Tweakers zegt: 8,5

Huawei P20 Pro (dual sim) Zwart

Specificaties 6,1" • 2240x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Huawei P20 Pro (dual sim) Zwart Review

lambertwm 2 september 2018, laatste update op 22 september 2018, 1.733 views Product gekocht

Huawei P20 Pro (dual sim) Zwart

Ik had deze telefoon aangeschaft omdat ik uitkeek naar de camera en de lenzen. Uiteindelijk geretourneerd omdat het niet mogelijk was om de aggressieve nabewerking op de foto's uit te zetten of aan te passen.

Pluspunten

• Geweldige x3 optische zoom
  • Verschillende heel goede camera modes
  • Prachtig kleurverloop achterkant telefoon

Minpunten

• Aggressieve nabewerking op JPG foto's (niet uit te zetten/aan te passen)
  • Raw bestanden onhandig groot
  • Geen x3 optische zoom in raw mode
  • Huawei EMUI Android versie niet mijn smaak

TL;DR

Camera

Standaard kiest de camera software ("Artificial Intelligence", heet dat tegenwoordig) een mode voor je, gebaseerd op beeldherkenning Helaas is de AI niet 100% betrouwbaar, dus deze heb ik al snel uitgezet (wat gelukkig kon).

Helaas, na de AI uitgezet te hebben, zat ik nog steeds in mijn maag met de veel te aggressieve nabewerking op de foto's. Deze nabewerking wordt standaard toegepast als je foto's in neemt in "photo mode", waarvan ik aanneem dat deze bedoeld is als de neutrale, standaard mode - in tegenstelling tot specifieke (en soms heel goed werkende) toegepaste modes zoals "Aperture" (bokeh) en "Night".

De enige mode waarin ik betrouwbare neutrale ("zoals verwacht") foto's kon nemen is de "Raw mode". Maar, helaas, het grote nadeel van "Raw mode" is dat de 3x optische zoom lens (voor mij de hoofdattractie van dit toestel) in deze mode *niet* beschikbaar is. Bovendien produceert "raw mode" als output .DNG bestanden die maar liefst 78MB groot zijn. Dit betekent veel gehannes en vertraging bij het gebruik van Google Photos, Flickr en dergelijke.
Voorbeeld foto's
Dit Flickr album laat "Photo mode" en Raw mode" output naast elkaar zien.

Huawei EMUI

Ik had hiervoor een relatieve "schone" (bijna "stock") Android versie op een Motorola toestel, en ik moet zeggen dat de Huawei EMUI niet mijn smaak is. Veel dingen zijn net even anders dan in standaard Android, maar door de bank genomen zijn deze veranderingen geen verbeteringen, naar mijn mening. Dit hoeft geen deal-breaker te zijn, want alles went uiteindelijk. En als je het leuk vindt om EULA's (End User License Agreements) te lezen dan zul je veel pret hebben bij het gebruik van alle custom Huawei apps & diensten ;)

De Huawei EMUI doet zijn best om je pro-actief te helpen bij het ontdekken van zijn "coole" feature, maar dit leidt soms tot onbedoeld komische situaties op ongelegen momenten. Klein voorbeeld: op een gegeven moment werd gesuggereerd dat ik zou kunnen tekstchatten met Huawei support, wat me een goed idee leek. Ik accepteerde uitnodiging. Vervolgens moest ik een uitgebreid formulier met persoonlijke gegevens invullen (waarom eigenlijk?). Na dit braaf gedaan te hebben leverde dit slechts een foutmelding op met de mededeling dat de textchat support op dat tijdstip niet beschikbaar was 8)7
Stabiliteit en performance
Ik heb de telefoon een paar keer moeten herstarten omdat het systeem niet meer reageerde op simpele commando's (wellicht gerelateerd aan het gebruik van de "raw mode" en de enorme bestanden die dat oplevert).

Ik heb bijna twee weken met deze telefoon doorgebracht maar besloten het toestel te retourneren zolang dat nog mogelijk was. De over-the-top nabewerking op de foto's is - mijns inziens - simpel te verhelpen door het mogelijk te maken deze uit te zetten, maar een paar onsuccesvolle pogingen om met Huawei in contact te komen via social media heb ik besloten dat ik niet het risico wilde nemen dat een dergelijke update lang op zich zou laten wachten

Heb jij ook een Huawei P20 Pro (dual sim) Zwart?

Helaas wachten bezitters van deze telefoon nog altijd op de optie tot het uitzetten van de nabewerking. Die ws nooit zal komen. Arrogantie van dit bedrijf.