LG OLED55E8PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55E8PLA Zwart Review

LoranTestpanel 25 september 2018, laatste update op 25 september 2018, 1.205 views Testpanel

LG OLED55E8PLA Zwart

Het is een fantastische TV. Het beeld en het design zijn erg strak maar ook niet te opvallend. Het geluid is goed en de snelheid van het menu is prima. Hij heeft voldoende aansluitmogelijkheden, voldoende instellingen en gebruikers mogelijkheden. Wisselen van zender (CI+ module) gaat ook met een prima snelheid.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Opnemen om schijf/usb
  • Contract
  • Scherpte van het beeld

Minpunten

• Energieverbruik
  • Dikte achter glasplaat

Featureset
Ik gebruik de tv-functie uitsluitend met een CI+ module van Ziggo. Het makkelijke hiervan is dat je direct op een harde schijf of USB stick kan opnemen. Ook kan je het huidige programma pauzeren en tot anderhalf uur terugspoelen of pauzeren.

Wat ik mis op de afstandsbediening is een knop om direct te pauzeren, door of terug te spoelen. Deze functies mis ik niet alleen met tv kijken, maar ook met Netflix of direct afspelen van video van de harddisk. De magic remote werkt verder erg handig. Leuk dat ze een scroll-wieltje hebben toegevoegd, deze is erg handig in de tv-gids.

Het menu van de TV werkt erg intuïtief en snel. De TV gids interface ziet er strak uit en reageert ook snel. Ook als je vooruit in de tijd gaat laadt hij de programma’s snel.

De harddisk welke gebruikt wordt om de live tv te pauzeren hoeft niet geformatteerd te worden. Hierdoor kan je hier ook je eigen foto’s, video’s en films op zetten welke via het menu van de tv netjes beschikbaar zijn om af te spelen. Ook wordt een eventuele ondertitel (.srt) direct opgepakt. De ondertitels hebben ook wat instellingen, de kleur, hoogte, grootte en een tijdscorrectie kan ingesteld worden.

De optische geluidskabel naar mijn versterker werkte direct. Fijn dat hier geen extra instellingen voor nodig zijn. Je kan eventueel nog een kleine tijdscorrectie instellen. Uiteraard ondersteund de TV ook gewoon ARC via HDMI.
Bouwkwaliteit & Afwerking
De poot lijkt klein voor de grootte van de TV. Maar in de praktijk staat hij stevig genoeg op zijn poot. Waarschijnlijk doordat hij aan de onderkant zwaarder is als bovenin.

Wat erg netjes is, is het afdekklepje over een gedeelte van de kabels. Hierdoor is het mogelijk om drie HDMI stekkers, waaronder eventueel zelfs een chromecast af te dekken. Er is ook een USB aansluiting opgenomen zodat je de chromecast gelijk van spanning kan voorzien. Hierdoor zie je alleen de kabels die dan achter het klepje uit de tv komen in plaats van alle aansluitingen en de stekkers.

De gebruikte materialen zijn erg mooi. Ik ben zelf geen fan van het pianolak welke andere fabrikanten jaren gebruikt hebben. Fijn dat LG goede materialen gebruikt zoals de nette geborstelde aluminium voet.
Kleurweergave
De kleurweergave is erg natuurlijk. Felle kleuren komen perfect tot hun recht op de OLED.
Energieverbruik
Het energieverbruik ligt erg hoog. Waar mijn 47inch LG LCD (LED) tussen de 40 en 60 watt verbruikt (met zwart en wit beeld) ligt het verbruik van de OLED in eco mode tussen de 60 en 175 watt (zwart en wit), gemiddeld verbruikt hij zo tussen de 90-120 watt in de eco mode. In de levendig modus ligt dit hoger met pieken boven de 200watt. Natuurlijk is de oppervlakte van de OLED hoger, maar dat is maar een toename van 33%, de energie toename is meer dan het dubbele.
Vormgeving
De tv ziet er erg netjes uit. Wel had ik verwacht dat de randen nog iets minder zouden zijn. Er is toch nog bijna een cm rand aan de bovenkant en links en rechts.

Waar ik me over verbaasde zijn drie aansluitingen aan de achterkant. De kabelaansluiting (digitale tv), de netwerkkabel en de optische aansluiting zijn alle drie zo gepositioneerd dat de kabels recht naar achteren de tv uitsteken. Hierdoor is het voor deze tv niet mogelijk om hem heel dicht bij de muur te hangen. De tv steekt achter de glasplaat zelf 4,5 cm uit en je hebt 1,5cm nodig voor je kabels. Dit is natuurlijk alleen in het geval dat je optisch, kabel, of de netwerkaansluiting wilt gebruiken. Wanneer je alleen de HDMI aansluitingen gebruikt kan hij dus op 4,5cm van je wand hangen. Staand is dit niet zo’n probleem, want de poot steekt sowieso 12cm aan de achterkant uit. Ook zal de ophangbeugel al snel die 1,5 cm in gebruik hebben waardoor het in de praktijk niet zo’n probleem is.
Geluid
Ondanks dat er maar een smalle balk beschikbaar is komt er erg goed geluid uit de tv. Ook bij hoger volume blijft het goed om aan te horen. Ook is het goed merkbaar dat er een subwoofer aanwezig is, dit geeft een extra effect.
Contrast & Helderheid
De helderheid en het contrast van de tv is zeker voldoende. Hier komt de OLED natuurlijk perfect tot zijn recht. Bij mij staat de TV vlakbij het raam waardoor er veel direct zonlicht binnenkomt, maar zolang het niet direct op het scherm weerkaatst blijft het beeld goed zichtbaar.
Persoonlijk vind ik 2250+ euro erg veel geld voor een tv. De LG C8 biedt hetzelfde scherm met dezelfde processor etc. voor een veel lagere prijs. Alleen het design is net iets anders. Maar om daar nu 500 euro voor te betalen.
Ghosting & Pixeldefecten
Tijdens TV en video gebruik heb ik geen ghosting waargenomen. Ook heb ik via een pixel testprogramma geen pixeldefecten gevonden.

Heb jij ook een LG OLED55E8PLA Zwart?

Thx voor de review. Maare, hm. Waarom geef je dan 4 sterren voor pixeldefecten; 5 toch. Tevens is de priijs op dit moment voor deze high-end tv best scherp... En een ander OLED type was goedkoper geweest, het beeld blijft hetzelfde ;) Tip is kleine bas box ergens naast de TV plaatsen, maakt het compleet. Ik heb zelf de OLED55C6, 3D als extra optie vind ik een pré, jammer dat ze dat bijna niet meer bieden op de huidige gen.
Bedankt voor de feedback.

Voor de score van pixeldefecten heb ik gebruik gemaakt van de waardering stappen die Tweakers aanbiedt, 4 sterren voor geen pixeldefecten, 5 sterren voor geen pixeldefecten na langdurig gebruik. Ik heb de TV niet langdurig gebruikt (2,5 week), dus kan ik die score ook niet geven.
Helaas zijn deze score-stappen alleen in te zien door zelf een review te schrijven.

De prijs vind ik slecht ten opzichte van de C8, 500+ euro voor bijna alleen het uiterlijk van de TV vind ik te veel. De C8 biedt namelijk exact hetzelfde OLED paneel.
Ik geef juist aan dat de bas prima is. Zelf heb ik ook gewoon een 5.1 set. Maar dat is niet van belang voor de review van deze TV.

Wat betreft 3D, mijn 47" LG LCD heeft ook 3D, zelf vond ik het in het begin leuk, maar na het eerste half jaar heb ik de brilletjes bijna niet meer aangeraakt. Hoewel ik destijds bewust voor 3D heb gekozen, heb ik het bewust niet in deze review meegenomen.