Canon EOS 77D + 18-55mm f/4.0-5.6 Zwart

Specificaties Kit met 1 lens • 24,2MP sensor • WiFi - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 77D + 18-55mm f/4.0-5.6 Zwart Review

CompFrans 23 september 2018, 924 views Product gekocht

Canon EOS 77D + 18-55mm f/4.0-5.6 Zwart

Heel veel camera voor een redelijke prijs, met (voor mij) de belangrijkste opties van de een pro-sumer camera terwijl hij toch heel licht blijft en klein, maar niet zo klein dat hij niet meer goed in de hand ligt. Een topper!

Pluspunten

• Gewicht en grootte
  • Autofocus system (TTL en Dual Pixel)
  • Mogelijkheden
  • Bediening: touchscreen en instelwieltje
  • Snelheid

Minpunten

• Viewfinder is klein en niet heel helder
  • Geen instelbare auto ISO
  • Zoomfunctie niet heel logisch

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 3
Uitbreidbaarheid Score: 4
Ik heb in het verleden al een serie van Canon DSLR's gehad. Beginnend bij het alleerste begin van de eerste betaalbare, de EOS D60 (ja, met de 'nikon' naam toen nog...!) met 6.3 megapixel. Dit is zonder enige twijfel de camera met de beste featureset in combinatie met een kleine, draagbare verpakking.
Dat laatste is voor mij steeds belangrijker geworden. Ik had eerst een 7D met een tokina 11-16 f/2.8 lens, maar dan liep ik wel heel de dag met 1.5 kg om mijn nek. Dat ging me zo tegenstaan bij vakanties, wandelingen of in de stad, dat ik er maar een goedkope 1200D naast gekocht had. Voor vakantie heeft die eigenlijk alles wat je nodig hebt - af en toe is het wel een beetje behelpen - maar een ding is er echt niet goed aan: hij heeft geen automatische sensor cleaning en dat maakt VEEL verschil. Hoe vaak ik geen stofjes op de 'sensor' (eigenlijk op het low-pass filter natuurlijk; zodra ik dat wist was het schoonmaken een stuk minder spannend) gehad heb en het heb moeten schoonmaken...
Ik had eerst ook de 200D overwogen: goedkoper, het heeft de meeste features, en nog iets lichter. Ik heb het geprobeerd in de winkel en merkte dat het toch een stuk minder fijn in de hand ligt: de grip is een stuk beter dan bij de 100D maar het is lastig om met je duim bij de knopjes te komen. Bovendien heeft de 77D een instelwieltje aan de achterkant: daar ben ik helemaal gek op geworden sinds mijn 7D, dus dat is een groot voordeel. Bovendien heeft de 77D een grotere buffer, een top LCD en een beter AF systeem: laat ik met die laatste beginnen.

Autofocus
De grootste verrassing van deze camera was het autofocus systeem. Ik was het 19 punts systeem van de 7D gewend: ook allemaal cross-points, dus ik had niet verwacht dat de 77D zoveel beter zou zijn! Ik had vooral mijn hoop gevestigd op het dual pixel systeem om mijn portretten eindelijk optimaal scherp te krijgen op het oog met mijn 1.8 lenzen. Dat systeem stelt niet teleur: het is razendsnel en zeer nauwkeurig - en ook nauwkeuriger dan het 45 points 'normale' AF systeem, maar mijn hitrate is VEEL hoger geworden: al mijn lenzen had ik gecorrigeerd met microadjustments, maar hier is gewoon de meerderheid van de foto's haarscherp en dat was eerder niet zo. Ook op de niet centrum-punten.
Het is net of ik een upgrade van mijn lenzen heb gekregen! Vooral de resultaten van de EF 85 1.8 zijn top, maar zelfs de EF 50 1.8 (met zijn slechte AF eigenschappen) zijn opeens heel bruikbaar op 1.8!

Ergonomie
Het meeste heb ik al genoemd: het lage gewicht (ideaal als je op pad bent), ligt mij (grote handen!) goed in de hand (7D is afgezien van het gewicht nog steeds iets beter), instelwieltje werkt prima (ook in combinatie met four-way controller). Het is een 'plastic' camera en dat voel je wel, maar niet op een vervelende manier.
Hij is natuurlijk in het geheel niet weather-sealed, maar dat was bekend uit de specs natuurlijk. Ikzelf vind dat niet zo belangrijk: geen van mijn lezen is dat (alleen L lenzen zijn dat), dus ik moet het toch niet in de regen houden...
Als ik hem oppak ben ik elke keer verbaasd: hij weegt bijna net zoveel als de 1200D maar dan zit er toch heel wat meer in!
De touchscreen (nieuw voor mij) werkt zeer prettig. Heel soepel (en een mooi, groot scherp scherm trouwens!).
Ik heb hier wel twee minpunten ontdekt die ik niet eerder uit reviews heb kunnen halen:
- als je op de zoom (+) knop drukt om je beeld in liveview te vergroten krijg je eerst, geheel overbodig volgens mij (als iemand mij het nut kan uitleggen ben ik daar zeer in geinteresseerd!) een 1x vergroting. Ik moet dus 2x drukken om naar 5x te gaan, 3x om naar 10x te gaan. Waarom een keer extra drukken? Niet heel erg belangrijk en ik zal er wel aan wennen, maar wel jammer.
- de aan en uit knop is niet erg soepel en schiet bovendien makkelijk door naar de 'movie' stand. Jammer, maar het went al.

Lens correction en jpeg kwaliteit
Een andere interessante feature is de in-camera lens correcties. Die staan standaard allemaal aan behalve de distortion correctie (een verstandige keuze: als die aanstaat krijg je een geclipped beeld).
Normaal gebruikte ik altijd de digital lens optimizer in DPP. Ik heb ze nauwkeurig vergeleken: de jpg uit de de camera zijn bijna net zo goed als de raws gecorrigeerd in DPP. Als je gaat 'pixel peepen' zie je wel een klein verschil maar ook wat meer artefacten. Dat scheelt weer een hoop werk, want als ik terug van vakantie was dan stond die computer wel een paar dagen te draaien! Natuurlijk wil je voor je bijzondere foto's nog steeds de raws gebruiken, maar het is handig als je voor de 'bulk' en de 'kiekjes' gewoon een goede jpeg hebt.
Daarmee kom ik wel op het punt van de instellingen in de picture style. Canon heeft er duidelijk voor gekozen om de standard instelling zo te maken dat het veel indruk maakt, maar detail gaat verloren! De sharpness heeft namelijk nieuwe instelling: strength, fineness en threshold. De standaard instelling is 3,4,4. Als je nu weet dat 'fineness' eigenlijk 'radius' is in photoshop (zie artikel op de Canon expert site), dan weet je dat vooral die tweede waarde te hoog is! Dat levert van die dikke randen op die, zeker op het kleine schermpje, indruk maken, maar je foto niet beter! (Waarom Canon die 'fineness' heeft genoemd vind ik vreemd: je zou denken hoe meer fineness hoe meer subtiel, maar het is precies andersom).
Een veel betere instellling is 4 (of zelfs 5 als je helemaal geen post-processing wilt hoeven doen - en je hebt altijd de raws nog...) 1 1. Die threshold moet vooral ook niet te hoog: volgens Canon is dat mooi voor portretten maar het effect is vrij fors en huid krijgt aan vrij snel een 'plastic' voorkomen.
Het niveau aan detail met een lage fineness en threshold is echt heel hoog in de jpeg. Ook is de compressie niet overdreven: ik heb de hoogste highlights (wolken in de lucht) eens flink tevoorschijn gehaald in photoshop en vergeleken met de 48 bits raw files: er is een verschil maar het is een stuk minder dan verwacht.

Andere features
- WiFi met bluetooth en NFC. Vooral die laatste blijkt handig. Handig ook dat je er niet een afstandsbediening bij hoeft te kopen (weer andere aansluiting als bij 7D). Een klein typisch dingetje: met de Canon Utils op de computer kan je niet kiezen alleen de raw of jpeg over te halen maar moeten ze allebei, met de smartphone kan je de raws niet overhalen...
- image stabilisatie bij video werkt bijzonder goed, zelfs met wide lenzen.
- AF-ON button is wel erg handig. Niet erg toepasselijke naam trouwens: ik gebruik hem altijd met de setting dat het AF-off wordt...
- het titable-screen is erg handig. Ook handig dat het dicht kan als je op weg bent.

Minpunten
Behalve de punten (puntjes) die ik hierboven genoemd heb, zijn er maar een paar:
- de viewfinder is klein en niet erg helder. Dat staat duidelijk in elk review en in de specs. Je moet voor jezelf kijken of je dat belangrijk vindt. Voor mij als brildrager minder belangrijk: omdat ik mijn oog nooit zo dicht tegen de eyecup kan houden zie ik anders het beeld niet helemaal (vroeger gebruikte is zelfs een verkleiner op mijn analoge camera...). De 95% coverage vind ik wel een minpunt. Maar ja, dan moet je wel naar de 80D en die is niet alleen duurder maar vooral zwaarder. En natuurlijk kan je altijd overschakelen naar liveview.
- en laatste minpunt vind ik wel dat de autoISO niet customizable is zoals bij de 80D (duidelijk marketing redenen want dat is natuurlijk alleen software): je kan niet de ondergrens instellen. Bij wide fotograferen is 1/30 wel eens te snel, en bij tele is het zonde om naar 1/250-1/500 te gaan als je stilstaande voorwerpen met image stabilisatie fotografeert: zonde van de hogere ISO. Gelukkig zit er wel exposure compensatie in Manual mode op: dan kan je vrij makkelijk naar manual gaan en hoef je alleen je sluitertijd te checken (en meestal nog niet eens aan te passen).
- het is prettig om de liveview veel te gebruiken, maar dan merk je wel dat de accu niet lang meegaat... bovendien heeft Canon het moeilijk gemaakt om er een andere in te gebruiken door het toevoegen van een chip die de camera laat weten of het een originele is en die doorgeeft wat de status is. Als je een goedkope vervanger koopt (ze zijn er wel maar niet van mij bekende merken zoals Hahnel of Duracell) dan heb je geen indicator meer en bovendien heb je dan een extra oplader nodig).
- de HDR modes (met verschillende namen o.a. 'handheld nightscene') zijn behoorlijk onzinnig met schokkend slechte resultaten. Speeltjes voor mensen die niet weten hoe ze het zelf moeten doen, maar toch wel schokkend hoe slecht het wordt. Zelfs op een statief is het resultaat nog maar matig.

Lens
Ik wilde hem er toch bij hebben. In de 'kit' bij Kamera Express betaal je maar 40 euro extra en ik had de versie zonder STM. Ook duidelijk veel compacter en handig dat hij helemaal ingeschoven zit op de 18 mm stand.
Erg handig voor video, maar ook lekker snel en geruisloos. Weer een fantastisch beeld. Alleen jammer dat de buitenste AF points niet meer crossfocus zijn (alleen de centrale 15 zijn dat).
Die kit lenzen zijn echt onderschat: ze zijn niet snel, maar als ik ze vergelijk met mijn primes bij dezelfde f-waardes dan kan ik zelfs met pixel-peeping nauwelijks verschil zien. En dan heb je het voordeel van IS er wel bij. Voor al die gevallen dat je wel veel scherptediepte wil hebben dus ideaal!

Heb jij ook een Canon EOS 77D + 18-55mm f/4.0-5.6 Zwart?

Op de 5d kan je het wieltje bovenop gebruiken voor vergroten/verkleinen. Dus niet naar play, maar direct het vergrootglas icm het draaiwiel. Kan inderdaad niet, jammer. Die viewfinder is inderdaad het grote verschil met de 80D.

[Reactie gewijzigd door Han_Solo op 23 september 2018 14:14]