Philips Airfryer XL HD9240/90

Philips Airfryer XL HD9240/90 Review

bertjanssen64Newbie 21 september 2018, laatste update op 26 september 2018, 1.971 views Product gekocht

Philips Airfryer XL HD9240/90

De Airfryer is opzicht een heel handig en top product. Helaas laat de kwaliteit te wensen over en gaat hij snel defect!

Pluspunten

• Zeer handig in gebruik
  • Veelzijdig
  • Snel
  • Echt heel fijn product

Minpunten

• Grilpan niet robuust
  • Snel defect

Ik heb zelf ook een airfryer van Philips en is net 2,5 jaar oud. Zelfde klachten dat ie steeds uitvalt en niet meer aangaat.
Heb hem uit elkaar gehaald . Niet moeilijk en zijn maar 4 schroeven. Ik vermoede dat ‘t probleem op de voedingsprint zat. Ben wat gaan meten en kwam tot de conclusie dat 1 weerstand en 1 ic defect waren. Totale kosten 2 euro.
Hij werkt weer perfect. Hopelijk kan ik met deze info wat mensen blij maken.

Grts Bert

Heb jij ook een Philips Airfryer XL HD9240/90?

Geweldig dat zo'n pan te repareren is, maar als je 'm al 2,5 jaar in bezit hebt neem ik aan dat je 'm ook gebruikt, misschien een tipje van de sluier hoe en wat over de resultaten ?
Ik heb zelf al ± 10 jaar de Tefal arctifry en doet het nog steeds.
Volgens instructies moet je een lepel olie bij doen, maar dat doe ik niet eens.
Het werkt verder prima, smaakt ook goed.
Een ander bijkomend voordeel is dat het makkelijker schoon te maken is dan een frituurpan en geen frituurlucht blijft rondhangen.
Makkelijk schoonmaken zou ik over de Philips airfyer niet willen zeggen. Dat ding van mij is niet meer schoon te krijgen dus die ziet er van binnen nu uit als een oude oven. Maar letterlijk alles dat er in kan smaakt beter dan dat je het zou maken in de oven, en in veel minder tijd.
Hey Bert, geweldig, ik heb bijna hetzelfde probleem, ik heb alleen 2 doorgefikte weerstandjes, zozeer dat ik de kleurcode niet meer kan zien, ik zie dat je er 1 vervangen hebt (R1) maar wat is de kleurcode van de weerstand die ernaast zit? (bij R12)? (ik ben niet heel erg thuis in electronica maar als er een component bruinzwart is en naar brand ruikt is hij waarschijnlijk stuk)
alvast bedankt
Hallo Ceriel.
Nee uiteindelijk heb ik 1 weerstand naast R12 ( vervangen door 2 weerstanden parallel te zetten) en een ic vervangen. Ic werd ook loeiheet en nu gewoon handwarm.
Ik heb er nu extra foto’s bijgeplaats waar r12 op te zien is. Ik kan geen betere foto’s nemen omdat de print weer is ingebouwd.
Hopelijk heb je er wat aan.
Grts Bert .

[Reactie gewijzigd door bertjanssen64 op 26 september 2018 23:29]

Fantastisch, dat waren precies de foto's die ik nodig had. Ik ga meteen aan de slag. Je hebt me zojuist 200 euro bespaard (alhoewel ik twijfel of mijn volgende airfryer een Philips wordt gezien de blazen in de teflonlaag na een jaar en de doorbrandende componenten na 3 jaar :( . Top.
Oke fijn om te lezen. De kwaliteit is niet echt bijzonder, maar ‘t is een super fijn en handig tool voor oa in de keuken.
Hopelijk werkt die van jou ook weer binnenkort.
Grts Bert .
Wellicht goed om aan te geven hoeveel ohm de weerstand moet zijn en welke chip het betreft? Deze AirFryers gaan bij iedereen vrij vlot kapot...
Weet je inmiddels om welke chip het gaat ? Ik kan het type nr. niet lezen op de print.
Hoi Bert, Dank je voor deze duidelijke foto's. Mijn Airfryer is ook kapot gegaan en ik weet bijna zeker dat bij mij één onderdeel is doorgebrand. Het is dat onderdeel met dat gele vierkantje, die op jouw foto's links naast dat blauwe balkje zit. Ik denk dat er onder dat gele vierkantje een spoeltje zit of zo. Ik heb alleen geen idee wat dat voor onderdeel is en of ik die ergens los kan bestellen. Heb jij enig idee?

Ik ben ook op zoek geweest naar een hele nieuwe module (printplaat). Die kan ik wel vinden met artikelnummer 420303612301, maar het lijkt erop dat ik dan ook mijn display moet vervangen.

Ik hoop dat je met op weg kan helpen.

Groet, Joost
Allemaal de beste wensen mensen.

Bij de mijne ook zoiets. Stond niet aan, wel de stekker in het stopcontact. Uit het niets een poef, kortsluiting geur, dood.
Wil nu kijken of ik iets zie wat doorgebrand is of zoiets, maar hoe krijg ik dit ding vredesnaam open? Ik zie wel een soort van inbus boutjes aan de onderkant. Helaas, met de beste wil van de wereld krijg ik geen grip met een "passend" inbus sleuteltje. In de boutjes is het te ondiep.
Is hier speciaal gereedschap voor nodig of heeft een van jullie een andere oplossing?

Alvast bedankt!
Ik kreeg het met een gewone imbus open.
@Peet43 Betreft Torx T20 ( Haal net een HD9240 los met een doorgebrande R1 en R12.)
@rikdedroog De ic is een Viper16L en de weerstanden R1 / R12 van elk 39 Ohm Op https://www.circuitsonline.net/forum/view/136987 aanvullende info. ( en ook andere waarde van de R1/R12