Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

da_MastahTestpanel 4 september 2018, laatste update op 4 september 2018, 195 views Testpanel

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

De Surface Go is fysiek degelijk gebouwd, maar wordt verkocht als tablet zonder toetsenbord en pen. Maar eigenlijk pas bruikbaar met een pen als tablet; en presteert op zijn best wanneer deze met het toetsenbord wordt gebruikt als kleine laptop.

Pluspunten

• Stevige magnesium behuizing en voet
  • Goed helder scherm
  • Licht gewicht
  • Volledig Windows OS op klein formaat
  • Toetsenbord (not included) typt geweldig en heeft een trackpad

Minpunten

• Niet inclusief pen en/of toetsenbord
  • Hoge prijs voor de (broodnodige) accesoires
  • Windows werkt niet fijn als tablet OS

Tweakers TestPanel

Ik was een van de gelukkigen die afgelopen 23 augustus werd uitgenodigd op het Tweakers HQ om de Surface Go te mogen testen. Samen met 19 andere Tweakers hadden we een speurtocht in Amsterdam om de Surface Go te testen.

In mijn review zal ik niet focussen op technische prestaties en wat meer proberen toe te lichten welk rol de Surface Go voor mij kon vervullen. Want ik denk dat dit apparaat niet voor iedereen geschikt is die bijvoorbeeld een tablet zoekt. Maar dat de Surface Go een specifieke markt juist erg goed kan bedienen. Zoals degenen die behoefte hebben aan een volledige Windows-ervaring en functionaliteit, in een stevig, compact en handzaam formaat. Bijvoorbeeld ambulante professionals. Ik hoop dat deze review helpt of de Surface Go voor jou een prettige oplossing is.

Eerste indruk

Op het Tweakers HQ hebben we de tablets in ontvangst mogen nemen samen met een Microsoft Surface Go Signature Type Cover, oftewel een toetsenbord.
De Surface Go zit een mooie stevige doos verpakt, inclusief oplader.

De Surface Go beschikt over een USB-C poort, die ook gebruikt kan worden om op te laden. Maar normaal gaat het opladen via een proprietary aansluiting op de zijkant van de tablet. Deze aansluiting is blijkbaar ook geschikt voor een dock (niet in bezit en niet getest). Het voordeel is in ieder geval dat je de USB-poort voor iets anders kan gebruiken tijdens het opladen.

Zodra je de Surface Go in je handen neemt voel je dat deze is gemaakt van een degelijke magnesium behuizing. Hij voelt zeer stevig en 'premium' aan en oogt ook zo. De voorkant heeft ruime (maar imho praktische) bezels en qua uiterlijk dachten vrienden die hem op tafel zagen liggen dat het een iPad betrof.

Echter wanneer je de Surface Go oppakt en verder bestudeert zie je de handige stand die achterop zit. Je kan de Surface Go hiermee gemakkelijk op de tafel plaatsen. Het scharnier van de stand is heel sterk en het mechaniek geeft een prettige stroefheid. Bijzonder aan het scharnier is dat deze ook ongeveer 135° naar achteren kan, waarbij je onder een zeer lage hoek kan werken.
De stand is ook praktisch om de Surface Go 'vast te haken' achter verticale oppervlakken, Zo kan deze bijvoorbeeld gemakkelijk bovenop een computermonitor worden opgehangen.

Achter de stand zit een MicroSD kaartlezer. Heel handig, als je de Surface Go wil gebruiken om bijvoorbeeld afbeeldingen van je digitale camera te bewerken, of voor wat extra opslagruimte.

Het toetsenbord klikt gemakkelijk (magnetisch) stevig vast aan de Surface Go. Wat direct opvalt is dat het toetsenbord verbazingwekkend goed typt met prettige travel, zeker gezien deze erg dun is en klein van omvang. Er zit zelfs verlichting achter de toetsen. Echt een enorme knappe prestatie en onvergelijkbaar met de meeste after-market toetsenbordjes voor de meeste tablets. Ook zeer prettig is dat het toetsenbord een trackpad bevat, wat de Surface Go qua inputhardware omtovert in een volwaardige laptop.

Aan de slag

Wij kregen de Surface Go al voor-geinstalleerd en opgeladen, klaar voor onze speurtocht door Amsterdam. Ook kregen we Surface Pen te leen. De Surface Go is zo licht en handzaam, dat mijn teamgenoot en ik er voor hebben gekozen deze los mee te nemen in de hand en niet te gaan zeulen met rugzakken/tassen.
Gebruik als (teken)tablet
Wat direct opviel, was dat er veel tekenopdrachten waren in de speurtocht. Gelukkig hadden we die Surface pen, maar deze zit niet standaard bij de Surface Go en dient los gekocht te worden.
Ondanks dat ik geen goede tekenaar ben, ging het teken op de Surface Go toch vrij goed af. De tablet is licht en goed in 1 hand vast te houden, hieronder een impressie van het resultaat met tekenen in een drukke straat op de Surface Go.
De pen was ook erg fijn om de tablet mee te bedienen. Want helaas loop je met de Surface Go toch tegen het feit aan dat Windows niet heel erg prettig werkt als mobiel OS.
Het scherm van de Surface Go is helder en de kleuren zien er goed uit. Ten tijde van de speurtocht had ik geen enkel probleem om het scherm te kunnen lezen.
Windows 10 kan schakelen tussen de zogenaamde tablet-modus en de normale-modus. Maar imho werkt de tablet-modus niet prettig genoeg in vergelijking met Android en iOS, zo is de interface regelmatig verwarrend. En niet alle UI-elementen, zeker in apps, zijn goed te gebruiken met de vingers. Dus mocht je de Surface Go willen gebruiken zonder het toetsenbord, dan is het gebruiken van een Surface pen een aanrader. En met de pen is ook de normale-modus eigenlijk ook prima te gebruiken, en is er geen behoefte aan de verwarrende tablet-modus.
Gebruik als laptop
Zodra je het keyboard vastklikt verandert de Surface Go in een mini laptop. Met nota bene goede prestaties (ten minste dit model, het 64GB model heeft minder geheugen en tragere opslag). Ik ben er niet op gaan gamen, en laat het benchmarken aan mijn mede-panelleden over. Maar Ik heb voornamelijk office applicaties en de browser gebruikt. En dat ging altijd vlot, geen irritaties zoals op sommige tablets of Atom-based apparaten.
Zoals al hiervoor benoemd typt het toetsenbord heel prettig. Gecombineerd met het de stand achterop het scherm maakt het de Surface Go een heel prettige mini-laptop waar je langere tijd op kan werken, zelfs onder moeilijke omstandigheden. Ter illustratie: tijdens de speurtocht hebben we op het pondje over het IJ terug naar Tweakers HQ nog gehele pagina's van boeken over kunnen typen binnen luttele minuten.

Dagelijks gebruik

Afgelopen twee weken heb ik de Surface Go dan ook vooral als productivity-tool gebruikt. Met het keyboard vastgekoppeld, compact en licht kon ik hem in de hand meenemen naar vergaderingen en gemakkelijk notuleren, teksten uitwerken en e-mails schrijven. De stevigheid van het apparaat geeft ook geen twijfel om hem overal mee naar toe te nemen. En het moet dan ook benoemd worden, dat de Surface Go echt ideaal voor is om mee te nemen als je weet dat je stukjes tekst wilt typen of je productief wilt maken in wat anders verloren minuten zouden zijn.
Windows S-mode
Zodra je echter meer custom-software wil installeren, dan loop je tegen de beperkingen van de zogenaamde "S-mode" aan. En dat punt is snel bereikt, want hoewel applicaties als Spotify en VLC wel in de Windows Store staan, is bijvoorbeeld Google Chrome niet beschikbaar in S-mode.
Nu is gelukkig met één druk op de knop te "upgraden" naar de normale Windows, maar dat is éénrichtingsverkeer. Je kan niet meer terug, zelfs niet met een reset naar fabrieksinstellingen. Dan zul je Windows in zijn geheel opnieuw moeten installeren.
Naar mijn gevoel zit de 'grens' van S-mode net niet helemaal lekker. Want ik begrijp het nut (Windows blijft snel en veilig zonder onnodige belastende achtergrondprocessen) en dat dit ideaal is om het apparaat te beschermen tegen spy- en malware als deze gebruikt wordt door niet-Tweakers. Maar het willen installeren van een browser van eigen voorkeur is vandaag de dag vrij normaal, en zou i.m.h.o. niet (permanent) deze modus al uit moeten schakelen.
Snelheid en gemak
Zoals eerder opgemerkt, de snelheid van de Surface Go tijdens office gebruik is prima. Ook internetten gaat prima, de wifi-ontvangst is zelfs in de uithoeken van het huis goed.
De snelheid van opstarten is wisselend, als de Surface Go in slaapstand gaat, dan is hij soms binnen 2 seconden weer actief, maar soms duurt het ook wel 15 seconden. Lijkt niet te liggen aan hoe lang hij in slaapstand is geweest, heb de precieze oorzaak van het verschil nog niet kunnen achterhalen.
Zodra de tablet ingeschakeld is, heeft deze een (infrarood) camera die geschikt is voor Windows Hello. Hiermee kan je d.m.v. gezichtsherkenning veilig inloggen. Een foto werkt bijvoorbeeld niet.
Helaas draag ik echter wisselend een bril, en de scanner kan (bij mij in ieder geval) niet herkennen als ik mijn bril draag en vice versa. En helaas kan je voor Windows Hello per profiel maar één gezicht configureren. Dat zou ik nog graag verbeterd zien en zou met een software-update geregeld moeten kunnen worden. De gezichtsherkenning zelf gaat gelukkig wel vaak goed en kun je snel inloggen op de Surface Go om aan de slag te gaan.
De Surface Go ontvangt zijn firmware en driver updates via Window Update, dus dat is ideaal, je hebt er geen omkijken naar. Ook vertragende achtergrondapplicaties die op updates checken worden niet gemist ;-)
Mobiliteit
De Surface Go is goed met één hand te tillen zonder dat dit vermoeiend wordt. De Surface Go is dan ook gemakkelijk om mee te nemen, zonder dat deze een last vormt.

Je moet wel goed op de batterij letten, want hoewel deze vrij lang meegaat (6 tot 9 uur gebruik) snoept hij nog behoorlijk van de accu als je hem 'even weglegt'. Daardoor kan je verrast worden met een lager batterijpercentage dan je zou verwachten in vergelijking met menig tablet wanneer je hem weer oppakt. Waarschijnlijk komt dit doordat Windows of het x86-platform toch minder energiezuinig is dan ARM met Android en iOS. Ik heb geen verschil ontdekt tussen het hebben ingeschakeld van S-mode en niet op de batterijduur, maar ik kan me voorstellen dat als men meer applicaties buiten de Windows Store om installeert, dit een negatief effect kan hebben.

Zowel tijdens het gebruik als tijdens het opladen heb ik niet kunnen bemerken dat de Surface Go warm werd, het magnesium blijft lekker koel en prettig in de hand liggen.

Oordeel

Naar mijn oordeel is de Surface Go een leuk apparaat, maar moet je hem niet kopen als je enkel een tablet zoekt. De prijs is hoog en Windows presteert minder goed als mobiel OS op een tablet dan Android of iOS. Vooral bij gebrek aan een pen, en als je een pen moet aanschaffen neemt de prijs alleen maar verder toe.

Maar als je een kleine laptop zoekt, die je daarbij ook als tablet kan gebruiken, dan is de Surface Go wellicht wat voor jou! Je dient dan wel het toetsenbord aan te schaffen, wat wederom de prijs verhoogt, maar de prijs/kwaliteit verhouding is dan een stuk beter.
Want de bouwkwaliteit van de hardware is zeer degelijk, en in deze prijsklasse kan je geen magnesium-laptops vinden. Laat staan met een goed scherm en prettig toetsenbord op zo'n klein formaat.

Mijn vriendin was ook erg gecharmeerd van de Surface Go, om deze bijvoorbeeld mee te nemen op reis. Als je normaal op een grote laptop werkt en afhankelijk bent van Outlook, dan ben je anders altijd verplicht te kiezen tussen of het slepen met die laptop, of je mail afhandelen op je mobiel. Zij zag de Surface Go al als de ideale compagnon om een 'volledige Windows' mee te kunnen nemen op een handzaam formaat.

En ik denk dat we daarmee ook de kern raken, als je baat hebt bij het gebruik van een volledig Windows installatie incl. een trackpad op je toetsenbord, een mobiel OS als Android of iOS niet voldoet, dan is de Surface Go je ideale handzame oplossing! Dan hoef je niet meer te kiezen tussen de functionaliteiten van een laptop of de handzaamheid van een tablet.

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?