Foxconn NetBox-nT330i Review

lekkereloempia 27 maart 2010, laatste update op 3 april 2010, 9.062 views

Foxconn NetBox-nT330i

Pluspunten

• Compact (vergelijkbaar met een router)
  • Kan achter de tv bevestigd worden d.m.v. bijgeleverde bracket
  • genoeg aansluitingen (6x usb, dvi, hdmi, optical out, cardreader)

Minpunten

• geen optische drive (maar er wordt wel een driver cdrom bijgeleverd :S )
  • afwijkende spdif uitgang voor digitaal geluid (mini toslink ipv normale toslink)

Omdat ik een energiezuinige HTPC oplossing zocht om mijn (full) HD content af te spelen viel mijn oog op deze Foxconn Netbox nt-330i . Ik heb lang getwijfeld tussen de ASRock ION 330HT en de Netbox NT-330i. Qua specs moest ie minimaal hetzelfde zijn als de ASRock ION 330HT maar dan (nog) compacter: het formaat van de NT-330i is net zo groot als een (D-link DIR-855) router.
Verder moest het apparaat ook mooi 'weggewerkt' kunnen worden achter de TV (of in mijn geval aan de beamer) Dus de keuze was snel gemaakt!

In deze review zal de NT-330i onder Windows 7 draaien en ik gebruik de meest recente versies van Boxee, Mediaplayer Classic HC (beide gratis te downloaden) om HD content af te spelen.

Verpakking:
De Nt-330i komt in een kleine doos met een power cable, bracket om het achter de tv te bevestigen, desk-mount voor op het bureau, schroefjes, wifi antenne en een driver CDrom.

Inbouwmogelijkheden:
Qua mogelijkheden heb je niet veel keuze, maar daarvoor koop je dit product ook: om de NT330i in gebruik te kunnen nemen heb je nog een 2.5 inch SATA harde schijf en een geheugenreepje (DDR2) nodig.
Let op: er is maar één (SODIMM) geheugenslot, dus je kunt geen 2x 1GB plaatsen.

Het openen van de Foxconn mag niet te hardhandig gebeuren. Eerst dien je met een kruisschroevendraaier de vier schroefjes los te draaien. Daarna heb je een platte schroevendraaier nodig om de cover 'omhoog te wippen' . Vervolgens volg je de bijgeleverde handleiding om de harde schijf en het geheugen te plaatsen.

Installatie:
Het installeren van Windows 7 (via een usb stick) ging vlot en de meeste drivers werden netjes automatisch herkend (op 2 na!). Gelukkig had ik een losse usb adapter (Linksys WUSB54G) welke direct werd herkend door Windows 7. Eenmaal verbinding met internet kon ik de wifi adapter automatisch bijwerken, alleen de co-processor werd niet gevonden en moest handmatig gedownload worden. Gelukkig heeft Foxconn voor deze NT330i een overzichtelijke site: http://www.foxconnchannel...rebones/NT330i/index.html

De bijgeleverde CDrom kon ik helaas niets mee aangezien de Nt330i geen optische drive heeft. Wellicht was het praktischer als de driver op usb stick meegeleverd zou worden.

Performance:
Nadat alle drivers geinstalleerd werd de NT330i via hdmi-kabel aangesloten op de tv. Heb ik een HD film (mkv bestand, dts,1080p) bekeken en zowel het geluid als beeld werden mooi weergegeven in Windows Media Center. Daarna met Mediaplayer Classic HC getest en ook geen problemen. Als laatste heb ik Boxee (voor windows) geinstalleerd en ook hierbij geen problemen ondervonden. Windows Media Classic speelt mijn 1080p op 15% CPU belasting af. Boxee neemt hier 68-80% voor in rekening.

Temperatuur bij Full HD film:

Geluidproductie:
In Idle status hoor je de NT-330i helemaal niet maar bij het afspelen van HD content hoor je dat ie veel moet verwerken. Vergeleken met mijn beamer (28db) hoor ik de Foxconn wel (40db) degelijk maar tijdens het afspelen van een film is dit nauwelijks hoorbaar.

Final Thoughts:
Tijdens de installatie had ik een probleem met de resolutie (bureaublad viel buiten beeld). Ik heb de laatste Nvdia drivers geinstalleerd maar dit bood helaas geen soelaas. Het probleem lag ook niet aan de TV-instellingen (die staat op full pixels en geeft bij andere bronnen wel de juiste 1080p aan).

update: schijnt aan de hdmi-kabel te liggen. Na de kabel vervangen te hebben werd het beeld wel op 1920x1080p (60hz) weergegeven.

Helaas zit er geen gebruikelijke optical out op maar een mini toslink. Ik kan dan ook niet het (DTS) geluid optimaal testen op mijn receiver omdat ik niet over de juiste kabel beschik.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze compacte en energiezuinige HTPC en kan de NT-330i iedereen aanbevelen die een compacte maar krachtige HTPC zoekt!

• TOSHIBA 2.5" 500GB GSX 5400R SATA
  • 2 GB PC-6400 DDR2 800MHz CL5
  • Sony Bravia KDL40W4000
  • Sanyo PLV Z4
  • Denon AVR3850
  • Windows 7

Heb jij ook een Foxconn NetBox-nT330i?

nette review ik weet zeker dat je veel plezier gaat hebben aan dit app. ik heb hem nu een half jaar als super zuinige server draaien en het app. doet het perfect kan niet anders zeggen ;)
Mag ik vragen hoe warm hij wordt
(en wat is je configuratie?)
Temperatuur heb ik er nu bij gezet. Tijdens het afspelen van de film werd het geheel niet warmer dan 49 graden Celsius.

Wat betreft de overscan settings: dus jij past het beeld aan door de resolutie te schuiven zodat het past? Maar heb je dan nog wel daadwerkelijk 1920x1080p? Ik vraag dit omdat ik op mijn andere HTPC (met ATI Radeon HD4850) via HDMI dit probleem niet heb.

Verder begrijp ik niet goed wat je bedoelt met configuratie? Wat zou je nog meer hierover willen weten dan wat de performance kan beinvloeden?

[Reactie gewijzigd door lekkereloempia op 24 maart 2010 19:25]

de bovenstaande vraag was voor copywizard, maar de temp bij jou verhaal was ook ok
m'n ion zat in de 60 graden

m.b.t. overscan, denk niet dat t 1920 x1080p meer was maar iets minder
1880 x nog wat... schat ik, maar er was ten minste geen overscan meer.
heb geen ervaring met Ati maar de nvidia drivers hadden die optie,
kwam ik ook achter via een website (weet niet meer welke)
Het schijnt aan mijn hdmi-kabel te liggen. Ik heb deze vervangen en heb nu wel de correcte 1920x1080p!
Je kunt toch gewoon de cd rom via een externe dvd drive afpelen. Of op een usb stick zetten via een andere computer en op deze uitvoeren.

Verder mooie review. Alleen wat aan de korte kant. :9
Die cdrom's zijn zo old skool. Als de fabrikant nu een usb stick met drivers zou meeleveren dan was de uitkomst van mijn review nog beter geweest :P (Tevens een gratis naamsbekendheid op de usb stick: win-win situatie!)
mooie review. Is 2Gb genoeg om Win7 fantsoenlijk te draaien op dat systeem?
4Gb is al snel 130 euro en dan wordt het hele ding wel duur.

tx
2gb is meer dan genoeg voor HD content. Uiteraard kun je het zo gek maken als je wil. Je kunt ook kiezen voor een kleinere harde schijf als je kosten wil besparen.
Ik heb het dingske ook binnen en kan je vertellen dat het prima loopt op 2gig met win7 en XBMC is al helemaal geen probleem.
Het probleem met de resolutie
Bedoel je hiermee de overscan?

bij mijn ASROCK 330 ION moest ik de Nvidia drivers downloaden,
Na instalatie right-click op de desktop en daar de nvidia tool starten
toen kon ik de over/under scan instellen net een slider (zodat t precies paste)
:-)
nu moet ik wel zeggen dat ik t alleen via HDMI heb geprobeerd

welke smak boxee heb je gebruikt?
boxee standalone (linux) of i.c.m windows 7 ?

[Reactie gewijzigd door Mr_Gee op 24 maart 2010 17:19]

Weet je toevallig ook wat het echte verbruik is? hier en daar zie ik staan dat dit 8watt is maar dat lijkt mij erg weinig :)
Ik heb er een SSD in zitten en een 2,5" usb schijf aanhangen en dan verbruikt hij rond de 20watt, adapter die er bij zit wordt ook niet echt warm dus volgensmij zit het met het verbruik wel goed :)
Gaaf apparaat. Jammer dat je een dergelijke configuratie met 2 (of meer) LAN-poorten alleen in de Industrial PC's tegen komt.

Leuk als hobby-firewall/router/proxy/whatever-apparaat.
Erg interessant ding zeg!

Stomme vraag misschien, maar ik heb alleen ervaring met een oude XBOX met XBMC, met een XBOX-afstandsbediening: hoe bedien je je mediasoftware? Is er een afstandsbediening bij te krijgen?
sorry voor de late reactie maar idd mijn foxconn wordt ook rondt de 50 graden en hangt ook wel af van de omgevings tempratuur verder vindt ik dat de mijne naar mijn mening nog wat te veel geluid maakt maar kan de fan niet lager zetten hoop dat er ooit een bios update komt waarin het wel mogelijk wordt
Is het niet een idee om er een Zalman fanmate tussen te knutselen?
Ik zie een DVI en HDMI kabel uit de Foxconn komen. Is het mogelijk om 2 monitoren aan te sluiten op deze machine? Een via DVI en ander via HDMI, of is het een en dezelfde uitgang?
Ja zowel dvi als hdmi is mogelijk.
Heeft dit apparaatje een Sata-300 aansluiting?
Want een vriend van mij had een SSD gekocht en kwam bedrogen uit met een Sata-150 aan sluiting op zijn ION :S

alvast bedankt! :)