Logitech Wireless Marathon Mouse M705 Review

Elja 22 maart 2010, 4.297 views

Logitech Wireless Marathon Mouse M705

Pluspunten

• energie zuinig
  • Net ontwerp
  • Ligt prettig in de hand

Minpunten

• Energiebesparing zorgen voor haperingen (!)
  • Aan de lichte kant

Momenteel gebruik ik nog een Logitech Cordless MouseMan Optical. Deze is inmiddels een jaar of acht oud en begint nu toch wel slijtage te vertonen. Goede reden om op zoek te gaan naar een nieuwe muis. Logitech bevalt goed, dus is een nieuwe muis van dit merk een logische keuze.

Via logitech.com en natuurlijk de Tweakers Pricewatch heb ik gezocht naar een moderne versie van mijn oude muis. De muis wordt bijna acht uur per dag gebruikt, dus hij moet prettig in de hand liggen en lekker en probleemloos werken. Ook draadloos was een vereiste. Ik vind een draadje aan een muis vaak beperkend werken. Vanwege het intensive gebruik is batterijduur van belang; het is vervelend om steeds batterijen te moeten wisselen.

In eerste instantie ging ik op zoek naar een oplaadbare muis. Logitech bleek echter nog slechts twee oplaadbare modellen aan te bieden; de dure Logitech Performance Mouse MX (circa 80 euro) en een specifieke 3D muis. Ik besloot daarom te gaan voor de energiezuinige Logitech M705 Marathon. Logitech claimt een batterijduur van 3 jaar voor vervanging nodig is.

Installatie
De muis arriveerde in een net doosje voorzien van een miniscule USB plug, de ontvanger van de draadloze verbinding. Daarnaast zat er in de doos een handleiding en een CD met de drivers. Twee Duracel batterijen waren bijgesloten.

Installatie van de muis verliep vlekkeloos. Na het inpluggen van de USB ontvanger werkte de muis zowel op Vista als op Windows XP machines binnen 30 seconde. Standaard staat de muiscursor erg snel afgesteld. Binnen de standaard Windows instellingen voor je muis kun je dit natuurlijk naar smaak aanpassen.

Haperingen
Bijna direct viel het me op dat de muis niet als vertrouwd functioneerde. Door kleine haperingen van de muis tijdens het besturen werkt het nauwkeurig navigeren erg onplezierig. Dit wordt erger als je de muis even een halve minuut niet gebruikt; je kunt de muis dan verschuiven zonder dat er iets gebeurd. Pas na een fractie van een seconde werkt de muis weer. Het lijkt alsof hij uit een soort slaapstand moet ontwaken voordat ie weer werkt.

Om te controleren dat het probleem niet bij mijn computer ligt heb ik de muis ook aangesloten op een tweede machine. Deze computer met Windows XP vertoonde dezelfde storende haperingen. Twee van mijn collega's hebben de muis ook geprobeerd. Eén hiervan melde geen last van haperingen te ondervinden en de andere gaf direct aan dat de muis niet pretig werkte.

Persoonlijk heb ik het vermoedde dat de haperingen onstaan doordat de muis zo zuinig mogelijk met energie wil omgaan. Helaas maakt dit het werken met deze muis zeer onplezierig.

Ik heb slechts één versie van deze muis geprobeerd. Mijn probleem met de muis zou dus ook aan dit exemplaar kunnen liggen. Ik ga de muis terugsturen naar de leverancier; dit product voldoet niet aan mijn wens. Als vervanger wil ik nu de Logitech Performance Mouse MX gaan proberen. Deze muis beschikt over een herlaadbare accu en zal hopelijk geen last hebben van haperingen.

Hoewel de muis prettig in de hand ligt (alhoewel iets te licht voor mijn smaak) en er prima uit ziet is helaas de werking van de Logitech M705 ver onder de maat. De muis is te traag en te onnauwkeurig; om met deze muis goed te kunnen werken moet je erg geduldig zijn en veel op je scherm kijken om te zien of de muiscursor doet wat je verwacht.

Het is jammer dat een muis in deze prijsklasse (circa 50 euro) zo matig functioneerd.
Persoonlijk zou ik aankoop van de Logitech M705 Marathon Mouse afraden.

Heb jij ook een Logitech Wireless Marathon Mouse M705?

Elja, bedankt! Ik heb al genoeg muizen teruggebracht om te weten dat die haperingen mij wel storen. Ook merk ik dat de oude optische sensoren, op sommige oppervlakken (in mijn ervaring veel zelfs) juist beter werken dan de op laser gebaseerde. Hoe dat komt weet ik niet, maar ik werk om die reden nog steeds met een Mx310. (rode LED)

De hamvraag; heb je inmiddels een andere muis waar je wel blij mee bent?
Ja, ik ben gegaan voor de Logitech Performance Mouse MX.
Deze muis heeft geen last van haperingen en werkt erg prettig. Hij ligt ook lekker in de hand (voor rechtshandigen dan).

Helaas ook gelijk een van de duurdere muizen.
Ik heb deze week ook een Logitech M705 gekocht en ik heb dezelfde problemen. Ook mijn optische muis (goedkope van Trust) werkt aanzienlijk beter dan die van Logitech.
Ik ge hem terugsturen en hoop dat een anders exemplaar deze kuren niet vertoont.
Heb ook de M705 en heb ook dezelfde problemen. Bedraade muizen blijven toch echt beter
De Logitech Performance Mouse MX werkt gelukkig wel zonder haperingen (en draadloos). Ik gebruik deze muis nu nog steeds en ben er prima tevreden over.
Ik heb een stuk of 8 VX Revolutions gehad zelf, en één daarvan had ook last van de haperingen die jij noemt. Naarmate de batterij leger werd leek dit erger te worden. Maar heb je wel geprobeerd de drivers/setpoint te installeren? Daar lees ik namelijk niks over in je review/waarschuwing. Zo niet dan moet ik toch stellen dat je niet genoeg geprobeerd hebt om echt een oordeel te kunnen vellen.
Goeie review, jammer voor je dat je aankoop je niet bevalt. Je hoort niet vaak dat mensen ontevreden zijn over Logitechproducten.
Ik heb deze muis ook maar ik heb nog nooit een hapering opgemerkt. Ook bij mijn familie die deze muis gebruiken (3x) heb ik nog nooit 1 hapering opgemerkt. Probeer de laatste drivers, mocht je dit nog niet hebben geïnstalleerd of anders bel logitech, als het een productie fout is zullen ze hem waarschijnlijk gewoon omruilen.
Uiteraard heb ik de laatste drivers geinstalleerd nadat de muis die haperingen vertoonde. Dat had ik even moeten noemen inderdaad. Dit hielp bij mij niet.

Ik ben momenteel aan het proberen de muis retour te sturen, maar helaas reageert de verkoper nog niet echt op mijn e-mail en kan ik ze ook telefonisch niet te pakken krijgen.

In elk geval goed te horen dat niet iedereen dit probleem ervaart bij deze muis.
Ik heb inmiddels reactie van de leverancier en ga de muis retourneren.
Volgens deze webwinkelier:

'Het ontwaken uit de slaapstand, wat een fractie van een seconde duurt en door de meesten niet eens wordt opgemerkt, is een producteigenschap van deze muis. Het is erg persoonlijk of iemand dit wel of niet opmerkt en er last van heeft.'