Specificaties 16,4" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCF11M1E/H Review

totaalgeenhard 3 augustus 2010, 1.229 views

Sony Vaio VPCF11M1E/H

Pluspunten

• Resolutie & beeld kwaliteit

Minpunten

• Notebook wordt af en toe warm en fan blijft hinderlijk draaien.
  • Als je op een afstand van korter dan 30 CM werkt is dat irritant.
  • Bij bureau werkzaamheden waarbij je op arm lengte zit (of er nog een regulier keyboard tussen jou en notebook in zit) is het niet hinderlijk, tenzij er geen achtergrond geluid is. (in de nacht een blueray film kijken is er niet bij)
  • Sony heeft vorige week een waarschuwing en een bios patch verspreid via VAIO update ivm hitte, in de waarschuwing stond dat keyboard kon verbuigen door de hitte. Sinds update heb ik het idee dat hij een stuk langzamer is geworden.

Al een paar weken aan het wikken en wegen of ik deze of de Sony met i7 te ga nemen en wanneer, immers april/mei gaat prijzen om laag. I7 viel af ivm warmte ontwikkeling en geluid overlast, aangezien ik op vakantie ga naar een warm land, en een filmpje wil kunnen kijken wil je niet dat dit om wille van warmte en/of geluidsoverlast gedwarsboomd word.

Dus na aanleiding van een negatieve review i7 voor deze gekozen.

Vandaag bij BCC gehaald, stonden in hun folder voor 999 euro, vorige week wilde ik hem al halen bij 4launch daar stonden ze voor 899, helaas geen tijd gehad om naar Eindhoven te rijden.

Bij BCC kon ik afdingen, heb hem voor 956 euro gekocht en kreeg 50% van 16" tas af.

Eerste gezicht lijkt het een grote reken machine, voornamelijk door de vorm en de afstand tussen de zwarte toetsen. Het lijkt erop dat het ook zal typen als een rekenmachine. Echter het voelt prettig aan.

Als je op de plastic tussen de keyboard drukt, gaat geheel naar beneden, dat ziet er heel goedkoop uit.

Klepje van blue-ray speler (is geen bluray brander!) voelt fragiel aan, er zit in gesloten toestand speling in, als of je een notebook hebt die je al 5 jaar intensief gebruikt hebt. Wat wederom een goedkoop gevoel geeft.

Scherm is zeer goed. Ik typ dit op een andere computer en zit op 80 cm van notebook scherm, en kan tweakers.net in firefox gewoon lezen op een resolutie van 1920 * 1080.

Op een zelfde afstand kan ik op deze oude CRT EIZO van 22" met resolutie van 1280*1024 het niet lezen, dus verschil is aangenaam groot te noemen.

Scherm is niet ontspiegeld. onder een TL verlichting bak kun je jezelf zien.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCF11M1E/H?

Sony staat bekend om de betere kwaliteit LCD schermen met backlight in de Sony Vaio lijn.
Het klopt dat er voor het hitte probleem een bios patch via Vaio software heeft verspreid.
Dit zal met deze software ook opgelost zijn. ik heb er verder nog geen klachten over gehoord
dat de Sony Vaio notebooks hierdoor trager worden.

Het bureau verhaal is eigenlijk een persoonlijk probleem, en ik denk ook dat niet iedereen dat zal ervaren. helaas dat u daar wel last van heeft.

Ik vind ook dat ze een vrij hoge prijs hanteren bij BCC !, bij de Media Markt in verschillende vestigingen is dit model geprijsd op 929 euro.

Wat ik even niet snap is dat u bij het sterren geven hoge sterren geeft, terwijl u veel negativiteit over het product verteld, in verhouding tot de sterren beoordeling die u geeft
Omdat ik nooit een laptop heb bezit die wel overal aan voldoet, sterren zijn relatief.
Het is geen slecht product, maar ook niet het beste.

Bovendien is hij kennelijk uit de handel genomen.

Bij Media Markt hadden ze in de periode dat ik hem kocht (april) deze nog niet in het assortiment.
Heeft de fan in jou laptop ook zo'n verschikkelijk bijtoon in het geluid zoals op dit filmpje?: http://www.youtube.com/watch?v=11SD8OxU73s
Als je met je oor er naast gaat zitten klinkt het zo. (een paar centimeters er vanaf anders verbrand je je oor.)
Ik ben zelf helemaal niet zo tevreden over de kwaliteit van het beeld. De resolutie is perfect maar ik vind dat mijn scherm nogal last heeft van backlight bleeding. Daarnaast vind ik het maar een uitgewassen geheel. Gelukkig bied Windows wat opties voor het optimaliseren van de kleuren. Dan is het scherm nog wel goed te pruimen, maar ik vind het persoonlijk niet bepaald fijn films kijken.
Qua kleur heb je gelijk, als ik weleens mijn Sony Bravia TV via HDMI gebruik, dan zien de kleuren er goed uit. Erg groot verschil.

Een DTP'er heeft weinig aan deze notebook.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 27 december 2010 09:51]