Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

00.5Testpanel 2 september 2018, 426 views Testpanel

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

De Surface Go is voor mij de ultieme kruising tussen laptop en tablet. Voor het lekker browsen op de bank is de Surface Go ook prima geschikt. Wanneer de typecover wordt aangesloten, dan is het een perfecte ultra lichte laptopvervanger.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Eindelijk pro kickstand
  • Goed scherm

Minpunten

• Geen standaard accessoires
  • Weinig aansluitingen

Intro

Samen met 19 andere Tweakers ben ik uitgenodigd voor het Tweakers HQ op het Microsoft Surface Go event. Op deze dag hebben we kunnen kennismaken met de nieuwe Surface Go van Microsoft. De mensen van Tweakers hadden voor ons een speurtocht door Amsterdam uitgezet waarbij we de Surface Go voor verschillende opdrachten moesten gebruiken. Denk hierbij aan het maken van foto’s, schrijven van teksten en maken van tekeningen met behulp van de Surface Pen.

Na de tocht door Amsterdam hebben we een presentatie gehad van Microsoft over de Surface Go en de positionering van deze Surface binnen de productlijn van Microsoft. Als afsluiting mochten we allemaal de Surface Go meenemen waarmee we de tocht hadden gedaan om vervolgens twee weken te testen en een review te schrijven.

De Surface Go

De Surface die wij meekregen is de versie met 128GB SSD en 8GB RAM. Dit is voor nu het topmodel van de Surface go.

Processor1.6GHz Intel Pentium Gold 4415Y
Grafischekaart Intel HD Graphics 615
RAM8GB LPDDR3
Scherm10-inch, 1800 x 1200 (217 PPI)
Opslag128GB SSD
CameraVoor: 5MP, Achter: 8MP
Gewicht522 Gram
Afmetingen245 x 175 x 8.3mm; B x D x H
Prijs€ 599,- (€ 129,99 extra voor de type cover)

Waar de Surface Go 128GB verschilt met de 64GB, is naast dat de 128GB uitvoering 8GB RAM heeft, heeft deze uitvoering ook een ander type harde schijf dan de 64GB uitvoering. De 64GB heeft namelijk een tragere eMMC tegenover de NVMe SSD van de 128GB uitvoering.
De Surface Go is nog overduidelijk een Surface. Microsoft heeft niks veranderd aan de designtaal van de Surface line-up. De behuizing is van magnesium gemaakt met een uitsparing aan de bovenkant voor de wifi antenne. De hoeken zijn bij deze uitvoering iets ronder dan bij de Surface 3. Ook is de Windows button die eerder nog op de Surface zat weg. Het lijkt er op dat dit bij eerdere Pro modellen ook al was, maar dit was me nooit eerder opgevallen.

De aansluitingen die de Surface Go heeft zijn er maar een paar:
• USB-C
• Surface port
• Micro-SD
• 3.5 MM jack.
Het enige dat ik hierbij mis een USB-A aansluiting, maar dat komt omdat ik nog geen USB-C randapparatuur heb. Dan moet ik deze weer aansluiten met een dongle. Als er USB-A in had gezeten, dan was de Surface Go wel weer dikker geworden. USB-C is de toekomst dus ik begrijp de beslissing vanuit Microsoft volkomen.

Hoe snel is de Surface Go?
Om maar met de deur in huis te vallen, wat is de Surface Go een verademing in vergelijking met de Surface 3. En ja ik weet dat de Surface 3 ook al weer sinds 2015 op de markt is. Maar de Surface Go verbaasde me eigenlijk direct qua snelheid. En hoe goed de respons is van het apparaat.
Om te verifiëren of de Surface inderdaad snel is en zo ja hoeveel sneller staan hieronder een aantal benchmarks. De Surface Go is vergeleken met de Surface 3 en een Mac Pro. De instellingen van de benchmarks zijn de standaard instellingen.

Surface GoSurface 3Mac Pro
ProcessorIntel Pentium Gold 4415YIntel Atom x7-Z8700Dual Xeon X5365
Grafische kaartIntel HD Graphics 615Intel HD GraphicsGeforce GTX670
RAM8GB2GB16GB

De Mac Pro slaat in de vergelijking nergens op, omdat die qua hardware natuurlijk op een compleet ander niveau staat. Dit komt doordat dit het systeem was waarop ik verder kon testen. Eigenlijk valt er niks op in de 3DMark resultaten. De Mac Pro met de GTX670 is het snelst. Alleen bij de benchmark Time spy is de Surface Go sneller. Dit is vermoedelijk omdat de chip die in de Surface Go zit nieuwer is en DX12 ondersteunt of iets dergelijks en wat de GTX niet heeft. De DX12 Benchmark deed het helemaal niet op de Surface 3.

Is het nu een tablet of een laptop?

De opmerking die ik vaak te horen kreeg de afgelopen dagen van mensen die niet bekend zijn met de Surface lijn: “Dat is toch geen tablet”. Mijn reactie was dan vaak, het is maar hoe je de Surface Go gebruikt. Als ik op de bank zit en de Surface Go gebruik, dan is het wel echt een tablet. Het toetsenbord gaat er dan af en dan kan ik hem makkelijk gebruiken om te browsen. Voor het gebruik op de bank waar een tablet vaak wordt gebruikt, is de Surface Go uitermate geschikt.
Als laptopvervanger kan de Surface Go ook prima worden gebruikt. Om te typen is het typecover comfortabel genoeg. Je e-mail en een Word document zijn zo getypt op de Surface Go (het grootste gedeelte van deze review is op de Surface Go getypt.). Zoals in de benchmarks te zien was, is het geen snelheidsmonster. Voor het beter gamewerk moet je toch uitwijken naar een ander apparaat.

Wanneer er wordt gekeken naar de productiviteit benchmark van PCMark 10, dan loopt de Surface Go niet ver achter bij de Mac Pro. Dit wordt ook bevestigd tijdens het gebruik. De Surface Go is voor het schrijven van een mail/document, browsen en consumeren van media (alleen Youtube.com en Motortrendondemand.com getest) meer dan voldoende.
Als de bouwkwaliteit van de nieuwe Surface Go vergelijkbaar is met die van de oude Surface 3 dan kan ik niet anders zeggen dat de bouwkwaliteit goed is. In de twee weken dat ik de Surface Go heb mogen testen, vind ik het moeilijk om te zeggen hoe het gesteld is met de betrouwbaarheid.

Lekker laten staan

Naast het upgraden van de processor en het type opslag heeft de Surface Go ook eindelijk de kickstand van de Surface Pro lijn gekregen. De oude Surface 3 kon de kickstand maar op 3 standen staan. Deze kon niet bijna helemaal plat wat de Surface Go wel kan.

Doordat de kickstand nu maximaal in een hoek van 165 graden kan, is het mogelijk om de Surface Go mooi plat op een tafel te leggen en met de pen er makkelijk op tekenen. Wat verder opvalt aan het verplaatsen van de kickstand is dat deze goed stroef is en daardoor het gevoel geeft dat dit in de toekomst ook goed blijft.

Lekker typen

Wat mij meteen opviel aan de nieuwe Surface Go typecover, is dat ondanks dat het een vrij klein toetsenbordje is er prima op te typen valt. De knoppen hebben een fijne feedback. De typecover geeft ook bijna niet mee als er druk op wordt uitgeoefend. Doordat Microsoft de knoppen iets kleiner heeft gemaakt en daardoor iets uit elkaar heeft gezet, voelt het net aan of je op een groter toetsenbord typt dan dat het daadwerkelijk is.

Het touchpad wat nu op de typecover zit is ook een stuk groter geworden wat bij scrollen door lange pagina’s zeker fijn is. Hier kan je natuurlijk ook het scherm voor gebruiken. Met de typecover aangesloten, pak ik automatisch het touchpad. Qua gevoel lijkt dit touchpad heel dichtbij de touchpad te liggen van Apple. Ik heb alleen ervaring met een iBook G4 en Macbook Pro (2de generatie).

Wat kost het nu eigenlijk?

De Surface Go die ik heb getest kost € 599,00 en € 129,99 voor de type cover. Dit is samen € 729,99 en ja dat is veel geld. Je krijgt er een apparaat voor waarmee je wel meer kan dan met een normale tablet. Voor mij is het grootste voordeel dat dit het systeem een ouderwets X86 processor heeft. Hierdoor kan na het uitzetten van Windows Home S (in Windows Home S is het alleen mogelijk om apps uit de store te downloaden) in principe alle software worden geïnstalleerd op de Surface Go die ook op je desktop/laptop kan installeren.
Ik vind het wel zeer jammer dat de typecover apart aangeschaft dient te worden, want voor mij is deze accessoire een onderdeel van de complete Surface beleving.

De Surface Go is voor mij de ultieme kruising tussen laptop en tablet. Door de ingebouwde kickstand is het kijken van een film super goed te doen. Voor het lekker browsen op de bank is de Surface Go ook prima geschikt. Wanneer de typecover wordt aangesloten, dan is het een perfecte ultra lichte laptopvervanger. De vervanger voor mijn Surface 3 heb ik al gevonden…….

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?