Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

navyseal44Testpanel 6 september 2018, 201 views Testpanel

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

De surface go is een interessante tablet met een mooi scherm en stevige bouw. De accu zou beter kunnen maar de feature set van een volledige windows op je tablet maakt dit zeker goed.

Pluspunten

• volledige windows 10 computer
  • stevig gebouwd
  • toetsenbord heeft grote meerwaarde

Minpunten

• accuduur standby
  • microsoft edge

Eerste indruk
Op het tweakers HQ kreeg ik de surface-go tablet voor het eerst in handen. Mijn eerste indruk van de tablet was direct solide, hij voelde stevig en stijf toen ik hem uit de doos pakte. De verpakking is overigens simpel maar doeltreffend, rechthoekige stevige doos maar verder geen fratsen. Bij nader bekijken valt gelijk op dat de tablet erg veel weg heeft van de apple ipad en samsung galaxy tab. In het prijs segment zijn dit in grote tegenhangers. Verderop zal ik ook een vergelijking maken.
Bij de surface-go kregen wij voor de test een signature type cover en kreeg ik ook de beschikking over de surface pen.
Eerste reactie van mijn vrouw bij thuiskomst was overigens “die wil ik hebben”. Ze is zelf echt geen computer fanaat maar was hier gelijk weg van.

Hardware
Zoals gezegd voelt de tablet stevig aan. De behuizing is stevig en buigt niet. Aan de bovenkant is de surface-go voorzien van power- en volume knoppen. Aan de rechter zijkant een 3,5mm jack, USB-C poort en een laad/dock connector. De USB-C aansluiting werkt met alle gebruikelijke functies. Een USB stick bijv. maar ook laden via USB-C werkt. De laad/dock connector lijkt een interessante feature. Het laden gaat prima en de lader sluit magnetisch aan op de surface. Wat echter ook erg interessant is is dat de connector ook gebruikt kan worden om een docking station aan te sluiten. Daarme wordt de surface-go ineens een volwaardige machine gecombineerd met een normaal scherm en toetsenbord/muis. Aan de onderkant van de tablet zit een aansluiting voor de type cover. Het toetsenbord wat bij de surface-go hoort. Ook dit toetsenbord sluit magnetisch op de surface-go aan. Aan de linker zijkant zitten geen aansluitingen. Wel zit hier (net als rechts overigens) een uitsparing om de tablet-stand uit te klappen. Hiermee kan de tablet, ook zonder hoesje, in alle mogelijke posities neergezet worden. Dit onderdeel is voor mij het enige waar ik in eerste instantie mijn twijfels over had. Bij eerste aanvoelen zat er wat speling op en was mijn eerste gedachte “flimsy”. Tijdens het gebruik van 2 weken is deze echter altijd stevig gebleken. Is nooit doorgezakt of wat dan ook. Op de stand aan de achterkant staat het Microsoft logo en verder is bovenaan een strookje grijs ipv zilver, dit is het enige stukje kunststof waar de antennes achter weg gewerkt zitten en ook de camera in zit.
Het toetsenbord zit niet standaard bij de tablet maar is in mijn ogen een onmisbare accessoire. Met het toetsenbord erbij heb je eigenlijk een complete mini laptop. Deze type cover voelt luxe aan en klikt eenvoudig en stevig aan de tablet vast. Eenmaal eraan vast werkt de type cover als een keurige luxe ogende cover voor de tablet en is het geheel een mooi plat pakketje om mee op pad te nemen. Het toetsenbord voelt luxe aan door de velours / suede achtige stof. Naast de toetsen beschikt het toetsenbord ook over een trackpad. Voor de mensen die minder met een tablet/touchscreen werken en meer de laptop gewend zijn waarschijnlijk een prettige feature. Zelf vond ik het niet zo heel veel extra brengen. De toetsen van het toetsenbord voelen prettig en stevig aan en typen prettig doordat er ondanks de geringe diepte toch een “klikje” in zit. Daarbij zijn de toetsen ook verlicht bij weinig omgevingslicht.
De surface pen ziet eruit als een gemiddelde stylus. Hij is lang genoeg om fatsoenlijk in de hand te liggen en heeft 1 afgeplatte kant waarmee je de stylus magnetisch tegen de tablet aan kunt plakken. Dit zit echter minder stevig dan het toetsenbord en ik heb dan ook tijdens de testweken al een paar keer met verhoogde hartslag mijn tas doorzocht. Verder heeft de pen een overhemd clip, een knop bovenop (gum) en een knop aan de zijkant. De knop aan de zijkant werkt sowieso, voor de achterkant knop moet je de pen met bluetooth koppelen. Binnen in de pen zit een AAA penlite batterij. Ten opzichte van de tablet zelf en het toetsenbord is de pen voor mijn gevoel kwalitatief net een tikje minder.
Voor mij zijn de tablet zelf en het toetsenbord qua uiterlijk/hardware een volle 5 uit 5, de pen zou van mij een 3 uit 5 krijgen.

Software
De tablets waren gereed gemaakt voor het testteam voor uitreiking dus de out-of-the-box experience heb ik niet gezien. Die zal echter weinig afwijken van een normale windows 10 installatie. Standaard is de tablet geladen met windows 10 in “S-mode”. Dit houdt in dat je alleen software uit de microsoft store kunt installeren. Voor mensen die zelf geen affiniteit met computers hebben en volledig voor de tablet-experience willen gaan kan dit interessant zijn. Ook omdat er op die manier niets “kapot” kan gaan. Zelf was ik er snel op uitgekeken, mede omdat de hoeveelheid apps toch beperkt is.
Wel staan standaard een aantal interessante apps / tools op de tablet die ik in de normale windows 10 nog niet eerder gezien had:
- whiteboard is een tool waarmee je met meerdere mensen kunt samenwerken op een virtueel whiteboard. (Uiteraard kan het ook alleen)
- sketchable is een teken app die uitstekend geschikt is voor het werken op een tablet, met of zonder de surface pen.
Wanneer de S-mode eenmaal uitgeschakeld is kun je overigens niet meer terug. Je krijgt daar wel een normale complete windows 10 voor terug. Dit is voor mij een groot pluspunt ten opzichte van andere tablets. Je hebt met deze tablet een complete windows computer op tablet formaat.
Een leuke feature is de “hello” ontgrendeling. Op basis van gezichtsherkenning wordt de tablet ontgrendeld wanneer deze gepakt wordt. Dit werkt verbazend goed, ik heb maar een heel enkele keer opnieuw moeten doen omdat mijn gezicht niet gelijk de eerste keer herkend werd. In dat geval is er overigens altijd nog de normale wachtwoord- of pincode ontgrendeling.
Als browser staat standaard Microsoft edge geïnstalleerd. Deze lijkt echter niet helemaal lekker te werken met de go. Precies de vinger erop leggen is lastig maar het gebruik van het touch screen in combinatie met diverse websites loopt in ieder geval niet helemaal soepel. Wellicht is dit bij een volgende update opgelost.

Gebruik
In het dagelijks gebruik heb ik de surface-go vooral gebruikt in een combinatie van werk en privé. Voor mijn werk gebruik is sowieso al vaak een tablet om aantekeningen te maken, te mailen, afspraken te plannen enz. Daarnaast gebruik ik voor thuis een tablet vooral om nieuws te lezen, te mailen en mijn zoontje af en toe een filmpje te laten kijken.
Voor het werk vind ik de surface-go erg gebruiksvriendelijk. Door zijn dunne design met toetsenbord loop je er makkelijk mee van vergadering naar vergadering. Het scherm is prima helder, ook op een zonnige dag in de buitenlucht en de kijkhoek is prima om ook collega’s mee te laten kijken. Het toetsenbord typt prettig (voor zover een klein tablet toetsenbord prettig kan zijn) en doordat het toetsenbord iets gekanteld is is ook de houding van handen en polsen wat prettiger. Wat ook erg prettig werkt is dat je gelijk een volledige tekstverwerker tot je beschikking hebt zodat je documenten daarna rechtstreeks in je bedrijfsomgeving kunt delen. Wat ik wel een nadeel vond voor, met name, zakelijk gebruik is dat de standby tijd niet erg lang is. De gebruikstijd bij doorsnee gebruik is me niet positief of negatief opgevallen ten opzichte van andere tablets.
Voor thuisgebruik vond ik het heel prettig dat je het toetsenbordje naar de achterkant van de tablet kunt draaien en dat dan ook de toetsen uitgeschakeld zijn. Als je je tablet dus even in portrait mode wilt houden om iets te lezen dan hoef je niet bang te zijn dat je per ongeluk toetsen indrukt. Daarbij is de tablet licht genoeg om met 1 hand vast te kunnen houden tijdens het lezen. Voor het kijken van netflix e.d. werkt de tablet wederom prima. Hierbij komt de verstelbare standaard aan de achterkant weer goed van pas omdat je daarmee traploos de stand van de tablet aan kunt passen. Dit verstelbare komt ook weer van pas als je bijv wilt tekenen op de tablet waarbij het prettig is om hem bijna, maar net niet helemaal, plat te kunnen leggen. Buitenom wat tekenen heb ik de pen weinig gebruikt en vond ik deze ook niet erg veel meerwaarde hebben.

Zelf gebruik ik als tablet een ipad 2 met een bluetooth toetsenbordje. Wanneer ik een vergelijk maak tussen de surface-go end e ipad 2 is de go lichter , kleiner en compacter om mee te nemen. Doordat het toetsenbord niet via bluetooth werkt is dit sneller in het gebruik en je hoeft hem ook nooit op te laden. De scherm helderheid van beiden is prima hoewel de surface in daglicht wel beter te zien is. De ipad heeft wel een beduidend langere standby tijd. Ook is de ipad altijd gelijk gebruiksgereed. De surface-go gaat na enige tijd in slaapstand waarbij het enige tijd kost om hier weer uit te ontwaken wanneer je aan de slag wilt. De gezichtsherkenning is een leuke feature maar functioneel werkt de vingerprint herkenning van de ipad zeker net zo handig.

De surface-go is een interessante tablet. Qua prijs ligt hij net iets boven de ipad maar in mijn ogen wordt dit ruimschoots goedgemaakt door de functionaliteit. Er zijn zeker nog wat verbeterpunten aan de surface-go maar gelukkig liggen die grotendeels in de software. Hopelijk kan microsoft iets aan de standby tijd doen, dat zou voor mij het belangrijkste aarzelpunt zijn. Of ik de surface voor privé zou kopen weet ik niet, daar vind ik hem toch net wat prijzig voor. Wanneer je echter het dockingstation ook zou gebruiken en op die manier een tablet en bureau computer in 1 hebt valt die prijs weer erg mee.
Voor zakelijk zou ik zeker interesse in de surface-go hebben. Ik vond het een aangenaam apparaat om mee rond te lopen en om mobiel op te werken. De typecover heeft hierbij zeker een grote toegevoegde waarde en is een haast onmisbare toevoeging. Dit kan echter niet van de pen gezegd worden. De pen is in mijn ogen vooral voor bepaalde specifieke groepen geschikt en een goede toevoeging. Voor de grootste groep gebruikers is het een dure accessoire voor de toegevoegde waarde.

Zou ik de surface-go kopen? Alles bij elkaar geteld: JA

Zou ik de surface-go adviseren? Absoluut. Zeker voor mensen die al gewend zijn om met windows te werken maar niet aan een android of apple tablet gewend zijn is het een mooi apparaat. Daarnaast heeft windows toch wel veel features die android en IOS moeten missen.

Foto's worden nog toegevoegd.

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?