Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless Review

BlackSmokey 29 april 2010, laatste update op 27 mei 2012, 79.537 views

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Stabiliteit
  • Professionele insteek
  • Degelijkheid
  • Extern benaderbaar

Minpunten

• Geen papieren handleiding
  • Beperkte uitbreidingsmogelijkheden
  • Start traag op

Kwaliteit voeding Score: 4
Na veel rond te hebben gekeken, en hier en daar reviews te hebben gelezen zat ik nog steeds met de vraag: Nas of Homeserver. Prijs technisch maakt het niet zo heel veel uit (over het algemeen is een NAS iets duurder). Een Homeserver is makkelijker in gebruik maar ik wou graag iets hebben waarmee ik zelf meer kon doen. Dus toch maar voor een NAS gekozen. (Zie mijn review van de Acer Easystore H340: http://tweakers.net/price...ore-h340.html#tab:reviews)

Ook hier veel rond gekeken. De meest uitgebreide NAS-Devices kwamen voorbij maar daar schrok ik toch wel heel erg van de prijs. Toen viel mijn oog op de Netgear Readynas Duo. Compact apparaatje voor een leuke prijs en toch nog genoeg functies aan boord. Uiteindelijk toch over gegaan op de aanschaf er van.

Unboxing:

Stevige doos waar in karton de Readynas zelf in zit. De trays zitten al in de Readynas. Eronder ligt een adapter, RJ-45 kabel (UTP netwerkkabel) en een zakje met allerlei papieren en 1 cd-rom.

De papieren bestaan zoals altijd uit een Quickguide (in 5 verschillende talen) en de garantieticket (ook in 5 talen). Helaas ontbreekt er voor het geld een volledig geprinte versie van de volledige handleiding. Op de cd-rom zijn een tweetal programma's te vinden. RAIDar en NTI Shadow Utility (Over de functies van de software kom ik later terug). Ik heb er zelf deze RND2000 in combinatie met 2 Western Digital Eco Green 1 TB 64 mb chache harddisks.

Eerste indruk:

Mooie (daar zijn de meningen over verdeeld) en zeer robuuste behuizing. Strak afgewerkt metalen behuizing met plastic/metalen slays. (Harddisks worden vastgeschroefd op een metalen plaat, voorkant van de slave is van plastic). De klep voor de slaves is ook van metaal met een soort Coolermaster achitg gaas voorop. Geeft een stuk professionelere uitstraling dan de meeste NAS-devices.

Installatie:

Power en Ethernet aansluiten is natuurlijk niet al te moeilijk. Evenals het installeren van de harddisks. Slay eruit halen, Hardeschijf er op leggen. Vier schroefjes erin draaien en weer terug in de Readynas steken. Eventueel kan je met een schuifje er voor zorgen dat je de harddisk er niet uit kan halen.
Readynas aanzetten en op naar je pc.

Eenmaal op een pc installeer je het programma RAIDar. Dit is een netwerkverkenningstool die gaat kijken of er een Readynas op het netwerk is aangesloten. Zodra hij hem heeft gevonden krijg je een overzicht van de Readynas, ook kan je onderin rechtstreeks door naar de Setup-pagina. Eerst even inloggen en je komt dan direct op de overzichtspagina. Hier kan je doormiddel van een wizard door alle basis instellingen. Dit kan je eventueel ook allemaal handmatig doen, alleen zijn er dan nog veel meer functies in te stellen.

Nu is de Readynas qua basis mogelijkheden klaar voor gebruik.

Readynas in gebruik:

Zoals je gewend bent makkelijk te bereiken vanuit Windows. Gewoon naar "Netwerk" toe in deze computer en hij komt vanzelf in beeld. Vanaf hier kan je bladeren op de Readynas (Let op! Als je eerst hebt ingelogd als Admin en daarna de Readynas benadert via windows zie je andere mappen dan wanneer je als Gebruiker inlogt.)

Als je inlogt op de Adminpagina krijg je aan de linkerkant een overzicht met alle onderdelen.
Bestaande uit de volgende onderdelen:

1: Netwerk
Hier heb je weer een viertal subkopjes, allemaal hebben ze betrekking tot de netwerkinstellingen(waaronder DHCP en WINS).

2: Security
Hier kan je useraccounts/Groupaccounts aanmaken en bepalen wat hij/zij mag en hoeveel opslag er maximaal gebruikt mag worden. Tevens kan hier je admin password worden aangepast.

3: Services
Deze huisvest alle protocols en services. Zoals de streaming en Discoveryservices. (UPNP, Bonjour, Itunes-server en nog een hele waslijst), tevens vind je hier de Add-ons lijst. Hier zijn een drietal add-ons al reeds geinstalleerd. ReadyNAS Photo, Bittorrent Client en ReadyNAS Remote. Readynas foto is een service die doormiddel van een windows/linux/apple programma je in staat stelt op een relatief simpele manier je foto's de categoriseren en te sharen. De bittorrent client heeft denk ik geen uitleg nodig, en de ReadyNAS Remote stelt jou in staat om via een kleine client op je pc overal ter wereld toegang te verkrijgen tot je ReadyNAS.

4: Volumes
Hierin is een overzicht te zien van de geinstalleerde hardeschijven en eventueel ook de aangesloten USB-hardeschijven.

5: Shares
Hier kunnen mappen aangemaakt worden en bepaald worden welke personen/groepen deze map wel/niet in mogen.

6: Backup
Hierin kunnen backups via de USB-poorten of van bijvoorbeeld een Timecapsule worden ingesteld.

7: Printers
Heeft neem ik aan geen verdere uitleg nodig

8: System
Hierin zijn alle systeemfuncties opgenomen. Klok, Alert email, Updates, Auto-Shutdown en Reset.

9: Status
Tot slot Status, een simpel maar effectief overzicht van de nas. De temperatuur, fanspeed en eventuele UPS zijn hier af te lezen. Tevens is het mogelijk om S.M.A.R.T. hardeschijven uit te lezen. Hierin staan onder andere actuele temperatuur, aantal draaiuren, error counts etc. Tevens is er een logfile van de volledige nas beschikbaar.

Natuurlijk is er veel meer in te stellen in deze 9 kopjes. Maar om het verhaal enigszins compact te houden beperk ik mij tot de reeds besproken functies.

Performances:

Snelheidsmetingen heb ik helaas niet. Hiervoor verwijs ik je graag door naar onze goede vriend Google. Zelf heb ik hiervoor de H340 van Acer en de WD Mybook World gehad, moet wel zeggen dat de ReadyNAS met voorsprong de snelste is.

Streaming vanaf Playstation 3 werkt prima (Hiervoor moet wel UPNP AV worden geactiveerd). Echter merk je dan wel de grote gebreken van de Playstation3, bijvoorbeeld een zoekfunctie, maar dat ter zeide. Tevens werkt de Itunes server als een trein. Kostte in mijn geval eventjes om mijn nummers in te lezen maar zodra dat is gedaan gaat het allemaal lekker snel.

Qua geluidsproductie valt het ook allemaal wel mee. zodra je hem voor het eerst aanzet of de fan laat calibreren schrik je je helemaal kapot. Zo veel herrie kan hij dus maken, maar in de praktijk zal het niet veel meer geluid maken dan andere Nas-devices.

Opstarten doet ie enigszins traag. Volgens de log file is hij ongeveer 2.40 minuten bezig met opstarten.

Uitbreidingsmogelijkheden:

Qua uitbreidingsmogelijkheden heb je niet zo gek vele opties. De 256mb RAM kan vervangen worden, en er kan maximaal 4 tb aan opslag in. (dit komt omdat de maximale grote van de harddisk momenteel 2 tb bedraagt. Stijgt dit, dan stijgt ook de opslagcapaciteit van de ReadyNAS) Verder is het altijd mogelijk je opslag uit te breiden doormiddel van usb-hardeschijven. Qua software is het mogelijk zelf te programmeren of Add-Ons te downloaden vanaf de Netgear Communitysite :http://www.readynas.com/?page_id=93

NTI Shadow:

Bijgeleverde back-up software, Hiermee kan je makkelijk bepaalde bestanden/mappen of volledige hardeschijven back-uppen naar elke locatie naar keuze. Programma is zeer makkelijk in gebruik en er is een mogelijkheid om volgens een vaste cyclus te back-uppen.

Conclusie:

Voor alsnog geen spijt. Ontdek dagelijks nog nieuwe functies. Echter is het wel makkelijk als je een redelijke kennis hebt van netwerken en programmeren. Dit vergroot de mogelijkheid van de Readynas aanzienlijk. Gezien de totaalprijs die ik voor mijn set heb betaald: 341 euro kan ik toch zeggen dat ik vind dat de Acer H340 daar niet aan kan tippen. Ik kan slechts zeggen probeer het zelf eens.

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust. Ik probeer ze graag te beantwoorden.

Update 29-04-2010:

Ik ging mijn NAS herinrichten. Ik maakte een nieuwe map aan, daar kopieerde ik mijn foto's naartoe, Toen ik terug wou keren naar deze map was hij verdwenen. Ik had er niet zoveel opstaan maar toch bleef hij volgens "volumes" evenvol. Ik heb toen geprobeerd de hardeschijven met een linux machine uit te lezen. Hier zit echter een addertje onder het gras. De hardeschijven zijn in zogenoemd LVM. Dit houdt in dat 1 hardeschijf drie partities bevat, maar deze partities zijn op de systeempartitie na niet de openen. Met als gevolg dat je niet bij je data kan. UIteindelijk heb ik het geprobeerd via de usb-backup functie van de ReadyNAS. Buiten het feit dat ie bijna 16 uur heeft gedaan over het backuppen van 10 gig heb ik nu wel mijn foto's. Ze waren dus nog steeds op de nas aanwezig alleen was de folder gewoon niet zichtbaar (en nee ook niet als ik alle systeemmappen laat zien). Kortom, crasht je nas? Koop een nieuwe readynas want je gaat hem via de alternatieve wegen met geen mogelijkheid recoveren. Het is officieel een raid configuratie dus zou je het verder moeten proberen met raid parameters. Maar als je nas zelf is gecrasht hang je de disk in een nieuwe en je kan weer overal bij.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless?

- Volgens HWI verbruikt de ReadyNAS (met 1 500 gb schijf) Idle rond de 18 watt en Active rond de 23 watt. Tel hier nog zo'n 10 watt bij op voor de extra schijf en je hebt een redelijk beeld van het energieverbruik.

- Hij doet z'n werk. Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik mij daar nog niet echt mee bezig heb gehouden, zal kijken of ik hier de komende dagen achteraan kan gaan.

- Je kan met een Add-on ook downloaden via de nieuwsgroepen. Deze add-on is te vinden op de netgear community site (Zie link in review)). Heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar wat betreft de snelheid lijkt het mij dat je internetverbinding/payserver eerder de beperkende factor zal zijn dan je nas. De nzb moet worden ingeladen via een webpage, zodra je dit hebt gedaan kan gekozen worden voor een download lokatie. Tevens is het mogelijk om de nas te laten controleren en uit te pakken. Over deze snelheid kan ik je niks zeggen. Ik zal dit ook op korte termijn nog gaan testen.
Dus ook al doet de NAS niks gebruikt deze 18w? Zit er een functie op dat de NAS automatisch in standby gaat ofzo? Want ik schat dat de NAS bij mij 50-75% van de dag niks staat te doen maar ik heb ook geen zin om heen en weer te lopen om deze aan en uit te zetten.
Het is mogelijk een schema op te stellen voor aan en uitschakelen van de nas, de mijne gaat om 18:00 aan, en om 23:00 uit. Dit kan je per dag tunen, maar je kan maar 1 keer per dag aan en 1 keer per dag uit.
Ben zelf ook in het bezit van de Duo en gebruik eigenlijk alleen de mediafuncties. Werkt perfect. Zowel streamen via al mijn PC's, PS3 als via een Western Digital HD Live (ivm mkv) gaat probleemloos. Lezen doet hij rond de 39MB en schrijven rond de 22MB. Redelijk vlot dus. Overigens heb ik gelijk extra geheugen geplaatst en onlangs de Duo voorzien van een nieuwe fan. Dat ding maakt mij veel te veel herrie. Ik heb de interne fan verwijderd en er extern een stille Scythe Typhoon 92 mm 1700rpm op gezet (middels 60mm-90mm aluminium fanadapter. Ziet er strak uit en is nu niet meer hoorbaar (schijven maken meer "herrie"). Temps blijven rond de 32 C hangen waar ze eerst rond de 42C zaten (staat in een kast). Officieel vervalt wel de garantie maar zoveel kan er niet kapot (en ze zijn nieuw niet duur). Kijk even op dit draadje: http://www.readynas.com/f...php?f=24&t=22612&start=15.
Hier staat het een en ander uitgelegd, ook aan welke koelingseisen de fan moet voldoen. Er staan ook wat foto's op. De mijne ziet er overigens anders uit en heeft niet zo'n grote "toeter"aan de achterkant. De fanadapter die ik heb is maar een goeie cm dik. Je moet ook ff het proggie EnableFanMinRPMOverride updaten zodat de fan niet boven de 1700rpm uit komt (zie page 4 van het draadje en deze link: http://www.readynas.com/?page_id=617). Tevens heb ik de 2 schijven in Raid 0 geplaatst voor extra ruimte. Hierdoor ben je natuurlijk wel je films en muziek kwijt mocht er iets met de HD's gebeuren, maar ik heb alles ook elders opgeslagen (in totaal 3x). ;)

[Reactie gewijzigd door SledgehammerNL op 27 april 2010 16:36]

Kheb hier de readynas in originele staat. Fan draait stabiel op 1700 rpm en de temperatuur van alle twee de harddisks komt niet boven de 37 graden uit. Dit terwijl mijn nas in een kast onder het bureau staat.
Dat kan op zich ook wel kloppen. Mijn NAS staat in een kast waar ook een Yamaha receiver staat. Die geeft natuurlijk warmte af die de NAS vervolgens naar binnen zuigt. Als de receiver niet aan staat zijn de temps gemiddeld 5 graden lager..hetzelfde als bij jou dus. Wat betreft de fan: die draaide bij mij ook altijd op 1700rpm maar met de receiver aan liep het toerental (en dus ook het geluid) op. Maar geloof me, die Scythe is echt een klap stiller. Nog geen moment spijt van de mod..en helemaal niet voor de € 15 die het totaal heeft gekost. Ik zou de kast natuurlijk open kunnen zetten om frissere lucht aan te kunnen maar dan heb ik op de eerste plaats nog meer last van het geluid en ten tweede is ie dan niet veilig meer met een paar kids die op knopjes drukken en aan draadjes trekken wel heel erg leuk vinden ;)
wat ik graag wil weten;
- wat is het stuur verbruik in idle en active
- hoe presteert de cpu
- kun je nieuwsgroepen downloaden en met welke snelheid?
15w en 35w
CPU is niet bijzonder snel
Er zijn 3rd party uitbreidingen voor downloads vanaf nieuwsgroepen, torrenttrackers en donkey netwerken. Downloadsnelheid is goed en wordt meer bepaald door de snelheid van je verbinding.
Is dit goed te gebruiken als PS3 media server?
Ik gebruik nu een oude PC met wat extra schijven hierin met PS3 media server installatie.
PS3 server werkt als een trein :P Wel bedraad netwerkje, scheelt aanzienlijk in de inleestijd. Helaas erg spijtig dat de playstation 3 geen zoekfunctie kent want met de Readynas kan je een compleet arsenaal aan audio en video klaarzetten. (ik heb zelf 32000 mp3tjes en een handje vol full hd films er op staan en gaat prima.) Wel ReadyDLNA even naar mediafiles laten scannen. Daarbij kan je er vanuit gaan dat dit een stuk zuiniger is en een stuk stiller. Ik heb het nog even opgezocht. Ik heb er twee Eco Green WD 1 TB schijven in zitten. Deze verbruiken 5,4 watt per stuk dus 10,8 watt. Daarnaast verbruikt de NAS zelf -+ 30 watt dus globaal 40 watt per uur, daar gaat jou oude bak niet voor draaien :P

[Reactie gewijzigd door BlackSmokey op 27 april 2010 12:02]

Daarnaast verbruikt de NAS zelf -+ 30 watt dus globaal 40 watt per uur
Pak je BINAS er even bij. Watt is Joule/sec. Jouw nieuw uitgevonden eenheid Watt/u bestaat niet.
Speciaal voor de zeikstraaltjes onder ons die graag interessant willen doen. Het gaat erom dat het duidelijk is wat ik er mee bedoel. Kijk ook eens naar de context van de tekst, dan zie je dat het gewoon een "verduidelijking" is van de situatie. En als je beter de huiswerk doet dan weet je dat 25 Wh ook geen onbekende eenheid is, (mm3 staat ook niet in de binas maar is toch ook een bestaande eenheid?!? ) alleen zal deze vaak genoteerd worden als 0,025 Kwh (en dan komt het je wel ineens bekend voor).

Dus in dit geval spreken wij van een verbruik van 40 Wh of 0,04 Kwh.

[Reactie gewijzigd door BlackSmokey op 18 mei 2010 09:53]

Toch heeft Khildin gelijk. Even terug naar de middelbare school:
Watt is Joule/seconde, dus een energiehoeveelheid per seconde.
Wh is dus een energiehoeveelheid per seconde per uur. Een beetje alsof je een afstand uitdrukt in m/s per uur (deden ze vroeger wel trouwens: "dat is twee uur lopen" om zo ongeveer 10 km (5km/u * 2) aan te duiden)
Wat jij wilde aangeven is gewoon Watt. 40 Joule per seconde slurpt het ding op van het net. Verbruik is dus 40W.

Overigens is het mij een raadsel waarom energiebedrijven, als ze het over een energiehoeveelheid hebben, nog steeds kWh gebruiken, terwijl een kWh gewoon 1000 J /s * 3600 s = 3600000J oftewel 3,6MJ is. Zal wel omdat de huisvrouwtjes er anders helemaal niets meer van snappen.

Verder goede review trouwens!
Maar omdat we spreken over energie verbruik en je wilt weten wat je kwijt bent om hem te laten draaien spreken we over KwH.
ik hou een kilowatt uur altijd simpel door me gewoon voor testellen : das een apperaat van een kilowatt dat een uur draait.
Alleen het laatste gedeelte van je verhaal klopt. Het volgende heb je verkeerd verwoord: "Wh is dus een energiehoeveelheid per seconde per uur" Niet per uur maar 'maal' uur dus :P

Later doe je het wel goed met je berekening dat 1kWh = 3,6MJ :+
@BlackSmokey: is deze NAS compatible/geschikt voor Windows 7?
Yup, sterker nog hij is ook compatible met Linux en OSX. Hij is van alle markten thuis.
@mtjoeng: Mijn PC met W7, switch en NAs ondersteunen allemaal jf. De overige apparatuur (laptop.mediaplayer, PS3ed) niet. Kan het daar mee te maken hebben dan? Het gaat er dus om dat de communicatie tussen de W7 PC en de Nas middels jf verloopt. De rest in principe niet (omdat ik toch alleen gegevens verstuur van PC naar NAS vv)
Inmiddels bij mij ook JF aangezet, (en een pc opgezocht met 1000mbit verbinding :S) Haal ik nu ook rond de 20 mbps.
hmm, nee, de schijf waar ie problemen mee heeft is een samsung, 1TB 32MB, model: HD103SI

de 1e schijf die wel goed is (behalve dat ik dus veel errors krijg in de log, zoals:
ATA error count has increased in the last day. Disk 1: Previous count: 18 Current count: 42 Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon. If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk.)

Dit gaat om een Western Digital Caviar Green WD20EARS 2 TB 3Gb/s 64 MB
Kheb nu inmiddels de 7 dagen geleden gereleasde BETA 4.1.7. T42. Geen last meer van de ingreasing errors, ondanks dat mijn nas elke nacht voor 7 uurtjes uit gaat.
Hier heb ik ook het zelfde probleem met de ingreasing SMART disc error. Deze fout zit in de TLER, schijnt met de nieuwe firmware versie te worcen opgelost.

Probeer wellicht eens de BETA versie van Raidiator 4.1.7.

Werkt bij mij wel, en krijg de foutmelding niet meer.

[Reactie gewijzigd door BlackSmokey op 8 juni 2010 21:31]

Thx sledgehammer.
Met de tips uit dit topic heb ik nu dus mijn 3com gbit switch eraan hangen ipv de linksys 610n (ondersteund geen jumboframes) en bij de server jumboframes ingesteld en bij de nas,resultaat tussen de 22-23mb/s nu (schrijven)
Toch mooie 5mb/s winst :)
Ik heb er ook een switch tussen hangen. Ik haal de snelheden zonder inschakelen van jumboframes. Ik krijg het niet voor elkaar om dit werkend te krijgen. Als ik jf nl inschakel (icm Windows 7) zakt mijn snelheid terug naar 7 MB/s.
Heb je al kunnen testen hoe de snelheid is van de NAS tijdens het downloaden/parren van nieuwsgroepen?
Ben nl erg benieuwd hoe de performance is van de Netgear tijdens het downloaden en parren, terwijl ik zit te luisteren naar muziek via de itunes-server of wanneer ik een HD-film bekijk vanaf de Nas via m'n PS3.

grtz, iGeO
Morgen ben ik weer een dagje vrij. Hoop er dan tijd voor vrij te maken om het uit te proberen. Morgen sowieso een nieuwe reactie.

Update 27-04-2010 17:29:

Ben even bezig geweest met NzbGET. Hiervoor is om te beginnen een PHP add-on voor nodig, deze zijn ruimschoots te vinden op de readynas community. Nadat ik hem had geinstalleerd netjes de config-file aangepast met mijn server gegevens, maar toen kreeg ik alleen maar 502 errors van mijn nieuwsgroep (Tweaknews) Ik heb deze foutmelding opgezocht maar alle oplossingen die daar werden aangekaart waren geen oplossing voor mij. Overigens is een beetje programmeer kennis hier geen slecht idee. Ik kwam er met moeite uit om uberhaupt op de juiste manier mijn serverinstellingen er in te krijgen. Voor mij houdt het verhaaltje dus hier op. Nu moet ik wel zeggen dat ik op andere draadjes mensen heb gevonden die het wel waren gelukt, maar daar was 1 persoon bij die ten opzichte van de 8mbps op zijn desktop pc max 1400 kbps uit de nas kreeg. Mede daarom stop ik met het verder uitzoeken van de nzb download mogelijkheid (vooral omdat je dan met 256 mb ram neit echt meer uit de voeten kan). Overigens Full HD Streamt ie perfect, ook tergelijkertijd met 3 a 4 andere pc's die of in de Itunes server zitten of bezig zijn in de ReadyDLNA.

[Reactie gewijzigd door BlackSmokey op 28 april 2010 10:13]

Bedankt voor je review die was zeer duidelijk, maar ik vroeg me af wat voor HDD je het beste kan nemen voor een nas (1T of 1,5T maakt niet uit), het gaat me dan vooral om de toerental van de HDD dat beter is, 7200RPM of 5400RPM, aangezien dit waarschijnlijk mijn eerste NAS wordt weet ik niet wat beter is. mocht je ook een merk aanraden, want tot nu toe heb ik alleen maar WD's gehad.
1 2 3 ... 11