Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (8GB intern, 512GB opslag) Zwart

Specificaties 6,4" • 2960x1440 • 512GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (8GB intern, 512GB opslag) Zwart Review

m3nnoTestpanel 17 augustus 2018, laatste update op 22 augustus 2018, 251 views Testpanel

Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (8GB intern, 512GB opslag) Zwart

De Samsung Galaxy Note 9 is met recht een vlaggenschip, het toestel heeft het grootste infinity scherm tot nu toe op een Samsung Smartphone. Naast een grotere batterij is er ook bluetooth toegevoegd aan de S Pen, waardoor deze nu nog meer features bied dan voorheen.

Pluspunten

• Bluetooth S Pen
  • 4000 mAh Batterij
  • Kleine bezels, 6,5" infinity scherm
  • Dual-SIM
  • 512GB tot max 1TB opslagruimte

Minpunten

• Hoge prijs
  • Vingerafdrukscanner aan de achterzijde
  • Redelijk zwaar

Inhoudsopgave

Design
Bouwkwaliteit en afwerking
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Beeldkwaliteit opname

Ik ben een van de vijf winnaars die aanwezig mocht zijn bij de onthulling van de Note 9 via de Tweakers / Samsung actie. Op 9 augustus mocht ik samen met 4 mede Tweakers de introductie bijwonen van het nieuwe vlaggenschip van Samsung in het Amstel Hotel te Amsterdam. Tijdens een heerlijk diner volgden we de livestream die plaatsvond in Brooklyn, New York, alwaar het nieuwe vlaggenschip officieel werd aangekondigd door Koh Dong-jin, de CEO van Samsung. Na de presentatie kregen we ons toestel uitgereikt waarna het testen onmiddellijk begon.

De Note 9 ziet er enigszins qua looks en hardware uit als de Galaxy S9+, alleen het scherm en de batterij van de Note zijn groter dan de S9+. Een belangrijk verkooppunt van de Note is natuurlijk de S Pen, die in vergelijking met vorige Note’s erg verbeterd is.

De opslagcapaciteit is 128GB of 512GB, en is uit te breiden met een Micro SD kaart van maximaal 512GB

Het infinity scherm is met een resolutie van 1440 x 2960 onveranderd ten opzichte van voorgaande Galaxy toestellen, wel zijn de bezels kleiner geworden en zodoende is het scherm iets gegroeid naar 6,4”.

De bouwkwaliteit is uitstekend, de afwerking is strakker dan de S8 & S9 en oogt zakelijker. Wel is deze Note met 205 gram redelijk zwaar te noemen.

Mijn huidige telefoon is de Samsung Galaxy S8. Ik ben al sinds het prille begin een Android gebruiker, in 8 jaar tijd is Android erg volwassen geworden. Waar vroeger vooral in de Samsung schil veel zaken zaten als dubbele apps en niet instelbare zaken is dat nu stukken beter geregeld.

Unboxing

Het unboxen is altijd fijn, het moment dat je het plastic eraf haalt, en het instellen kan beginnen. In de doos vinden we de gebruikelijke accessoires: fast-charge oplader, usb-c kabel, in-ear headset van AKG en reserve tipjes voor de S Pen.

https://i.imgur.com/lpnTO5r.jpg https://i.imgur.com/jb1z3Yr.jpg https://i.imgur.com/nclhSPs.jpg https://i.imgur.com/THWVyoe.jpg

https://i.imgur.com/pKEeqIH.jpg https://i.imgur.com/KSq7Tco.jpg https://i.imgur.com/TKtMYXC.jpg https://i.imgur.com/IGLizDa.jpg

Featureset

Het grootste verkooppunt van de Note is zonder twijfel de S Pen, die nu ook Bluetooth functionaliteit heeft gekregen. Hiermee is het maken van selfies op afstand erg eenvoudig geworden. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het knopje van de S Pen indrukken als je een foto wilt maken, dit werkt erg prettig. Al betrap ik mezelf er wel op dat ik op veel foto’s het pennetje zichtbaar in m’n handen heb. De S Pen heeft een ingebouwde batterij die 30 minuten stroom kan leveren om bijvoorbeeld foto’s te maken en te bekijken, presentaties te bedienen en de muziek te skippen. Ik verwacht dat hier wel apps aan toegevoegd gaan worden, Snapchat is in ieder geval al bruikbaar met de remote. Wanneer de S Pen leeg is, dan stop je deze in de Note, binnen een minuut is hij weer volledig opgeladen.

https://i.imgur.com/kg5ku3H.jpg https://i.imgur.com/SbeRVQC.jpg

De Note 9 is voorzien van een batterij van 4000 mAh, voldoende voor een volle dag normaal gebruik. Om te voorkomen dat de Note oververhit raakt, is deze voorzien van een koelingssysteem op basis van water gecombineerd met een heatsink die 3 keer zo groot is dan in de Note 8.

Samsung maakt op het gebied van processoren zoals altijd onderscheid tussen de verschillende werelddelen. Gebruikers in Europa vinden de Exynos 9810 processor terug in hun Note 9. Deze draait op 2.8 GHz quad + 1.7 GHz quad, wat volgens Samsung 33% sneller is dan de Note 8. De GPU is de Mali-G72 die 44% sneller is dan z’n voorganger.

Standaard zit er 128GB opslag en 6 GB geheugen in de Note 9, de duurdere versie heeft 512GB met 8 GB geheugen.
De opslagruimte is uitbreidbaar met een 512GB MicroSD kaart tot een maximum van 1TB. Ik hoor je denken, 8 GB, is misschien overkill, echter nu Samsung DeX echt volwassen is geworden, is het misschien wel fijn om 8GB geheugen te hebben.

Samsung DeX is een volwaardige PC in de Note 9, die je gemakkelijk kan starten door een USB-C  HDMI kabel aan te sluiten op de Note. Samsung DeX kan je bedienen door de Note als touchpad en toetsenbord te gebruiken of je kan via bluetooth een draadloze set pairen. Tijdens het gebruik van DeX is de Note gewoon bruikbaar zoals je gewend bent. Ik heb DeX getest en moet eerlijk zeggen, het werkt flawless! Als je (niet zoals ons tweakers) niet heel veel bijzonders doet met je PC, dan is DeX absoluut een uitkomst! Dat samen met 8GB geheugen en een flinke opslag maakt het eigenlijk al een echte PC.

In navolging van de S9/S9+ heeft de Note nu ook een Dual-SIM optie. Dit is erg handig, daar de Note vooral zakelijk gebruikt wordt en deze groep mensen veelal met 2 simkaarten rondloopt. Het wisselen en kiezen van de juiste simkaart is erg gemakkelijk zoals je kunt zien in de volgende screenshots. Wat me wel opviel is dat als ik SIM 1 heb ingesteld voor bellen en SIM 2 voor data dat de data verbinding verbroken wordt als ik aan het bellen was. Mijn vermoeden is dat dit komt omdat er maar één modem in de Note zit.

https://i.imgur.com/62KJngN.jpg https://i.imgur.com/pOrawW1.jpg https://i.imgur.com/1nC0IGu.jpg

Bereik

Ik heb de Note 9 nu anderhalve week getest en heb qua bereik geen problemen ondervonden, alle netwerkverbindingen zijn stabiel en ik behaal via 4G (TMNL) tot 120 Mbit. Prima resultaten naar mijn mening.

Accuduur

Op het gebied van batterijen is Samsung een goede weg ingeslagen. In de Note 9 treffen we een 4000 mAh batterij aan, wat volgens Samsung goed is voor een volle dag gebruik. Persoonlijk red ik een volle dag niet, maar ik gebruik het toestel dan ook intensief. Het volgende screen is genomen na een dagje voornamelijk buiten lopen.

Nadat ik de sample phone heb omgewisseld voor de definitieve Note heb ik PC Mark gebruikt om te testen hoelang je nou echt met de 4000 mAh batterij kan doen tijdens normaal gebruik. Het volgende screen laat wel degelijk zien dat de accuduur uitzonderlijk goed te noemen is. 8 uur en 20 minuten screen-on time met nog 18% over.

Gebruiksgemak

De vingerafdrukscanner is ditmaal verplaatst naar een locatie vlak onder de camera in plaats van ernaast, zoals op de Note 8. Mijn persoonlijke mening is dat deze bij het gebruik van een cover nog te dicht bij de camera zit. Ik had liever gezien dat deze onder het scherm was verwerkt, hopelijk is dat bij de Note 10 wel het geval.

Ik vind de vingerafdrukscanner persoonlijk wel erg snel, dat is wel een pluspunt. Mocht je een andere vorm van verificatie willen gebruiken dan kan dit in de vorm van een iris scanner, gezichtsscan, patroon of een pincode.

Scherm

In de Note 9 heeft Samsung een nog groter scherm geplaatst dan in de Note 8. Het betreft een 6,4” Quad HD Super AMOLED infinity scherm met een resolutie van 2960x1440 en 516 ppi. Standaard heeft Samsung de Note ingesteld op FHD, dit kan je zelf aanpassen naar een WQHD of HD. Persoonlijk zie ik bij dagelijks gebruik het verschil niet tussen FHD en WQHD, maar bij het bekijken van een WQHD film is het beeld echt adembenemend.

Design

Het design van de Note 9 is een mooi strak afgewerkt toestel met ietwat hoekige zijkanten, maar dat is gebruikelijk in de Note series en maakt het toestel meer premium en zakelijk. De bezels van de Note zijn ontzettend klein, waardoor het Samsung is gelukt om een 6,4” infinity scherm te plaatsen in een behuizing die niet groter is dan de vorige Note.

De Note heeft net als zijn voorganger een IP68 rating, wat het toestel volledig stof en waterdicht maakt.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is prima in orde: de Note is strak afgewerkt en voorzien van hoekige zijkanten. Mij geeft dit een betere grip op het toestel. Zoals bij de vorige Note en de S series is de Note 9 in zijn geheel opgebouwd uit glas, wat een hoesje of bumper toch bijna een verplichting maakt, maar dit is bij alle toptoestellen het geval.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

De tijd die ik heb doorgebracht met de sample phone was ongeveer een week, hierin ging alles, behalve de batterij die snel leeg was, uitstekend. Nu met de definitieve Note merk ik dat na een paar dagen Bixby Vision niet meer werkt, de reguliere Bixby knop werkt natuurlijk nog wel naar behoren :) Niet dat we die gebruiken, maar vermeld het wel even. Maar los van Bixby, werkt de Note super stabiel, geen crashes, haperingen, lag, alles werkt super stabiel!

Beeldkwaliteit opname

Doordat de nieuwste Note is voorzien van een dubbele 12MP camera aan de achterzijde kun je net zoals met de S9+ nog mooiere foto’s en video’s maken. De nieuwe camera is voorzien van een dubbel diafragma van f/1.5 of f/2.4, dit komt vooral de donkere situaties ten goede. Hier enkele voorbeelden die ik gemaakt heb, eerst de f/1.5 dan de f/2,4.

https://i.imgur.com/XXfLik4.jpg https://i.imgur.com/d9OhO4G.jpg

https://i.imgur.com/vCeXz07.jpg https://i.imgur.com/152vU0U.jpg

https://i.imgur.com/cV5KB5S.jpg https://i.imgur.com/vh7kyHd.jpg

https://i.imgur.com/4ywOQMn.jpg https://i.imgur.com/AceYjDk.jpg

De frontcamera maakt met 8 megapixel haarscherpe selfies, dit is ook dezelfde camera als in de Galaxy S9 series, geen vernieuwing maar wel een super goede camera. Een andere leuke gimmick is de live focus modus, hierdoor kan je de voorgrond scherp tonen terwijl de achtergrond wazig is. Zo creëer je een foto waarop je de focus kan leggen op wat je belangrijk vindt.

De Slow motion optie vind ik zelf ontzettend gaaf, hieronder enkele voorbeelden die ik heb opgenomen in Artis.

Er kwam vrij spoedig nadat ik het toestel aan het testen was een update binnen, waardoor het mogelijk is om op Slow motion gebied te kiezen tussen 0,2s of 0,4s Slow motion opname.

In de camera is Bixby ook weer te vinden: stel je voor dat je iets wilt vertalen, zien wat er in de omgeving zit qua kroegen/restaurants of wilt opzoeken wat iets is, Bixby helpt je hier uitstekend bij!

https://i.imgur.com/x8ydSEA.jpg https://i.imgur.com/9ZF1SZw.jpg https://i.imgur.com/C53e4W8.jpg

https://i.imgur.com/WiEC90t.jpg https://i.imgur.com/N6YrpGJ.jpg https://i.imgur.com/kCaYApQ.jpg

Prijs:

Er zijn twee verschillende uitvoeringen van de Note 9;

• 128 GB opslagruimte, 6 GB werkgeheugen €999
• 512 GB opslagruimte, 8 GB werkgeheugen €1249

De prijs is aan de hoge kant, maar zeker gerechtvaardigd door top features en de allernieuwste hardware, een vernieuwde S Pen en niet te vergeten, 512GB aan opslag!

Op het moment van schrijven kost de Galaxy S9+ rond de €670, dat is bijna 300 euro goedkoper dan bij de introductie 5 maanden geleden. Als geld een issue is zou ik persoonlijk voor de S9+ gaan. Deze heeft bijna dezelfde specificaties als de Note 9, al mis je dan wel de geweldige S Pen, wat oprecht een gemis is als je eraan gewend bent geraakt!

Software

De Note 9 draait op Android 8.1, waar de bekende Samsung schil overheen gelegd is, Samsung Experience UI 9.5. In deze versie is het nu mogelijk om GIFjes te kunnen tonen op het Always On Display.

Persoonlijk ben ik geen fan van dit schilletje en vervang ik dit vrij snel door Nova Launcher, die ik al vele jaren met plezier gebruik. Al moet ik wel vermelden dat het personaliseren van de homescreens wel gemakkelijker is geworden.

https://i.imgur.com/97k54XX.jpg https://i.imgur.com/oYedOf7.jpg https://i.imgur.com/P0CmOs0.jpg

Samsung apps zoals Secure Folder, Themes, Notes, Members, Health, en Gear zijn voorgeïnstalleerd. Het aantal nutteloze Samsung apps vind ik erg verminderd ten opzichte van eerdere Samsung toestellen, ik heb geen dubbele apps gevonden, wat ik persoonlijk erg prettig vind.

Het updatebeleid van Samsung zorgt er wel voor dat dit toptoestel de komende jaren goed geüpdatet zal worden. Het zal zowieso elke maand een beveiliginsupdate ontvangen.

Een blijvend nadeel is toch echt de Bixby knop, ik vind deze knop ontzettend in de weg zitten. Ik druk toch redelijk vaak per-ongeluk op de Bixby knop bij het nemen van een screenshot of een selfie/foto. Liever zie ik dat ik deze knop zelf een functie zou mogen toewijzen.

Conclusie:

Ik ben ontzettend te spreken over de Samsung Galaxy Note 9! De features die dit toestel biedt noem ik uitstekend, mede door de nieuwe functionaliteit van de S Pen en de grote accu die zeker een volledige dag meegaat, is deze Galaxy Note een echte topper! Als je een smartphone zoekt die alles heeft en alles kan, dan is de Note 9 het toestel voor jou!

Terug naar de inhoudsopgave

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (8GB intern, 512GB opslag) Zwart?