Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

ZsubTestpanel 24 augustus 2018, laatste update op 4 september 2018, 107 views Testpanel

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

De nieuwe Surface Go is licht en klein. De versie met 8GB geheugen voelt vlot, hoewel de SSD aan de kleine kant is. Het scherm is fijn en zelfs in volle zon goed te lezen.

Pluspunten

• Gewicht
  • Resolutie
  • Windows Hello
  • Helderheid

Minpunten

• Geen bijgeleverde accessoires
  • Verhouding CPU/RAM

Als onderdeel van een experience splinternieuwe hardware testen die nog niet eens officieel uit is? Natuurlijk klik ik dan op "Ja!" Ik en negentien andere Nederlandse en Belgische Tweakers hadden de mazzel om op, maar voornamelijk rond Tweakers HQ te proberen wat de Microsoft Surface Go in zijn mars heeft.

Ik ben bij lange na geen Foritain, dus snoeiharde benchmarks laat ik aan iemand anders over. Ik zal je wel vanuit mijn perspectief een zo goed mogelijk beeld te geven van wat de Go kan, waar hij in uitblinkt en waar hij tekort schiet.

Achtergrond

Ik ben een verstokt gebruiker van spullen die simpelweg werken. Tweaken, zowel hardware als software, is heel erg leuk, maar mijn dagelijkse spullen moeten het 'gewoon' doen. Daarnaast ben ik een gewoontedier, net zoals veel andere mensen. Dat is de reden dat ik ooit bij Apple terecht gekomen ben. Inmiddels gebruik ik vrijwel de hele range van Apple apparaten en services.

Dat een Surface daar niet 100% mee samenwerkt is Microsoft niet aan te rekenen dus dat zal ik zeker niet doen. Maar iPads, MacBooks en iPhones zijn mijn context voor dagelijks gebruik en dus het vergelijkingsmateriaal.

Generations (terugblik)

Toen de eerste Surface uitkwam leek het me een wat clunky, niet helemaal verfijnd apparaat. Later had een collega de Surface 3 die al een stuk handiger leek. Ik was vooral jaloers op de pen, waarmee hij tijdens college aantekeningen maakte direct op de slides van de docent. Mind. Was. Blown. Toch zag ik nog geen echte Mac killer. Het tablet-deel werkte beduidend minder dan een iPad en ook puur als laptop liet het te wensen over.

First Contact (eerste indruk)

Zodra ik de Go voor het eerst uit de verpakking pak valt op hoe compact het apparaat is. Het voelt echt als een onderweg-apparaat. De typecover die we bij het Tweakers event erbij kregen maakt het geheel iets dikker, maar dankzij het Alcantara ook comfortabeler om vast te houden. Het bedienen van de kickstand is even wennen, omdat die wat stroef klapt. Dat is geen nadeel, want anders blijft de Go niet netjes staan, maar het verraste me de eerste keer hoeveel kracht ik moest zetten.

Eénmaal uitgeklapt is het tijd om de Go aan te zetten. De knop daarvoor zit aan de bovenkant en voelt lekker stevig. Alle drie de fysieke knoppen hebben een prettige klik, zonder het idee te geven makkelijk per ongeluk ingedrukt te kunnen worden. Bij het aanzetten valt op hoe vlot de Go klaar is voor gebruik. Ik heb niks getimed, maar ik heb niet het idee te moeten wachten en het voelt vlot. Nu het scherm aanstaat valt de maat van de bezels op. Die zijn eigenlijk ouderwets groot, zeker in dit tijdperk van Dell XPS laptops en iPhone X'en. Het is wel prettig dat het een HiDPI scherm is, waardoor het beeld er superscherp uitziet.
Windows Hello is eenvoudig ingesteld en ontgrendeld de Go snel en accuraat. Nu ken ik niet een aantal mensen die gradaties van doppelgänger van mij zijn, dus hoe accuraat het precies is kan ik niet testen, maar tot nu toe unlockt de Go alleen voor mezelf. Ook de unlock-snelheid heb ik niet gemeten, maar in de tijd dat ik zit, op een willekeurige knop gedrukt heb, kijk naar de Go en focus op het scherm verschijnt het bureaublad al.

Insurrection (boven verwachting)

Ook na wat meer gebruik blijft de Go positief verrassen. Tijdens het event, waarbij een soort speurtocht door het centrum van Amsterdam uitgezet was, had ik nooit moeite het scherm te lezen, ook niet in de vrij felle zon. Ook thuis aan de keukentafel kan de zon venijnig op een scherm staan, maar de Go houdt zich wat dat betreft uitstekend.

Wat ook boven verwachting is, is de draagbaarheid van de Go. Het apparaat is echt erg licht. Licht genoeg om een hele middag in je hand te houden zonder er last van te krijgen. Ik merk het nauwelijks als ik de Go op schoot heb staan. Wat ik niet verwacht had is dat de Kickstand ook op schoot perfect werkt. Met de iPad heb ik soms het probleem dat om het scherm goed te zien ik net een gekke hoek met mijn benen moet maken. Dankzij de Kickstand is het scherm van de Go in alle mogelijke standen te zetten en daardoor perfect op de bank of in de trein te gebruiken.
Wat me als laatste heel erg opvalt is dat Microsoft hele grote stappen gezet heeft in de integratie van verschillende apparaten. Het aanmelden via een Microsoft-account en het overnemen van de instellingen van mijn desktop is super eenvoudig. De synchronisatie van bestanden via OneDrive is snel, ook op de Go. Die volledige integratie die ik zo aantrekkelijk vind aan Apple-producten lijkt inmiddels ook voor Microsoft binnen bereik.

Niks te klagen dus! Of nouja, niks...

Nemesis (waar ik tegenaan liep)

Zoals in de specs staat heeft de Go die ik mag reviewen 8GB geheugen. Dat is vrij ruim voor een bijzonder draagbaar apparaat. Het maakte dat ik met enig vertrouwen probeerde om een wat zwaardere applicatie te gebruiken, namelijk de ontwikkelomgeving IntelliJ. Het starten zelf ging wel goed, maar op het moment dat er een redelijk project in de debugger draait wordt de Go een stuk minder responsive.

Er lijkt relatief meer RAM te zijn dan de CPU rekenkracht heeft. Dat heeft tot gevolg dat je diverse applicaties idle in de achtergrond open kan hebben en vlot heen en weer kan wisselen. Waarschijnlijk kan de CPU ook genoeg bursten om dat wisselen vlot te doen. Het is dus niet dat je niks aan de 8GB hebt. Maar op het moment dat je een grotere applicatie start die zowel veel RAM als CPU nodig heeft merk je dat de CPU de bottleneck vormt.
Ook op het gebied van input is het gebruik van de Go geen onverdeeld genoegen. Standaard koop je de Go zonder accessoires. Je bent dan aangewezen op het On Screen Keyboard (OSK) om invoer te doen. Dat betekent dat je de Go eigenlijk niet staand kan gebruiken. Ook voelt het OSK af en toe een beetje 'traag'. Ik had het idee dat ik veel te hard op de toetsen moest drukken om zeker te zijn dat mijn aanslag geregistreerd werd. Ook het gebruik van de niet standaard meegeleverde pen tijdens het event was geen onverdeeld genoegen. Daarop moest ik naar mijn idee ook te hard drukken voor een goede registratie.

De Surface Go is waanzinnig compact voor een volledige PC. Het scherm is onder vrijwel alle omstandigheden goed af te lezen. De Kickstand zorgt dat je de Go eigenlijk overal kan gebruiken als je de Typecover hebt. Het feit dat die eigenlijk verplicht is maar niet meegeleverd is één van de twee grote nadelen. Het andere grote nadeel is de verhouding tussen rekenkracht en werkgeheugen. De Go komt voor wat zwaardere taken duidelijk rekenkracht tekort, terwijl er in principe wel ruim werkgeheugen voorhanden is. Het voordeel is dat je vrijwel eindeloos eenvoudige apps naast elkaar kunt draaien.

Zoek je een heerlijk compact apparaat voor licht (zelfs zakelijk) gebruik, voor thuis of onderweg dan is de Go met Pen en Typecover een uitstekende keuze. Zoek je een écht goedkoop apparaat dat je voornamelijk als tablet wil gebruiken, of wil je zwaardere software gebruiken, dan is de Go niet het meest geschikt.

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?