Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E72 Zwart Review

Roodey 23 maart 2010, laatste update op 27 maart 2010, 5.223 views

Nokia E72 Zwart

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Gesprekskwaliteit
  • Accuduur
  • Nokia Messaging
  • Ovi Kaarten

Minpunten

• Lekken licht langs de toetsen
  • Stabiliteit besturingssysteem

Ik heb de E72 inmiddels 3 maanden in mijn bezit. In het begin gebruikt voor bellen en smsen.
De laatste maand alleen gebruikt voor mobiel internet (mail, twitter en internetten).
Hiervoor heb ik de Nokia E71 All Black en de Nokia E71 Grey Steel gehad.

Inhoud doos
De inhoud van de doos is gemiddeld te noemen. De geheugenkaart is 4GB groot, wat netjes is, maar ook zeker beter kan. Net zoals zijn voorganger beschikt ook de E72 over een beschermhoesje. In het begin dacht ik dat de telefoon geplet zou worden in het hoesje. Zo strak zat het om de telefoon. Op het internet vond ik dat meerdere gebruikers hier last van hadden en dat het hoesje naar verloop van tijd beter om de telefoon ging zitten. Dit klopt, want na een week of 2 zat het hoesje als gegoten. De usb-kabel is wel aan de korte kant, waardoor de telefoon niet te gebruiken is als hij aan de computer hangt.

Bereik
De ontvangst is goed te noemen. Ik heb nog geen momenten meegemaakt dat ik niet kon bellen (op 1 locatie na, maar dat is een Vodafone issue).
Door de noise cancellation zijn alle gesprekken kraakhelder. Wel zo belangrijk, omdat dit de basisfunctie is van elke telefoon.

Accuduur
Af en toe maakt de E72 een geluidje als hij energie nodig heeft. Als ik dan terugdenk aan wanneer ik de telefoon voor het laatst heb opgeladen kan ik me dit niet herinneren. Drie dagen met intensief internetgebruik haalt hij met gemak. Met de HTC Magic en HTC Hero kon ik hier alleen maar van dromen. Vrijdag 19-03-2010 heb ik de E72 als navigatie gebruikt en die dag heeft hij mij 4 uur lang op het juiste pad gehouden zonder aan een oplader te hangen. Op die lading heeft de telefoon het 2 dagen volgehouden. Veel telefoons redden het maar om 2 uur te navigeren zonder de tussenkomst van een oplader.

Opmerking: De laatste 2 ladingen was de telefoon in 2 dagen leeg. Dit kan aan het gebruik liggen van stroomvretende programma’s. Neemt niet weg dat ik heel tevreden ben over de accuduur.

Gebruiksgemak
Het systeem waar de telefoon opdraait is Symbian. Persoonlijk vind ik dit een heel fijn besturingssysteem. Het instellen van meerdere wekkers is mogelijk, snooze functie op alarm en agenda-items werkt out of the box perfect. Als ik bijv. op de wc zit wanneer ik een herinnering krijg van een agenda-item en deze dus mis gaat hij 5 of 10 minuten opnieuw af. Hierdoor mis ik eigenlijk geen enkele afspraak meer.

Omdat de E72 gericht is op de zakelijke markt heeft Nokia smart dial toegevoegd aan het besturingssysteem. Hierdoor kun je vanuit het standby-scherm een contact bellen door de eerste letters van zijn/haar voor- of achternaam te typen en vervolgens op de belknop te drukken.

De backspace knop is een knop waarvan ik het meest gecharmeerd ben. Wil je een smsje wissen? Druk op de backspace knop. Wil je een agenda-item wissen? Druk op de backspace knop.

De one touch toetsen zijn ook handig. Zelf gebruik ik de agenda op mijn E72 heel vaak en ben dus zeer te spreken over de hardwarematige toets die daarvoor beschikbaar is.
Welk programma opstart is te wijzigen. Met andere woorden: je kunt instellen dat een Twitter applicatie wordt opgestart als je een van de one touch toetsen indrukt.

Het internetten wil aardig op de E72 als je mobiele sites bezoekt. Grote sites waarbij je veel moet scrollen zijn beter te bezoeken met bijv. een iPhone en HTC HD2. Via het programma Joikuspot kan ik mijn iPod Touch verbinden met mijn E72. De iPod Touch gaat dan het internet op via mijn simkaart.

Multitasken is goed mogelijk op deze telefoon. Zit je op het internet en ben je het liedje zat dat je op hebt staan? Hou de menuknop in en je kunt switchen van de browser naar de muziekspeler om bijvoorbeeld op volgende te klikken. Op dezelfde manier kom je weer terug in de browser.

Bouwkwaliteit / Afwerking / Design
Tot dit punt ben ik zeer lovend over de opvolger van de E71. Dat stopt hier. De bouwkwaliteit is leuk en aardig, maar zeker niet meer dan dat. Ik krijg mijn nagel aan de onderkant onder de chromenrand. Ik kan de rand niet optillen zoals bij de Nokia E52 het geval was, maar echt veel heeft Nokia niet geleerd van de E52. Ook lekt er licht langs enkele toetsen. Hierover heb ik al meerdere klachten/meldingen gelezen op het GoT-forum. Tot slot zit het batterijklepje niet helemaal vast. Voor mij is dit het grootste punt van ergernis.

Wel heb ik het idee dat de telefoon best tegen een stootje kan. Vandaar de 3 sterren.
Mijn E72 ziet er naar 3 maanden nog uitstekend uit. Alleen het chromen randje rondom de telefoon heeft een paar krasjes te pakken.

Over het design kan ik kort zijn. De E72 is een super mooie telefoon. Dat is mijn persoonlijke mening.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ook over dit onderdeel ben ik niet al te lovend. Af en toe als ik iemand gebeld heb en het gesprek afsluit is heel mijn standby-scherm leeg. Geen enkele snelkoppeling en aankomend agenda-item is dan te zien. Een letter en/of cijfer intoetsen en op de ophangknop drukken vult het standby-scherm weer. Dit mag in mijn ogen niet voorkomen op een telefoon die de zeer succesvolle E71 moet opvolgen.

Daarnaast blijft de telefoon soms hangen nadat ik een programma heb geopend, bijvoorbeeld berichten.

Het bellen gaat super. Met smart dial heb je snel de juiste persoon aan de lijn. De gesprekken zijn ook nog eens kraakhelder. Smsen gaat snel via het qwerty toetsenbord, dat verbeterd is ten opzichte van zijn voorganger, de E71. In het begin is het wennen en type je vaak de verkeerde letter, maar als je eenmaal gewend bent wil je niet anders.

Een leuke bijkomstigheid is natuurlijk de gratis navigatie via Ovi Kaarten. Deze werkt uitstekend en heeft mij telkens op mijn plaats van bestemming gebracht.
Ook Nokia Messaging werkt naar behoren. Voorheen nooit push mail gehad, maar ik kan best stellen dat ik niet meer zonder kan.

De positieve onderdelen overheersen ruimschoots de negatieve. Iedereen kan ik de Nokia E72 aanraden.

Opmerking: Spelfouten en kromme zinnen? Excuses :-)

Heb jij ook een Nokia E72 Zwart?

Ik had een e72 hiervoor en ik ben het mee-eens met al je punten!

De accuduur is inderdaad erg goed te noemen. Met mijn huidige iphone kom ik hooguit tot 12-18 uur ;(
@Luuk1983:
Ben van de week niet thuis, dus kan geen foto's toevoegen. Zal ik volgende week doen.

@Relief2009:
Mooi dat je het met me eens bent. Dan heb ik imo een redelijk representatief beeld gegeven van de E72.
Zelf zit ik ook te kijken naar een iPhone aangezien mijn iPod Touch me super bevalt!
Echter zijn deze te duur om los te kopen (ivm abo werk).
Ik zelf ben weer van plan van de iphone te stappen. Accuduur is gewoon zwaar belabberd.

iPhone is alleen interessant als je gek bent op apps + games. Op zich ben ik dat ook wel, maar als Android mij net zoveel apps + betere mogelijkheden kan bieden ben ik weer bereid over te stappen. }>
Drie sterren, duidelijk verhaal! Je krijgt van me nog een ster erbij als je plaatjes toevoegd.
Ik lees in andere reviews niks over geheugenkaarten die meegeleverd worden. Waar heb jij dit toestel vandaag en is dit wel standaard?
Ik krijg er nu een van mijn werk. Ben benieuwd hoe die bevalt. Ik laat het wel weten.