Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

RobbyTownTestpanel 2 september 2018, laatste update op 4 september 2018, 190 views Testpanel

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Prima product, jammer dat je het toetsenbord er los bij moet kopen (toch wel een must). Wil je het zowel tablet als laptop gebruiken. De pen is nog te missen als je geen teken fanaat bent.

Pluspunten

• Perfecte tablet/laptop mix
  • Snel
  • Goed geluid
  • Goede helderheid, kunt er buiten een speurtocht op doen
  • Camera

Minpunten

• Openklappen toetsenbord scherm niet automatisch aan (bugje word aan gewerkt)
  • Toetsenbord, pen, muis los erbij kopen

Intro

Enkele dagen voor donderdag 23 augustus kreeg ik een mail van Tweakers dat ik 1 van de 20 was om de Microsoft Surface Go te komen testen op Tweakers HQ. Heel leuk om te horen. Gelukkig die dag vrij kunnen krijgen.
Tweakers HQ
Op Tweakers HQ kregen we de 23ste de Microsoft Surface Go in handen. Op Tweakers HQ stonden meer Microsoft producten van de Surface lijn. Eenmaal uitleg gehad en de Microsoft Surface Go uitgepakt + toetsenbord die in de goodybag zat konden we op pad met 10 teams van elk 2 personen. 3,5 uur speurtocht. Zoeken van logo's (natekenen, met de pen) en overtypen van teksten (toetsenbord test).

Nadat we dit allemaal achter de rug hadden, goed diner op en lekker ijsje en nog een korte presentatie van Microsoft mochten we Microsoft Surface Go mee naar huis nemen om hem 14 dagen verder grondig te testen.Om iets na 3,5 uur te beoordelen is gewoon te kort.

Eerste indruk

Zoals het op een eerste date gaat, tinder app, eerste sollicitatie gesprek of wat dan ook de eerste indruk is gewoon belangrijk :).
De verpakking
Microsoft Surface Go zit netjes verpakt. Word geleverd met lader.
De Microsoft Surface Go
Leuk formaat, een tablet! Behuizing voelt goed aan degelijk materiaal een plastic rommel gevoel.
Microsoft Surface Go toetsenbord
Sjiek! Klikt soepel op de Microsoft Surface Go en trekt hem makkelijk los zonder het gevoel dat alles uitelkaar valt. Met het toetsenbord word het mooie nette compacte laptop.

Aan de slag

Bij het gebruik miste ik eigenlijk direct CMD. Dit komt omdat Windows Home S erop staat. Gelukkig is het nu nog mogelijk om gratis de Windows te 'upgraden' om hem uit de S Mode te halen. Geen idee als dit in de toekomst geld gaat kosten.
S mode
Dit moet je zien dat de Surface in soort chromebook, telefoon mode draait. Je kant alleen vanuit de store dingen installeren. Dit is ideaal als je dus alleen maar wat internet en wat documenten verwerkt. De surface blijft dan lekker snel en virus vrij zonder er rare rommel erop komt (je kent ze vast wel die bij een kennis staan om er even naar te kijken, want is er allemaal zomaar opgekomen). Helaas is het redelijk makkelijk om hem uit de s mode te halen dit kan via de windows store zoeken naar S mode en je hebt direct een hit.

Eenmaal uit de S mode is het mogelijk om CMD op te starten en Firefox en andere programma's te installeren buiten de store om, gewoon wat je eigenlijk bent gewend.

Let op: Eenmaal uit de S mode kun kan hij niet meer terug in de S mode behalve als je hem helemaal opnieuw installeert met recovery stick (zelf te maken)

De versie waar ik de review mee schrijf is

Passmark Benchmark score

Na de S mode direct direct een Benchmark gedraaid. Getest zonder oplader eraan. Zo zal het systeem door het dagelijks gebruik gaan.

De CPU score. Iets boven de 2000 punten. Nu heb ik altijd standaard een regel minimaal 2000 punten wil je een vlotte machine hebben en komende tijd ermee voorruit willen. Dus de score vind ik redelijk krap aan. Ik ben zeer benieuwd hoelang deze Surface snel blijft voelen.

Warmte

Tijdens het draaien van de benchmark word de CPU aardig warm. CPU zit in het midden boven, net iets onder de camera. Als de Surface normaal gebruikt (internet en document verwerking) is er weinig van warmte te merken.

Resolutie

Standaard staat hij op 150%, het is allemaal wat beter leesbaar dan dat je hem op 100% zet maar helaas is op 150% Tweakers niet full screen te zien.

Hieronder een screenshot op 100% en aanbevolen resolutie

Batterij + Scherm

De batterij duur is zeer goed naar mijn beleving.

Na een half dagje speurtocht in Amsterdam was de accu nog half vol. Scherm heeft 100% helderheid gehad. Daarbij moet ik zeggen het scherm is buiten bij daglicht prima te lezen.

Na de speurtocht de Surface thuis opgeladen hierna de benchmark gedraaid en een beetje internetten + wat software geinstalleerd en de review geschreven. Na een weekje is de batterij nog aardig vol. Denk z'n 10 uur gebruikt. Dus de accu kan in praktijk zeker 2 dagen mee (benchmark trok aardig aan de accu)

Camera

Zoals bij telefoons de meeste mensen benieuwd naar zijn. Hoe is de camera kwaliteit?

Foto's zien er goed uit.

De camera kan de Surface best aardig belangrijk zijn. Waarom? Zie het als een zakelijk inzet. Je maakt een foto en kan hem direct in het Word document of Presentatie verwerken (werkte toch net wat fijner dan op de telefoon). Zonder hem via de mail te mailen om hem op je computer te krijgen (zo zie ik de meeste werken).

Standen

De eerste Surface generatie had een aantal 'vaste' standen waar hij in kon staan. Nu kun je hem in alle standen zetten zonder bepaalde tussen kliks. Zoals je ziet kan hij aardig plat. Ik heb getest dat het plaatje tot de achterkant kan doordrukken zonder het afbreekt. Dat kan en er is niets afgebroken.

Aansluitingen

3.5 jack, stekker connector om hem op te laden en usb-c.

Het nadeel is hier dus wel je kunt niet even snel een sd kaartje erin kan doen of een traditionele usb stick om even snel wat data over te zetten of een stickje te testen. Je moet dus een usb-c dock of convertor hebben.

Typecover

Hij typt lekker en toetsenbord is verlicht. Enige nadeel is wel bij typen een beetje geluid maakt, dit kan sommige irriteren.

Het is een mooi ding! Degelijk. Maar welke mensen gaan dit ding kopen of is het perfect voor?

Consumenten: Mensen die een laptop zoeken maar er weinig mee doen, alleen wat internetten en af en toe een simpel spel en een documentje typen of presentatie maken. Daarnaast ook nog een tablet willen gebruiken omdat de telefoon net wat te klein is. Hierbij is Surface GO + Type cover perfect voor.

Zakelijk: Hier kan Microsoft best een mooie slag maken. Momenteel zie je bij installaties en ziekenhuizen ipads gebruiken. Alleen mist daar soms als je iets meer typ werk hebt een goed toetsenbord, die zijn te koop i know maar die haal je er niet zo handig af als de Typecover.

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?