WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB Review

Sibert 22 maart 2010, laatste update op 22 maart 2010, 2.616 views

WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB

Pluspunten

• Capaciteit
  • Prestaties
  • Warmte
  • Geluid

Minpunten

• Niet echt opnoembare dingen

Ik heb deze schijf gekocht omdat mijn standaard harde schijf 160GB te klein werd en de prijs van deze HDD erg gunstig was. Ik heb hem gekocht bij pixmania en na, naar mijn mening iets te lang, gewacht te hebben mocht ik hem ontvangen en installeren.

Featureset
De harde schrijf maakt 7200 toeren per minuut en kost ¤0.08 per GB. De harde schijf bezit volgens de specs 500GB maar na het formateren bleek er maar 465GB vrij te zijn. Toch een beetje jammer vond ik. Verder heeft de harde schijf een cache van 16MB, heeft Sata-300 en is van formaat 3.5”.

Installatie
De installatie ging erg makkelijk. Gewoon in een bay steken, vast schroeven en SATA kabels inpluggen. De harde schijf moet eerst nog geformatteerd worden voor hij herkend wordt en bruikbaar is. het formateren duurde wel eventjes.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid van deze schijf is helemaal in orde. Ik heb nog geen één keer een probleem of een uitvaller gehad. De schijf is nu al enkele maanden in gebruik en HD tune toont ook geen beschadigde sectoren aan.

Prestaties
Ook de prestaties van deze schijf zijn goed in orde. Met HD tune behaalde de schijf een maximum transfer rate van 117.5 MB/sec en een minimum van 11.1MB/sec maar dat was een uitschieter neerwaarts. De gemiddelde schrijfsnelheid ligt op een nette 88.7MB/sec.

Warmte
De warmte productie van deze schijf is niet slecht. Tijdens het testen met HD tune blijft de schijf stabiel op 41°C staan. Hier en daar hoorde dat 41°C toch niet zo goed is als ik dacht. Dit komt vooral omdat op het moment van meten mijn kast open stond en ik sowieso niet zo'n goede airflow heb.

Geluidsproductie
Ik heb sowieso al een redelijk luide PC. De schijf maakt heel erg weinig lawaai en is dus niet merkbaar.

Dit is een redelijk snelle schijf met een leuke capaciteit van 500GB voor een zacht prijsje!

Heb jij ook een WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB?

Meer advertenties

ze verkopen het als 500 miljard bytes en de computer rekent met 1024 en niet met 1000 ;)

dus 500Gb = 465 Gib ;)
heeft iemand enig idee wat een goede temperatuur indicatie is voor schijven.
mijn staan onder raid 1 vaak op 32 graden te draaien.
wanneer komt de temp van een schijf in de gevarenzone?
Het probleem is afkoelen en opwarmen, dat is schadelijk.
Een stabiele temperatuur is het beste. Als limiet zou ik 50-55 graden nemen.
Dat had je van te voren al kunnen weten he ;). Het is bekend dat er na het formatteren in windows zo'n 7% van de capaciteit die door de fabrikant wordt aangegeven 'verdwijnt'. Dat was ook bij mijn 1TB HDD, opeens 70GB weg.
41 graden is best hoog :O

Mijn WD greens zijn meestal 25-28 graden.
Mijn oude WD black ( die wel 7200rpm is) was ong 30-35.

Heb je wel een goeie airflow om je HDD's heen?
Nee, bijna geen. Ik zal het aanduiden in de review.
Het effect van de temperatuur is minder dan gedacht: nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten

Zelf heb ik ook de ervaring dat ofwel binnen de 6 maanden defect gaat, of een langere tijd meegaat.
Ik heb deze HDD nu meer dan een jaar. Hij doet het prima op één groot nadeel na:
Deze HDD maakt ontzettend veel lawaai! Als bijvoorbeeld de virusscanner aanslaat is het alsof een oude floppydrive begint te loeien!
Bij mijn volgende aanschaf ga ik toch meer op dat soort zaken letten. (hopelijk zijn dan de SSD betaalbaar geworden)
Helaas SSD blijft duur
ik heb hem (zoals elke hdd) in rubber mounts, en hoor soms een paar tikken, maar meer neit hr :P

zijn erg lekker geprijste hdd's voor raid 1/5 setupjes (raid 5 @ PC met 4x deze jongens)