Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

3Dconnexion SpaceNavigator Review

D-rez 25 oktober 2011, laatste update op 25 oktober 2011, 2.886 views

3Dconnexion SpaceNavigator

Pluspunten

• zeer nauwkeurig
  • mooi design
  • praktisch

Minpunten

• lastig om in eerste instantie onder de knie te krijgen
  • mocht nog iets zwaarder
  • niet plug & play

Mijn "SpaceNavigator" heb ik nu iets meer dan anderhalf drie en een half jaar in gebruik. Deze, zogenaamde 3D-muis, heb ik speciaal aangekocht om te gebruiken bij mijn 3D tekenwerk.
Van de fabrikant 3Dconnexion heb je een bescheiden waaier aan 3D-muizen. Zo hebben zij de “SpacePilot” de “SpaceExplorer” en de “SpaceNavigator”.

De SpacePilot is de meest exclusieve variant met, LCD diplay en een heel arsenaal aan knoppen (o.a. 21 programmeerbare en 4 voor navigatie). Deze luxe komt ook met een behoorlijk prijskaartje en zal alleen voor de medemens met een flinke beurs in het budget passen. De SpaceExplorer is het kleinere broertje van de SpacePilot en moet het zonder de LCD doen en beschikt over 15 programmeerbare knoppen. De SpaceNavigator tenslotte is het instapmodel en beschikt over slechts 2 knoppen.

#ProductPrijs
http://tweakers.net/ext/f/PeBHnJff9fziRVzoNCbTgupd/full.gif3Dconnexion SpacePilot Pro (3DX-700036)§ 398,-
http://tweakers.net/ext/f/fmjXlFMi1OMbXVLvtQQ529kA/full.gif3Dconnexion SpaceExplorer§ 338,-
http://tweakers.net/ext/f/yY46KoP2rjOvctC5lduGqT9n/full.gif3Dconnexion SpaceNavigator PRO§ 110,-
http://tweakers.net/ext/f/rmyLcUJQDIqVEJa6c8qN7og4/full.png3Dconnexion SpaceNavigator for Notebooks§ 133,49

Deze review gaat over de kleinste telg van de familie, de SpaceNavigor. De SpaceNavigator is er in 2 smaken, een Normale variant en de iets kleiner en lichtere Notebook versie. Deze laatste is ongeveer half zo zwaar als de 479gr zware SpaceNavigator en is speciaal ontworpen voor onderweg.

De voet van SpaceNavigator is gemaakt van geborsteld roestvrij staal, daarboven is er een smalle glanzend plastic ring waarin de twee (standaard) knoppen in zijn verwerkt. Boven deze ring is een smalle opening waaruit de blauwe LED's schijnen. De stuurknop zelf is bekleed met een stroeve rubber, waardoor je een excellente grip hebt.
Het is dus een zwaar (479gr) en robuust apparaatje in een strak modern jasje. Het is volgens mij niet rap stuk te krijgen want hij voelt echt heel degelijk aan. De blauwe ledjes zorgen voor een moderne look wat ik erg te pruimen vind.

De, toch al, zware muis, had van mij echter nog wel iets zwaarder gemogen. Bij zoom acties, wil het nog wel eens gebeuren dat ik de muis op til, terwijl de zoomsnelheid nog niet op max zit. Je kunt de gevoeligheid wel nog aanpassen, maar dan schiet hij soms weer te snel door je scene heen. Als je hier echter aan gewend geraakt bent en de muis wat beter kent, kun je er vlot mee werken zonder dat het nog veel voorkomt.

De "SpaceNavigator" maakt veel handelingen een stuk makkelijker om te maken. Zo hoef je om te pannen niet je muis diverse malen te verslepen. Door de "3D muis" links van mijn toetsenbord te plaatsen en mijn reguliere muis rechts, kan ik heel makkelijke van apparaat switchen.
De "SpaceNavigator" ligt goed in de hand en heeft een goede grip. Met zeer eenvoudige handelingen kun je door je scene navigeren. Met de 6-wegs stuurknop, kun je in alle richtingen bewegen, zoomen, pannen, roteren. Met een van de twee knoppen haal je een menu tevoorschijn, en met de ander kun je een zogenaambe "zoom extents" uitvoeren, welke afhankelijk van wel of geen selectie, het geselecteerde object of de hele scene volledig, gecentreerd in beeld zet.

Hoewel de muis bij mij inmiddels onmisbaar is, heeft hij af en toe toch last van kuurtjes en doet ze niet exact wat je verwacht. Meestal is dit te wijten aan het feit dat ik dan (ongemerkt) een object geselecteerd heb en dan rond dit object een navigatie actie uitvoer, maar soms sputtert hij gewoon wat tegen.
Als de "SpaceNavigator" (of ik) zijn werk goed doet, is ze wel uiterst nauwkeurig.

Minimale Systeem eisen
  • Windows XP Professional SP2 (x86)
  • Windows XP Professional x64 Edition
  • Windows Vista (all editions)
  • Windows 7 (all editions)
  • MAC OS X 10.4.6 or greater
  • Linux Red Hat Enterprise WS 4, SuSE Linux 9.3
  • Sun Solaris 8 (SPARC), Sun Solaris 10 (x64), AIX 5.2 ML04, HP-UX 11
De SpaceNavigator wordt door vrijwel alle besturingssystemen ondersteund. De installatie gaat via de speciale software van 3Dconnexion, 3DxLabs.
Behalve voor het navigeren binnen een 3D pakket, is de muis ook inzetbaar voor een hele waslijst aan andere programma's. Dit gebeurd ook allemaal via de 3DxLabs software, waarbinnen alle instellingen globaal, of per programma instelbaar zijn.

Zelf heb ik dit eerlijk gezegd nog niet uitgeprobeerd. Dit mede omdat ik hier ook een Wacom intuos 4m heb liggen, welke ik voor een aantal standaard commando's gebruik.

Hoewel het apparaatje in het begin erg wennen is, is hij bijna onmisbaar als je eenmaal de werking onder de knie hebt. Het navigeren, pannen, roteren van je beelden binnen 3D Max is gewoon zalig met deze "3D muis" en als je op een pc zit te werken zonder de muis, mis je ze echt.
De prijs van de SpaceNavigator, zal in eerste instantie misschien veel mensen doen afschrikken, maar voor mij is het de investering meer dan waard geweest.
De SpaceNaviator wordt echter niet door iedereen gesmaakt. Ik heb al veel verhalen gehoor over mensen die hem aan de wilgen hebben gehangen. Of dit komt door de toch stijle (maar korte) leercurve of aan iets anders, kan ik niet zeggen.

Ook onder windows 8 werkt de Navigator als een zonnetje.

Ik heb de navigator nu zo'n drie en een halfjaar en ben nog altijd een grote fan.

laatste wijziging 24/09/2013

Heb jij ook een 3Dconnexion SpaceNavigator?

Wat helpt tegen het optil-probleem is inderdaad de gevoeligheid wijzigen (dit kan voor alle assen apart), maar je kan het ding ook op de tafel vast plakken: elke woensdag zitten mijn SpaceTraveller en de SpaceNavigator van m'n collega op ons bureau vastgezogen. Onze schoonmaakster komt namelijk op dinsdagmiddag langs, veegt met een nat doekje onder de 3D-muizen en zet ze op het vochtige bureau terug, waardoor het kussen/randje onderop als zuignap werkt ;).

[Reactie gewijzigd door Tarin op 25 oktober 2011 16:24]

Je schrijft dat je de spacenavigator nog wel eens optilt omdat je nog sneller wil (uit-)zoomen.
Wat je zou kunnen doen is de gevoeligheid van de naviagator aanpassen in de bijgeleverde software van 3Dconnexion. Op die manier zijn je bewegingen sneller zonder dat je extreem hard hoeft te duwen en trekken aan het apparaat.
Misschien is dit een oplossing voor je "probleem"?
Probleem is dat ie dan echt super gevoelig is. Als je dan dicht op een object staat en zeer nauwkeurig wilt positioneren, het object als een speer over je scherm vliegt. Het is eigenlijk ook alleen een echt probleem als je met wat grotere (maar gedetailleerde) scenes bezig bent.
Ben ooit begonnen met de SpaceNavigator, en na deze als inmiddels groot fan 2 jaar gebruikt te hebben, ben ik overgestapt op de SpacePilot. Ben het compleet eens met wat er allemaal in de review beschreven wordt, maar als je eenmaal over bent gestapt op de SpacePilot ben je al helemaal verliefd op 3Dconnexion, vooral bij professioneel gebruik. De Pilot is gewoon nog nauwkeuriger, nog gemakkelijker in gebruik en nog efficiŽnter. Er zitten macro's op, ctrl alt shift en esc toetsen, knoppen die het gebruik van de Navigator beÔnvloeden en je daardoor in sommige gevallen gemakkelijker te werk gaat. Kan inmiddels niet eens meer terug naar alleen de SpaceNavigator. Die SpacePilot maakt het allemaal gewoon stukken makkelijker. Met een kleiner budget heb je ook de normale SpaceMouse. Die is simpelweg wat minder professioneel en meer voor thuisgebruik gericht maar je komt er al een heel eind verder mee dan alleen de SpaceNavigator. Hier bijvoorbeeld kan je zien hoe divers het aanbod is. http://hardware.nl/3dconnexion.
Als je eenmaal zo'n muis gekocht heb wil je nooit meer terug.