Canon EOS 7D Zwart Review

libeco 21 maart 2010, laatste update op 21 maart 2010, 1.720 views

Canon EOS 7D Zwart

Pluspunten

• Live View, met inzoomen op een bepaald punt
  • Videofunctionaliteit
  • Ruis t.o.v. 400D

Minpunten

• 'Multifunctionele knop' werkt niet heel lekker

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Twee weken geleden was ik genoeg gehersenspoeld om de Canon 7D body te kopen. Ik was al drie jaar de trotse bezitter van een 400D, voor mij mijn eerste dSLR. Deze camera voldeed absoluut, maar ik was klaar voor een dSLR met videomogelijkheid. Ook de ruisverbetering ten opzichte van de 400D sprak mij erg aan, net zoals de Live View, veel meer AF-punten en de mogelijkheid om een externe flitser aan te sturen.

Ik kocht de camera bij CameraNu, waar ik al vaker tevreden weg ben gegaan. Mijn voornaamste zorg was hoe de camera in mijn handen zou liggen, aangezien de 400D voor mij perfect aanvoelde. Nadat ik in Urk de camera 10 seconden vast had wist ik het zeker, de camera voelde zeer goed aan!

Aangezien ik vooraf al veel onderzoek had gedaan op het internet, wist ik al bepaalde instellingen die ik wilde instellen. Ik was desondanks overdonderd door het grote aantal instellingsmogelijkheden, zeker in vergelijking met mijn oude 400D. Het instellen gaat relatief gemakkelijk, al is het wennen dat er naast de beide draaiknoppen ook nog 'multifunctionele knop', zoals Canon het noemt. Eerlijkheidshalve vind ik deze knop niet de lekkerste om mee te werken, maar het is ook een kwestie van gewenning. Dit geldt ook voor de aan-uitknop die links bovenop de camera te vinden is.

Ook bovenop de camera is het extra schermpje te vinden waarop informatie te vinden is zoals sluitertijd, diafragma en ISO. Persoonlijk maak ik daar voorlopig nog geen gebruik van, maar de knoppen die er bij staan om direct ISO, drive-mode en witbalans te kunnen instellen zijn wel ontzettend handig.

Het LCD-scherm achterop de camera is een wereld van verschil vergeleken met de kleinere op de 400D. Haarscherp, goed verlicht, waardoor ik zelfs in de buitenlucht de foto's goed kon beoordelen. Dit scherm werkt ook fantastisch in de Live View-modus, die ik zeer veel ga gebruiken. Zeker voor stilstaande objecten is het scherpstellen met Live View ontzettend veel gemakkelijker, zeker door in te zoomen op een bepaald punt.

De fotoprestaties zijn verbluffend! Ik was al dik tevreden met de 400D, maar de mogelijkheid om op een hogere ISO nog zeer acceptabele foto's te maken is voor mij zeer belangrijk. Door de vele instellingen kan het wel een tijdje duren om de juiste instellingen voor een bepaalde situatie te hebben gekozen. Dit is echter ook een kwestie van gewenning. Op mijn 400D kon ik bijna blind bepaalde instellingen doen, dit moet bij de 7D nog wennen.

Mijn voornaamste reden om de 7D aan te schaffen was de videomogelijkheid. Ik had wel eens wat met mijn camcorder geexperimenteerd, maar enige creativiteit was daarmee vrijwel onmogelijk. Juist door de verwisselbare lenzen en het handmatig in kunnen stellen van sluitertijd, diafragma, ISO, focal distance en focuspunt op een dSLR, sprak dit me zo aan.

Ik ben nog groen achter mijn oren als het gaat om video en daar waren de eerste resultaten ook naar. Maar ik houd vol! Veel onderzoek op internet heeft mij al veel nuttige tips opgeleverd, waardoor ik merk dat het langzaam aan beter gaat. Dit is wel iets om rekening mee te houden, je zult niet zomaar opeens mooiere videos maken doordat je een betere camera hebt. De creatieve mogelijkheden zijn er echter wel en ik ga ze ten volle benutten!

Al met al ben ik ontzettend tevreden met deze camera!

• Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM
  • Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM
  • Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM
  • Canon speedlite 430ex
  • Sandisk Extreme 8GB UDMA CF 60 Mb/sec
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Canon EOS 7D Zwart?

Reviews door de redactie

Nogal een stap, van een 400D naar een 7D, terwijl je over de 400D al tevreden was!

Over de kwaliteit en de mogelijkheden van filmen met de 7D zul je mij niks nadeligs horen zeggen, maar het gebruikersgemak...

Heb je de camera, voordat je tot de koop overging, wel eens uitgeprobeerd als filmcamera? En hem dan ook vergeleken met een camcorder uit de duurdere klasse? Scherpstellen tijdens het filmen (onderwerpen bewegen, dat gebeurt soms bij film...), heb je dat gedaan? En, ging dat op de 7D net zo snel als op de camcorder? En, hoor je, net als bij de camcorder, de focus motor ook niet op je opname?

Professionals kunnen heel veel met een D-SLR die kan filmen. Grote sensor, kleine scherptediepte, dat red je niet met een camcorder. Alleen professionals die doen over het edit proces langer dan over het filmen.

Amateurs willen dat niet, die willen liefst kant en klare video opnemen, een kwartier editen per uur film is zo ongeveer het maximum. En dan ben je met een willekeurige camcorder toch echt beter af dan met een D-SLR die kan filmen!

Over je review: een prachtig Kieskeurig review! Maar als Tweakers review schiet het toch tekort.

Filmen was voor jou de reden over te stappen op een 7D, en je deelt je ervaringen over het filmen niet eens!
Zoals al gezegd heb ik de camera pas net. Ik ben geen professional, zowel op het gebied van foto als video, ik heb dus andere prioriteiten. Ik ben nog volop aan het experimenteren met de camera en ben nog niet toegekomen aan het filmen met AF aan, dus op deze vraag kan ik geen antwoord geven. Ik heb wel vanaf een statief gefilmd, waarbij ik zeer tevreden was over de kwaliteit. Ik kwam er wel achter dat met video het zoomen en focusen eigenlijk erg schokkerig gaat op een dSLR, maar er zijn daar verschillende foefjes voor.

Omdat de camera door mij primair gebruikt gaat worden als fotocamera, heb ik vantevoren geen videotest gedaan. Ik vond de videomogelijkheid belangrijk. Ik zie het ook niet zo zeer als een videocamera, maar meer als een fotocamera die de mogelijkheid heeft om te filmen. Daarbij zijn er veel meer ceatieve mogelijkheden dan met mijn oude, goedkope, camcorder.

Over de bewerking kan ik kort zijn: ik heb er totaal geen moeite mee om er enkele uren aan te besteden. Ik heb voor mijn studie al vaker gebruik gemaakt van Premiere en After Effects.
Als je de 7D hebt gekocht als een zeer goede SLR, die toevallig ook kan filmen, dan heb je een hele mooie camera gekocht. Echter, ben je geen professional, was het filmen de reden van de aankoop, focussen en zoomen tijdens het filmen gaat traag, schokkerig en niet geluidloos, dan zie ik alleen maar dat je een klein kapitaal bij de fotograaf hebt achtergelaten terwijl je niet gekregen hebt waar je op hoopte.

Filmen met een D-SLR is nog niet geschikt voor amateurs, daar hebben ze camcorders voor uitgevonden! De kwaliteit is prima, alleen in het gebruik haalt een D-SLR het niet bij een camcorder.

Het schijnt dat Sony een sensor gaat uitbrengen waar fase detectie focus sensoren ingebouwd zitten, met dit soort sensoren kun je snel focussen met een opgeklapte spiegel. Nu nog stille focus motoren / mechanismes...

Als filmen de reden van je aanschaf is geweest, dan had ik een stukje hierover in je review verwacht. Dus misschien over een week of twee een update, waarbij je ook het filmen bespreekt.
Ik ben het er niet mee eens dat filmen met een dSLR nog niet geschikt is voor amateurs. Zolang het mijn hobby is en ik ben bereid er tijd aan te besteden om te leren dan is er niks mis mee. Alleen al het verschil tussen de instelmogelijkheden tussen mijn dSLR en oude camcorder rechtvaardigd deze mening.

Je kunt wel altijd nadruk blijven leggen op beperkingen, maar je kunt er ook mee om leren gaan. Of om in de fotografie te blijven: je kunt wel altijd blijven zeuren over windmolens in je beeld in de polder, maar je kunt ook op zoek gaan naar dat ene unieke shot met de windmolens als onderwerp in beeld. ;)

De reden dat ik deze review schreef was om mijn mening te delen over de overstap van een 400D naar een 7D door een hobbyfotograaf die best wat meer over video wil leren. Als dat niet gewaardeerd wordt, jammer dan. Ik kan zelf reviews van onafhankelijke personen voor de aanschaf van zo'n duur apparaat juist wel op prijs stellen.
Hij zei het vast niet om je te ontmoedigen neem ik aan.

Ik vond het een leuke review om te lezen. Wel wat aan de korte kant en jammer dat er geen foto's bij staan. (als je het vergelijkt met de beter beoordeelde reviews op T.net zie je dat het meestal wat uitgebreider is)

Zelf wil ik over niet al te lange tijd ook een SLR gaan kopen.
Heb een tijdje een 450D gehad die ik moest weg doen vanwege geldnood.
Nu heeft een maat van mij een 50D gekocht, maar zelf zit ik ook te kijken naar de 7D....
Ook dit soort reviews helpen mij een beeld scheppen over het apparaat.

Gewoon blijven reviewen dus! ;)
Bedankt voor deze opbouwende kritiek. Wellicht zal ik aan de hand hiervan de review nog uitbreiden als ik de camera iets langer in bezit heb en er tevens wat foto's aan toevoegen.
Voor de goede orde: mijn kritiek is niet bedoeld om je af te kraken, maar juist om je aan te zetten tot het aanpassen en uitbreiden.

Feiten:
- je hebt een 400D waarmee je tevreden bent;
- de 7D maakt betere foto's: voor jou geen reden tot aanschaf;
- de 7D heeft meer knoppen zodat je menu's kunt mijden: voor jou geen reden tot aanschaf;
- de 7D is degelijk en ligt lekker in de hand: voor jou een bevestiging van de kwaliteit;
- de 7D maakt HD films: voor jou de hoofdreden tot aanschaf.

En dan heb je de review, en daar wordt hel filmen genoemd, niet besproken. Ik snap dat je enthousiast bent over je nieuwste aankoop, maar als je je hoofdreden tot aankoop niet kunt bespreken, neemt de waarde van je review af. Je had dan beter een paar weken kunnen wachten met de review, zodat je ervaring met het filmen had kunnen krijgen.

Ik verwacht geen overzicht van knoppen en functies zoals op DPReview, want daarvoor ga ik wel naar DPReview! Wat ik wel verwacht is een persoonlijke ervaring met de camera, en een persoonlijke mening over de onderdelen en een persoonlijke conclusie. Want op DPReview zijn de feiten wel goed, maar de beoordeling niet, want de site wordt vanuit de fotobranche gesponsord!

Ik had gewoon op 2 sterren kunnen drukken voor de waardering, zoals iedereen heeft gedaan die jouw review heeft beoordeeld, maar dat vond ik te gemakkelijk. Ik wilde nog even kwijt wat ik miste, in de hoop dat je er iets aan hebt.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 26 maart 2010 00:14]