Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-X58A-UD3R Review

HaTe 10 november 2010, 6.196 views

Gigabyte GA-X58A-UD3R

Pluspunten

• Goede prijs vergeleken met andere borden
  • USB3.0 en SATA 6Gbps
  • Temperaturen laag (veel lager dan met de Eclipse SLI)
  • Start snel op (24sec)

Minpunten

• Bug in hardware > EIST werkt niet
  • Daarom moeilijk opstartbaar als dit nog aan staat
  • 1 PCI-e x1 slot onbruikbaar met lange insteekkaarten
  • Slechts 1 PCI slot

Layout Score: 4
Leuk, een review cijfer, maar vertel dan ook even waarom je maar 2 sterren geeft!

Ik heb dit moederbord gekocht ter vervanging van mijn MSI Eclipse SLI. Ik heb het bord nu ongeveer 1,5 week in mijn bezit. Ik heb voor dit bord gekozen omdat deze USB3.0 heeft en SATA 6Gbps. Verder is de prijs/kwaliteit verhouden van dit bord erg goed. De duurdere modellen (UD7 en UD5) zijn nagenoeg het zelfde, maar een stuk duurder voor een paar kleine dingen extra. Ook heeft dit bord gewoon 6 geheugen-sloten, terwijl de EX58-UD3 dit niet heeft.

De rest van mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Zalman ZM600-HP¤ 87,95¤ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten

Eerste indruk

Na het openmaken van de doos zag ik als eerste de accesoires, boekjes en cd's. Er zitten 6 SATA kabeltjes bij, een IDE kabel en 2 SLI bruggen. Vooral de SATA kabels zijn handig. Niet erg veel vergeleken met mijn oude Eclipse SLI, maar wel meer dan bij mijn oude 965p-S3 bord.
De handleiding is erg duidelijk en alles staat er wel in. Hij is in ieder geval niet slechter dan anders. Verder zit er nog een handleiding bij over Smart 6, waar ik later meer over vertel, en een installatie handleiding in alle talen, voor het aansluiten van de processor en het moederbord.

Het inbouwen en layout
Het inbouwen van het moederbord verliep prima. Geen gekke dingen tegen gekomen.
Er zit 1 PCI-e x1 sloten vlak voor de IOH/MCH/NB, welke niet te gebruiken is, tenzij je een hele korte insteek-kaart hebt! Gelukkig heb ik deze niet nodig. Je zou eventueel ook je PCI-e x1 kaartje in een van de andere PCI-e (x16) sloten kunnen zetten, waar er toch 4 van zijn. Er is echter maar 1 PCI slot. Nu had ik daar ook genoeg aan, maar van mij zou 1 PCI-e slot wel vervangen mogen worden voor een PCI slot.

Eerste keer opstarten en Windows installeren
Verliep prima. Ik kwam in de bios en kon het allemaal mooi configureren. Ik had standaard versie F1 van de bios er op staan.
Ik had nog een oude Windows installatie (van de Eclipse) op de HDD staan en had gedacht deze wel te kunnen behouden, maar toen het Windows logo verscheen, startte de PC opnieuw op. Dit gebeurde elke keer. Oke dan, dan maar Windows opnieuw installeren!
Windows installeren verliep prima, totdat hij opnieuw op moest starten. Het Windows logo verscheen en pats.. PC start weer opnieuw op!
Ik bios in fail-safe-defaults zetten en vervolgens weer Windows installeren. Nu crashte de PC al nadat ik op formatteren bij de installatie had gedrukt! Dit gebeurde telkens weer en na enkele instellingen veranderd te hebben (SATA op IDE mode), gebeurde het nog steeds. Hier ben ik ook niet uitgekomen.
Ik heb toen op internet gekeken naar een nieuwe BIOS versie, op dat moment versie F5. Deze heb ik op een USB stick gezet hiermee heb ik de BIOS geüpdatet via het flash programma in de BIOS. Verliep prima.
Ik heb hierna een paar instellingen veranderd; SATA weer als AHCI en USB toetsenbord aan. Nu verliep de Windows installatie goed. Ik kwam gewoon in Windows, waarna ik de drivers van internet heb geļnstalleerd.
De BIOS update heeft dus waarschijnlijk geholpen. Zie kopje falen van dit bord

Later gebruik

Windows helemaal ingericht naar eigen smaak. Een paar dagen later kwam ik er achter dat ik de BIOS instellingen nog niet had veranderd. Ik had echter niet veel veranderd.
Windows weer opstarten, na het logo: BAM! crash.
Ik BIOS weer naar fail-safe-defaults zetten, SATA op AHCI, geluidskaart uit, en USB toetsenbord aan. Weer Windows opstarten > crash.
Daarna Windows hersteld naar oude configuratie (via F8) en hierna ging het opstarten goed.

Ik weet nog steeds niet waar dit aan ligt. Drivers voor AHCI heb ik gewoon geļnstalleerd en verder verander ik niet gek veel dingen in de bios die dit zouden kunnen veroorzaken.
Heb de instellingen maar gewoon zo gelaten. Nu doet hij het in ieder geval. Verder is het bord erg stabiel.

Temperaturen in Windows:
Temp 0: 52*C (MCH?)
Temp 1: 34*C (?)
Temp 2: 64*C (ICH?)

Andere benches:
Opstart tijd tot Windows: 24 seconden
Gebruik uit: 3,3 Watt
Idle: 148 Watt (dit is met EIST uit! Zie kopje falen van moederbord)

Bijgeleverde software
Smart 6 ziet er goed uit. Meer informatie hier
EnergySaver2: Doet naar mijn weten niet veel. PC verbruik zal ik nog testen. Met en zonder EnergySaver2.
AutoGreen: Kan via BlueTooth kijken of je in de buurt bent met je mobiel en zo de PC in een bepaalde energiestand zetten. Zelf niet gebruikt.

//UPDATE
Belangrijke informatie over falen van dit bord!!!!!
Ik heb eerder verteld over het alsmaar crashen van dit bord. Er zit blijkbaar een bug in de hardware waardoor het voltage van de CPU niet goed aangepast kan worden naar de omstandigheden. Oftewel. EIST werkt niet. Mijn oplossing is om EIST uit te zetten of de vCore vast zetten op het standaard voltage van je CPU (dus niet op auto).
Voor het crashen gaat de socket piepen (squealing geluid). Voor meer informatie:
Forum van Gigabyte: GA-X58A-UD3R electrical noises

//UPDATE 10-11-10
Ik heb laatst het moederbord bij Zercom RMA gedaan vanwege bovenstaande probleem. Ik heb weer een 1.0 rev moederbord gekregen en deze heeft precies het zelfde. Na het testen met een andere voeding is er GEEN probleem.. Het probleem ligt dus waarschijnlijk aan de combinatie voeding/moederbord..
ZALMAN VOEDING = BAGGER icm dit moederbord

Voor eventuele vragen of verbeteringen voor deze review, plaats een reactie :) Ik geef graag meer informatie als ik weet wat ik moet vertellen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-X58A-UD3R?

Ik heb dit moederbord met de voglende hardware draaien en redelijk stabiel (ongeveer dezelfde hardware als jullie):

pricewatch: Intel Core i7 930 Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-X58A-UD3R
pricewatch: Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1600C9
pricewatch: Corsair HX850W
pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Audio
pricewatch: Western Digital Caviar Black WD5001AALS, 500GB
2 x pricewatch: EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked
pricewatch: Asus BC-08B1ST (8x, SATA-300, dual-layer, Zwart, OEM)

Heb in mijn bios de memory altijd op XMP staan en de LED's geven ook een moderate(groene) overload aan maar om 1.65 volt er door te krijgen en om het zo toch op PC12800(1600) te kunnen draaien.
Hier heb ik tot op heden geen problemen mee ondervonden.
Echter na enkele maanden na aanschaf van het systeem, ik bezit dit systeem overigen nu al bijna 2 jaar, toen kreeg ik opeens problemen met mijn 2 videokaarten in SLI. Spontane crashes en reboots. Wanneer ik nu maar 1 videokaart gebruik en dat maakt niet uit welke van de 2 dan draait het nog altijd goed en super stabiel.
Misschien komt het door de SLI-bridge of een van de videokaarten.. maar meer waarschijnlijk door het moederbord.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 30 november 2011 20:58]

Ik heb laatste paar dagen ook problemen met dit bord om het in te bouwen in de kast van mijn broer. ZIJn voeding is te oud dus heb ik een nexus 700w erop aangesloten. bij load optimal settings in de bios brand een groen lichtje bij cpu voltage, maar bij nb en ddr brand de hele rij met groen en oranje lichtjes. load fail safe settings blijft alleen de ddr voltage branden en de cpu voltage. ik had hiervoor een corsair hx450 die zonder problemen al bijna 1,5 jaar heeft gedraaid, die heb ik helaas doorverkocht. nu wacht ik op de onderdelen vam mijn z68systeem en ga dan de nieuwe voeding op de x58 bord testen. overigens had ik wel gewoon windows kunnen installeren met die 2 groene lichtjes, maar hiervoor met de corsair voeding en optimal settings brandde niets.
Nou eigenlijk heb ik ook nog steeds een side-effect van de groene LEDjes. Er zit toch duidelijk wel iets van overspanning op want het is gewoon hoorbaar. De condensatoren rondom het CPU gebied maken herrie, een soort sissend/piepend geluid wat soms best wel luid kan zijn. Dat doen ze al ongeveer sinds een jaar.
Ik vraag me af of ik voor dit probleem garantie kan claimen. Weet iemand hoe veel jaar garantie er op dit moederbordje zit? Ik kan het nergens meer vinden, de doos heb ik niet meer.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 20 augustus 2012 13:35]

Ja, je kan garantie claimen, dat had ik ook gedaan en had een nieuw bordje ontvangen, helaas met het zelfde probleem. Misschien dat jij nu meer geluk hebt omdat het later is en de rev 1 helemaal weg is wellicht.

Ik draai nu trouwens al een tijdje de FVB bios die speciaal voor dit probleem is gemaakt, werkt prima tot nu toe, ik weet alleen niet meer of EIST en C1 enzo nu wel werken, dat zou ik na moeten kijken, want het is al weer een tijd geleden.

Als je de FVB bios niet kan vinden, wil ik hem wel even online gooien.

[Reactie gewijzigd door HaTe op 20 augustus 2012 14:26]

Ja dat wil ik ook doen maar ik denk dat mijn moederbord niet meer binnen garantie valt? ik had hem in mei 2010 gekocht dat is meer dan 2 jaar geleden maar ik weet eigenlijk niet zeker hoeveel jaar garantie ik er op heb. Doos enzo heb ik niet meer dus kan dat ook niet terug vinden.
Ik denk dat ze de PCI-E x1 sloten voor die USB insteekaartjes o.i.d hebben neergezet.

Ze hadden op die ruimte ook niks kunnen doen bijvoorbeeld, toch een leuke extra 8)7
Ik heb een lpt poort in de ud5 PCI-e x1ingezet voor een lcd display.
Ik ben er zo juist achter gekomen dat maar 1 van de 2 PCI x1 sloten achter de NB zit. Dus ik heb het even veranderd :)
En nu ben ik er achter gekomen waarom hij af en toe niet goed opstart. Op de een of andere manier zet de BIOS een te laag voltage op de CPU. Deze heb ik nu gelocked op zijn standaard voltage en nu gaat het altijd goed (1 weken nu).
Ik weet niet wat jij met je mobo's doet, maar ik heb exact hetzelfde plankje en hij is echt retestabiel hier :) Ik kon zelfs de Windows installatie van mijn oude P45 plank hergebruiken, aangezien ze dezelfde south bridge gebruiken.
je moederbord is 32nm terwijl die i7 45nm is?
ik heb die moederbord ook maar ik kan niet de juiste cpu vinden=(
past 45 dan ook gewoon in 32?
mooi review trouwens.
Hmm jammer dat er wat problemen met dit bord zijn, valt me toch een beetje tegen van Gigabyte. Ik zie trouwens dat er gezegd wordt om C1E uit te schakelen wat toch net iets anders dan eist is. Geen eist zou voor mij trouwens onacceptabel zijn (nou ja, misschien als Gigabyte meebetaald aan m'n stroomrekening).
Het is inderdaad een enorme tekortkoming van dit moederbord dan. Voor mij zou dit ook onacceptabel zijn, en het moederbord zou zonder pardon terugvliegen.

Ik heb overigens hier een broertje van gehad (GA-EX58-UD4P), en die had ook al snel veel opstartproblemen. Geen idee of het hetzelfde probleem was, maar na een tijdje startte hij helemaal niet meer op.
hoe heet worder die blauwen dingen waar gigabyte en ultra durable op staat ,want de mijne kan ik niet langer dan 1 sec aanraken =/
Heb je rev 1.0 of rev 2.0?
rev 1.0...
Ik heb trouwens een nieuwe gekregen vanwege het piep probleem en crashen op dat moment.. ook een 1.0 en heeft precies het zelfde..
Het ligt waarschijnlijk gewoon aan de combinatie voeding / mobo dat het niet goed werkt. Met een andere voeding had het bord namelijk nergens last van!