Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows Review

BoardsParamountTestpanel 25 september 2018, 221 views Testpanel

Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows

Forsaken maakt voor Destiny veel goed waar vanilla Destiny 2 in te kort schoot.

Pluspunten

• Snellere gameplay
  • Schitterende nieuwe gebieden
  • Nieuwe wapensysteem is heel goed
  • Nieuwe supers zijn erg goed

Minpunten

• Netwerkproblemen in Gambit
  • Weinig verticaliteit in Tangled Shore
  • Cinematics voegen weinig toe

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 3
Sinds de eerste BETA op de Xbox 360 speel ik, met enkele tussenposen, Destiny. Kortom ik ben geen speler die snel zal afhaken, zeker nu dit al 4 jaar mijn primaire game is en weinig anders speel. Met dit stukje fanboy-disclaimer uit de weg, mag ik kritisch worden. Want na de release van de eerste DLC van Destiny 2 (D2), was ik niet happy met de staat van mijn favoriete game. Gelukkig leek Bungie te luisteren naar fan feedback sinds Januari en werd D2 maandelijks beter en leuker om te spelen.
Forsaken beloofde daarom veel goeds. Maar ik had ook enige twijfels met betrekking tot het verhaal. Het feit dat we al maanden weten dat Cayde-6, een favoriet karakter uit het verhaal, zou gaan verdwijnen riep veel vraagtekens bij mij op. Aan de andere kant is het directe verhaal van Destiny altijd matig geweest, waar de lore dat absoluut niet was in D1. Dit is voor mij ook een belangrijk stukje van mijn Destiny ervaring.

Gameplay
Laat ik heel duidelijk zijn, ik ervaar de gunplay van Destiny als onovertroffen. Je kunt het vrienden van mij vragen, maar 'ik vind Destiny 1 & 2 zo lekker schieten'. Persoonlijk vind ik het veel lekkerder dan andere shooters. De wapens voelen erg verschillend, zelfs binnen sub-types. Nu probeert D2 daar nog dieper in onder te verdelen, maar daar gaat het ze minder goed af. De ene 360RPM autorifle voelt hetzelfde als de andere in Destiny 2. Nu met Forsaken lijkt ook dit probleem voor een groot deel opgelost. De ene hoog RPM autorifle voelt nu aan als een bullethose, terwijl de andere makkelijker onder controle te houden is maar per shot minder schade doet. Wat deze game weer een stuk leuker maakt.

Wat betreft de nieuwe subclasses kan ik nog niet heel veel zeggen aangezien ik enkel mijn de Sunbreaker Titan heb gespeeld tot op heden. De nieuwe Code of the Devastator, voelt ook zo aan. Je krijgt een lomp grote hamer wanneer je jouw super activeert en met die hamer sloop je al het vijandelijke om je heen. Ik heb wel het idee dat de andere sub-classes ineens enigszins underpowered zijn, maar dat kan ook te maken hebben met het plezier dat ik heb met deze nieuwe subclass.

Gambit is een schot in de roos door Bungie. Ik ben absoluut geen PVPer. Maar ik vind deze combinatie tussen PVE en PVP echt heerlijk (ook omdat ik een Sleeper Simulant heb, dat voelt als cheaten, maag goed). Deze game mode heeft een heel hoog replay gehalte omdat er zoveel verschillende rollen en taktieken mogelijk zijn dat het in mijn beleving altijd leuk is.

De nieuwe area, The Tangled Shore, is een goede toevoeging aan de game. Het voelt groot en heeft een hele duidelijk 'Wild West'-theme. Het idee is dat het een aan elkaar geboden groep astroïden is waar de Fallen en Awoken op leven. De gebouwen die je ziet doen ook als Fallen aan en niet zo zeer Awoken, wat best vreemd is aangezien zij de primaire bewoners moeten zijn. Ik heb ook een andere opmerking bij dit gebied en dat is het gebrek aan verticaliteit. Je kunt als Guardian letterlijk over huizen springen en hier wordt niet echt gebruik van gemaakt in het patrol gebied en dat vind ik een gemiste kans. Goed ik begrijp dat er beperkingen zitten aan de wereld, maar in sommige raid jumping puzzels uit D1 was er meer verticaliteit aanwezig. Klinkt zeikerig, maar het kan niet allemaal hosanna zijn.

De Dreaming City vind ik er werkelijk geweldig uitzien. Als je WoW ooit hebt gespeeld doet het denken aan de Scifi-versie van Silvermoon City. Echt heel gaaf! De public events in dit gebied voelen voor mij op dit moment een beetje als of ze naar 11 zijn gedraaid en alles in dit gebied is op het power level dat ik heb op het moment ook uitdagend. Natuurlijk gaat de uitdaging hier ook enigszins verloren op een gegeven moment. Maar ik denk dat je zelfs op 600 power jezelf hier best wel eens in de nesten kan werken, en dat vooruitzicht is gaaf.

Wat betreft de raid, daar is mijn powerlevel nog te laag voor. Maar ik heb de World First een beetje gevolgd en deze raid ziet er enorm uitdagend uit. Ik zou er wel meer over willen zeggen, maar Bungie heeft dit keer zoiets moeilijks opgeleverd dat ik er nog niet aan durf te beginnen op dit moment.

Story
Ik denk dat Bungie nu de balans tussen in-game storytelling en storytelling d.m.v. cinematics bijna in balans heeft. Ik had het alleen prettiger gevonden als ze in de aanloop naar Forsaken niet al hun eigen cinematics hadden verraden. Gedurende de campagne zat ik echt een beetje te denken: "Ze hebben het geremixt, maar ik weet exact hoe dit gaat lopen." Het verloop want je jacht op de moordenaars van Cayde-6 verliep wel voldoende anders dat ik ze dit kan vergeven, maar het is wel een gemiste kans.

Prestaties
Zoals ik al eerder vertelde speelde ik Destiny voorheen altijd op een Xbox One S en nu ook op PC. Met tegenwoordig de nadruk op PC om de simpele reden dat het verschil in laadtijden voor een One S, One X en PC gigantisch is. Als je overweegt om Destiny 2 op zowel PC als Xbox te gaan spelen (en ik denk dat dit ook geldt voor PS4) doe het voor je eigen ervaring AUB op de X of Pro. De laadttijden op de One S zijn namelijk echt vreselijk! Terwijl dit op de X veel dichter bij de PC ervaring zit. Ik ben letterlijk koffie wezen halen gedurende een loadingscreen voor de tower terwijl mijn vrienden met een One X allang ingeladen waren.

Op PC heb ik niets te klagen. Ik speel op een Ryzen 5 2600X, 1060 6GB, 16GB DDR4 en een m2 SSD net niet op de hoogste setting en alles draait als een tierelier. Absoluut geen klachten hier. Ook het aantal weazels, beavers en andere netwerk foutmeldingen vallen enorm mee, behalve in Gambit. Ook ziet de game er zoals je mag verwachten een stuk beter uit op de PC dan op mijn One S. Verder ben ik daar persoonlijk niet zo mee bezig.

Replaywaarde
Zeker omdat de perks binnen deze types niet voldoende verschillen, dit heeft in mijn ervaring te maken met het gemis aan random rolls op wapens, iets dat D1 wel had. Hetzelfde gelde in mindere mate voor armor. Waar D1 het matchen van perk een favoriete hobby was, boeide het me eigenlijk niet in D2. Gewoon, max recovery stacken, dan resilience en mobility minimaliseren, daar had ik mijn 'Lion Rampants' voor. Dit lijkt in Forsaken compleet op zijn kop gezet te zijn. De mod voelen relevant én zeldzaam! De paar mods die ik de afgelopen weken heb mogen ervaren doen echt wat.

Nu het vanilla wapensysteem van Destiny 2 uit het raam is en de beste onderdelen zijn gecombineerd met het 'oude' D1 systeem zijn wapencombinaties veel interessanter. Je kunt (maar is niet te adviseren) triple shotty runnen mocht je dat willen. Ik kies bijvoorbeeld in Gambit voor scout (primary ammo), fusion (secondary ammo), sleeper (power ammo). Voor maximale destructie en controle. Maar ik zie ook veel handcannon (primary), autorifle (primary), rocketlauncher (power). Waarbij helemaal geen gebruik wordt gemaakt van secondary ammo.

Het laatste aspect dat veel toevoegt aan de replaywaarde van is het nieuwe mod systeem. Daar wil ik wel direct een negatief punt naar voren brengen. Mods droppen minder dan exotics, wat betekent dat je feitelijk enkel bij Banshee-44 je mods kunt kopen. Wat wel positief is dat ze soms al in gear zitten en vrijkomen wanneer je dit ontmantelt. Alleen het komt zo weinig voor dat je een mod beschikbaar hebt. Maar Bungie kennende horen ze dit commentaar en wordt de droprate op korte termijn getweakt.

Geluid
Eén van de beste onderdelen van Destiny ervaar je pas wanneer je het uit zet. Want de muziek van de game is zo ontzettend goed. Dit ga je in bijna elke review van Destiny horen denk ik. Maar het is echt zo lekker. De ambiance van elk gebied worden geweldig gecomplementeerd door de muziek. Dit is eigenlijk de enige game waarbij ik enkel met de ingame muziek speel.
Een ander onderdeel dat fantastisch is van Destiny zijn de geluiden van de geweren. Ik herken in PvP de Graviton Lance, Sunshot en zelfs veel legendaries direct! De audio cue's die je in PVP en PVE krijgt zijn echt goed en dit maakt dat je meer zintuigen gebruikt tijdens het spel. Ook dit is weer een onderdeel van de 'Destiny, schiet zo lekker!'-ervaring.

Kwaliteit & stabiliteit
De meeste aspecten van Forsaken zijn dik in orde, behalve Gambit. Nu kan dit zijn omdat het een nieuwe game mode is. Maar ik heb een aantal keer een kick en een soft-ban ervaren terwijl er ik gewoon naar orbit gekickt werd door de game zelf. Nu schijnt dit in de laatste hotfix gepatcht te zijn. Maar ik heb sindsdien geen Gambit meer gespeeld.

Besturing
Zoals gezegd speel ik op Xbox en PC en daarom wil ik tijdens het grinden wel eens een controller oppakken. De ervaring verandert dan in de exacte ervaring die ik heb op de Xbox, minus de waardeloze laadtijden die mijn One S weet te produceren.

Over de prijs van D2 wordt in de community regelmatig geklaagd. Maar ik vind dit niet terecht. Bungie doet veel aan de game en wanneer je de game 3 maanden verlaat, dan speel je een andere game wanneer je het weer oppakt. De verschillen zijn best dramatisch.

Heb jij ook een Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows?