Nexxt PC Stick

Specificaties PC-on-a-stick met Atom Z3735F en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Nexxt PC Stick Review

Trommelrem 17 augustus 2018, laatste update op 17 augustus 2018, 510 views Product gekocht

Nexxt PC Stick

Bedenk goed voor welk doel je het wilt inzetten, want als reguliere desktop is het niet geschikt.

Pluspunten

• TPM aanwezig, dus zakelijk inzetbaar
  • Voeding via standaard USB

Minpunten

• Geen Power-on-AC functionaliteit
  • Hoog stroomverbruik, sommige televisies kunnen niet voldoende stroom leveren
  • Niet stabiel na basisinstallatie
  • Support: Drivers niet op de website van de fabrikant

Features Score: 3
Ik hoef waarschijnlijk niet te melden dat je hier geen zware applicaties op moet proberen te draaien. Of dat het niet snel is. Daarvoor koop je zo'n apparaat niet.

Waarvoor is hij wel geschikt? Denk aan multicasting contentdiensten zoals Xibo. Of simpelweg om Netflix of andere content op een televisie te tonen. Op basis daarvan kan ik een mening geven over dit device.

Ik heb dit device in gebruik met zowel Windows 10 S als Windows 10 Pro. Windows 10 S in mijn thuissituatie en Windows 10 Pro in combinatie met Xibo en een RMM op de achtergrond.

Wat echt een misser is, is dat het niet stabiel is na een kale installatie. Er missen veel drivers, die ook niet via Windows Update beschikbaar zijn. De drivers staan ook niet op de website van Nexxt, maar de drivers van de Intel Compute Stick zijn redelijk geschikt en lossen in ieder geval de vastlopers op. Een deel van de drivers blijft dan op "Other device" staan.

Over het thuisgebruik kan ik simpel zijn. In combinatie met Windows 10 S werkt Netflix prima. Je kunt hem met Windows 10 S zelfs aan Azure AD joinen (en dus Intune!). Zorg er wel voor dat je televisie genoeg stroom kan leveren, want de meeste USB laders leveren niet voldoende stroom. Het valt dan op random momenten uit. Met Windows 10 S is het installeren van de drivers echter iets meer werk: Je kunt immers geen .exe files uitvoeren.

Over het gebruik als zakelijke device in een ben ik redelijk tevreden, als je hem gebruikt voor een doel waarvoor het geschikt is. Zorg ervoor dat je RMM niet te veel achtergrondtaken uitvoert en het beestje zal prima presteren als bijvoorbeeld multicast contentdienst. In ons geval hebben wij Xibo gebruikt, maar vermoedelijk werkt iedere contentdienst prima. De TPM zorgt ervoor dat je hem ook echt zakelijk kunt gebruiken: veel goedkope PC's missen een TPM.

De BIOS is duidelijk een stock BIOS waar allerlei dingen in staan zoals accugegevens en laptopdisplayconfiguratiegegevens. Jammer dat er dan niet op z'n minst een Power-on-AC functionaliteit in zit.

Een ander doel is bijvoorbeeld als terminal voor Citrix of Remote Desktop voor thuisgebruikers. Met Windows 10 Pro kun je het immers beheren met een eigen RMM of middels Intune. Bedenk dus goed voor welk doel je het wilt inzetten, want als reguliere desktop is het niet geschikt.

Heb jij ook een Nexxt PC Stick?