Specificaties Soort casemod: Bay - Bekijk alle specificaties

Chieftec SNT-3141SATA Review

Luuk1983 22 maart 2010, laatste update op 22 maart 2010, 1.008 views

Chieftec SNT-3141SATA

Pluspunten

• Solide
  • Koeling
  • Aansluiten een eitje
  • Duidelijke LEDs

Minpunten

• Geluidsniveau

Kwaliteit Score: 4
Mensen die een eigen computer bouwen weten hoe irritant het is om hardeschijven te plaatsen en te wisselen. De hele kast moet opengeschroefd worden en niet zelden moeten er andere componenten uitgebouwd worden om de disk uit de kast te halen.

Toen ik een server ging bouwen wilde ik zoveel mogelijk gebruik maken van standaard PC componenten. Dus een ATX moederbord, een standaard - niet te dure - kast, DDR2 en een zuinige chipset + CPU. Ik wilde echter wel dat de hardeschijven goed gekoeld zouden worden, maar tevens moesten deze makkelijk toegevoegd en vervangen worden. Daarnaast wilde ik natuurlijk dat elke harddisk een eigen activiteitenlampje heeft. Niet omdat het enig nut heeft, maar gewoon omdat het COOL is ;)

Ik ben toen uitgekomen op de chieftec SNT-3141SATA.

Specs en omschrijving
De Chieftec SNT-3141SATA is een HDD behuizing met actieve cooling. De unit neemt drie 5¼ drivebays in beslag. Middels vier trays is er ruimte voor 4 harddisks. Deze trays zijn individueel lost te maken, een hardeschijf erin te schroeven en weer er terug in te doen.

Elke harddisk heeft een lampje om de status en activiteit weer te geven. Dit lampje is groen als de disk aan is en rood in het geval van diskactiviteit. Door op het lampje te drukken (die tevens een knop is) kan de harddisks in- en uitgeschakeld worden. Een 5e lampje geeft aan of de ventilator nog draait en een 6e lampje/knopje is voor het resetten van het temperatuuralarm.

De disks worden gekoeld door een 80mm fan die de warmte van de harddisks aan de achterkant van de unit de kast in blaast. Deze fan is op twee snelheden in te stellen.

De unit zelf voelt solide aan en is voornamelijk van aluminium gemaakt. De drivetrays zijn voornamelijk van plastic en voelen een stuk minder stevig aan. Dit zal in de praktijk niet zo'n probleem zijn, maar voorzichtigheid is geboden.

Installatie
Het plaatsen van de unit in de kast is snel gebeurd. Ik heb gebruik gemaakt van een Sharkoon Rebel12 Economy, aangezien deze meer dan genoeg 5¼ inch bays heeft om de unit te plaatsen en indien nodig nog een tweede unit erbij te plaatsen.

Vervolgens is het een kwestie van kabels aansluiten. Op de achterkant van de unit zitten logischerwijs 4 S-ATA aansluitingen die corresponderen met de 4 drivebays. De bijgeleverde 4 S-ATA kabels zijn lang genoeg om de 4 poorten op de unit aan te sluiten op 4 poorten op het moederbord. Qua stroom heeft de unit twee molex stekkers nodig. Bij kwaliteitsvoedingen zal dit geen enkel probleem zijn, bij goedkopere voedingen kan er eventueel een splitter gebruikt worden om de unit aan te sluiten op de voeding.

De unit is ge´nstalleerd.

Harddisks plaatsen
De harddisks kunnen geinstalleerd worden door een drivetray uit de unit te halen en de harddisk erin vast te schroeven. Vervolgens kan de tray in de unit geschoven worden. De aansluitingen op de harddisks vallen perfect samen met de aansluitingen in de unit. Het kost geen kracht of wrikken om de schijf vast te klikken. Pas op het moment dat het klepje van de drivertray gesloten EN gezekerd wordt (door een soort slotje om te draaien) kan de harddisk gebruikt worden. Het plaatsen, verplaatsen en vervangen van de harddisks is binnen een paar minuten gereed. Hotswapping wordt ook ondersteund.

Temperatuur en geluid
De ventilator kent twee snelheden: langzaam en snel. Ik heb gekozen voor de langzame instelling, omdat de kast zelf redelijk groot is en voldoende gekoeld wordt. Het geluidsniveau is erg slecht. Op de langzame stand maakt de unit redelijk wat herrie. Ik zou zelf zeggen dat het geluid voor een desktop toepassing waarbij de kast ergens in de buurt van de gebruiker staat te hard is. In mijn geval heb ik het in een server gebouwd die ergens in de garage staat, maar ik zou deze unit NOOIT in mijn PC stoppen die ik dagelijks gebruik. Na ongeveer een jaar heb ik tevens het idee dat de lagers het behoorlijk te verduren hebben. Het scheelt dat ik de server dus in de garage heb staan, anders zou ik de ventilator zeker vervangen.

Ondanks de herrie doet de ventilator een prima taak om de harddisks cool te houden. De disks komen eigenlijk nooit boven een graad of 35 uit, wat natuurlijk hardstikke goed is. Het betreft 2 Western Digital Greens van 1 TB.

Een degelijke, solide unit met voldoende mogelijkheden en prima cooling die goed gebruikt kan worden voor serverachtige toepassingen. Alleen het geluidsniveau heeft wat mij betreft een dikke onvoldoende. Met een prijs richting de honderd euro is de unit aan de dure kant.

Heb jij ook een Chieftec SNT-3141SATA?

Twee sterren maar ;( Zijn er verbeterpunten? Want als ik namelijk de andere review over dit product zie, dan krijgt die 3 sterren, terwijl ik niet het idee heb dat die review beter is...

Graag opbouwende kritiek!

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 23 maart 2010 10:08]

Je zou wat foto's kunnen plaatsen.

Enne, ik zelf heb de kleine variant gehad in een kleine computerkast. Als je er hardde schijven in stopt die niet sneller draaien dan 6000 toeren is zelfs de fan niet nodig.

Ik had zelf 3 schijven er in (2x 5300 en 1x 5900) zonder dat de fan aan stond voor een dik jaar zonder over verhitting (+/- 40 graden op warme dagen).

Ik heb net 3x de SNT-3141 gekocht, en ik verwacht dat ik hierbij de fans ook niet nodig heb aangezien ik op mijn server alleen met lage toeren HD's werk. Een server hoeft van mij geen snelle schijven te hebben namelijk. :)