Specificaties 8,1" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

iRex Technologies Digital Reader DR800S Grijs Review

Jiriki 21 maart 2010, laatste update op 23 maart 2010, 2.583 views

iRex Technologies Digital Reader DR800S Grijs

Pluspunten

• Scherm maat
  • Scherm kwaliteit
  • Snelheid
  • Compleet pakket
  • Bouwkwaliteit
  • Micro USB oplader

Minpunten

• SD kaart achter klepje

Veelzijdigheid Score: 4
De DR800S is een erg fijne E-book reader. Het is een Nederlands produkt, met een op Linux gebaseerd OS.

Bij het uitpakken valt al op hoe overal aan gedacht is. Terwijl er bij sommige readers geen oplader zit (alleen een USB kabel) en geen hoesje ter bescherming, is de Irex compleet. De reader voelt erg solide aan, maar niet al te zwaar.

Wanneer je boeken en ook de reader met je linker hand vasthoudt, zit de bediening (een flip bar) meteen onder bereik van je duim. Er zijn eigenlijk maar twee knoppen, de menu knop die het menu opent en de flip bar waarmee je naar boven en beneden kan scrollen en die klikt om een optie te selecteren.

Je kunt de Irex ook bedienen met de bijgeleverde pen, die Wacom compatible is. Voordeel hiervan is dat er geen extra laag op het scherm nodig is zoals bij andere touch readers, wat het contrast duidelijk ten goede komt. Vergeleken met bijvoorbeeld de Sony touch is het wit duidelijk witter en ook de reflectie is een stuk minder dan bij de Sony.

Het scherm meet 8,1" (20,6 cm - ongeveer paperback formaat) en heeft een 768x1024 pixel resolutie, genoeg om gestoken scherpe tekst weer te geven. Het contrast is zoals gezegd beter dan van andere EBR's die ik ken, vooral het wit is duidelijk witter waar dit soms tegen het grijs aan komt. Van 6" naar 8" klinkt misschien niet zoveel, maar geeft wel twee keer zoveel scherm oppervlak.

Bladeren gaat vrij snel, e-ink zal nooit flitsende prestaties gaan geven maar ik heb het idee dat de processor niet de beperkende factor is. Het is zeker niet zo dat je, zoals ik door een verkoper bij een ander model werd aangeraden, al moet gaan bladeren zodra je de laatste zin begint te lezen.

De accu is een 2800mAh versie, wat een behoorlijke leestijd lijkt te geven. Ik heb nog niet langer dan een paar dagen achter elkaar gelezen maar dan was de accu nog lang niet tot de helft leeg. Een week moet zeker haalbaar zijn. Zodra de reader aan een PC wordt gekoppeld met de USB kabel wordt de accu al weer geladen.

De ingebouwde micro SD kaart zit onder hetzelfde klepje als de accu, met ťťn schroefje gesloten. Vervangen is gemakkelijk maar niet iets dat je onderweg even doet. Voordeel is dat je het kaartje dus niet per ongeluk kan verliezen, nadeel is dat de kaart even in je PC kopieren ook niet snel even gaat. Ik zie dit niet als een probleem, voor een paar tientjes heb ik er een 16 GB kaart in gezet.

Het voorkeurs formaat gaat uit naar EPub, maar PDF of NP (Barnes & Noble nook formaat) en een aantal grafische bestandsformaten kunnen ook worden gelezen. Wanneer je bekend bent met Calibre is dat geen probleem, de DR800S is een van de ondersteunde apparaten in Calibre dus omzetten gaat on the fly bij het kopiŽren. Voordeel van EPub is dat het een efficiŽnt formaat is, bijvoorbeeld de eerste Harrt Potter is nog geen 200 KB en alle drie de boeken van Lord of the Rings samen zijn 2MB. Zelfs op de 2GB kaart moet je dus enkele duizenden boeken kunnen zetten.

Al met al vind ik het veruit de fijnste E-book reader die op dit moment te krijgen is, helaas is het ook een van de duurste. Er is duidelijk goed over nagedacht (zoals touch screen maar zonder spiegeling en contrast verlies) en er komen nog nieuwe firmwares en add-ons uit die de functionaliteit alleen maar zullen verbeteren.

Heb jij ook een iRex Technologies Digital Reader DR800S Grijs?

Bij de specspagina van Tweakers staat:
Schermresolutie: 1024x576 (je ziet het ook bovenaan deze pagina staan)

[edit]
Even gekeken op de fabrikantenwebsite:
Display 8.1 Inch (diagonal) electronic paper display, 768 x1024 pixel resolution at 160 DPI
16-level grey scale

Inderdaad fijne resolutie. Ik heb 800x600 en voor (grafische) PDF's is dat net te klein.

[Reactie gewijzigd door ArnieNFW op 21 maart 2010 19:09]

Ik heb de juiste specs al een paar dagen geleden doorgegeven, dus ik neem aan dat dat een dezer dagen wel wordt aangepast.