Lenovo Ideapad 100S-14IBR (80R9003XMH) Zilver

Specificaties 14" • 1366x768 • 32GB • Intel Celeron - Bekijk alle specificaties

Lenovo Ideapad 100S-14IBR (80R9003XMH) Zilver Review

bertware 25 augustus 2018, laatste update op 25 augustus 2018, 479 views Hands-on

Lenovo Ideapad 100S-14IBR (80R9003XMH) Zilver

Ik heb deze laptop geconfigureerd en wat software geïnstalleerd nadat iemand in mijn kenniskring deze gekocht had. Wanneer je hem vastpakt merk je direct dat de laptop zeer licht is en dus makkelijk overal meegaat. Je krijgt echter waarvoor je betaalt - zelfs voor office werk is het een afrader.

Pluspunten

• Uitbreidbaar met M2 SSD
  • Compact en licht
  • Acceptabele batterijduur

Minpunten

• Processor is enorm vaak bottleneck
  • Niet alle toetsaanslagen worden geregistreerd
  • Browsen is lastig door beperkt geheugen
  • eMMC opslag is klein en traag

Wanneer je hem vastpakt merk je direct dat de laptop zeer licht is en dus makkelijk overal meegaat. De batterij gaat in mijn ervaring zo'n 3 a 4 uur mee, genoeg om niet heel de tijd in de buurt van een stopcontact te moeten zitten.

Al snel blijkt dat de prestaties ondermaats zijn. Voor een nieuwprijs van rond de 200 euro hoef je niet veel te verwachten, maar een vlotte ervaring tijdens het browsen en wat kunnen typen in office zijn in mijn opinie vereisten voor elke computer.

Onder andere browsen met Chrome gaat niet op een vlotte manier. Door het beperkte geheugen worden slechts twee a drie tabbladen open gehouden - werk je met meer tabbladen worden deze telkens opnieuw geladen wanneer je ze bekijkt.

De opslag van 32GB eMMC geheugen is te beperkt en ronduit traag. Windows 10 + Office, Chrome, VLC, Irfanview laat nog slechts 2 GB vrije ruimte over. Een externe schijf gebruiken is dus een must. Volgens verschillende bronnen op het internet beschikt de laptop over een ongebruikt M2 SATA aansluiting. Een SSD zou zowel meer opslag als meer prestaties bieden, al zou ik eerder een betere laptop kopen dan deze te proberen uitbreiden.

Voor het kopiëren van bestanden is de processor een bottleneck. Ook tijdens installaties of het starten van software tik je al snel 100% CPU gebruik aan. Office 2016 heeft een minuutje nodig om op te starten, al komt dit zowel door de trage CPU als de trage opslag.

Een laatste probleem tijdens het gebruik van deze laptop was het toetsenbord, wat niet alle toetsaanslagen registreert. Zowel bij het typen van wachtwoorden, URL's, zoektermen of teksten in Word zorgt dit voor ergernis. Dit probleem trad op bij verschillende personen die dit toestel gebruikten, en lijkt dus geen persoonlijk probleem.

Voor occasioneel een film te kijken, op reis mee te nemen of iets op te zoeken is deze laptop zeker geschikt, maar voor al de rest is hij helaas te beperkt.

Heb jij ook een Lenovo Ideapad 100S-14IBR (80R9003XMH) Zilver?