Seasonic S12-430 Review

NNF 25 januari 2006, 2.469 views

Seasonic S12-430

Pluspunten

• Zeer stil
  • Stabiele voltlijnen
  • Betaalbaar

Minpunten

• PCIe-connector voorbehouden aan duurdere modellen

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Na een tijdje bezig geweest te zijn met het stiller maken van mijn systeem, was eigenlijk alleen mijn voeding, een InWin FSP Group unit, overgebleven als bron van ergernis. De 120mm fan ratelde en bromde, en er moest dus een nieuwe voeding komen. De Seasonic S12 heeft onder stiltefreaks de naam de stilste luchtgekoelde voeding te zijn die er op de markt is; helaas was deze tot een aantal maanden geleden simpelweg niet verkrijgbaar in Nederland. Toen ik deze voeding plotseling in het assortiment van Gistron aantrof, heb ik hem uiteraard meteen besteld. Zou hij écht zo stil zijn...?

Uitrusting en afwerking
Aan de buitenkant ziet deze voeding er niet bepaald spectaculair uit: gewoon een zwarte behuizing met een grote fan aan de onderkant, zoals dat bij een hoop voedingen tegenwoordig gebruikelijk is. De voeding is vrij van LEDs en lichtgevende fans; persoonlijk heb ik daar ook totaal geen behoefte aan, dus dat komt mooi uit.

Er zitten ook nog een aantal extra's in de doos: meneer Seasonic voorziet je van een paar schroefjes, een sticker voor op je kast, een molex-stekker met drie 3-pins aansluitingen voor casefans (waarvan één 5V), een zakje met tie-wraps, twee plastic omhulsels om de kabels netjes bij elkaar te houden, en een beknopte doch duidelijke handleiding.

De voeding voldoet, zoals je dat van een moderne voeding mag verwachten, aan de ATX12 V2.0-standaard, wat inhoudt dat er een 24-pins ATX connector is en twee gescheiden 12V-rails.

Aansluitmogelijkheden
De SS S12-430 is voorzien van: 1 x 24-pins ATX-connector (waarvan de laatste 4 pinnetjes afneembaar zijn: yay, geen klunzige adapters meer nodig voor oudere moederborden), 1 x 4-pins ATX12V, 1 x 8-pins "dual CPU"-stekker, 6 x 5.25" Molex-aansluitingen, 2 x 3.5" FDD-connectors, 2 x S-ATA connectors en 1 x een 3-pins stekker die je op je moederbord kunt aansluiten zodat je het toerental van de 120mm fan uit kunt lezen.

Dat is natuurlijk allemaal erg mooi; minder mooi vind ik dat een PCIe-connector voorbehouden blijft aan de duurdere 500- en 600 watt-modellen. Met een 430W voeding, zeker een kwalitatief goede als deze, moet je met gemak ook de zwaarste configuraties kunnen trekken; Seasonic geeft door het weglaten van de PCIe connector een beetje het idee dat je dan toch maar een zwaardere, duurdere voeding nodig hebt. Klein minpuntje, hoewel je bij een PCIe kaart die dat nodig heeft toch altijd wel een Molex -> PCIe connector verloopje krijgt.

De kabels zijn niet afneembaar; wel zijn de draden in elkaar gedraaid ("twisted"), wat volgens Seasonic ervoor zorgt dat de kabels netter zijn, en er minder EMI-straling vrijkomt.

Prestaties en stabiliteit
Ik heb in de drie maanden dat ik deze voeding gebruik nog geen enkel probleem ermee gehad, ook niet onder volledige belasting. Geheel binnen de lijn der verwachting, overigens; Seasonic is een merk dat al vele jaren kwaliteitsvoedingen produceert, en dat merk je. De voltages zijn altijd stabiel, en ik twijfel er niet aan dat indien je deze voeding aansluit op een systeem dat daadwerkelijk rond de 400W aan vermogen vraagt, de voeding dit zonder enige problemen aan zal kunnen.

Zie voor meer informatie de testresultaten van Silent PC Review.

Geluidsproductie
Hierin is de S12 nog altijd heer en meester, hoewel de recentelijk geïntroduceerde ZM460-APS van Zalman verdomd dicht in de buurt schijnt te komen. De Seasonic is echt verdomd stil, je moet echt je oor tegen de voeding houden om iets te kunnen horen. Ook onder belasting heb ik eigenlijk nog niet gemerkt dat hij lawaai begon te produceren, als dat al zo is dan werd dat waarschijnlijk overstemd door mijn temperatuurgestuurde processorkoeler. Als je een stille luchtgekoelde voeding zoekt dan is deze Seasonic "as good as it gets".

Warmteproductie
Hierover kan ik niet echt iets zinnigs zeggen; het is in ieder geval zo dat de temperatuur in mijn kast niet merkbaar hoger of lager is geworden sinds de komst van de Seasonic. Ik moet ook zeggen dat dat iets is waar ik me verder niet zo druk om maak, zolang de belangrijke componenten (CPU, harde schijf, videokaart) maar niet té warm worden vind ik het wel best. Stilte gaat bij mij voor alles.

Koelvermogen
Gezien het bovenstaande moet ik concluderen dat de S12 genoeg koelvermogen heeft om zijn eigen warmte af te kunnen voeren; de fan doet dit daarbij ook nog eens bij een aangenaam laag toerental (bij "normaal" gebruik van het systeem schommelt de fan zo rond de 760 rpm), zodat het heerlijk stil blijft.

Ik heb voor deze voeding 75 euro betaald; persoonlijk vind ik dat niet veel geld, als je bedenkt dat deze voeding kwalitatief zeer goed in elkaar steekt, veel vermogen kan leveren (430W is meer dan genoeg voor vrijwel elk systeem) en daarnaast ook nog eens fluisterstil is.

Ik kan eigenlijk niet anders dan deze voeding met een "zeer goed" te beoordelen; een kwalitatief goed product dat fluisterstil zijn werk doet tegen een redelijke prijs. Wat wil je nog meer? :)

Heb jij ook een Seasonic S12-430?

Mooie review! Het klinkt inderdaad als een erg goede voeding! Wat ik me nog afvraag is: heb je nog overwogen om een semi-passieve voeding te kopen? Wel prijziger, maar dan heb je bij licht computergebruik echt geen enkel geluid van je voeding. Al begrijp ik uit je verhaal dat deze voeding ook al vrijwel geen geluid maakt...

Bedankt voor de info, als ik nog een keer een zwaardere voeding nodig heb ga ik zeker serieus naar deze kijken!