HP Pavilion 15-cs0649nd

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 1,256TB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-cs0649nd Review

nokiaan958GB 6 september 2018, laatste update op 6 september 2018, 886 views Product gekocht

HP Pavilion 15-cs0649nd

Vlotte laptop voor een redelijke prijs

Pluspunten

• start lekker snel op
  • goed beeld
  • redelijk dun en niet zwaar
  • usb-c aansluiting
  • prima geluid

Minpunten

• accuduur valt wat tegen
  • onbekende specificaties ssd
  • ook binnenshuis wegvallend wifi

Na iemand blij gemaakt te hebben met mijn 5 jaar oude 18" Asus i7 laptop, heb ik net voor mijn vakantie deze laptop gekocht.

Mijn vorige laptop heb ik gekocht als desktopvervanger maar de praktijk was dat hij alleen tijdens de vakantie werd gebruikt. Daarom mocht hij wel iets lichter en compacter.

Ik heb gezocht naar een laptop met minimaal een 15" of groter IPS-scherm, 8e generatie intelprocessor, 8GB geheugen, minimaal 256GB SSD en USB-c aansluiting. Merken als Acer of Medion hoef ik niet dus bleek deze laptop de goedkoopste optie.Voor iets meer geld hadden andere laptops een snellere grafische kaart of een andere feature waar ik het nut niet van in zag.

Bij de eerste keer opladen een kleine teleurstelling: bij het laden is op de laptop geen indicatie-led zichtbaar om aan te geven of er geladen wordt. Vals alarm want aan de rechterzijkant naast de aansluiting van de lader zit een minuscuul ledje die aangeeft of er geladen wordt en een andere kleur als de accu vol is.

Ik zocht eigenlijk een laptop zonder harddisk. Veel opslag heb ik namelijk niet nodig en een lange batterijduur is belangrijker dan meer opslag. Mijn vermoeden is dat de accu vrij snel leeg is vanwege de harddisk. Bij energiebesparing heb ik ingesteld dat dat na 1 minuut de harddisk uit mag. Eigenlijk zou hij altijd uit moeten staan tenzij hij tijdelijk wordt gebruikt. Wie weet hoe dat moet is mijn held!

Onbekend was of er een sata- of nvme-m.2 in zit. Dat is nergens in de specificaties te vinden. Na systeeminformatie te hebben opgevraagd en googlen op het typenummer van de ssd blijkt het een sataIII-ssd van het voor mij onbekend merk "Micron Technology Inc." te zijn.

Bij het uitklappen van het scherm komt de achterkant van de laptop iets omhoog, Hij staat dan als het ware op het scharnier aan de onderkant van het scherm. Ik zie het nut hier niet van in maar het is ook niet hinderlijk.

Het enige lelijke aan deze laptop vind ik de golvende en geperforeerde strook boven het toetsenbord. Hierachter zitten de speakers. De speaker geven een prima geluid, boven verwachting zelfs.

Na de eerste keer opstarten en windows-instellingen te hebben opgegeven is het opvallend hoeveel rotzooi Windows 10 meelevert. Denk dat Windows net als Android gratis gaat worden en dat ze de koper van een product hiermee daarom durven op te schepen. Na eerst een verplicht Microsoft-id te hebben ingevuld krijg ik een circus van popups en meldingen die een paar dagen hebben geduurd totdat ik de software heb verwijderd of het uitgezet. Hinderlijk is ook dat proefversie McAfee is geinstalleerd.

Na de paar weken vakantie kan ik (zonder muis) goed overweg met deze laptop en weet nu alle knoppen wel te vinden.
Hij is een prima reisgezel gebleken bij het browsen, Emailen, muziek luisteren en filmpjes kijken. Wel vraag ik mij af waarom wifi zo vaak wegvalt terwijl ander apparaten daar geen last van lijken hebben. Zelfs thuis viel zomaar de wifi weg terwijl de verbinding daar uitmuntend is. Uiteraard zijn de nieuwste drivers al geinstalleerd.

Een issue waar ik nog naar moet kijken is waarom ik de bestanden op mijn NAS niet kan benaderen. OpenVPN heeft keurig een verbinding met de synology VPN-server op mijn NAS thuis. Op het Synology-forum las ik dat meer personen het probleem hebben dat het ene windowsapparaat prima bij de bestanden kan komen en het andere niet. Ik heb alles al geprobeerd en in de firewall van de laptop ook de ip-adressen van mijn VPN open gezet.

Mijn review is "slechts" drie sterren omdat de wifi zo wisselvallig is.
Mocht ik de oorzaak vinden of het probleem zijn opgelost dan laat ik het hier wel even weten.

edit 21:11
Tijdens het typen van dit bericht zie ik dat HP Support Assistant 7 updates beschikbaar heeft!!! Supersnelle service van HP binnen 5 minuten na het typen van deze review :).
Er zit helaas geen update van de wifi-driver bij :(

Heb jij ook een HP Pavilion 15-cs0649nd?

Hoe is de accuduur ? Ben van plan om deze laptop aan te schaffen voor mijn hbo ict opleiding, heb daar een redelijke accuduur voor nodig. En heb je al uitgevonden hoe je de hdd uit moet zetten ?
Nee, het uitschakelen van de hdd heb ik nog niet naar gekeken/gezocht .

Schat dat hij bij mij bij licht gebruik na 6 uur weer opgeladen moet
Hoe is het met de wifi klachten? Ik heb deze laptop gekocht maar aangezien ik met mijn vorige HP ook wifi klachten had laat ik de doos nog even dicht.
Wat is jouw indruk van het beeldscherm? Wat vind je van de kleuren, helderheid en inkijkhoeken?