Alfawise V2 Review

Techrvw 2 september 2018, 214 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Techrvw schreef afgelopen jaar 5 reviews, waarvan 40% gesponsord.

Alfawise V2

De Alfawise V2 is een betaalbare optie als je op zoek bent naar een mechanisch toetsenbord. De toetsen maken een mooi, klikkend geluid en zijn niet te luid. Met de software kan je gemakkelijk het RGB effect aanpassen. Overall dit is een prima optie als je een toetsenbord zoekt.

Pluspunten

• Design
  • Multi-media keys
  • Macro keys
  • Software werkt gemakkelijk en simpel
  • Mooi klikkend geluid, niet te luid

Minpunten

• Klikkend geluid kan wennen zijn voor nieuwe gebuikers
  • Prijs is redelijk hoog (toch is de Alfawise V2 het wel waard)

Alfawise heeft een upgrade uitgebracht van de Alfawise V1, de Alfawise V2. Dit mechanische toetsenbord heeft alles wat je nodig hebt, multi-media toetsen en 5 programmeerbare macro toetsen!

Het toetsenbord kan je kopen bij GearBest voor nog geen €60!

Introductie & Specificaties

Waarom wil je een mechanisch toetsenbord? Dat is wat ik me afvroeg toen ik dit toetsenbord binnen kreeg van GearBest. Wat is het verschil tussen een "normaal" en mechanisch toetsenbord? Als eerst is het toetsmechanisme compleet anders. Ook is de levensduur van een "normaal" toetsenbord korter dan een mechanisch toetsenbord. Een normaal toetsenbord haalt ongeveer 4 tot 6 miljoen aanslagen, waar de Alfawise V2 ongeveer 50 miljoen aanslagen haalt! Dat is ongeveer 10 keer meer! Al derde en laatste is de kracht die je nodig hebt bij een machanisch toetsenbord lager. Zo heeft de Alfawise V2 maar 60g druk nodig.

Reden genoeg om mijn eerste mechanisch toetsenbord, de Alfawise V2, te testen!

Specificaties
  • Backlight Type: RGB Light
  • Keyboard Switch Brand: OUTEMU
  • Package size (L x W x H): 48.00 x 20.00 x 5.50 cm / 18.9 x 7.87 x 2.17 inches
  • Package weight: 1.1590 kg
  • Product size (L x W x H): 44.00 x 15.20 x 2.50 cm / 17.32 x 5.98 x 0.98 inches
  • Product weight: 0.9740 kg
  • Package Contents: 1 x Keyboard

Unboxing

De doos is erg simpel. We hebben aan de voorkant de merknaam, Alfawise. Dat is het eigenlijk. Verder staat er geen informatie op de doos. In de doos vinden we de Alfawise V2, welke goed beschermt ingepakt zit. Ook zit er nog een boekje in met een korte handleiding en dat is het! Meer vinden we niet in de doos.

Hardware & Design

Het uitpakken van de doos van de Alfawise V2, zoals je hierboven kunt zien, was niet bijzonder. Uiteindelijk uitgepakt, zie je wel meteen de beauty van de Alfawise V2. Dit is mijn eerst mechanische keyboard en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. De Alfawise V2 gebruikt Outemu Blue Switches, welke de goedkope versie is van de Cherry MX. Voor mij, als een niet ervaren mechanische toetsenbord gebruiker, voelen de Outemu Blue Switches echter goed en solide aan.

Ook vinden we op de Alfawise V2 5 macro keys welke je kan programmeren met de Record toets. Hiermee kan je je macro opnemen voor gamen, programmeren of waar je het voor wilt gebruiken. Natuurlijk kunnen de multi-media toetsen niet ontbreken. Hier kan je gemakkelijk je muziek bedienen vanaf je toetsenbord. Erg handig.
Software/Driver Download
Met de software, welke je hieronder kunt downloaden, kan je nog meer RGB effecten kiezen. Er zijn er een aantal welke standaard erin staan en welke gekozen kunnen worden via het toetsenbord, maar met de software krijg je nog meer keuze. Ook heb je de mogelijkheid om je eigen effect te maken. Hoe vet is dat?! Je kan de snelheid aanpassen, de kleuren en de richting van het RGB effect.

Met de software kan je ook de macro keys programmeren. Allemaal super handig en gemakkelijk in gebruik.

Je kunt de software HIER downloaden.
Downloaden van de driver is op eigen risico!
OUTEMU Blue Switches
De Outemu Blue Switches zijn de goedkope, nagemaakte alternatief voor de Cherry MX Switches. Zijn ze beter? Geen idee. Dit is mijn eerste mechanische toetsenbord en ik heb geen ervaring met de Cherry MX Switches.

Bij de Outemu Blue Switches heb je een druk nodig van 60g om de toetsen te laten werken. Dit lijkt misschien hoog, maar voor mijn gevoel klikken ze zeer gemakkelijk. Ook vind ik dat de Alfawise V2 sneller en soepeler reageert dan mijn ingebouwde toetsenbord van mijn laptop. Als het kon, zou ik mijn interne toetsenbord zo vervangen voor de Alfawise V2.
Macro Key's
Met de Alfawise V2 kan je 5 macro toetsen programmeren. Dit is erg handig als je steeds de zelfde actie moet blijven herhalen. Met de "Record" toets kan je een specifieke actie opnemen en koppelen aan één van de 5 macro toetsen. Voor gamers is dit natuurlijk bijzonder handig. Even snel je "Special Attack" of "Cast Spell" move aan één van de macro toetsen koppelen. Win/Win!

Anti-Ghosting
Voor gamers is dit een must als je het mij vraagt. Soms moet je meer dan 3 toetsen in drukken om een bepaalde spell of attack uit te voeren. Met een normaal toetsenbord kan het zijn dat er limitaties op het maximaal aantal toetsen zit. Hierdoor kan het zijn dat je je actie niet uit kunt voeren. Met de Alfawise V2 beschik je over een Anti-Ghosting. Hierdoor kan je meer dan 3 toetsen tegelijk indrukken en worden ze allemaal geregistreerd.

Om een magische spreuk, een power-up te activeren of een actie uit te voeren is dit een vereiste. Gelukkig heeft Alfawise wat gamers bij de R&D afdeling zitten en hebben ze Anti-Ghosting in de Alfawise V2 gezet.
RGB Programma's
De Alfawise V2 heeft gave RGB effecten. De Alfawise V2 maakt gebruik van de VS11K09A-1 LED controller. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk een gaaf effect kiezen als je aan het gamen bent of de RGB lichten volledig uitschakelen als je op je werk bent.

Je kan de felheid aanpassen door FN + pijltje omhoog in te drukken. Hierdoor wordt het RGB effect feller. Wil je het minder fel? FN + pijltje naar beneden zorgt ervoor dat het minder fel wordt.

Ook kan je verschillende RGB effecten kiezen, direct vanaf het toetsenbord. Als je dit wilt doen, klik je op FN + pijltje naar rechts. Dit zorgt ervoor dat het RGB effect wisselt. Wil je de richting aanpassen? FN + pijltje naar links zorgt ervoor dat het effect de andere kant op gaat.

Hier zijn een aantal RGB effecten:

Dit is mijn eerste mechanische toetsenbord en daarom heb ik er nog niet zo veel ervaring mee. Toch heeft de Alfawise V2 mijn positief verrast. De Alfawise V2 typt erg fijn, de switchen zijn erg betrouwbaar (tot 50 miljoen aanslagen) en dat is wat we willen! Als je eenmaal gewend bent aan een toetsenbord, wil je niet graag wisselen. Tenminste, dat heb ik. Met de Alfawise V2 zit je voor de komende jaren goed.

De macro toetsen zijn erg handig op het toetsenbord en kan door iedereen op zijn eigen manier gebruikt worden. Wil je bijvoorbeeld een aanvals move eraan koppelen of iets totaal anders? Geen probleem. Met de Alfawise V2 kan je het zo instellen dat het voor jou prettig werkt.

De toetsenbord maken een mooi klikkend geluid, toch moest ik er in het begin wel even aan wennen. Voor mensen die al een mechanisch toetsenbord hebben, is dit veel makkelijker. Als je er nog geen een hebt, zou ik het niet gebruiken in kantoor. Door de redelijk "harde" klik geluiden, kan het zijn dat je je collega's ermee irriteert.

Heb jij ook een Alfawise V2?