Jabra Extreme Review

Wijnands 25 maart 2010, laatste update op 25 maart 2010, 1.111 views

Jabra Extreme

Pluspunten

• Licht
  • Prettig te dragen
  • compleet geleverd
  • goede bediening

Minpunten

• Gesprekskwaliteit middelmatig

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 3
Keuze voor het product
Nadat mijn Jabra BT-5020 op het randje van de garantie defect raakte en dit, in eerste instantie, niet goed werd afgehandeld door de klantenservice mocht ik een nieuwe headset uitzoeken. Op advies van mijn contactpersoon bij Jabra is dit de EXTREME geworden. De headset heeft multipoint technologie waarmee je tegelijk vanaf 2 telefoons bereikbaar bent op de headset.

Eerste indruk
Jabra positioneert deze headset als het topmodel van hun smart series, de serie waar functionaliteit en kwaliteit boven design gaan. Deze positionering blijkt ook op het moment dat je de verpakking opent. In de doos zit een transparante plastic display waarin de headset prominent ten tentoongesteld is op een standaard. De indruk wordt zo gewekt dat je echt wat speciaals in huis haalt, iets wat je bijna ten toon wilt stellen.
Verder zit er in de verpakking een kartonnen doosje met een 2e oorhaak, gelpads voor links en rechts in het oor dragen, een 220v lader en een auto lader. Papierwerk is ook aanwezig, een quickstart guide in vrijwel alle Europese talen en een boekje met garantiebepalingen. Een meer uitgebreide handleiding is als PDF van de jabra website te halen. Om de headset in gebruik te nemen met een enkele telefoon is de quickstart guide voldoende.

Ontwerp
De headset is compact en ultralicht. Aan de buitenkant zijn twee knopjes voor volumeregeling, een knopje om gesprekken op te nemen en te beeindigen en aan de onderkant een aan/uit schakelaartje. Stroomvoorziening is geregeld door een micro-usb aansluiting aan de achterkant. De buitenkant van de headset wordt grotendeels in beslag genomen door een grille waarachter de microfoontjes voor het noise-cancelling systeem schuilgaan.
De autolader heeft een usb aansluiting waarin een speciaal verloopje gaat naar micro-usb wat 90 graden draaibaar is. Ditzelfde verloopje is ook te gebruiken om de headset via een computer op te laden.
De netstroom lader is compact en voorzien van een erg kort kabeltje. Zowel de headset als de accesoires maken een degelijke indruk.

In gebruikname
De eerste keer dat de headset wordt aangezet gaat deze automatisch in pairing mode. De headset wordt vlot herkend door alletwee mijn telefoons (motorola V8 en Nokia 3720)

In de praktijk
In eerste instantie viel het gespreksvolume me vies tegen. Dit bleek echter te komen omdat met de oorhaak de speaker niet goed voor mijn gehoorgang zit. Met een van de gelpads erop en zonder haak blijft de headset goed zitten en zit de speaker prima voor mijn oor.
De noise cancelling technologie lijkt goed te werken, mijn autoradio op beschaafd volume wordt totaal uitgefilterd. Het geluid van mijn richtingaanwijzer wordt deels uitgefilterd. Wat wel opvalt is dat ik vrij hard moet praten om goed verstaanbaar te zijn. Wellicht komt dit omdat ik de microfoon niet goed in de richting van mijn mond had wijzen, dit moet nog verder getest worden. Gesprekken komen luid en duidelijk door maar zijn niet uitzonderlijk helder.

Bediening is makkelijk. Waar ik bij de BT-5020 nog wel 's per ongeluk de aan knop en de opname knop verwisselde en zat te rommelen met de volume toetsen gaat het bij de Extreme allemaal makkelijk op de tast.

Bij de Nokia deed zich een vreemd verschijnsel voor, zodra er verbinding werd gemaakt met de headset begon de mediaspeler op de telefoon filmpjes af te spelen. Blijkbaar ben ik niet de enige die er last van heeft want in de handleiding is een procedure beschreven waarmee dit op te lossen is.
De Motorola deed gewoon netjes z'n werk met de headset.

Stroomverbruik
Opladen gaat rap, vanuit de iets meer dan halfvolle staat waarin het ding uit de doos kwam tot volledig geladen was in ongeveer 40 minuten gebeurt. Uit ervaring met andere headsets weet ik dat er pas echt wat zinnigs valt te zeggen na de 3e keer opladen. Zodra dit gebeurt is zal ik dit stuk bijwerken.

Oordeel
Jabra doet een goede poging om een high-end headset neer te zetten. Voor een deel lukt dit ook, de features en bouwkwaliteit zijn heel netjes. De spraakkwaliteit moet verder getest worden maar tot dusver onderscheid deze zich niet heel erg

N.B. Dit is een review na korte tijd met dit produkt, over een maand zal ik deze bijwerken

Mensen die een lage score geven aan de review, ik zou het prettig vinden als je een berichtje achterlaat wat er aan mankeert, dan kan ik er ook nog wat van leren.

Heb jij ook een Jabra Extreme?

De BT5020 heeft als nare eigenschap dat hij aan het begin aangeeft dat er verbinding is, dmv een piep, waardoor je vaak de eerste twee secondes niets hoort. Heeft deze dat ook?
Nee, dat heb ik niet gemerkt
Fijne review! Vooral erg prettig dat je jouw ervaringen deelt over wat wel en niet goed is gegaan met de headset. Ik ben erg benieuwd of het je lukt de gesprekskwaliteit te verbeteren. Een beetje schreeuwend over straat fietsen of autorijden is ook niet alles :)
Ik heb iets te snel gesproken, als je de headset aanzet geeft 'ie even een audio signaal