HP Pavilion 15-cx0670nd

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-cx0670nd Review

Lucb1e 2 september 2018, laatste update op 17 september 2018, 1.141 views Product gekocht

HP Pavilion 15-cx0670nd

Je krijgt waar je voor betaalt qua CPU en GPU, maar alles waar geen objectieve spec voor gegeven is, is matig. Het is geen dure kwaliteitslaptop, maar als een hoog gespec'te laptop. (En laptops zijn al niet veel sneller geworden als je het vergelijkt met dezelfde prijs 5 jaar geleden.)

Pluspunten

• Touchpad driver's typdetectie werkt erg goed, niet nodig om touchpad tijdens typen steeds uit te zetten
  • Microfoon heeft speciale driver die (door de stereo-microfoonsetup) achtergrondgeluid wegfiltert (dit is overigens uit te zetten als je dat liever hebt)
  • Openschroeven is redelijk te doen: paar schroefjes eruit en de hele onderkant komt in één keer los, wat handig is voor onderhoud. Er zijn (na de schroeven) wel nog plastic clipjes die behoorlijk strak zitten, dus het is niet helemaal perfect
  • Schermkwaliteit goed
  • Warmte blaast naar achteren in plaats van een zijkant
  • Prima accuduur (niet zoals een smartphone die de hele dag meegaat, maar werken in de trein van amsterdam naar maastricht haal je wel)
  • Mooi design

Minpunten

• Driver support voor Linux
  • Toetsenbord: typt redelijk (kan iets beter), pijltjestoetsen onhandig, geen sysrq/scroll-lock/menuknop, geen media toetsen (enkel via fn)
  • De ventilator bromt erg verveld op de laagste stand, en de laptop is in het algemeen ook redelijk luid
  • Blijft random vasthangen (soms 4x per dag, soms eens per twee dagen), meestal op te lossen door oplader 2 seconden los te koppelen
  • Harde schijf = luider & meer stroomverbruik & minder schokbestendig & trager & meer warmteproductie & zwaarder, en dat alles om wat geld te sparen op een grotere SSD. Laat het slot dan leeg, dan zet ik er zelf wel bij wat ik wil...
  • Touchpad mist een paar wat minder vaak gebruikte functies (bijv. 3 vingers drukken werkt, maar 3 vingers tappen niet; met de rechtermuisknop slepen gaat niet)
  • Accu niet uitneembaar (ik neem 'm er vaak uit tegen slijtage wanneer de laptop de hele dag aan de oplader zit)
  • HDMI-aansluiting (een relatief dikke stekker) zit waar ik de muis zou willen hebben

Het aantal plus- en minpunten is beperkt, dus hier zijn er nog drie die ik niet kwijt kon:

Minpunt: Geen VGA terwijl er echt zat ruimte is voor meer poorten aan de zijkant.

Minpunt: De SSD had beter gekund.

Pluspunt: Genoeg USB poorten beschikbaar.

Mijn vergelijkingsmateriaal zijn allerlei laptops die ik over de jaren gezien heb, maar met name mijn 5 jaar oude Asus die toen 950 euro was en een i7-3630QM heeft.

Vrijwel geen enkel laptoptoetsenbord heeft n-key rollover, maar bij de meesten loop ik er niet tegenaan. Bij dit toetsenbord merk ik dat de D, W en E niet tegelijk ingedrukt kunnen worden, dus in een game zoals Factorio naar rechtsboven lopen en inventory ondertussen openen gaat niet, je moet even stil gaan staan... Natuurlijk wordt dit niet niet gespecificeerd op de specsheet, dus yay, daar kunnen ze weer een koperdraadje besparen en een goedkoper toetsenbord inkopen. Het toetsenbord voelt ook niet heel fijn aan: het is prima, maar als je in de winkel je hand over een paar andere laptops haalt (van zo'n 900 euro en hoger) is dit wel een van de mindere.

Geluid (luidsprekers) is ook niet zo goed als die van mijn vorige laptop. Ik heb het meestal toch niet op speaker staan, maar die keer dat je dat dan wil doen, valt het geluid wel tegen. Ook dit is natuurlijk niet te zien op de specsheet. Ik heb wel eens erger gehad bij zakelijke laptops (een Thinkpad, als ik me goed herinner, was echt niet uit te houden, en ik heb echt de allergoedkoopste oortjes en bluetooth hoofdtelefoon, dus het ligt niet aan mijn hoge eisen), dus vergeleken met dat is deze laptop nog wel aan te horen, maar het viel toch een beetje tegen. Lekker wegswingen, betekent dus €10 oortjes indoen.

De beoordeling bij "warmte- en geluidsproductie" is onhandig: warmte wil ik 5 sterren geven en geluidsproductie 1-2 sterren. Anyway, warmte is goed onder controle (dat is het enige pluspunt dat niet al in de specs of op foto's te zien was). De geluidsproductie valt flink tegen: bij bijna-idle fans (ze gaan heel af en toe ook helemaal uit), is er een vervelend bromgeluid te horen. Dit wordt iets beter als je in de BIOS "fans always on" uitzet (waarom staat dit in godsnaam default aan? Waarom is dit uberhaupt een setting?!), maar het gaat niet helemaal weg. Daarnaast is het ook gewoon algemeen luid, ook als het net ietsje harder blaast dan de bromstand. Mijn vorige laptop was bij vergelijkbare temperaturen (dus ik ga uit van een vergelijkbaar koelniveau) echt wel stiller. Of dat aan te behuizing ligt, de positionering van de ventilatoren, of het type ventilator, geen idee. Vroeger hoorde ik de laptop van m'n vriendin altijd naast me, nu hoor ik deze. (Bij normaal gebruik zoals internetten, niet als we aan het gamen zijn, want dan is elke laptop luid.)

Robuustheid voelt goed aan. Schermklep kan ik erg lastig beoordelen: het is zo'n monoscharnier dat je vaak kapot ziet gaan, maar wie weet ligt hier wel een goeie in. Als je aankoop hiervan afhangt, vraag het me over een paar jaar :P

Featureset beoordeel ik laag door de genoemde minpunten (toetsenbord, geluid, geen vga, hdmi-positionering, touchpad-features, enz.).

Prestaties ga je elders (qua CPU en GPU) niet veel hoger vinden voor dezelfde prijs, maar ik beoordeel het toch laag door de SSD (zie verderop), en omdat het afgelopen jaren echt nauwelijks vooruit gegaan: vergeleken met mijn 3e generatie i7 CPU uit 2012, dan is dit nog niet eens 2x zo snel (je zou ongeveer 5.5*12/18 = 3.7× verwachten onder Moore's law, indien populair geïnterpreteerd). Ik heb trouwens gemerkt dat veel CPUs tegenwoordig zelfs trager zijn, zodat ze minder stroom verbruiken: ja zo kan ik het ook, als ik mijn CPU onderklok verbruikt die inderdaad minder stroom, wat een innovatie van Intel! Geen wonder dat AMD weer om de hoek komt kijken, en mensen ARM overwegen. Om eerlijk te zijn is een laptop als deze een beetje zonde van het geld, maar ik wil wel een beetje op prestaties vooruit gaan na 5 jaar (of ben ik nou onredelijk?), dus dan zit ik wel tegen dit soort prijzen aan te kijken.

En dan het vasthang probleem. Wat er gebeurt is dat de laptop volledig vast hangt op willekeurige momenten: ctrl+alt+delete werkt niet, caps lock led'je gaat niet meer aan of uit, muziek speelt door maar pauzeren of volume wijzigen gaat niet meer... misschien hangt de laptop niet vast maar enkel invoer (toetsenbord, muis) en uitvoer (beeldscherm)? Want muziek speelt door via Spotify, ook het volgende nummer begint gewoon te spelen (en dat gaat niet zomaar, dat moet gedownload worden en zo. Je kent het BZZZ geluid van echt digitaal vasthangen vast wel). De eerste twee weken (herroepingsrecht-tijd) heeft het zich misschien één of twee keer voorgedaan, dus dat zette me niet aan tot teruggeven. Vervolgens heb ik er meer op geïnstalleerd (want als ik toch zeker weet dat ik 'm moet houden, ga ik ook alles erop zetten zodat de oude laptop buiten gebruik gesteld kan worden), en nu doet het zich vaker voor. Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat de oorzaak is. Voorbeeldje: hoog vram leek een trigger voor een harde freeze vandaag, maar als ik dat vervolgens handmatig test met tools die je vram volzetten, kan ik het niet reproduceren. Ik ga het denk ik wel onder garantie aankaarten en kijken wat de mogelijkheden zijn, want hoewel even de stroom (AC stroom, niet de accu) loskoppelen meestal de freeze opheft, gebeurt is toch net iets te vaak. Ik kan helaas dus niet zeggen of het aan de hardware of drivers ligt (in welk geval ik zou zeggen: niet kopen), of dat ik een rotte appel heb waar iets mis mee is.

Tijdens het wissen van het systeem met SDelete merkte ik dat de SSD niet eens sneller is dan de HDD op sequential writes: de HDD claimt 239MB/s te halen (vind ik redelijk veel voor een HDD), en de SSD varieerde eerst tussen de 220-320MB/s maar varieert nu (misschien zit de write cache vol?) van 155-175MB/s... dit is echt belachelijk slecht. Als dit niet de goedkoopste m.2 ssd is die je op de planeet aarde kan krijgen, dan is het in ieder geval wel de traagste.

Dus concluderend: is het een afrader of niet? Dat hangt voornamelijk van jouw wensen af, maar de SSD is wel echt een domper dus ik ben geneigd te zeggen "Ja, het is een afrader." Let kort na aanschaf even op het vasthangen, en als het na een week veel gebruiken nog niet gebeurd is, dan ligt het vast aan mijn exemplaar. Buiten dat, kijk welke punten voor jou relevant zijn, en zie of je die elders beter kan krijgen. Behalve de SSD ben ik echter bang dat de meeste van de genoemde minpunten bij andere laptops ook niet vooraf duidelijk zijn.

Het design is overigens wel vet, en ook niet onprofessioneel voor bij klanten of zo :)

Heb jij ook een HP Pavilion 15-cx0670nd?

Dit is de goedkoopste laptop wat kan je krijgen met deze specs. Ik was er ook in de markt voor, maar door de geluidsproductie moet ik toch naar een andere opzoek. Ik hou ervan als de laptop op idle gebruik stil is of heel zacht draait.
Momenteel heb ik mijn oude en deze nieuwe laptop even naast elkaar staan, en m'n vriendin (en haar laptop) zijn er niet dus het is redelijk stil. Als geluidsproductie voor jou belangrijk is, denk dat je er inderdaad goed aan doet om deze niet te kopen. Nu ik op m'n oude laptop zit te internetten en de nieuwe idle staat te zijn, zijn ze ongeveer even stil... behalve de harde schijf in de nieuwe, die gaat om de twee minuten aan, blijft dan aan voor enkele minuten, en is luider dan de ventilatoren van beide laptops. Doordat het niet constant is, is het des te vervelender. Zoals ik in de minpunten al noemde: het zou fijn zijn als ze eens een fatsoenlijke grootte SSD erin zetten en de harde schijf weglaten...

Indien je nog geen laptop gekocht hebt: ik zou dus ook letten op of er een harde schijf in zit, niet alleen wat mensen over de ventilatoren zeggen!
Een HD in een laptop van die prijs..... nee dan kan in 2018 echt niet meer, zeker niet als de andere componenten goed zijn. Werkelijk een vreemde keuze.
Ik was net bezig met het bewerken van de review: de SSD die hierin ligt is ook nog eens retetraag -- trager dan de HDD. Ik merk het nu pas, nu ik de laptop aan het wissen ben om het systeem om te gaan ruilen! Over "dit kan echt niet" gesproken... 8)7

Beoordeling van 3 sterren algemeen ook bijgesteld naar 2 sterren algemeen, ook vanwege het bromgeluid van de ventilator dat ik had gedacht verholpen te hebben met een BIOS-instelling, maar dat blijkt niet het geval te zijn.

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 5 september 2018 18:15]

Welke laptop wil je gaan ruilen voor deze hp ?
Weet ik nog niet, door de driverproblemen op Linux (voor het eerst sinds jaren, ik dacht juist dat Linux dit inmiddels goed onder controle had, maar het lijkt erop dat 8e gen Intel nog niet ondersteund wordt) ga ik morgen eerst even naar de winkel met een live boot USB stick om te kijken waar het wel op draait. Wanneer ik dat weet, ga ik eens alle modellen van Paradigit langslopen en weer een uitgebreide vergelijking maken. Ik zal dit bericht bewerken (<edit>: of gewoon weer reageren, zie hieronder </edit>) zodra ik het weet, wat ergens in de loop van morgen of overmorgen moet zijn (ik heb alleen deze week, ik zit namelijk buiten de 14 dagen zichttijd en Paradigit heeft aangeboden dat ik het alsnog kan omruilen, zelfs voor een goedkopere laptop, maar dan moet ik dat wel deze week doen).

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 6 september 2018 20:59]

Dat is mooi van paradigit! Nou hoop dat je een mooie laptop kan vinden. Laat me maar weten als je het hebt omgeruild !
Binnen de selectie van Paradigit, ziet de Asus FX503VM-E4178T erg goed uit: een nóg betere GPU dan deze, flinke accu, helaas maar 8GB RAM, iets mindere CPU (maar prima per-core prestaties, en dat is wat in 98% van de gevallen meer telt), iets kleinere SSD, en goedkoper dan deze HP (bij Alternate maarliefst 350 euro minder dan deze HP momenteel). En dat is een Asus, dat is meestal wel goed. Er zitten 2 geheugenslots in dus je hoeft maar 1x8GB te kopen om bij te prikken, dan is het enige echte minpunt nog de kleinere SSD (die al klein was, dus nu moet je zeker een HDD erbij hebben of een extra SSD over hebben of kopen). Vanochtend naar de winkel geweest, maar ze konden 'm helaas niet uit de doos halen om te testen. Indien je echter toch Windows wil gebruiken, ziet dat uit als een hele goede optie. Op internet stond in ieder geval iemand die moeite had met Ubuntu goed werkend te krijgen.

Een andere laptop die ik wel heb kunnen testen is de "Lenovo IdeaPad 330-15IKBR - 81DE00WJMH", daar lijkt Linux (op het eerste gezicht) op te werken, dus ga maar voor deze. Een stuk mindere specs, met name GPU en RAM, maar wel een behoorlijke CPU, heeft een SSD+HDD (kleine SSD, dus de HDD vervang ik met de SATA SSD uit mijn huidige laptop), en in de aanbieding bij Paradigit voor 700 euro. Ik denk dat ik over een paar maanden RAM upgrade (helaas maar 1 geheugenslot, dus dat wordt een duur bankje van 1x16GB kopen en dan de huidige 8GB overhouden), en games moet ik maar op lage instellingen draaien (ik hecht toch niet veel waarde aan graphics, zolang het vloeiend loopt).

Lastige keuze, het is eigenlijk allemaal net niet wat ik zoek (danwel door drivers, danwel door andere onhandigheidjes), maar dat had ik me tijdens de zichttermijn moeten bedenken... Ik ben in ieder geval blij met de flexibiliteit van Paradigit :)

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 6 september 2018 21:06]

Heb inmiddels ook de laptop gekocht. En hij gaat retour vindt de fans toch te luid, en de hardschijf is irritant maakt steeds een clickie geluid. Dat vast hang probleem heb ik ook gehad, 1x tijdens het gamen ging hij zwart en paar keer dat ik niks kon doen moest toen mijn laptop dichtklappen en weer openen. Het is zeker niet een slechte laptop, hiervoor had ik een dell xps 15 9570 die was toch wel beter ik ga die dan gewoon weer aanschaffen als er een leuke korting komt. Krijg morgen antwoordt of ik mag retouren maar moet haast wel heb hem pas 3 dagen.
Jammer om te horen dat het niet enkel mijn exemplaar was.

> Krijg morgen antwoordt of ik mag retouren maar moet haast wel heb hem pas 3 dagen.

Als je het "op afstand" hebt gekocht (telefonisch, via internet, per postduif...) heb je standaard 14 dagen bedenktijd. De tijd gaat in zodra jij (of een door jou aangewezen derde die niet de vervoerder is) het ontvangt. Dit kan door de verkoper niet geweigerd worden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (vers fruit of een bevlekt t-shirt terugsturen, indien je dat online koopt), maar in dit geval lijkt me dat niet van toepassing. Fun fact: indien de verkoper je niet informeert over de bedenktijd, gaan de 14 dagen pas in zodra hij/zij dat doet (met een maximumtermijn van een jaar) ;)

Meer informatie op een officiële website: https://www.consuwijzer.n...edenktijd-koop-op-afstand

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 17 september 2018 22:52]