Beyerdynamic Byron BT (Zilver, Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Beyerdynamic Byron BT (Zilver, Zwart) Review

M van Lent 17 september 2018, laatste update op 17 september 2018, 200 views Product gekocht

Beyerdynamic Byron BT (Zilver, Zwart)

Ondanks een aantal minpunten toch erg fijne oortjes voor het geld (~80 euro) Mooi compact, praktisch in gebruik en fraai geluid. Mijn exemplaar ging helaas na ongeveer 10 maanden stuk, gelukkig is dit goed afgehandeld door Coolblue. De overige minpunten zijn niet erg van belang, vijf sterren voor dit product.

Pluspunten

• mooi gebalanceerd geluid
  • voldoende bereik
  • compacte bedieningsunit/accu
  • heel veel bewegingsvrijheid
  • goede bouwkwaliteit en mooi ontwerp
  • kan tegen lichte regen en sneeuw
  • magneetjes in de achterzijde om ze bij elkaar te houden
  • ...of aan andere magnetische oppervlakken op te hangen

Minpunten

• pasvorm oordopjes
  • als je er 1 in hebt 'trekt' het andere eraan
  • niet de beloofde accuduur
  • volume oortjes staat los van de telefoon
  • helaas binnen een jaar stuk gegaan

Reden van aankoop
Na twee jaar lang gerommeld te hebben met bedrade oortjes tijdens het woon- en werkverkeer wilde ik wat meer gemak.
Na een niet al te lange zoektocht heb ik besloten de Byron BT aan te schaffen.

Eerste indruk en gebruik
De oortjes werden geleverd met een draagtasje, opzethaakjes voor bij het sporten en verschillende maten rubberen oorstukjes.
Het eerste dat opviel toen ik ze vastpakte was de chique bouwkwaliteit.
De oortjes zelf hebben magneetjes in de achterkant om ze mee aan elkaar te plakken. Het voordeel is dat je ze hiermee gemakkelijk aan andere magnetische oppervlakken kunt ophangen, denk bijvoorbeeld de verwarming, deur van je kluisje, whiteborden en veel andere dingen.
De draad die beide oortjes met elkaar verbind is mooi dun uitgevoerd, knoopt niet, is niet te lang en voelt niet goedkoop aan.
Het bedieningspaneel is ook de accu en is mooi compact en eveneens goed afgewerkt. De knoppen klikken duidelijk en voelen niet week aan.

Wanneer de oortjes worden ingeschakeld laten ze je dit weten met een stem die 'power on' zegt en wanneer ze verbonden zijn krijg je 'device is connected' te horen. Zo is er ook nog een 'pairing mode on' voor het verbinden van een nieuw apparaat. Uiteindelijk is er nog de gevreesde 'battery is low' en deze wordt na de eerste keer om de minuut herhaald tot ze leeg zijn en ermee stoppen, niet voordat ze 'power off' hebben gezegd natuurlijk. Maar na een tijdje weet je dat je na de eerste battery-is-low-melding nog vijf tot tien minuten hebt. Zelf zette ik ze dan echter gelijk maar uit omdat die melding iedere minuut zo irritant is.

Het duurde even om de oortjes voor de eerste keer te verbinden maar dit lag voornamelijk aan mijzelf. Na even in de handleiding te hebben gekeken was het zo voor elkaar.
Een van de eerste dingen die opviel was dat het volume de eerste tijd zo zacht was maar dit kwam door de volumeregeling. De oortjes zijn los te regelen van je telefoon. De oortjes stonden standaard op ongeveer 50% dus als je telefoon op 100 stond had je nog steeds 50% volume. Dit was eenvoudig op te lossen door de oortjes op 100% te zetten en de telefoon op 50%. Het is dus niet dat je volume 2x zo hard is als je ze beiden op 100% zou zetten.

Toen dit was opgelost bleek ik erg goed klinkende oortjes te hebben gekocht. De bassen zijn mooi diep en de hoge tonen zijn toch mooi scherp. Doorgaans gebruikte ik 8/15e (53%)van het mogelijke volume en soms 10/15e of 5/15e. Bij al deze volumes en er tussenin weten ze mooi geluid voort te brengen. De handleiding zelf raadde aan ongeveer 70% te gebruiken dat is 10/15e van het mogelijke volume. en hier klinken ze dan ook net een stukje beter dan bij 8/15e. Hogere volumes heb ik niet gebruikt omdat dat harder was dan ik hebben kon.

In vergelijking met bedrade oortjes waren deze een wereld van verschil wat betreft het gebruiksgemak. Onderweg in de trein of tijdens het laatste stuk lopen helemaal geen last van kabels die ergens tussen komen of tegen je kleren aan tikken.
Thuis kon ik makkelijk beneden wat drinken halen en mijn telefoon boven laten liggen, het scheelt hierbij dat we een houten plafond/vloer hebben. Maar ook op de benedenverdieping is het bereik meer dan voldoende en vanaf ongeveer 20 meter ging de verbinding haperen. (ik in de schuur achter de tuin en de telefoon in huis).

De accuduur van de oortjes was in mijn geval voldoende maar haalde niet de tijdsduur die volgens de specificaties haalbaar was. In de praktijk bedroeg de accuduur ongeveer vijf uur bij 53% volume en gebruik van beide oortjes. wanneer ik één oortje uitschakelde levert dit ongeveer twee uur extra op. Dan haal je dus wel de opgegeven gebruikstijd van zeven uur.

Gedurende de tijd dat ik deze oortjes heb gebruikt zijn ze ondanks een aantal minpunten (zie hierboven) toch erg fijn gebleken. Het was wel enigszins teleurstellend dat ze na ongeveer 10 maanden stuk zijn gegaan. Wat er precies stukgegaan is weet ik niet maar ik vermoed dat er iets met de driver aan de hand was. Bij lagere bastonen was er een ratelend gekraak te horen en dit deed zich voor tijdens het luisteren van uiteenlopende nummers.
Gelukkig is dit geregeld met de garantie en is dat netjes afgehandeld en opgelost.
Uiteindelijk vind ik de Byron BT wel een aanrader.

*Deze review heb ik ~een maand eerder geschreven op de productpagina van Coolblue en dit is een licht aangepaste versie daarvan*
*helaas heb ik geen foto's gezien ik reeds niet meer over het product beschikte*

Heb jij ook een Beyerdynamic Byron BT (Zilver, Zwart)?