Apple Watch Series 4 (Sportbandje, 40mm) Grijs (Zwart)

Specificaties iOS compatibel en 30,1g - Bekijk alle specificaties
(Sportbandje, 40mm) Grijs (Zwart)

Apple Watch Series 4 (Sportbandje, 40mm) Grijs (Zwart) Review

DeNachtwacht 23 september 2018, laatste update op 8 april 2019, 10.716 views Product gekocht

Apple Watch Series 4 (Sportbandje, 40mm) Grijs (Zwart)

Net zoals de iPhone volwassen werd met de komst van de iPhone 4, heeft de Apple Watch Series 4 alle kaarten in handen om van de smartwatch een mainstream product te maken. Bijna alle tekortkomingen van eerdere modellen zijn opgelost; Siri en watchOS 5 maken de smartwatch super-gebruiksvriendelijk. Absolute aanrader!

Pluspunten

• Processor eindelijk echt snel genoeg
  • watchOS 5 is erg gebruiksvriendelijk
  • Siri wordt steeds beter
  • De smartwatch is volwassen

Minpunten

• Batterijduur iets minder dan voorgaande modellen
  • Geen (huid)temperatuursensor
  • bug in Nederlandse Siri Raise to Speak

Toen de Apple Watch Series 2 voor het eerst GPS aan boord kreeg, wist ik als hardloper meteen: die moet ik hebben. Bij de introductie van de Series 4 twijfelde ik één dag en toen wist ik: deze upgrade wil ik. Een verbeterde barometer, gyroscoop en hartslagmeter spraken mij direct aan omdat mijn Series 2 nog geen barometer had; het grotere scherm in een kleiner kastje maakte de vernieuwing voor mij compleet. Bij deze een overzicht van mijn ervaringen, waarbij ik de ‘standaard specificaties’ laat voor wat ze zijn: die lees je al in elke andere review. In plaats daarvan geef ik een kritische blik op de verbeteringen op hard- en softwaregebied, met als conclusie antwoord op de vraag of de smartwatch eindelijk volwassen is met de Apple Watch Series 4.

Hardware: wat merk je van de vernieuwingen?

Schermgrootte: niet zo groot als het lijkt
Net zo groot als het nieuwe scherm waren de koppen boven de artikelen van Apple-minded tech sites: het scherm heeft een upgrade gehad van meer dan 30%! Inderdaad is het scherm een stukje groter geworden en is de afronding in de hoeken mooi in lijn met je iPhone X(S). Toch blijft het verbazingwekkend stil over het feit dat de behuizing natuurlijk ook 2 millimeter groter is geworden. In de Keynote werd alle aandacht op het bezel-less scherm gevestigd, maar waarschijnlijk zag de marketingafdeling dat alleen deze vergroting van het scherm zo marginaal (10%) zou worden dat besloten werd de kast ook van respectievelijk 38 naar 40, en 42mm naar 44mm te vergroten. Online lees je in veel reviews nog vergoelijkend dat het horloge óók 0.7 millimeter dunner is geworden, en dat klopt. Maar laten we niet vergeten dat de Series 0 nóg 0.2 millimeter dunner is. De Series 0 is dus tot op de dag van vandaag gewoon de compactste Apple Watch. Zo sensationeel groter als de Keynote doet geloven is het scherm dus niet. Wat óók niet verteld wordt is dat de bolling van de hartsensor niet bij deze meting wordt meegenomen. Ik heb hier geen precisiemeting, maar het is duidelijk te zien dat de Apple Watch op het dikste punt van de sensor zo'n 12,5 tot 13mm dik is, net als de Series 2.

We zien hier dat de hoogte inclusief de hartslagmeter nog steeds zo'n 12,5mm is.

Maar: het blijft natuurlijk een kwestie van smaak en velen zullen een iets grotere 44mm ook zelfs mooier vinden. En laten we eerlijk zijn; het totaalplaatje is er mooier van geworden. Ik ben zelf van een 42 naar een 40 gegaan en vind het vooral mooi dat mijn Watch dus wat compacter geworden is. Voor mensen die een 38 hadden is de optie naar een kleiner model te gaan er echter niet en zal je een iets groter kastje om de pols krijgen. Zelf ben ik tevreden met de overstap naar een 40mm: het scherm is niet kleiner dan die van de oude 42mm. Waarschuwing; erg veel groter is het ook niet. Mooi is daarnaast dat de helderheid van het scherm duidelijk beter is dan die van mijn Series 2, en ook zorgt het OLED scherm nog steeds voor perfect contrast en mooie zwartwaardes.
Links de 40mm Series 4, rechts de 42m Series 2: qua hooogte zijn de verschillen zijn marginaal.

Rechts de 40mm Series 4, links de 42m Series 2: van bovenaf is het verschil in vooral breedte goed te zien
Sensoren; hoe meer, hoe beter?
Zoals gezegd focust Apple zich bij de Series 4 nóg meer op gezondheidsmonitoring, en ik denk dat de fabrikant nog steeds op de goede weg zit. Belangrijkste verkoopargument van de Series 4 is de ECG app, die sinds watchOS 5.2 ook in Europa beschikbaar is. Het werkt grappig en snel, maar is na enkele keren al snel leuk geweest. De kwaliteit is volgens cardioloog Jonas de Jong "op zich wel goed, maar het is de vraag of het relevant is voor alle gebruikers." Jongeren hebben zelden boezemfibrilleren; het is vooral voor ouderen (65+) handig om gewaarschuwd te worden. Maar ook bij die waarschuwingen is ongeveer 29% (gelukkig) loos alarm. Handig dus voor een selecte groep, maar wie daar tussen zit is natuurlijk maar wat blij dat de waarschuwing op tijd komt. Naast de ECG biedt de Series 4 ook een verbeterde optische hartslagmeting, die al sinds de eerste Apple Watch bewijst dat diverse hartaandoeningen vroegtijdig op kan sporen.

Voor veel méér mensen dan alleen ouderen is handig dat er sinds watchOS 5.2 ook waarschuwingen worden gegeven voor onregelmatige hartslag, naast de melding voor hoge en lage hartslag die er al in zat. In samenwerking met Stanford heeft Apple een aantal studies naar hartaandoeningen op gezet en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Voor de toekomst zit Apple ook niet stil, want naast Apple Heart Study is er recent ook een samenwerking met Johnson&Johnson opgezet om beroertes te detecteren met de ECG app. Voor de toekomst is te verwachten dat er meer moois aan komt op dit gebied en de Apple Watch met name voor hartpatiënten een steeds interessanter device begint te worden.

Maar natuurlijk is er meer. De gyroscoop en accelerometer miste ik nog op mijn Series 2 en eigenlijk was dat vanaf begin af aan al storend. Ook in een vlak land als Nederland wil je dat hoogteverschillen van heuvels of bruggen worden opgemerkt tijdens het sporten; het maakt de meting simpelweg accurater. Ook geven de gyroscoop en accelerometer de Series 4 de mogelijkheid te detecteren of je gevallen bent en eventueel 112 te bellen. Naast deze valdetectie is Apple trouwens ook bezig hiermee signalen van Alzheimer te detecteren. Het is goed om te zien dat ze blijven nadenken over medische mogelijkheden van de andere sensoren en er ongetwijfeld meer gaan toevoegen. Geruchten over een bloedsuikermeter gaan al lang, maar de grote ontbrekende sensor wat mij betreft is een temperatuurmeter van de huid. Ook al is dit geen betrouwbare maat voor lichaamstemperatuur: Microsoft experimenteerde hiermee met de Microsoft Band die ik ook een tijdje gedragen heb. Met behulp van AI konden ze dingen als verkoudheid en/of griep voorspellen. Het stond toen (vier jaar geleden) nog in de kinderschoenen maar inmiddels moet er toch meer mogelijk zijn, zeker omdat het perfect in Apple’s doel van gezondheidstracking valt. Al met al voelt de Series 4 dus als een compleet gezondheidsdevice, maar: er blijft ook nog iets te wensen over.

De processor en accuduur: dual core om de pols?

Vreemd genoeg nog weinig genoemd in online reviews, maar wat mij betreft de belangrijkste verbetering van de Series 4: de snellere dual-core processor. Eíndelijk zie ik nergens meer laadbalkjes als ik apps op de Watch wil openen. Op mijn Series 2, maar ook op de al redelijk snelle Series 3 zie je die nog regelmatig voorbijkomen: op de Series 4 ben je ervan af. Net als op de smartphone gaat openen nu direct en dit is precies wat smartwatches nog nodig hadden om interessant te worden voor het grote publiek. Daarnaast gaat scrollen door de menu's vloeiend en merk ik ook geen vertragingen meer in zwaardere apps zoals bijvoorbeeld Work-out. Op mijn Series 2 vertraagde deze nog weleens. Het zal misschien verbazen maar zelfs Apple Pay (deze heb ik via een Italiaanse bank) werkt merkbaar sneller dan op de Series 2. Wat mij betreft is deze snelheid nog belangrijker dan het grotere scherm; hier scoort Apple heel belangrijke punten op weg naar een smartwatch die niet alleen de tech-liefhebbers, maar iederéén om zijn pols wil hebben.

Deze snelheid komt echter wel met een prijs: de batterij. Na een maand gebruik blijkt de batterij het net iets minder goed te doen dan mijn oude Series 2: ik houd het met zo’n 35-40 uur op één lading net geen 2 dagen uit. 's Ochtends op dag één van de lader, 's avonds de volgende dag weer aan de netstroom: dat was het patroon van mijn Series 2. Daarbij inbegrepen is elke dag een stukje met de GPS fietsen of hardlopen. Met de series 4 zit ik tot nu toe aan het eind van dag 2 toch wel met een dode batterij. Het werkt een beetje om de nieuwe functie Raise To Speak uit te zetten, en ook heb ik de WalkieTalkie app uit staan, maar op de batterijduur lijkt deze laatste app maar een minimale invloed te hebben. Ook de complicaties of de wijzerplaat van je Watch lijken weinig uit te maken voor de accuduur. Belangrijkste reden hiervoor is de afwezigheid van bluetooth 5.0 in mijn iPhone SE. Wie de volle twee dagen van zijn watch wil genieten, moet minimaal een iPhone 8 hebben omdat deze, net als de Series 4, bluetooth 5.0 heeft.

Toch is ook mijn verouderde iPhone wat mij betreft geen goede reden voor zo'n laag batterijverbruik: Apple stelt gezondheidstracking tot primair verkooppunt van de Watch en dat is toch lastig als je het nog geen twee dagen uit houdt. 24/7 je gezondheid tracken is alleen gebruiksvriendelijk als je niet steeds op zoek moet naar een oplaadkabeltje. Hoe moeilijk het ook is om de balans te vinden tussen meer functionaliteit óf verbetering van de accuduur, wat mij betreft moet Apple toch eens goed kijken naar concurrenten als Garmin en zich afvragen waarom zij wél in staat zijn 7 dagen accuduur te leveren met hun sport (en activitytracking horloges). Natuurlijk is het antwoord dat zij minder smartwatch functionaliteiten bieden, en 7 dagen is misschien wat overkill, maar het zou mij in ieder geval een lief ding waard zijn als Apple hard hun best ging doen om een dag of 3 uit de accu te kunnen persen. Dat is alweer iets heel anders dan dagelijks aan de lader; met een horloge stoort dat nu eenmaal meer dan een telefoon omdat je hem steeds van de pols moet halen.

Software: is watchOS 5 volwassen?

De verbeteringen aan watchOS zelf.
Een aantal verbeteringen van de gezondheidsmetingen zijn niet hardware- maar softwarematig. In tegenstelling tot wat op veel websites wordt beweerd is de lage hartslagwaarschuwing bijvoorbeeld ook aan eerdere Apple Watches toegevoegd met de watchOS 5 update; dit is dus geen unieke Series 4 toevoeging. Helemaal goed werkt het trouwens nog niet; ik kreeg eenmaal tijdens een potje gamen een "hoge hartslag"-waarschuwing; die hoge hartslag lijkt me niet verwonderlijk midden in een Battlefield gevecht. Het rijst ook de vraag hoe serieus je deze meldingen moet nemen; wanneer ik op dat moment een boek op de bank aan het lezen was had ik het serieuzer genomen en een dokter opgezocht. Niet iedereen is echter medisch onderlegd en deze waarschuwingen zullen wellicht toch vaak mensen ongerust maken terwijl het niet nodig is.

Nieuw is ook dat binnenkomende (whatsapp, email, sms)berichten worden gegroepeerd en dit werkt goed. Met name na een lange vergadering was het aantal meldingen vroeger weleens erg onoverzichtelijk. Nu wordt alles per app gegroepeerd als er meerdere berichten binnen rollen. Liefhebbers van podcasts kunnen ook hun hart ophalen; de nieuwe Podcast app downloadt automatisch alle podcasts waarop je geabonneerd bent op je iPhone. Handig is ook dat je "niet storen" nu ook voor een bepaalde tijd óf op een bepaalde locatie kan aan zetten. Met behulp van GPS verdwijnt de niet storen modus dan automatisch zodra je meer dan 50 meter verder bent; het werkt erg goed en handig.

Grappig voor het Droste effect, maar vooral handig: je Apple Watch is ook afstandsbediening voor je iPhone camera en je ziet zelfs een preview op je scherm.
Work-out: meer en meer voor de serieuze sporter
Tot watchOS 4 bleef de Work-out app toch vooral voor de pleziersporter. Het opnemen van de tijd en de hartslag kon direct, maar geavanceerdere functies waren nog niet van de partij. Daar heeft Apple gelukkig een aantal belangrijke stappen gezet. Ik zwem, fiets en hardloop, dus ik zal in deze review even dieper op deze sporten ingaan met de Apple Watch. De verbeterde accelerometer en barometer voor de hoogtemeting kwamen al even voorbij in het hardware deel dus die laat ik hier achterwege. Wat mij betreft zijn de softwarematige verbeteringen in watchOS 5 sowieso voor de serieuze sporter veel belangrijker; wie een ouder model heeft zal veel van deze vernieuwingen dus ook gewoon via een software update kunnen krijgen.

Ten eerste is er automatische detectie van je work-out; deze werkt voor zwemmen, hardlopen en wandelen maar helaas nog niet voor fietsen. Bij hardlopen werkt het in ieder geval wél prima; na 3 minuten hardlopen kreeg ik een melding en bij het aanzetten van de work-out bleken de eerste 3 minuten ook gewoon al keurig gelogd te zijn. Ook is het fijn dat je nu je huidige snelheid kan meten bij hardlopen; voorheen kon alleen de gemiddelde snelheid worden gegeven. Het lijkt een kleine verandering maar voor serieus rennen is het essentieel om te weten of je aan het vertragen bent en dus heel belangrijk hoe snel je de huidige kilometer aan het rennen bent. Op baantrainingen is het ook handig om op een bepaald tempo stabiel te blijven lopen. Ik heb er nu een paar keer mee getraind en het werkt prima. Ook mooi is de toevoeging van de cadans ofwel het aantal stappen per minuut: hoe meer dit er zijn, hoe kleiner je pas en dus hoe beter voor de knieën. Door je aantal passen te verhogen ben je dus gezonder bezig voor je knieën en ook hier zie je dus de focus van Apple terug om constant aan je gezondheid te werken. Voor de serieuze amateursporter is ook de toevoeging van de tempo reminder erg handig; je kan nu instellen welke richttijd je wil rennen en krijgt met enige regelmaat een waarschuwing als je hier te ver vanaf zit. Tot slot is de extra snelheid ook erg fijn voor intervaltraining; waar ik op mijn Series 2 regelmatig meerdere keren op "hervatten" of "stoppen" moest klikken, gaat dat nu altijd in 1x goed. De vraag is even of dit komt door een verbeterd touchscreen of doordat de software sneller kan reageren. Maar in ieder geval: het werkt.

De hartslag meten werkt prima, bekijken van gegevens doe je liever in de Gezondheid of Activiteit app op je iPhone

Hardlopers zullen ook blij zijn dat je het nu op een volle accu volgens Apple 6 uur uit zou kunnen houden; dat betekent dat de marathon eindelijk met een Apple Watch om de pols te meten is. Ik heb het nog niet kunnen testen met een marathon ;) , maar: tot nu toe valt me inderdaad op dat GPS metingen niet veel stroom vragen en lijkt zelfs 7 of 8 uur rennen mij mogelijk. Dit zal ook voor de hikers een voordeel zijn; een dag lang lopen met GPS tracking is nu mogelijk. De batterij houdt het dan verbazingwekkend lang uit. Minder fijn is dat nattigheid tijdens een work-out, zoals regen en natuurlijk zweet, er nog steeds voor zorgt dat de hartslag niet altijd goed worden opgenomen. Sporters kunnen er dus net als ik tegenaan lopen dat er zelden een goede hartslag grafiek wordt vastgelegd. Ik had gehoopt dat dit probleem inmiddels opgelost zou zijn met de betere sensor; dat blijkt dus helaas niet het geval te zijn. Qua fietsen en zwemmen is het allemaal ook net even fijner werken met de work-out app. Jammer bij het fietsen is dat de automatische work-out detectie (nog) niet werkt, maar verder valt me op dat net als bij het hardlopen de app prima werkt. Ook zwemmen werkt prima en bijvoorbeeld de slag waarmee je zwemt, en hoeveel baantjes je gezwommen hebt, worden foutloos gedetecteerd.

Samenvattend is de Work-out app dus een stuk serieuzer geworden, maar zal de echt fanatieke sporter die met rondetijden e.d. aan de slag wil nog teleurgesteld worden. Intervaltraining biedt Apple bijvoorbeeld nog niet, hoewel dit wel op te lossen is met de iSmoothRun app. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik hoor er goede verhalen over.

watchOS 5 is niet heel anders, wel veel gebruiksvriendelijker
Apple Pay: wanneer gaat Nederland met zijn tijd mee?
Toen de eerste geruchten over Apple Pay de ronde deden in de Verenigde Staten, zijn Nederlandse banken als een razende aan de slag gegaan om ons zo snel mogelijk aan de draadloze betaalpas te krijgen. Doel: voorkomen dat mobiel betalen hun markt overnam. Tot op de dag van vandaag is dat ze goed gelukt; op enkele Oost-Europese landen met een gemiddeld salaris van €500 na, kun je in heel Europa inmiddels betalen met Apple Pay. Behalve in Nederland; gelukkig is er onofficieel een goede support via de Nederlandse bank bunq. Ik noem dit specifiek in deze review omdat ik het afgelopen half jaar met volle tevredenheid via mijn pols betaal. Het is, naast de gezondheidsmeting en berichten op de pols, dé reden dat ik tevreden ben met mijn Apple Watch. Ik zou dan ook nooit meer zonder willen en raad het iedere Apple Watch bezitter aan.

Juist op de Apple Watch biedt Apple Pay namelijk een enorm betaalgemak en álle Nederlandse draadloze terminals ondersteunen ook Apple Pay. Ironisch genoeg is dus nergens ter wereld de infrastructuur voor Apple Pay zo goed als het enige land ter wereld waar dit straks nog niet ondersteund wordt: ons eigen kouwe kikkerlandje.
Nieuwe apps: WalkieTalkie en Podcasts
Voor iedereen die nog geen Apple Watch heeft is het fijn te weten dat watchOS 5 een prima besturingssysteem is. Er zijn een paar goede apps toegevoegd met Podcast en WalkieTalkie. De eerste werkt prima en download automatisch alle podcasts naar je horloge van shows waarop je op de iPhone geabboneerd bent. Het werkt snel en intuïtief (wel moet je horloge aan de oplader zitten). WalkieTalkie is helemaal vernieuwend, maar is volgens mij al een snelle dood gestorven. Het werkt een stuk sneller dan een berichtje typen in WhatsApp en het is perfect voor op een horloge. Op een smartphone kun je immers net zo snel via voice-to-text WhatsApp berichten sturen. Met de luidere speaker van de Series 4 komt deze app echt tot zijn recht. Maar: ik zou het graag zien dat je bij binnenkomst van de eerste boodschap een trilsignaal krijgt en je het afspelen handmatig kan starten. Nu begint iemand direct tegen je te praten en het gevolg is vrijwel altijd dat de wedervraag is: "kun je even herhalen wat je zei?". Bovendien stoort het soms gewoon dat het horloge ineens geluid begint te maken. In potentie zou deze app dus heel mooi kunnen gaan werken maar ik denk dat deze instelling er voor zorgt dat het de app niet goed aan slaat. Jammer!

Naast de apps van Apple zelf gebruik ik eigenlijk geen 3rd party apps, behalve Stocard. Hiermee heb je toegang tot al je klantenkaarten om de pols, zoals bijvoorbeeld de AH Bonuskaart. Op de Series 2 was deze af en toe nog wat traag; ook hier gaat alles nu vloeiend en razendsnel. Inmiddels is deze app gelukkig geupdated voor het grotere scherm van de Series 4. Dit is iets om rekening mee te houden als je zelf 3rd party apps gebruikt: waarschijnlijk werkt nog niet alles even goed op de Series 4. Mooi is wel om te weten dat er met watchOS 5 wellicht weer interessantere apps van anderen dan Apple aan komen; vooral qua notificaties zijn er meer mogelijkheden voor ontwikkelaars. Een voorbeeld is dat nu ook foto'tjes worden getoond bij binnenkomende WhatsApps, of dat je direct in je vliegtuig kan inchecken op het moment dat je op het vliegveld aankomt en de melding van inchecken ontvangt. Ook kunnen apps nu op de achtergrond draaien; wat we daar als gebruikers echt aan gaan hebben moet de toekomst natuurlijk uitwijzen.

Nog sneller dan op de Series 2; al je klantenkaarten op je pols.
Siri, hoort u mij?
Net als bij elke iOS / watchOS update is het aantal mogelijkheden van Siri weer uitgebreid. Handig is de raise to speak functie; zonder de crown in te drukken werkt Siri dus al. Deze functie werkt trouwens ook al op de oudere Apple Watches. Tip: Raise to speak staat los van "He, Siri" en de slimme Series 4 gebruikers zetten "Hé Siri" dus ook uit op de watch onder instellingen -> algemeen -> Siri. Dit bespaart je namelijk weer wat batterij. Je kunt nu steeds meer onderdelen van je horloge besturen zoals dat volgens mij met een smartwatch zou moeten: zonder één knop in te drukken. Wel gaat dit helaas nog vaak fout en interpreteert Siri op het horloge kijken midden in een gesprek als een vraag. Erger is dat er een bug in de Nederlandstalige Siri zit; een vraag stellen via Raise to Speak levert vaak geen antwoord op, terwijl dezelfde vraag in het Engels wél gewoon wordt beantwoord en het ook prima werkt door Siri met de Crown te activeren. Dit is dus duidelijk een bug; het is te hopen dat dit snel wordt opgepakt door Apple. Slordig! Ook werkt Siri soms wisselend: met name als je batterijniveau laag is vindt Siri je iPhone vaak niet en kijk je soms tientallen seconden naar een scherm met de boodschap “ik tik je aan als ik klaar ben.”

Ruimte voor verbetering dus, maar veel werkt al wel redelijk. Berichten sturen, kalender items toevoegen of gewoon vragen of het over een uur gaat regenen: het werkt prima én snel. Via de nieuwe Apple app Shortcuts kun je nu trouwens ook zelf handmatig Siri commando's maken, hoewel die niet allemaal werken op je horloge en soms de iPhone nog nodig is. Dat is nog een minpuntje. Gelukkig kun je via Instellingen -> Siri en zoeken op je iPhone ook de simpelste opdrachten zelf maken zonder de Shortcuts app en deze "Siri Opdrachten" werken ook op het horloge. Zo werkt het ook prima om WhatsApp berichten via het horloge te sturen. Omdat er geen WhatsApp app is, was zelf een nieuw bericht versturen altijd best lastig via de Apple Watch. Dankzij de combinatie van Siri Opdrachten en de snellere Series 4 hardware wordt dat nu ook steeds makkelijker. Ik kan nu bijvoorbeeld mijn TV aanzetten of de lampen in huis dimmen via Siri op mijn Apple Watch en dit werkt echt feilloos in 95% van de gevallen.

De nieuwe Fire&Water watchface haalt het best uit het Series 4-scherm

watchOS 5 en de Apple Watch Series 4: eindelijk volwassen?
Veel kleine tweaks in watchOS 5 maken het besturingssysteem net weer wat fijner om te werken. Concluderend zie ik een mooie smartwatch die zowel op gebied van hardware als software niet teleur stelt. En, is het dan de €429 waard? Ik vind het bedrag eigenlijk, gezien alle sensoren die je ervoor krijgt en hoe goed dit allemaal werkt, nog aan de lage kant. Een goed GPS hardloop horloge van Garmin kost ook snel rond de €300 en die heeft natuurlijk voordelen voor hardlopers, maar mist ook een hoop smartwatch-functies. De Series 4 is niet het perfecte gps horloge voor hardlopers, niet de ultieme gps meter voor fietsers en niet de beste hartslagmeter voor hartpatiënten, maar wel de beste combinatie van alle drie. Tel daarbij op dat watchOS 5 een gebruiksvriendelijk besturingssysteem is voor iedereen, zéker als je een Series 4 hebt waarmee je alle Siri mogelijkheden goed kan benutten dankzij de luide speaker.

Met functies als het aansturen van je HomeKit verlichting en Apple TV, Apple Pay via bunq, het weergeven van het weer en agenda-items en WhatsApp notificaties is de Apple Watch voor mij het stadium van gadget wel voorbij. Ik kan dus alleen maar concluderen dat de Series 4 de smartwatch echt volwassen maakt, net zoals de iPhone 4 dat deed bij smartphones. Voor wie al een Apple Watch Series 0,1 of 2 heeft is het de upgrade zeker waard, met Series 3 zou ik het zelf nog wel een jaartje uithouden. Voor wie nog geen smartwatch heeft en al jaren twijfelt: dit is het moment om hem aan te schaffen. Je krijgt er geen spijt van zolang je kan leven met het enige echte nadeel: maximaal twee dagen batterij.

update 8 april: review aangescherpt op basis van de nieuwste watchOS 5.2 met ECG functie in Europa

Heb jij ook een Apple Watch Series 4 (Sportbandje, 40mm) Grijs (Zwart)?

Ik zit ook verlekkerd te kijken naar de Apple Watch 4, maar neig toch naar een tweedehands Apple Watch 3. Aangezien ik twijfel over de toepasbaarheid in mijn dagelijkse leven. Ik heb de Apple Watch wel eerder in actie gezien, maar vraag mij écht af of het wat voor mij is. Wellicht kun je jezelf vinden in mijn gevoel en hierop inspelen met wat praktijkervaring? :P
Ik heb natuurlijk geen Series 3 om mee te vergelijken, maar op basis van de specs is die volgens mij ook nog snel genoeg en alle sensoren van de Series 4 heb je in principe ook (op de toekomstige ECG na natuurlijk). Tenzij je echt fall detection of die ECG wil is het denk ik vooral een esthetische keus: ben ik bereid zo'n €130 extra uit te geven voor een (veel) mooier horloge?

Het best kun je denk ik toch even in de winkel vergelijken; het is puur het uiterlijk dus met specs of filmpjes zou ik die keus niet maken.
het is het echt waard. ik heb zelf nog de allereerste versie maar zou niet zonder meer willen.. :) :)
Vanaf de foto lijkt het wel een 44 mm op je pols. Heb je zulke dunne polsen? Wat is je polsdiameter?
Ik heb niet heel brede polsen nee maar de foto vertekent ook een beetje, als ik hem recht van bovenaf de watch zou fotograferen valt het horloge kleiner. Polsdiameter zou ik niet weten, maar je ziet dus meteen mijn reden waarom ik van de 42mm naar de 40mm gegaan ben :)
Mooie review.

Ik ben ook wel benieuwd naar je polsdiameter. Heb je ergens ook nog een foto waar je Series 2 om hebt?
Dank je!

Je vindt wat foto's in mijn review van de series 2 destijds:
productreview: Apple Watch Series 2 (Sportbandje, 42mm) Grijs (Zwart) review ...

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 23 september 2018 16:48]

Ligt het aan de foto's of zijn de letters in het echt ook niet super strak?
Om van een gezondheidshorloge te kunnen spreken moeten de functies imho toch wel excelleren en dat doen ze helaas nog niet als ik je review goed begrijp. Reden om te wachten op een betere versie.
Had gehoopt dat ze ook een glucosemeter zouden toevoegen, wie weet bij de 5-serie.

Ik weet dat over smaak niet te twisten valt, maar het horloge komt op mij wat gewoontjes over door de kast met het wieltje en de wat vlakke kleuren. Misschien ook door de foto's?
Het is wel een stijlvol horloge, ligt denk ik echt aan de foto’s dat je het niet mooi vindt. Juist dankzij de smallere bezels is het wel echt weer een stuk mooier geworden.

Wel is het inderdaad zo dat de combinatie met het bandje niet geweldig is natuurlijk, maar het was kiezen tussen of 4 weken wachten of deze meenemen en een custom bandje kopen. Dat laatste heb ik dus gedaan. Dat is ook het unieke van de Watch natuurlijk, bij normale horloges wissel je nooit van bandje. Juist dat dit kan maakt het erg stijlvol; elke dag een horloge om je pols dat matcht met je outfit.
Mooie review, maar bellen/facetime niet uitgeprobeerd? Dat kan toch ook op de watch zolang je telefoon maar binnen bluetooth/wifi bereik is?
Ja dat werkt dankzij de luidere speakers weer een stukje beter. Echt sensationeel wordt het niet hoor, het hogere volume zorgt dat je hem niet zo ver bij je oor hoeft te houden.
Mooie review! Ik lees Apple Pay via een Italiaanse bank, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Dat lijkt mij ook wel wat :)
begint met een b en eindigt op q? Of een echte Italiaanse bank?
hahahaha Dat werkt inderdaad SUPER...en gewoon met Apple Pay bij de Appie om de hoek betalen. Die verbaasde gezichten blijven toch altijd leuk.
Ik zal het je sterker vertellen bij diverse winkels hier in de buurt ben ik bekend als "die jongen die altijd met z'n horloge betaalt". Kennelijk zijn er zelfs in Amsterdam maar heel weinig mensen die het doen, als alle AH-kassadames je hier al om beginnen te herkennen ;)
ook in de kroeg? gezien je naam :P
kan ook gewoon via een Nederlandse bank ;-)
Ben benieuwd hoe. Kan je het uitleggen, desnoods via PB?
Dat kun je hier lezen : https://bunq.love/nl/faq-nl/ ;-)

Mocht je er niet uitkomen, stuur me gerust een DM.
ik zelf vind het een erg interessant horloge. ben altijd al fan geweest van de Watches
Goede review! Maar dus geen Apple Pay, ECG, geen roestvrij stalen behuizing, en geen e-sim hier in Nederland? Wat een extreem duur product dan, zeg :D Dan loop je met €500 euro om je pols en de belangrijkste features zitten er gewoon niet op. Dit zou hooguit €300 euro waard mogen zijn, en zelfs dan zou ik nog twijfelen.
Prima review! Dank daarvoor, ik had wel begrepen dat als iets FDA approved is dit ook goed is voor de EU? Begreep dat dit bijvoorbeeld ook zo is gegaan met bijvoorbeeld goedkeuring op de zoetstof aspartaan in europa, omdat deze al FDA approved was.

Ander vraagje, na het updaten naar beta, krijg ik via bunq mijn apple pay op de watch niet werkend, het werkt enkel nog ia mijn telefoon. Iemand een idee?
Vraag 1: ja, natuurlijk kan de EU dit overnemen maar op dit moment is de vraag natuurlijk of ze er moeilijk over gaan doen. Ik zou in ieder geval op een vertraging gaan rekenen, want op apple.com staat keurig wat informatie over de aankomende ECG bij de Apple Watch Series 4, op apple.co.uk, apple.nl en andere europese websites wordt er nog nergens iets over ECG gezegd. Duidt er wat mij betreft op dat dit nog wel even gaat duren helaas.

Vraag 2: dit lijkt me een vraag voor in het bunq topic. Bij mij is alles overigens keurig terug gezet vanuit een backup, ging nog makkelijker dan ik dacht. Ik hoefde het alleen nogmaals te bevestigen in de bunq app.
Dank, idd, vertraging kunnen we wel aardig van uitgaan :)
Gek genoeg kan ik mijn specifieke probleem niet opsporen, maar wellicht bunq zelf even een berichtje doen, hij staat er namelijk wel in bij de iOS bunq app (onder apple watch).
Worst case activeer ik een nieuwe kaart!
Maar wat -doe- je in hemelsnaam met zo'n ding? Een kwalitatieve fitnesstracker is honderden euros goedkoper en gaat veel langer mee op batterij.
Sja. Maar daar kun je dan ook weinig op doen. Ik schreef in de review ook al dat als je een goed gps sporthorloge van Garmin koopt je al snel €250 kwijt bent. En verder, tsja alles wat je ermee kan staat in de review, lijkt me niet handig dat ik dat hier allemaal ga herhalen. Kennelijk is het voor jou gewoon niet genoeg; niet kopen dus in jouw geval ;)
heel veel. laten we het daar op houden. alles is goed uitgelegd geloof ik
Mooie review! Een opmerking; Apple geeft zelf aan dat de Apple Watch Series 4, net als voorgaande watches 18 uur op een acculading werkt, die 2 dagen claimen ze niet. Persoonlijk haal ik met mijn Series 0 wel 2 dagen door het display standaard uit te schakelen (tik op de Digital Crown zet het display tijdelijk aan), kan een tip zijn.

[Reactie gewijzigd door tonnert op 27 september 2018 03:09]