Canon Pixma iP4200 Review

Tarin 13 januari 2006, laatste update op 13 januari 2006, 937 views

Canon Pixma iP4200

Pluspunten

• Printen op CD's
  • Alles inklapbaar/afsluitbaar: weinig stofgevoelig
  • Automagisch dubbelzijdig printen
  • Aparte, betaalbare cardrigdes
  • Lage afdrukkosten (1-2 ct. per tekstafdruk)

Minpunten

• Kan niet tegen HP fotopapier (type: everyday, was juist zo lekker goedkoop)
  • Tekst rafelt een heel klein beetje op gladder papier
  • Goed fotopapier is duur

Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Omdat mijn laserprinter (Laserjet 5N, voor een appel en een ei overgenomen) de geest aan het geven was, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe printer. Goedkoper printers geven meestal hoge afdrukkosten (en zwak plastic behuizingen), dus een printer in de prijsklasse >¤100 zat er wel in.

Ik had wat ervaring met de iP5000, welke ik erg nette (snel en mooi) resultaten had zien leveren, en na het lezen van de review van Canon's (en HP's) nieuwe modellen (linkje naar THG) was het vrij duidelijk: de iP4200 is in feite wat de oude iP5000 was, en de nieuwe iP5200 is in feite weinig meer dan een snellere iP5000.

De behuizing is steviger dan die van de iP5000, die soms wat piepte en kraakte. Ik ben ook erg blij met het feit dat het apparaat ingeklapt vrijwel stofdicht is.

De print-op-CD/DVD-functie is ideaal als je wel eens cd's uitdeelt aan een groep mensen en het resultaat er netjes uit wil laten zien.

De besturing is zo simpel als het maar zijn kan: drie knoppen - aan/uit, resume en papierlade-selectie. Geen extra schermpjes of functies om het direct afdrukken van foto's makkelijker te maken, wat toch vrijwel niemand gebruikt.

De fotokwaliteit is prima. Zodra je met je neus boven op het papier gaat hangen zijn er uiteraard nog wel aparte pixels zichtbaar, maar van redelijke kijkafstand is het verschil met een 'echte' afdruk niet merkbaar.

De duplex-functie is inderdaad wat aan de trage kant, dit wist ik al van de iP5000. Desalniettemin is het een leuke functie als je zonder al te veel na te moeten denken een documentje dubbelzijdig wil afdrukken. Met een serie documenten, of een groot document, is het sneller om het geheel handmatig te doen.

Ik gebruik de printer overigens bijna alleen maar via het netwerk (is aangesloten op een aparte pc, die voor server speelt), en dat werkt perfect. Alles (inclusief de status van de inktpatronen) wordt netjes doorgegeven.

Heb jij ook een Canon Pixma iP4200?