Point of View Black Diamond 650W Review

Kerberos84 24 maart 2010, laatste update op 25 maart 2010, 603 views

Point of View Black Diamond 650W

Pluspunten

• Verpakking
  • Vele aansluitingen
  • Betrouwbaar
  • Stil
  • Afwerking

Minpunten

• Niet-modulair

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Hallo, dit is mn eerste review, dus feedback is welkom.

Enige tijd geleden heb ik deze voeding van Point-Of-View gekocht, om hem te plaatsen in mn systeem. Omdat ik redelijk veel in mijn kast propte, en ik zeker voldoende wilde hebben haalde ik direct een (voor die tijd imposante) 650W-voeding ter vervanging van een 400W. Toen ik de voeding kocht (zo'n 100), heb ik even moeten zoeken waar ik ze kon krijgen, uiteindelijk 45 minuten gereden, en terug. Ik plaatste de voeding, en deze gaf niks. Terug naar de winkel (Forcom in Gent), en daar hebben ze onmiddelijk omgeruild, wel met de melding dat ze eigenlijk niks mis zagen met de voeding. Deze werkte wel direct, op internet niet direct gelijke gevallen meegemaakt, dus waarschijnlijk gewoon pech gehad... Al bij al, nu gezien is ze me de 3 uurtjes onderweg wel waard geweest.

Dit zijn de specs van deze voeding:
Maximaal vermogen 650W
+12V4 18A
-12V 0.8A
5V VSB 3.0A

Uiterlijk
Deze voeding heeft een strak zwart uiterlijk
Opvallend aan deze voeding is de grote 120mm (niet verlichte) fan die aan de onderzijde van de voeding zit, en de metalen "bijenraat" aan de achterkant. Door de grootte van de fan kan deze trager draaien, waardoor het geluid ervan minder wordt. Ook zit de fan meer in de kast, waardoor er minder lawaai is dan bij gewone (budget?)voedingen.
Al bij al een mooie voeding, zonder flashy LED-fan.

Verpakking
De voeding zit verpakt in een mooie zwarte verpakking, zoals te zien op bovenstaande foto. In de doos zat hij nogmaals in een witte verpakking, en daarin zit hij verpakt in bubbelplastic.

Prestaties
Ondanks het gebrek aan kennis voor het uitmeten van mijn voeding kan ik zeggen dat ze me nog nooit in de steek gelaten heeft. Ik draai momenteel een E6600, die ik soms overclock tot 3.4GHz, en dit in combinatie met 3 SATA HDD, 1 DVD-ROM, 1 DVD-RW, 1 Fan-controller met 3 losse fans, 1 CPU-koeler met 2 fans, een 8600GT en een 9800GTX+ in SLI, 2x Kingston 2GB 800MHz, en een acht-tal USB-Devices (G5, G15, LCD-scherm, Gamepad, printer, iPOD, GSM, Readyboost-stick,...).
Dit alles laat de voeding niet echt zweten, en ook tijdens het overclocken krijg ik geen onstabiliteit. De waarden die ik via mijn G15 laat uitlezen blijven allemaal binnen de 90% van de normale standaardwaarden.

Flexibiliteit bij gebrek aan betere omschrijving
Het gaat hier om een niet-modulaire voeding, en dat is jammer voor een voeding in deze klasse. Wel zitten de kabels nog eens verpakt in een zwarte sleeve, en vallen ze daardoor niet op in de kast, want geef toe, al die geel-rode kabels zijn niet netjes. Als je dan nog cable-management hebt dan is het allemaal wel te doen. De kabels zijn ook lang genoeg, en je hebt er genoeg (zie specs).

Al bij al ben ik heel tevreden geweest over deze voeding, mooi verpakt, vele aansluitmogelijkheden, stil en stabiel. En ze gaat toch zeker al bijna 4 jaar mee. Alleen jammer dat de voeding non-modulair is.

Opmerkingen uit de reacties (waarvoor dank) verwerkt in de review, typo verbeterd

Heb jij ook een Point of View Black Diamond 650W?

Als de kabels niet van de voeding verwijdert kunnen worden heet het een niet-modulaire voeding, kunnen ze dat wel dat heet het een modulaire voeding. Die ''zwarte hoesjes'' heten sleeves. De kabel-sleuven heten cable-management. :+
Het uiterlijk is natuurlijk niet echt relevant bij een voeding die toch in de kast verdwijnt maar verder een prima review!
als je het over een winkel hebt is het wel handig om te zeggen welke