Panasonic TX-55FZW804 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 3 tuners - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55FZW804 Zwart Review

goovy75Testpanel 20 augustus 2018, laatste update op 28 augustus 2018, 503 views Testpanel

Panasonic TX-55FZW804 Zwart

Een prachtige 55 inch Oled Tv met veel features. Vooral de bluetooth feature sprak mij zeer aan. In deze review leg ik dat onder andere uit.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • Geschikt voor slechthorenden met Bluetooth apparaat en afzonderlijke volume bediening
  • HDR weergave
  • Afstandbediening
  • Features
  • Input lag
  • Film gevoel bij THX films in THX Cinema beeldmodus

Minpunten

• Geen Dolby Vision
  • DTS alleen via externe mediaspeler

Inbrandgevoeligheid Score: 4

Het zal je misschien niet meer verbazen, maar ook ik was 1 van de gelukkige die deze tv mocht testen.

In mijn huis heb ik nog nooit een Oled tv gehad en mijn verwachtingen waren dus ook erg hoog. Maar toch was ik meer enthousiaster geworden van de mogelijkheid om met een bluetooth apparaat het geluid afzonderlijk van het tv geluid(via receiver of speakers) te bedienen.

Ik zal je uitleggen waarom. Ik ben slechthorend.
Het probleem wat in ons huis speelt, is dat het geluid voor mij harder moet dan wat mijn vrouw wilt. Ze moet dus dan een beetje gedwongen naar een te harde geluid van de tv luisteren.

Ik heb thuis dan ook een Oticon streamer Pro https://www.oticon.nl/hea...s/accessories/connectline.
Het apparaatje heeft bluetooth en ringleiding. Dus het inkomende geluid komt via bluetooth binnen en wordt via ringleiding doorgegeven aan mijn hoortoestellen.
Helaas kan niet elke tv en of bluetooth apparaat hiermee overweg.

Deze tv gelukkig wel. Zo kan ik de tv op mijn volume horen en mijn vrouw op die van haar.

Verder testen we de tv natuurlijk nog op andere onderdelen.

Specificaties

De volledige van Tweakers.net kun je hier vinden:
pricewatch: Panasonic TX-55FZW804 Zwart

Voor mij waren de volgende specificaties gamechangers:

Schermdiagonaal55 Inch
PaneeltypeOled
Soort SchermPlat
Resolutie3840x2160 (4K)
HDR OndersteuningHDR10, HDR10+, Hybrid Log Gamma
NetwerkWifi en Lan
BluetoothOndersteuning voor:
A2DP (Advanced Audio Distribution Profile)
AVRCP (Audio Video Remote Control Profile)
THXTHX gecertificeerd 4k scherm

Als ik een tv zou kopen kijk ik vooral naar deze specificaties.

Prijs en beschikbaarheid

Op het moment van schrijven is de “Panasonic TX-55FZW804 Zwart” te verkrijgen voor € 2399. Dit vind ik een prima prijs. De tv zit qua prijs in de subtop met zijn specificaties. Er zijn genoeg aanbieders te vinden voor deze tv.

Design

De tv is plat en heeft onder een brede voet. De bouwkwaliteit voelt goed en stevig aan maar wees voorzichtig met het uitpakken.

De voet komt namelijk los in de doos en moet je op de tv monteren als je deze gebruikt. Het scherm zelf is namelijk dun maar naar onder toe wordt deze wat dikker.

Je kunt de tv ook aan een muurbeugel bevestigen. De Vesa maat is 400x300mm.

Oled scherm

Het Oled paneel heeft Panasonic ingekocht en is hardware matig verbeterd met een Absolute black filter. Deze coating laag heeft als voordeel dat de kleur magenta minder aanwezig is.

Ook de gradatie in donkere schermen is iets toegenomen.
In heldere scenes is er meer contrast beschikbaar.

Pixeldefecten heb ik ook niet gezien. De kwaliteit van het paneel vind ik erg hoog.

HDR ondersteuning

Deze tv ondersteunt HDR, HDR10+ en Hybrid Log Gamma.

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit betekent dat de donkere en heldere delen zeer goed worden weergeven.

HDR10+ is bijna hetzelfde als HDR maar nu wordt er per scene bepaald wat de beste weergave is via dynamische metadata.

Hybrid Log Gamma is een manier om op een eenvoudige manier HDR looks te geven. Zo kun je dus bijv. bij tv-uitzendingen die geen HDR support heeft toch een beetje een HDR look krijgen. Persoonlijk heb ik dit niet getest.

Wat krijg je bij de tv

De tv
Afstandsbediening(die ook verlichting heeft) + batthttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FUnDB13Bwn76eB.jpeg
Handleidingen
3 kabel strips om later je wirwar aan kabels te verbinden (gaan we niet gebruiken)
De Voet links boven en in het zakje wat schroefjes
Energielabel
Garantieboekje
Niet verwijderbare (maar wel lange!) stroomkabel
Klepje om de aansluitingen af te dekken en kabelgeleider

Inbranden van de tv

De wat oudere Oled tv's staan bekend om het inbranden. Voor deze tv zou ik mij daar ook niet al teveel zorgen om maken. Hier is een goed stukje over geschreven door ApC_IcE. Zie: productreview: Panasonic TX-55FZW804 Zwart review door ApC_IcE

Beeldmodus

De tv heeft er een aantal waar je uit kunt kiezen. Zie foto: https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FUnLk4wFseFiW3.jpeg

Ik heb vooral Professional1 en THX Cinema gebruikt. Proffesional heb ik het meeste gebruikt en is vooraf fabriek al goed geconfigureerd. THX Cinema heb ik gebruikt voor mijn Star Wars Collectie.

De gamemodus heb ik gebruikt i.c.m. mijn pc en de Nvidia Shield.

Hieronder zie je een aantal foto's met de verschillen:

Voetbal:

Proffesional1:https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FUnPM1ddmexz75.jpeg

Sport modus:https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FUnQM3oVQdApN8.jpeg

Panasonic zelf raadt Sport modus aan bij sport. De kleuren vind ik net wat levendiger en de snelle bewegingen zie je met minder haperingen.

Persoonlijk vind ik Sport modus net wat mooier ook al zou technisch de kleuren niet zijn zoals het hoort. Iedereen beleeft "immersie" op zijn manier.

Star Wars:

Proffesional1:https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FUnVS26vqNWPrV.jpeg

THX Cinema:https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FUnVS2ozBtQzYG.jpeg

Persoonlijk vond ik THX Cinema het meeste toevoegen aan het filmgevoel.
Voor de puristen zou ik Professional1 aanraden.

Game Modus:

Via de Nvidia Shield en mijn pc heb ik via gamestream Assassin's Creed Origins gespeelt. Dit ging heel soepel en ik heb geen ghosting of lag kunnen ondervinden.

Game modus ondersteunt ook 4k HDR.
De gamemodus zet alle beeldverbeteraars uit en je input lag komt ongeveer bij 22ms. Voor een 4k OLED tv is dit erg goed.

Smart Platform

Panasonic maakt gebruik van het eigen Smart Platform, My Home screen 3.0.
Deze heb ik persoonlijk erg weinig gebruikt. Het werkt wel snel en goed. Videoland en Netflix gaat goed en soepel.

Bluetooth

Deze feature leek mij veelbelovend. En mijn verwachtingen werden waar gemaakt.

Eerst kon ik in het menu mijn streamer toevoegen:

Daarna kon je in het menu van de tv een instelling veranderen om de volume afhankelijk te bedienen.

Mijn vrouw en ik hebben hier veel plezier van gehad. Het werkt overigens ook met een bluetooth koptelefoon die A2DP support heeft.

Geluid

Het geluid van de tv heb ik weinig aan gehad. Dit komt omdat ik deze vooral aan mijn Onkyo receiver had aangesloten. Het geluid van de tv gaat hard genoeg en klinken best goed.

Voor een OLED 4k HDR tv met de functies die hij heeft vind ik de prijs rechtvaardig.

Je krijgt een prachtige tv qua kleuren en je hebt echt het gevoel dat je in de film zit.

De eerste impressie van mij was vooral dat het zwart heel goed werd weergeven.

Zelfs 4k 60fps natuurfilmpjes werden mooier weergeven dan mijn oude 4k Led Samsung tv.

Ook de afstandbediening die verlicht is een pluspunt.

De bluetooth ondersteuning werkt als een trein. Ik heb hier veel profijt van gehad.

De THX Cinema maakte mijn beleving in Star Wars films beter.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de functie van de tv dat je die kan "casten" naar een andere Panasonic tv.

De bouwkwaliteit is goed en het scherm lekker plat.

Ook is deze tv een van de weinige met een input lag onder de 25ms.

€2399,- op moment van schrijven is weliswaar een hoop geld maar je krijgt een tv die klaar is voor de toekomst met fabriek af al goede beeldinstellingen.

Ik zou deze zeker aanraden.

Heb jij ook een Panasonic TX-55FZW804 Zwart?