Lenovo IdeaPad 330-15IKBR 81DE00WJMH

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,128TB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 330-15IKBR 81DE00WJMH Review

Lucb1e 15 september 2018, laatste update op 20 september 2018, 4.123 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad 330-15IKBR 81DE00WJMH

Ik heb 'm slechts een paar uur in gebruik, lijkt wel een prima laptop voor de prijs al zou ik enkele keuzes anders hebben gemaakt (zie minpunten). Voor een gemiddelde gebruiker zeker prima. De benoemde plus- en minpunten zijn alleen de bijzonderheden: voor algemene eigenschappen die me bevallen, zie specificaties.

Pluspunten

• Recente en snelle CPU voor deze prijs
  • Linux ondersteuning
  • SSD is SATA (als je ooit een 2.5" SSD gekocht hebt met >128G opslagruimte, kun je die dus hierin gebruiken)
  • Licht vergeleken met de meeste andere 15" laptops
  • Kleine accu gaat op de een of andere manier toch nog lang mee
  • USB-C poort beschikbaar
  • 802.11ac WiFi (en i.c.m. een 802.11n-router, haal ik eindelijk de lang-beloofde 100mbps)

Minpunten

• CPU throttelt bij >40°C al terug naar 1.6GHz (daardoor alsnog slechte CPU performance bij grote rekentaken)
  • Scherm heeft een te lage kijkhoek: als ik het scherm kantel zodat het onderaan goed uitziet, klopt contrast bovenaan niet meer
  • Geen toetsenbordverlichting
  • Toetsenbord: gesplitste pijltjestoetsen; home/pgup/pgdn/end zit onder een Fn-combinatie; geen menuknop
  • Piepkleine SSD, en een HDD erin
  • Opladerblok direct aan het stopcontact
  • Accu niet makkelijk uitneembaar

N.B.: GPU nog niet echt getest.

Toelichting op enkele punten:

Accu gaat redelijk lang mee

Ik heb de SSD uit mijn vorige laptop overgeplaatst, even WiFi drivers geïnstalleerd via een LAN-kabel, en de rest werkte. Nul setup verder en ik had alle programma's en gegevens klaar staan, super chill. Dat wil ook zeggen dat de software identiek is en daardoor de hardware (i.c.m. de accu) behoorlijk goed te vergelijken is.

Mijn vorige laptop had een 48Wh accu, en bij wat internetten ging dat zo'n 2 uur mee. Deze heeft 33Wh, dus ik was bang dat deze hooguit twee uur mee zou gaan, en na een jaar misschien nog maar 1 uur. Momenteel claimt de laptop echter nog 5 uur vooruit te kunnen op 90%! Dat is even een verschil :). Bij 60% claimde het nog 3 uur, dus het lijkt wel ongeveer te kloppen.

Eerder deze zomer had ik een laptop uitgeprobeerd met daarin 62Wh: superfijn, dacht ik, maar die ging eigenlijk niet bijzonder lang mee. Het lijkt dus echt te liggen aan de hardware die er voor de rest in ligt. Deze CPU schaalt heel veel en heel snel, merk ik aan cpufreq-info output, dus het lijkt erop dat hij echt stil gaat liggen wanneer er niks te doen is (en dus minder stroom verbruikt). Hier merk je overigens niks van: er wordt bijgeschakeld sneller dan je kan knipperen. Elke smartphone- en laptop-CPU doet dit overigens in meer of mindere maten, deze alleen wat meer dan me toevallig tot dusver was opgevallen.

Ik dacht juist dat het aantal watt-uur een mooi, objectief getal was om de hoeveelheid accucapaciteit aan te geven. Valt dat even tegen! Het ligt gewoon aan wat je onder de motorkap legt: een 8e generatie i7 met een 62Wh accu kan minder lang meegaan dan een 8e generatie i5 met een 33Wh accu. Dat had ik niet verwacht!

In suspend (in Windows termen heet dat slaapstand, stand-by of energie sparen, afhankelijk van de vertaling en versie) gebruikt de laptop 10 procentpunten in 8.5 uur, van 61% naar 51%. Een volle accu zou dus zo'n 85 uur meegaan, wat naar schatting redelijk overeenkomt met mijn vorige laptop.

Toetsenbord

De objectieve problemen zoals genoemd: missende toetsen, samengevoegde pijltjestoetsen, en nuttige toetsen onder Fn zijn jammer, maargoed, daar maakt iedereen zich schuldig aan. Dit home/end/pgup/pgdn ding is wel het toppunt overigens: waar weinig mensen misschien een sysrq gebruiken (die ook mist), is met één hand onder je hoofd en met de andere pagedownen wel echt een dingetje dat ik meer mensen zie doen. En home/end gebruik ik in ieder geval continu bij tekstbewerken buiten Vim (dus juist op de mainstream manier tekstverwerken), of andere power-users dat misschien niet doen... geen idee.

Het subjectieve deel van "hoe voelt het toetsenbord" zit wel goed. Ik heb het niet als pluspunt omdat het ook niet bijzonder is.

Ook bij deze laptop, net als de vorige HP van 1099 euro die ik getest heb, valt het toetsenbord wel tegen in het aantal toetsen die je tegelijkertijd kan indrukken. Het is niet zo erg als bij die HP, maar ook hier zijn enkele problematische combinaties die wel voorkomen: in Factorio moet je stil gaan staan om je inventory te openen wanneer je naar rechtsboven of rechtsonder aan het lopen was (dus W+D+E of S+D+E gaan niet samen), en ook A+D+Tab gaan niet samen (in een shooter is dat bijvoorbeeld naar linksachter lopen en tegelijkertijd score bekijken).

Piepkleine SSD en HDD erin

Dit zijn twee minpunten: piepkleine SSD is een nadeel, en de HDD is een nadeel. Ik blijf het herhalen bij elke review deze zomer:

Harde schijf = luider & meer stroomverbruik & minder schokbestendig & trager & meer warmteproductie & zwaarder. Dit moet je gewoon echt niet willen, maar je komt er in 2018 niet omheen.

Zo'n HDD kost zeg 40 euro, en een SSD van dubbele grootte kost 50 euro extra. Als ze 10 euro meer uitgeven, heb je een 256G SSD en dat is al redelijk wat voor de meeste niet-gamers. Dan voor de gamers, maak het 50 euro duurder, en je krijgt al een 500G SSD. Vervolgens laat je het HDD slot lekker leeg, en kan men ermee doen wat ze willen: over een jaar nog een 500G SSD erbij, of voor 40 euro die extra terabyte HDD erbij kopen, of een DVD-drive zou mijn vader fijn vinden... er zijn dan opeens veel mogelijkheden!

Beeldscherm

De verticale beeldhoek is zo klein dat het scherm onderaan een fout contrast heeft terwijl het bovenaan in orde is. En omgekeerd natuurlijk: als je het dan kantelt zodat het onderaan goed is, klopt het aan de bovenkant niet meer.

Van een site met tests voor LCD-schermen heb ik wat foto's genomen. Credits aan http://www.lagom.nl/lcd-test/

Om zeker te weten dat het niet aan mij ligt, heb ik een extern scherm aangesloten. Dit scherm was tweedehands 100 euro nadat het 1 jaar oud was (en schermen verliezen hun waarde niet snel zolang je het niet bekrast, aangezien het na een jaar nog zo goed als nieuw functioneert, dus duur zal 'ie nieuw niet geweest zijn). Net als de laptop is dit een mat scherm.

Allereerst de laptop:

Je ziet een witte gloed, die komt doordat ik de foto in een scherpe hoek van boven heb genomen. Als ik dat niet had gedaan, zag je nog veel minder van de contrast-test. Bij het scherm, heb ik de foto vervolgens ook met een redelijk scherpe hoek genomen:

Het verschil moge duidelijk zijn: bij de Lenovo is niks te zien tot niveau 6, terwijl op het externe scherm is elk vlakje zichtbaar (zoals de site ook zegt dat zou moeten kunnen).

Vervolgens een "gamma" test. Volgens de site zouden schermen tegenwoordig rond de 2.2 moeten zitten, dat hebben fabrikanten blijkbaar afgesproken zodat alle schermen kleuren ongeveer hetzelfde weergeven. Aldus die website. Eerst de laptop met 2 verschillende hoeken van het scherm:

En dan het externe scherm:

Hoewel het externe scherm ook niet perfect is, zit het veel dichter bij de waarheid dan het scherm van Lenovo.

Omdat bij elke foto zo'n parabool aan witte gloed door het beeld zit, heb ik eens wat andere systemen erbij gepakt. De volgorde is Lenovo -> externe scherm -> de twee andere laptops. Merk op dat de laatste een dosis blur heeft omdat ik een beetje te goed zichtbaar was :P

De laatste heeft een glanzend scherm, maar als ik de foto's zo bekijk lijkt het toch niet af te hangen van glans/mat.

Het Lenovo scherm is dus behoorlijk, uh, slecht. Jammer.

Linux-ondersteuning

[tt]apt install atheros-firmware[/tt] en voor de rest een standaard Debian Buster installatie met een 4.17 kernel. Enige probleem is de throttling: met acpi=off als boot flag heb je het probleem nauwelijks nog (pas throttling bij 80°C iirc), dus het zit toch ergens in de software. Indien iemand meer info wil, reply even, dan vul ik dit aan!

Openschroeven

Hele onderkant komt eraf, geen los klepje voor de SSD of RAM-geheugen. De plastic clipjes zitten ook hier behoorlijk vervelend vast, ik ben bang dat ik intern dingen kapot maak (met name bij de USB-aansluitingen en dergelijke) wanneer ik voorzichtig met iets van plastic erin probeer te steken...

De HDD zit waar je normaal een DVD-drive zou verwachten, en heeft een aansluiting die ik niet direct herken (ik verkoop geen hardware meer, dus ik hou het niet meer zo bij). Ziet uit als een minder brede variant van SATA. Er zit een klein printplaatje tussen als conversie (niet zo groot als SATA naar USB, dus ik vermoed dat het slechts een andere pin-layout is en geen protocolvertaling).

De SSD hebben ze vastgeklemd met een interessante constructie. Normaal zit er toch wel één schroefje in, maar als ik eerlijk ben: het zit toch tegen de kap aan (kan nergens heen) en het is me ook wel makkelijk. Het voelt alleen zo onveilig, maar als ik er logisch over nadenk, is het dat niet: sterker nog, ze hebben zelfs relatief veel schokdemping toegevoegd (bij de SSD wel maar dan bij de HDD (die het nodig heeft) weer niet, de grapjassen :P).

Accu zit intern vast met een interne connector, geen extern schuifje.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 330-15IKBR 81DE00WJMH?

Pro tip: met Num Lock uit kan je de Num-toetsen voor navigatie gebruiken. Als het goed is staat er ook op welke toets wat doet. (2,4,6,8 zijn pijltjes, 3 en 9 PgDown en PgUp, 7 en 1 Home en End. 0 is Ins, . is Del.
Dat is bij alle computers, maar thanks voor de tip :)

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5