Nefit ModuLine Easy Review

peacelord 16 september 2018, 1.321 views Product gekocht

Nefit ModuLine Easy

Toegegeven de vormgeving is eigentijds en de installatie is betrekkelijk eenvoudig, zeker met een Nefit ketel maar ‘slim’ vind ik deze thermostaat zeker niet. En dat is niet alleen omdat de leverancier vrijwel nooit de firmware actualiseert.

Pluspunten

• Vormgeving
  • Eenvoud installatie
  • Geen abonnementskosten
  • Modulerend
  • Geen batterijen nodig

Minpunten

• zelflerend vermogen nihil
  • Geen innovatie of updates meer door Bosch/Nefit

Kwaliteit Score: 4
Sinds ruim anderhalf jaar gebruik ik de nefit easy i.c.m. een Trendline HRC30/CW5. De huidige softwareversie is 02.19.01, de hardwareversie is 4. Ik heb hem indertijd nieuw gekocht op Marktplaats voor minder dan €150,-

Overall vind ik het qua comfort niet heel veel beter dan de oude thermostaat met draaiknop de Moduline 100. Die zat er hiervoor op. Fraai is dan wel weer dat je de easy gewoon op dezelfde bodemplaat kan klikken. Echt plug and play.

De grote teleurstelling zit hem in het lerend vermogen van het apparaat. Het doet namelijk niks meer of minder dan gebruikersinstellingen vastleggen en deze herhalen. Daar slimme algoritme uit destilleren zo was mijn verwachting vooraf. Niets van dit alles dus. Leuk om te zien is de hoeveelheid gasverbruik maar dat is info die ik ook via diverse andere routes kan verkrijgen.

Jammer dat Nefit/Bosch zelf ook de hoop heeft opgegeven aangezien er al ruim een jaar geen firmwareupdate meer is geweest.

Heb jij ook een Nefit ModuLine Easy?

Ik heb een Moduline 300 (ook zelf lerend) en dacht dat het "slimmere" broertje op dezelfde manier zou werken. De 300 leert in mijn beleving goed wanneer er gestart moet worden met het voorverwarmen en wanneer te stoppen met verwarmen aan het einde van een cylcus. Ik ben daarom wel benieuwd waar je aan merkt dat de Easy niet leert. Werkt de aanwezigheidsfunctie niet? Verbruik je meer of hetzelfde aan gas?