerkt - maar wellicht toch iets om rekening mee te houden.

De nieuwe Winchester core (in 90 nm) die deze 3000+ heeft is echt een stuk koeler dan alle voorgaande AMD64 cores (om over Intel's Prescott maar niet te spreken). Met een maximale TDP van 67 Watt blijft hij in mijn htpc case (Silverstone LC-04) met een Zalman Cu-7700 idle 42 graden en full-load 48 graden - zelfs zonder case-fans. Het hele systeem is dan echt nagenoeg onhoorbaar maar ontzettend snel.

Tot nog toe is de processor zeer stabiel geweest en heb ik geen enkele lockup ervaren. Ik gebruik onder linux ook de Cool n' Quiet functionaliteit die de CPU automatisch underclockt - op dit moment loopt hij op 1Ghz en genereert hij nog minder warmte. Petje af voor AMD, dit is echt goed spul! Aanrader voor in HTPC's!

Heb jij ook een AMD Athlon 64 3000+ Boxed?