Samsung X5 1TB Zwart

Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Samsung X5 1TB Zwart Review

Foritain 14 september 2018, 2.905 views Product geleend

Samsung X5 1TB Zwart

Samsung hun externe Thunderbolt SSD is een beest en doet in veel opzichten niet onder voor snelle interne drives; externe SATA SSD's komen er niet aan te pas. Er zitten echter wel wat 'buts' aan vast zoals een 'vrij pittige' prijs.

Pluspunten

• Extreem snel. In de meeste taken net zo snel (sequential -en- random) als een vlotte interne NVMe SSD vanwege de Thunderbolt interface in plaats van veel tragere USB; een echt mobiel werkpaard ipv louter een vlot opslagmedium
  • Stevig, net afgewerkt geheel
  • Staat praktisch zonder directe concurrentie
  • Let op: ook verkrijgbaar in 500GB en 2TB opties

Minpunten

• "Beetje duur"; Prijs-per-Gigabyte het dubbele van externe SATA SSD's
  • Kan warm worden en throttlen bij langdure sequential loads (moet je wel de halve drive in één keer vol willen knallen)
  • Let op: Vereist Thunderbolt 3 support, enkel een USB 3.1 Type-C connector is niet genoeg. Daarmee werkt deze niet op menig desktop pc.

Samsung X5 review

Hoewel er af en toe nog tergend trage externe schijven in de winkels liggen hebben wij die al een tijd geleden achter ons gelaten: externe SSD’s maken ons testwerk en het frequent meeslepen van grote hoeveelheid data een forse stap sneller.

Maar wat als ‘snel’ niet genoeg is voor je, of vermoedelijk een relevantere vraag uit de praktijk: wat als je op top snelheid van een externe SSD wilt werken? Daarvoor komt Samsung vandaag met de X5 aanzetten, een externe Thunderbolt 3 NVMe SSD. Een externe SSD zoals nooit tevoren, volgens Samsung in elk geval, waarbij we de prestaties van een snelle interne NVMe SSD in een kastje buiten de computer moeten kunnen krijgen. Want dat is wat Thunderbolt in feite natuurlijk is,

Prijskaartje? Unknown momenteel. Maar ga gemakshalve maar uit van iets in de ‘als je het moet vragen vindt je het vast te veel’ categorie. Update: 1TB versie staat inmiddels op 649 euro

Uitpakken

Veeeeeeeet! Nieuwe SSD! Uitpakken die zooi! Review guides zijn voor noobs enzo. Meteen even experimenteren hoe de nieuwe setup voor video het voor foto’s doet, brengt in elk geval weer wat warmte en leven terug nietwaar?

Net doosje, achterop wat tekst over dat dit ding snel is, encryptie kent, etcetera. Presentatie best netjes allemaal wat ook wel nodig is gezien de positionering als ultieme externe SSD.

Fysieke presentatie van het product is ook uitstekend. Met zo’n 150 gram best zwaar voor een apparaat wat ongeveer de afmetingen heeft van een old-school mobieltje 10 jaar terug (ca 12 bij 6 bij 2 cm), maar dat is in dit geval een positief signaal gezien er vast een forse hoeveelheid metaal in zal moeten zitten om zo’n SSD koel te houden.

De X5 is vooral opvallend stevig en strak afgewerkt en geeft echt de indruk tegen een stootje te kunnen. Op papier kan de T5 externe SSD dat ook wel, maar die metalen afwerking krast wel als je er ‘intensief’ mee aan de slag gaat terwijl de X5 wat meer op broekzak-gebruik (met o.a. sleutels, telefoons, muntjes, speelgoedautotje van je kinderen, etc) afgesteld lijkt te zijn. Zelf vind ik de rood-grijs combinatie in elk geval wel geslaagd, al is het wel een vrij specifieke kleurstelling.

Aansluiten doen we met een enkele Type-C kabel. Geen Type-A kabels en dergelijke.

Specs

Oops, uitdagingen!

Uiteraard vol goede moed aan de slag, ding aan m’n vaste werkstation gehangen, en…. Niks. Whoops, dit is een pure Thunderbolt 3.0 SSD en USB 3.1 Type-C aansluitingen zonder de Thunderbolt ondersteuning ingebouwd werken simpelweg niet. Een zoektocht door enkele tientallen (Recente) moederborden bracht ook geen soelaas; wel veel Type-C headers, maar geen enkel bord met de vermelding ‘Thunderbolt’.

Nader zoekwerk leerde mij dat Thunderbolt enkele jaren weliswaar mondjesmaat in luxere moederborden werd gebouwd, maar vandaag de dag lijken de moederbordfabrikanten er nauwelijks brood in te zien. Welgeteld één Z370 moederbord kwam naar voren als zijnde een echt Thunderbolt 3.0 bord (sommigen werken wel met een prijzige, en volgens menig bericht niet geheel bug-vrije add-in cards): de ASRock Fatal1ty Gaming-ITX/ac. Kudos aan ASRock voor het (Regelmatig) maken van borden met niche features I guess, maar de keuze is niet extreem.

Heel vreemd was onze uitdaging niet, want tot dusver was Thunderbolt eigenlijk enkel interessant voor een zeer select aantal doeleinden. A) Het aansluiten van Mac schermen, en voor PC’s zijn daar plenty alternatieven voor, zowel goedkoper als beter voor dergelijke bedragen. B) een paar super niche desktop-externe-storage oplossingen waar je dan zelf een zwik SSD’s in kan plaatsen C) Externe grafische kaarten, iets wat feitelijk nutteloos is op een desktop systeem.

Zo gek is het dus niet dat Thunderbolt vooral te vinden is in Macs en (luxere) laptops. Op zich niet Samsung’s schuld, maar wel iets om even bij stil te staan gezien we nu dus een product in handen hebben dat wel degelijk interessant kan zijn voor gebruik op onze trusty (Windows) desktop PC’s. Enfin, de uitdagingen hielden niet op, want ook in luxere Windows laptops is de Thunderbolt support nog niet per sé wat het zou kunnen zijn. De (verder overigens fantastische) Dell XPS 15 waar ik dagelijks mee werk is bijvoorbeeld beperkt tot 2 lanes PCIe op TB3 wat inhoudt dat ik in theorie wel een groot voordeel zou moeten kunnen halen boven de mainstream externe SSD’s (zoals de Samsung T5, WD MyPassport, Sandisk Extreme Portable etc), maar het maximale er wellicht toch niet uit zou halen.

Eenmaal op de PC aangesloten kunnen we aan de slag, en voor de liefhebber kan je met de Samsung software van de hardwarematige encryptie gebruik maken.

Prestaties

Om nu een nieuwe Macbook Pro te bestellen om een externe SSD te reviewen gaat wat ver, dus gaan we vandaag genoegen nemen met de resultaten op de Dell XPS 15 en onze resultaten updaten zodra de ASRock Z370 Gaming ITX/AC hier is. Dus nogmaals voor de goede orde: in de resultaten die je hier momenteel ziet is er sprake van een maximale doorvoer bottleneck vanuit de laptop, en zoals je ziet ligt die duidelijk op de 1400MB/s

Bottleneck of niet, dit laat zien dat wat we tot dusver ‘erg snelle’ externe opslag zouden noemen zoals een Samsung T2 op USB 3.1, eenvoudig voorbij wordt geknald door de nieuwe X5, om over de verschillen met de externe HDD's en dergelijke maar te zwijgen.

Dermate snel dat werken vanaf deze drive praktisch even snel is als het werken vanaf een interne NVMe SSD in je machine, want zetten we hem in de grafiek naast de interne SSD's die we hebben getest dan doet hij het toch ook erg goed. En dat is natuurlijk iets heel moois, want hoewel bijvoorbeeld games booten vanaf een externe SSD voorheen ook al grofweg even snel ging als van een lokale schijf zien we nu een product wat makkelijk mee te nemen is maar fundamenteel een (grofweg) gelijke prestatie biedt aan een intern beestje. Testen we bijvoorbeeld hoe onze Dell XPS 15 met hetzelfde Adobe Premiere project omgaat vanaf de lokale schijf als van de X5, dan hebben we het over dezelfde ervaring. Kortom je kan werken alsof het een lokale schijf is.

Kleine kanttekening: Deze drie grafieken met een korreltje zout nemen, want het testplatform is natuurlijk niet hetzelfde als die van de interne SSD vergelijking.

De vraag is natuurlijk: Krijg je de X5 ook op één of andere manier op zijn knieen. In eerste instantie doen we dat door hem bijna vol te schrijven en te hertesten, maar dat zet in dit geval geen zoden aan de dijk. Wat dat echter wel deed was een folder bestaande uit duizenden grote en kleine bestanden van ca 600GB, waarbij opviel dat richting het einde de schijf erg warm werd en de prestaties inkakten. Direct daarna herhaalden we de overzet actie met de World of Warcraft map (53 GB, gevarieerde bestanden) en viel op dat wat voorheen een ~50GB burst was boven de 1GB/s dat de X5 nu geregeld even inkakte naar ca 150 MB/s, een beveiligingsmaatregel van Samsung tegen warmte.

De vraag is natuurlijk, wanneer heb je daar wel of niet last van. Je krijgt het niet zo maar voor elkaar, je moet de schijf echt flink hameren met gevarieerde bestanden voor meer dan de halve capaciteit, non-stop. Vermoedelijk zal het de meeste doeleinden niet in de weg staan, maar het is toch minimaal duidelijke kanttekening waardig gezien een aantal extremere doeleinden er wel degelijk tegen aan kunnen lopen. Positieve keerzijde: handenwarmertje voor de winter!

Samsung maakt een mega sprong wat prestaties van externe SSD’s betreft met de X5 en laat alles wat we tot dusver hebben gezien aan externe SSD’s met zo’n marge achter zich dat we best even enthousiast mogen zijn. Sure, Thunderbolt 3.0 opslag is niet helemaal nieuw, maar het gros daarvan zijn desktop oplossingen, geen mobiele werk-hier--directvanaf NVMe SSD’s zoals dit. Wat het precies gaat kosten is nog even de vraag, maar dat dit vooral in pro of prosumer situaties tot zijn recht gaat komen zal duidelijk zijn, situaties waar tijd echt geld is, of het direct kunnen werken vanaf retesnelle externe opslag die praktisch gelijkwaardig is aan interne opslag simpelweg cruciaal is. Die doelgroep zal meer geïnteresseerd zijn in het feit dat hier ook een 2TB versie van gaat komen dan wat het precies kost, althans dat hoop ik in de veronderstelling dat het niet weinig gaat zijn.

Hou er wel rekening mee dat wanneer hij zwaar genoeg wordt gehamerd dat de warmte-beveiliging zijn ding gaat doen, al zal het aantal praktische scenario’s waar je duizenden bestanden in 500GB of meer in één keer wilt schrijven nog wel te overzien zijn wel de opmerking waardig. Hou er ook rekening mee dat je echt Thunderbolt 3.0 nodig hebt, simpelweg USB 3.1 Type-C is niet genoeg. Wie weet helpen producten als dit moederbordfabrikanten weer eens wat native Thunderbolt 3.0 bordjes uit te brengen. Nogmaals voor de zekerheid: onze test hier met de Dell XPS 15 is flawed gezien de 2-lane opstelling van die laptop niet het maximale uit dit ding kan halen, al is het wel tekenend voor de praktijk waarin het aantal apparaten dat dit ding optimaal kan benutten sowieso heel erg beperkt is. Maar geen zorgen, het gat tussen dit en bijvoorbeeld de T5 is nu ook al gigantisch genoeg voor een heldere conclusie, en daarbij is de ASRock Z370 Gaming ITX/ac, het enige Z370 moederbord met Thunderbolt 3.0 ingebouwd, inmiddels al gearriveerd zodat we deze review al heel spoedig van een passende update kunnen voorzien.

Kortom: Voor zij die hun externe opslag even snel wil (of ik vermoed gezien de kosten: moet) hebben als hun interne NVMe SSD’s.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Heb jij ook een Samsung X5 1TB Zwart?

Toen ik de eerste foto zag dacht ik even.... hu dak koffers? Maar weer een nette review! :D
Als ze een dikke auto en hotel erbij fixen wil ik wel dak koffers reviewen hoor :D
Interessant. Nouja, de prijs niet. De mogelijkheden wel.

Een ander voordeel lijkt me dat het ding niet als 'extern' apparaat zal worden gezien zodat Windows er zonder al te veel geklooi van zal booten (wat met USB HDDs in elk geval de laatste keer dat ik het probeerde niet geval was).

Op dit moment doe ik dat namelijk op Mac, ik heb op mijn werk een iMac met een spinning drive (nouja, een hybrid ding dat Apple 'fusion' noemt) en die is niet echt vooruit te branden en het ding is verrot lastig open te maken. Nu een USB3 SSD er aan als bootdrive. Mede voordeel is dat ik gewoon de schijf mee kan nemen naar huis en aan de Mac Mini of MacBook (2010 model!) drukken hier en er gewoon van kan booten in mijn vertrouwde omgeving. Dat is iets dat Apple echt goed voor elkaar heeft. O+ Alleen jammer dat MS Office elke keer opnieuw geactiveerd moet worden vanwege het veranderde serienummer grmblgrmbl

Dit zou nog een stukje sneller zijn ook, maargoed. Prijs. Maar misschien gaan ze nog wel wat omlaag.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2018 16:22]

Als ik een (functionerende xD) Mac had gehad had ik het graag getest :D

Als het werkt dan heb je idd niet die usb overhead en zal het normaliter echt een flinke zwik sneller moeten zijn.
Mooi dingetje en dito review :)
Wel aan de prijs, maar de kleur is mooi, net als je nagels.. ;)
Dank je, weer speciaal voor jullie gelakt. Plus een crash hand-afslankkuur natuurlijk :D
Zo de knetters. Die snel zijn snel. En wat een prijskaart zeg. Dit overtreft de ROG ingrediënten.

Samtastisch!

Had ik al vermeld dat deze snel is?
Heh, dit is wel redelijk 'premium' ;) Koop je ook een GTX 1080 Ti voor enzo :D

Und thnx :D